Gezondheid en welzijn
lientje69
22-05-2026 om 08:31
Wat is een energiebeperkend hulpmiddel voor jou?
Er zijn hier mensen met long covid , nah , maar ook andere ( chronische )ziekten op het forum. Één ding hebben we allemaal gemeen: een behoorlijk gebrek aan energie. Ik ben op zoek naar handigheidjes / hulpmiddelen om het energiegebruik te beperken, waardoor ik mijn dag beter kan doorkomen. Zo heb ik al : een douchekruk, zonnebril en oortjes ( vanwege de prikkels die ook uitputtend zijn ) , trekkingstokken om op te leunen bij het lopen en om mijn evenwicht te bewaren ( balans zoeken kost veel energie ) en een schoonmaakster. Ook een stoffer en blik met lange steel. Robotstofzuiger kan hier niet, te klein en vol huis.
Ik twijfel nog over een 2 in een steelstofzuiger (met kruimeldief ) . Lees veel over accu's die snel stuk gaan .
Mijn vraag is dus : wat is of was jouw ideale hulpmiddel bij ziekte of handicap?
Milala
22-05-2026 om 09:39
Vaatwasser, robotstofzuiger, schakelauto ingeruild voor automaat, niet meer strijken, magnetron & oven (ik kook niet meer) maar wat mij het echt het meeste energie bespaard is geen apparaat maar het feit dat ik, nu als alleenstaande, mijn dagindeling niet aan iemand hoef aan te passen. Alles doen op het moment dat het lichamelijk het beste schikt en niet omdat het moet. Dat is mijn grootste winst.
Lollypopje
22-05-2026 om 10:04
ken je deze lijst? Ik kwam er zoveel handige dingen tegen, waarvan ik het bestaan niet eens wist 😁
https://levenmetmecvsenpots.wixsite.com/blog/about-9
Ik wil mezelf nu gaan verdiepen in die apparaatjes waarmee ik op afstand mijn gordijnen kan open en dicht doen. Dat zou voor mij nog wel echt een toevoeging zijn naast de dingen die ik al heb.
lientje69
22-05-2026 om 10:08
Lollypopje schreef op 22-05-2026 om 10:04:
ken je deze lijst? Ik kwam er zoveel handige dingen tegen, waarvan ik het bestaan niet eens wist 😁
https://levenmetmecvsenpots.wixsite.com/blog/about-9Ik wil mezelf nu gaan verdiepen in die apparaatjes waarmee ik op afstand mijn gordijnen kan open en dicht doen. Dat zou voor mij nog wel echt een toevoeging zijn naast de dingen die ik al heb.
Nee, ik ga ff kijken , dank je wel!
Rockstar
22-05-2026 om 10:27
https://levenmetmecvsenpots.wixsite.com/blog/about-9Ik wil mezelf nu gaan verdiepen in die apparaatjes waarmee ik op afstand mijn gordijnen kan open en dicht doen. Dat zou voor mij nog wel echt een toevoeging zijn naast de dingen die ik al heb.
Neem niet de Switchbot! Dat is een robot op een wieltje met een haakje die je gordijn achter zich aan sleept over je rails, rollend op zijn wieltje. Maar hij is heel zwak. Ik heb hem getest en dunne gordijnen krijgt hij al niet goed van zijn plek, dan slipt hij weg op de rails.
Deze werkt wel heel goed:
Slide gordijnsysteem Kopen? | We ❤️ Smart! | ROBBshop
Hij rolt niet over je rails maar zit aan het uiteinde van je rails en trekt de gordijnen naar zich toe met een touwtje die over de rails loopt. Je kan hem ook automatiseren waardoor op vaste tijden het gordijn uit zichzelf open en dicht gaat. Maar je hebt wel iemand nodig om het in te stellen als je laag in je energie zit, want dat is wel een uurtje frutten. De app is wel vrij basic, maar goed meer dan gordijn open en dicht en eventueel automatiseren wil je toch niet en je kan hem instellen op je Google Home o.i.d, dan heb je de app niet meer nodig.
Rockstar
22-05-2026 om 10:31
Overigens! In mijn 2 kamer appartementje van 45m2 die vrij vol stond deed mijn robotstofzuiger het ook super hoor! Dingen als onder je bed kunnen zuigen en even de huisdierharen weg en even door de keuken de kruimels weg scheelt al zo gruwelijk veel, ik kan het echt aanraden. Mocht je je wel zorgen maken om de grootte, dan heeft iRobot tegenwoordig een mini robotstofzuiger voor kleine ruimtes:
Roomba® Mini robotstofzuiger en dweilrobot + AutoEmpty™ Dock - Roze
Ik heb geen energiebeperking maar een robotstofzuiger neemt me echt zoveel werk uit handen.
Oh, en dan ga ik nog even door met mijn reclamemakerij (no spon hoor). Een steelstofzuiger is ook echt een uitkomst. Hij is minder krachtig dan een gewone stofzuiger, maar 99% van de tijd wil ik gewoon "even dit" zuigen (helemaal i.c.m een robotstofzuiger) en zo'n steeltje pak je gewoon even snel. Geen snoer geen gekut met een kevertje geen niks. Ik slaap nu weleens bij vriend en die heeft alleen een gewone stofzuiger. Als ik dan denk even de kruimels uit de keuken zuigen, bedenk ik me weer dat ik dan dat graftakken stofzuiger ding met snoer moet gaan pakken en dan denk ik alweer laaaaat maar.
Ik heb zelf een Dyson maar er zijn vast nog wel andere merken die ook werken.
lientje69
22-05-2026 om 10:34
Milala schreef op 22-05-2026 om 09:39:
Vaatwasser, robotstofzuiger, schakelauto ingeruild voor automaat, niet meer strijken, magnetron & oven (ik kook niet meer) maar wat mij het echt het meeste energie bespaard is geen apparaat maar het feit dat ik, nu als alleenstaande, mijn dagindeling niet aan iemand hoef aan te passen. Alles doen op het moment dat het lichamelijk het beste schikt en niet omdat het moet. Dat is mijn grootste winst.
Ik ben getrouwd en mijn man na 42 jaar de deur uitzetten om energie te besparen gaat hij niet leuk vinden denk ik.
Ik zie al veel dingen die ik al heb. Zoals pottenopener, toiletstoel en nog wat andere dingen. Tafeltje voor bij de bank wil ik graag maar man is het daar niet mee eens, nog meer bende in huis. Maar ja om man nu weg te doen daarom is ook weer zo wat
. Inklapbaar tafeltje is denk ik wel een idee. En de steelstofzuiger, tsja. Ik denk dat ik het toch maar doe. De gewone stofzuiger pakken kost best wat meer energie.
Ik merk nu nu ik de lijst heb bekeken dat ik meer dingen heb dan ik al dacht.
KnorrendKitten
22-05-2026 om 10:47
We hebben ook de Switchbot, de eerste versie, en er absoluut geen problemen mee.
Biebel
22-05-2026 om 11:00
Even denken; robot stofzuiger
dweilmachine, en een stofzuiger die boven staat die zowel kruimeldief, stofzuiger als dweilmachine kan zijn.
Krukje bij de wasmachine
Boodschappen online bestellen en thuis laten bezorgen
Geen bloezen of t-shirts meer strijken
Maar ik ga ook naar de lijst kijken en zien of er nog meer is.
Rockstar
22-05-2026 om 11:19
Biebel schreef op 22-05-2026 om 11:00:
Even denken; robot stofzuiger
dweilmachine, en een stofzuiger die boven staat die zowel kruimeldief, stofzuiger als dweilmachine kan zijn.
Krukje bij de wasmachine
Boodschappen online bestellen en thuis laten bezorgen
Geen bloezen of t-shirts meer strijken
Maar ik ga ook naar de lijst kijken en zien of er nog meer is.
Wat is die stofzuiger en dweilmachine in één? Ik zoek nog iets wat chiller is met dweilen..
Also, er kan meer in je droger dan je denkt. Ophangen kost mij meer moeite dan in de droger proppen. Alleen broeken en shirts en jurkjes hang ik op, al het andere pleurt ik zo de droger in.
Schemerlampje
22-05-2026 om 11:40
lientje69 schreef op 22-05-2026 om 10:34:
[..]
Ik ben getrouwd en mijn man na 42 jaar de deur uitzetten om energie te besparen gaat hij niet leuk vinden denk ik.
![]()
[..]
Ik zie al veel dingen die ik al heb. Zoals pottenopener, toiletstoel en nog wat andere dingen. Tafeltje voor bij de bank wil ik graag maar man is het daar niet mee eens, nog meer bende in huis. Maar ja om man nu weg te doen daarom is ook weer zo wat
. Inklapbaar tafeltje is denk ik wel een idee. En de steelstofzuiger, tsja. Ik denk dat ik het toch maar doe. De gewone stofzuiger pakken kost best wat meer energie.
![]()
In mijn geval moet ik zeker man niet buiten de deur zetten, aangezien hij het leeuwendeel van het huishouden doet. En het scheelt dat we beiden niet zo van het spic en span zijn. Gestoft wordt niet zelden bv. En er wordt hier ook niet zo vaak gestofzuigd. Af en toe gaat de bezem door de kamer. Maar hier geen huisdieren, geen kleine kinderen en in principe geen schoenen in de kamer.
Milala
22-05-2026 om 11:43
Een steelstofzuiger heeft vaak het zwaartepunt bovenin. Dat maakt het apparaat voor mij echt te zwaar. Ik heb de zuigdweil robot Xiaomi 20+, echt heel fijn, met reservoir voor stof en water dus minder vaak legen dus minder vaak bukken.
Verder heb ik rolluiken die volledig programmeerbaar zijn, ha dik dat niet dan deed ik vast de gordijnen dagelijks dicht.. en dan is zo'n systeem aan je rails echt wel fijn. Ik heb sowieso een smart home, ook veel lampen op een programma en op sensoren. Dat helpt ook enorm met mijn onhandigheid.
@lientje: snap ik dat het iets te ver gaat om je man buiten te zetten
Bailey26
22-05-2026 om 11:46
lientje69 schreef op 22-05-2026 om 10:34:
[..]
![]()
[..]
![]()
Ik zal wel echt naar een winkel gaan om een steelstofzuiger uit te zoeken. Wij hebben een Dyson. Hartstikke fijn ding maar ik vind hem relatief zwaar, niet heel lang (waardoor ik iets voorover sta soms) en je moet (in ieder geval bij die wij hebben) continu het knopje ingedrukt houden anders kan je niet zuigen.
Voor ons prima maar ik kan mij voorstellen dat het niet voor iedereen een fijne stofzuiger is.
Moyrrie
22-05-2026 om 11:49
De steelstofzuiger is echt een aanrader. Vooral voor eventjes wat opzuigen. Wij hebben een Samsung in de bijkeuken. Je kunt de zuigkracht instellen en je hoeft de knop niet ingedrukt te houden om te kunnen zuigen. Die pak ik bijna elke dag voor de keuken en onder de tafel
Een hoog bed,waardoor het opstaan en het eronder zuigen makkelijker gaat. In praktijk zuig ik boven nooit, maar doet man dat.