Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Wat is een energiebeperkend hulpmiddel voor jou?

lientje69

lientje69

22-05-2026 om 14:20 Topicstarter

RavIvaR schreef op 22-05-2026 om 14:02:

Ruimte en rust in je huis helpen ook.
Als je huis echt vol staat dan wellicht ook eens met partner kijken wat er weg kan.
Voor snel resultaat eens kritisch kijken naar meubels en andere grote dingen. Heb je ze nog nodig? Worden ze nog gebruikt?

Ik kan me voorstellen dat je hier ook niet veel energie voor hebt. Daarom hoeft dit zeker niet in 1 keer, maar elk groot item minder is winst.

Als man zo eens naar de kringloop kan dan geeft dat meteen extra ruimte en rust.

Ons huisje is gewoon erg klein. Niet echt dingen die weg kunnen 

lientje69

lientje69

22-05-2026 om 14:21 Topicstarter

Poezie schreef op 22-05-2026 om 13:54:

Als je zo weinig energie hebt zou ik toch echt investeren in een hulp in de huishouding in plaats van allerlei spullen te kopen. Je gaf ergens aan dat je huis nogal klein is en vol met spullen staat dus dat wordt alleen maar erger dan. Uiteraard snap ik dat je zelf je pot augurken open wil maken maar besteed de grotere klussen toch lekker uit zou ik zeggen.

Mijn zus komt bij mijn schoonmaken gelukkig ( betaald) Dus dat besteed ik idd uit. Scheelt veel , klopt.

Hier wel goede ervaringen met AH en als je de bonus aanbiedingen in de gaten houdt is er juist ook veel korting. Het komt weleens voor bij zowel AH als picnic dat een product er niet is. Afhankelijk van wat het is kan ik daar ook soms echt van balen. 
Ze bezorgen hier inderdaad ook tot aan de voordeur/hal. 
Een ouder familielid laat ook weleens bezorgen en vraagt dan of ze de boodschappen op een tafeltje in de hal willen zetten. Dat scheelt bukken en zo kan daarna alles op gemak en in delen naar de keuken verplaats worden. Sjouwen en bukken hoeft daardoor niet. Diegene kiest ervoor om juist de zware dingen te laten bezorgen. 

lientje69 schreef op 22-05-2026 om 10:34:

[..]

Ik ben getrouwd en mijn man na 42 jaar de deur uitzetten om energie te besparen gaat hij niet leuk vinden denk ik.

[..]

Ik zie al veel dingen die ik al heb. Zoals pottenopener, toiletstoel en nog wat andere dingen. Tafeltje voor bij de bank wil ik graag maar man is het daar niet mee eens, nog meer bende in huis. Maar ja om man nu weg te doen daarom is ook weer zo wat . Inklapbaar tafeltje is denk ik wel een idee. En de steelstofzuiger, tsja. Ik denk dat ik het toch maar doe. De gewone stofzuiger pakken kost best wat meer energie.

Ik merk nu nu ik de lijst heb bekeken dat ik meer dingen heb dan ik al dacht.

Ik heb een tafeltje op de armleuning van de bank. Is dat een idee?

Ik had een robotstofzuiger die uiteindelijk teruggenomen is door de leverancier. Voor dat geld (kreeg na x jaar het hele aankoopbedrag terug!) heb ik een Dyson V12 detect slim gekocht. Had ook al jaren een oudje waarbij je de knop ingedrukt moest houden en loeizwaar was. De nieuwe is een verademing! Niet zwaar, het groen licht werkt perfect, je ziet precies waar je wel en niet geweest bent vuiltechnisch, en op de auto-stand kan ik er een ruim een half uur mee stofzuigen. Er zit een gewone aan/uitknop op, en tegenwoordig kun je de batterij er inklikken waardoor je een reservebatterij kunt nemen als je meer dan de ruim 30 minuten nodig hebt.  Toen ik hem kocht was hij een stuk duurder. 

De voet met licht is voor harde vloeren en de paarse grote borstel voor matten, die het echt heel goed doet.

https://www.bol.com/nl/nl/p/dyson-v12-detect-slim-absolute-2023/9300000156435509/

lientje69

lientje69

22-05-2026 om 16:24 Topicstarter

MelMel schreef op 22-05-2026 om 15:20:

[..]

Ik heb een tafeltje op de armleuning van de bank. Is dat een idee?

Zo'n overhangding? Die heb ik. Valt er nog al eens af. Kan man zich erg aan irriteren. Maar ik heb nu een inklapbaar bank cq bedtafeltje besteld. Ik lig/ halfzit veel op de bank en het lijkt me toch wel handig voor mijn boek, kleuren enz. 

Ies

Ies

22-05-2026 om 17:08

Bij mij wisselt mijn energie sterk. En mijn belasting wisselt ook sterk.(o.a. zeer onregelmatig werk)  
Maar ik zou, ook in mijn energieke  dagen, niet zonder het bezorgen van boodschappen willen. Het scheelt zoveel, hier laat ik 1x per week bezorgen, ah. Het enige waar ik echt niet tevreden over ben is de omgang met gesneden sla, die koop ik dus zelf liever nog bij. Ook moet ik vaak bijkopen omdat ik mijn lijstje niet op orde had. Maar als  je thuis genoeg tijd hebt om je lijstje goed te maken moet 1x pw echt voldoende zijn.
Boodschappen doen kost je toch zeker een half uur en idd heel veel prikkels. Terwijl het je weinig oplevert. Je kunt je tijd en spaarzame energie veel effectiever benutten. Door te wandelen oid, werken aan je conditie, of door wat leuks te doen met man. 
Waar ik ook echt niet meer zonder zou willen  is de robotstofzuiger, wat een enorme luxe en gemak. Als de vloer eenmaal robotproof is heb je er bijna geen omkijken meer naar. 

Eens kijken of ik nog wat bij kan dragen Lientje..

Ik heb in ieder geval overal van die pakjes wegwerp poetsdoekjes liggen. Sopdoekjes onder de kraan houden en vooral het uitknijpen ervan kost me veel energie. Een doekje pak ik als ik wat zie wat vies is, en hup klaar. Overal dus ook prullenbakjes, kleintjes.
Eens in de twee weken wandel ik door het huis om al die doekjes bij elkaar te gooien en in de vuilniszak te doen. Ik denk dat dit mijn belangrijkste tip is. Alleen poetsen wat op dat moment vies is. 

Robotstofzuiger heb ik ook maar het is wel een aandachtvrager, zit nogal eens klem of heeft iets gegeten wat niet mag. Ook moet ik hem steeds verplaatsen, want ik vertrouw hem niet op de overloop met de trap.
Beneden doet hij aardig zijn werk, maar omdat de stoelen te zwaar zijn om te verplaatsen kan hij daar niet bij dus dan moet ik daar af en toe nog wel aan de slag. En de herrie op de vloerbedekking die hij maakt is vreselijk. Ik zit boven met oordoppen in en ook de katten moeten van mij mee ivm gehoorbeschadiging 

lientje69 schreef op 22-05-2026 om 10:34:

[..]

Ik ben getrouwd en mijn man na 42 jaar de deur uitzetten om energie te besparen gaat hij niet leuk vinden denk ik.

[..]

Ik zie al veel dingen die ik al heb. Zoals pottenopener, toiletstoel en nog wat andere dingen. Tafeltje voor bij de bank wil ik graag maar man is het daar niet mee eens, nog meer bende in huis. 

Dan iets anders qua meubels er uit. Buiten dat je voor je eigen gemak moet gaan krijg je met minder spullen ook minder optische prikkels. En man "moet zich gewoon aanpassen".

lientje69

lientje69

22-05-2026 om 18:18 Topicstarter

Ambra schreef op 22-05-2026 om 18:07:

Eens kijken of ik nog wat bij kan dragen Lientje..

Ik heb in ieder geval overal van die pakjes wegwerp poetsdoekjes liggen. Sopdoekjes onder de kraan houden en vooral het uitknijpen ervan kost me veel energie. Een doekje pak ik als ik wat zie wat vies is, en hup klaar. Overal dus ook prullenbakjes, kleintjes.
Eens in de twee weken wandel ik door het huis om al die doekjes bij elkaar te gooien en in de vuilniszak te doen. Ik denk dat dit mijn belangrijkste tip is. Alleen poetsen wat op dat moment vies is.

Ha die deed ik al jaren!  ik ben een slechte huisvrouw 

Geen slechte.. een efficiënte!

Een slowcooker, omdat ik aan het einde van de middag meestal op ben. Kan ik 's morgens of na de lunch mijn eten maken. 

Milala schreef op 22-05-2026 om 18:21:

Geen slechte.. een efficiënte!

Nou dit!

RavIvaR schreef op 22-05-2026 om 14:44:

Hier wel goede ervaringen met AH en als je de bonus aanbiedingen in de gaten houdt is er juist ook veel korting. Het komt weleens voor bij zowel AH als picnic dat een product er niet is. Afhankelijk van wat het is kan ik daar ook soms echt van balen.
Ze bezorgen hier inderdaad ook tot aan de voordeur/hal.
Een ouder familielid laat ook weleens bezorgen en vraagt dan of ze de boodschappen op een tafeltje in de hal willen zetten. Dat scheelt bukken en zo kan daarna alles op gemak en in delen naar de keuken verplaats worden. Sjouwen en bukken hoeft daardoor niet. Diegene kiest ervoor om juist de zware dingen te laten bezorgen.

Hier goede ervaringen met Jumbo voor schoonmoeder die bijna blind en zo goed als doof is. Ze brengen de boodschappen achterom in de keuken. Kloppen extra hard en komen echt in het tijdvak dat ze ze verwacht.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.