Gezondheid en welzijn
lientje69
22-05-2026 om 08:31
Wat is een energiebeperkend hulpmiddel voor jou?
Er zijn hier mensen met long covid , nah , maar ook andere ( chronische )ziekten op het forum. Één ding hebben we allemaal gemeen: een behoorlijk gebrek aan energie. Ik ben op zoek naar handigheidjes / hulpmiddelen om het energiegebruik te beperken, waardoor ik mijn dag beter kan doorkomen. Zo heb ik al : een douchekruk, zonnebril en oortjes ( vanwege de prikkels die ook uitputtend zijn ) , trekkingstokken om op te leunen bij het lopen en om mijn evenwicht te bewaren ( balans zoeken kost veel energie ) en een schoonmaakster. Ook een stoffer en blik met lange steel. Robotstofzuiger kan hier niet, te klein en vol huis.
Ik twijfel nog over een 2 in een steelstofzuiger (met kruimeldief ) . Lees veel over accu's die snel stuk gaan .
Mijn vraag is dus : wat is of was jouw ideale hulpmiddel bij ziekte of handicap?
SuzyQFive
22-05-2026 om 11:56
Ik moet echt even nadenken omdat sommige dingen al zo gewoon zijn geworden:
* droger met grote trommel
* schoonmaakhulp
* wij douchen in bad dus: badplank
* ANC koptelefoon en oortjes
* Zonnebril met gepolariseerde glazen
* Ik rij tegenwoordig automaat
* kussen met een koele kant
* compressiesokken en Nike Air Max schoenen
* verstelbare lattenbodem
* krukje in de keuken (heb geen tafel in de keuken)
* dierenharenborstel voor de stofzuiger
* drie pubers die verantwoordelijk zijn voor het afruimen, vaatwasser in- en uitruimen en schoonmaken na het eten.
* allerlei keukenhulpjes
* E-bike
* inklapbare wandelstok
* infraroodlamp voor zere spieren
*
geprobeerd:
Verzwaringsdeken - verschrikkelijk
wil nog aanschaffen:
* videodeurbel
* elektrische zonwering
* Bureaustoel met beensteun
Lollypopje
22-05-2026 om 12:13
Mijn favoriete hulpmiddelen die ik heb aamgeschaft sinds ik ziek ben
- noisecancelling koptelefoon
- slaapmaakers
- oordopjes
- bed met verstelbare lattenbodem
- mini vaatwasser (helaas geen plek voor een gewone)
- koelpacks voor als ik oververhit raak
- climsom koelmatrastopper (kan ook verwarmen)
- goede stille ventilator
- garmin venu s3 om mijn energie te managen
- lichte drinkbekers/fles waar ik liggend uit kan drinken.
- bedtafel bij de bank, zodat ik makkelijk een stukje kan legoen
- trolley bij de bank met alles wat ik bij de hand wil/moet hebben
Verder heb ik een huishoudelijke hulp (geen groot talent helaas, maar moet het er mee doen, want niemand anders wil een mondkapje dragen) en ik vraag de boodschappenbezorger om mijn boodschappen naar de keuken te brengen.
Verder wil ik dus nog die dingen voor mijn gordijnen, lampen die ik op afstand aan/uit kan doen en ooit als ik een nieuwe toegankelijke woning vind een electrische kantelrolstoel zodat ik misschien af en toe naar buiten kan.
Rockstar
22-05-2026 om 12:15
Philips Hue is echt ideaal voor lampautomatisering. Ik heb ingesteld dat ze aan gaan bij zonsondergang en uit om bedtijd.
lientje69
22-05-2026 om 12:28
MRI schreef op 22-05-2026 om 10:59:
Laat je je boodschappen bezorgen? Dat vind ik zoveel schelen!
Nee. Dat vind ik hier geen succes op het platteland. Paar keer geprobeerd maar werd er niet blij van helaas. Ik neem man mee om boodschappen tegenwoordig , ik kijk, gooi in de kar wat ik wil hebben en betaal en hij mag stapelen en sjouwen.
lientje69
22-05-2026 om 12:31
Moyrrie schreef op 22-05-2026 om 11:49:
De steelstofzuiger is echt een aanrader. Vooral voor eventjes wat opzuigen. Wij hebben een Samsung in de bijkeuken. Je kunt de zuigkracht instellen en je hoeft de knop niet ingedrukt te houden om te kunnen zuigen. Die pak ik bijna elke dag voor de keuken en onder de tafel
Een hoog bed,waardoor het opstaan en het eronder zuigen makkelijker gaat. In praktijk zuig ik boven nooit, maar doet man dat.
Hoog laag bed heb ik naar gekeken zoals bij Aldenhuysen maar man wat zijn die dingen duur. Daar wacht ik nog even mee. Misschien als ik nog wat ouder en strammer ben.
Fenyw
22-05-2026 om 12:32
Laten bezorgen wat kan. Hier van koffiebonen tot diervoeding tot verzorgingsproducten.
Een soupmaker. Je gooit grote stukken groenten en wat water er in en na 18 minuten heb je soep. Was het nou te vermoeiend om de stukken groente in dat ding te doen om direct na 18 minuten weer op te staan, het blijft ook nog eens 45 minuten warm.
Moyrrie
22-05-2026 om 12:40
lientje69 schreef op 22-05-2026 om 12:31:
[..]
Hoog laag bed heb ik naar gekeken zoals bij Aldenhuysen maar man wat zijn die dingen duur. Daar wacht ik nog even mee. Misschien als ik nog wat ouder en strammer ben.
Wij hebben een Auping Original met ophoogpoten. Ook niet goedkoop, maar we hadden sowieso een nieuw bed nodig
Kaassoufflee
22-05-2026 om 12:41
Het helpt mij om denk- en regelwerk over te laten aan mijn man.
Zelf heb ik al genoeg denk- en planwerk aan mezelf en de kinderen, dus alles wat met vakantie, nieuwe apparaten, koken, energiecontracten en dergelijke te maken heeft, doet mijn man.
Martje80
22-05-2026 om 12:43
lientje69 schreef op 22-05-2026 om 12:31:
[..]
Volgens mij zijn die voor een betere prijs op marktplaats te vinden. Er zijn genoeg mensen die overlijden waarbij de erfgenamen snel de zooi in huis kwijt willen.
lientje69
22-05-2026 om 13:17
Fenyw schreef op 22-05-2026 om 12:32:
Laten bezorgen wat kan. Hier van koffiebonen tot diervoeding tot verzorgingsproducten.
Een soupmaker. Je gooit grote stukken groenten en wat water er in en na 18 minuten heb je soep. Was het nou te vermoeiend om de stukken groente in dat ding te doen om direct na 18 minuten weer op te staan, het blijft ook nog eens 45 minuten warm.
Ik ben ( behalve boodschappen dus want dat beviel niet) een probleem in online bestellen geworden. De pakketbezorger kan mijn huis blind vinden inmiddels
lientje69
22-05-2026 om 13:21
Martje80 schreef op 22-05-2026 om 12:43:
[..]
Volgens mij zijn die voor een betere prijs op marktplaats te vinden. Er zijn genoeg mensen die overlijden waarbij de erfgenamen snel de zooi in huis kwijt willen.
Is ook nog een idee ja!
RavIvaR
22-05-2026 om 13:45
Man naar winkel sturen met een boodschappenlijstje, accepteren dat ie soms net iets anders kiest dan jij en je op zon moment realiseren hoe fijn het is dat je zelf niet hoefde.
Zelf boodschappen doen vind ik misschien wel het meest energie slurpend wat er is. Veel prikkels en veel keuzes moeten maken in korte tijd in een onrustige omgeving.
Het scheelt zoveel als je dat zelf niet (of in ieder geval een stuk minder vaak of veel) hoeft te doen.
Een keer naar de winkel voor iets tussendoor is al heel anders dan de weekboodschappen.
Ik bestel soms bij AH en soms bij Picnic ga soms samen met partner, soms gaat partner alleen en soms ga ik alleen. Ik ben blij met elke keer die ik niet hoef.
Heb je al verschillende aanbieders geprobeerd?
Poezie
22-05-2026 om 13:54
Als je zo weinig energie hebt zou ik toch echt investeren in een hulp in de huishouding in plaats van allerlei spullen te kopen. Je gaf ergens aan dat je huis nogal klein is en vol met spullen staat dus dat wordt alleen maar erger dan. Uiteraard snap ik dat je zelf je pot augurken open wil maken maar besteed de grotere klussen toch lekker uit zou ik zeggen.
RavIvaR
22-05-2026 om 14:02
Ruimte en rust in je huis helpen mij ook.
Als je huis echt vol staat dan wellicht ook eens met partner kijken wat er weg kan.
Voor snel resultaat eens kritisch kijken naar meubels en andere grote dingen. Heb je ze nog nodig? Worden ze nog gebruikt?
Ik kan me voorstellen dat je hier ook niet veel energie voor hebt. Daarom hoeft dit zeker niet in 1 keer, maar elk groot item minder is winst.
Als man zo eens naar de kringloop kan dan geeft dat meteen extra ruimte en rust.
lientje69
22-05-2026 om 14:19
RavIvaR schreef op 22-05-2026 om 13:45:
Man naar winkel sturen met een boodschappenlijstje, accepteren dat ie soms net iets anders kiest dan jij en je op zon moment realiseren hoe fijn het is dat je zelf niet hoefde.
Zelf boodschappen doen vind ik misschien wel het meest energie slurpend wat er is. Veel prikkels en veel keuzes moeten maken in korte tijd in een onrustige omgeving.
Het scheelt zoveel als je dat zelf niet (of in ieder geval een stuk minder vaak of veel) hoeft te doen.
Een keer naar de winkel voor iets tussendoor is al heel anders dan de weekboodschappen.
Ik bestel soms bij AH en soms bij Picnic ga soms samen met partner, soms gaat partner alleen en soms ga ik alleen. Ik ben blij met elke keer die ik niet hoef.
Heb je al verschillende aanbieders geprobeerd?
Wij hebben hier in de polder helaas maar 2 aanbieders. Ik ga met man voor de weekboodschappen op zaterdagochtend heel vroeg. Dan is het rustig gelukkig. Picnic hoop ik nog dat die hier komt. Of dat de Vomar gaat bezorgen. Hier alleen Jumbo en AH die bezorgen. Dure winkels en dus slechte ervaringen mee ( dingen niet voorradig, geen alternatief dus dan moet je alsnog naar winkel, tijdvak houden ze zich niet aan, pinapparaat leeg, spullen kort op datum en weigering om het even verder te brengen.) Wordt in de gang neergeklapt en een keer zelf gewoon op de stoep. Kan ik die zware kratten zelf naar binnen sjouwen.