Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Omdenken . Kunnen/doen jullie dat ?


Omdenken is een denktechniek om problemen te veranderen in mogelijkheden.
‘Omdenken’ is dus een techniek geen beren op je pad te zien ( zoals ik dus  vaak zie ) , maar juist  uitdagingen.
Sterker nog, met omdenken bestaan er geen problemen, er valt dus ook niks op te lossen.
Een leven zonder problemen , dat vind ik best prettig klinken .
Denken jullie wel eens " om "  ? En hoe doe je dat dan ?

posi.jpg


ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

14-08-2021 om 10:42

Ik heb er ooit eens een cursus over gevolgd, maar het past totaal niet bij mij. Het voelt gekunsteld en als iemand (zelfs al ben ik het zelf haha) mij forceert om positief te denken dan loopt mijn spanning juist verder op.

Ik probeer problemen in de ogen te kijken en serieus te nemen. Gevoelens er even te laten zijn en daarna met een analyse en een actieplan te komen. Dat werkt voor mij veel beter.  

Dit hoort in het rijtje jeuk woorden die door managers worden gebruikt als excuus om iemand met een nekhernia die onder morfine zit toch een plafond te laten schilderen. Van die types die zeggen: verzuim is een keuze. 

ik vind het op die manier irritant klinken, het soort managerstaal waar ik allergisch voor ben. Nee hoor, problemen bestaan niet, je moet gewoon ómdenken! Yuk. 

Waar ik soms wel iets mee kan is het soort omdenken waarbij je een probleem op een andere manier kan zien door je bv af te vragen of het erg is wat er gebeurt, en of het jouw probleem wel is. Simpel voorbeeld: is het erg als je niet gestofzuigd hebt voor de verjaarsvisite komt, want alleen de eerste ziet het misschien en daarna moet je toch weer opruimen. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

14-08-2021 om 11:11

Het staat mij nogal tegen. Ik zie het regelmatig voorbijkomen op Facebook. Het uitgangspunt dat jij noemt slaat in mijn ogen al nergens op: Sterker nog, met omdenken bestaan er geen problemen, er valt dus ook niks op te lossen. Want er zijn genoeg problemen die niet op te lossen zijn. Het komt op mij dus wereldvreemd en wat onbenullig over.

Sophia_!

Sophia_!

14-08-2021 om 11:56

Het is niet zo dat een probleem niet bestaat, maar dat je het ziet als een feit. Het is daar en gaat niet meer weg, dus je moet er op een andere manier mee omgaan dan je vantevoren bedacht had.

Ik denk dat veel mensen dit al automatisch doen, zonder daar de suffe term Omdenken aan vast te plakken. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

14-08-2021 om 12:04

Sophia_! schreef op 14-08-2021 om 11:56:

Het is niet zo dat een probleem niet bestaat, maar dat je het ziet als een feit. Het is daar en gaat niet meer weg, dus je moet er op een andere manier mee omgaan dan je vantevoren bedacht had.

Ik denk dat veel mensen dit al automatisch doen, zonder daar de suffe term Omdenken aan vast te plakken.


Dat denk ik ook. Dat gaat vaak om grote levensvragen en dat process wordt acceptatie of aanvaarding genoemd. Kost tijd en dit soort “denktechnieken” helpen daar helemaal niet bij.

Sophia_!

Sophia_!

14-08-2021 om 12:28

Wednesday schreef op 14-08-2021 om 12:04:

[..]


Dat denk ik ook. Dat gaat vaak om grote levensvragen en dat process wordt acceptatie of aanvaarding genoemd. Kost tijd en dit soort “denktechnieken” helpen daar helemaal niet bij.

Ik zat eens even wat te lezen op de site Omdenken.nl . De verhalen en spreuken zijn zo banaal dat je er eigenlijk alleen maar om kunt lachen.

 Bijvoorbeeld: "als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens". Tja. 

Voor echt grote levensvragen of problemen gaat dit niet helpen,  maar voor alledaagse tegenslagen kun je dit wel gebruiken om wat luchtiger tegen zaken aan te kijken. Denk ik. 


WickedCurlew89

WickedCurlew89

14-08-2021 om 12:31

Tot op zekere hoogte, maar niet met van die kotsopwekkende tegeltjes wijsheden. Bij nader inzien is het meer relativeren. Hoe meer je meemaakt hoe makkelijker je dat afgaat.

Maar echte shit blijft gewoon echte shit.

Sophia_! schreef op 14-08-2021 om 12:28:

[..]

Ik zat eens even wat te lezen op de site Omdenken.nl . De verhalen en spreuken zijn zo banaal dat je er eigenlijk alleen maar om kunt lachen.

Bijvoorbeeld: "als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens". Tja.

Voor echt grote levensvragen of problemen gaat dit niet helpen, maar voor alledaagse tegenslagen kun je dit wel gebruiken om wat luchtiger tegen zaken aan te kijken. Denk ik.


Vooral dat. Maar als je je al niet meer zo druk maakt om de dagelijkse dingen, voor veel mensen zou dit al heel veel schelen.

Soms regent het en dan moet ik toch op de fiets naar mijn werk. Ik heb natuurlijk liever goed weer, maar ik zie het niet als een probleem. Een ander kan het wel als een probleem zien en vreselijk balen en dit nog de hele ochtend doen. Voor dat soort mensen helpt het wel om zoiets als een gegeven aan te nemen en dan dit praktisch oplossen. Bijvoorbeeld een regenpak aan doen, paraplu meenemen, de auto of het ov pakken. Dus dat men niet blijft hangen in zoiets simpels.

Ik kan mij echt verbazen over dat sommige mensen helemaal van slag kunnen zijn door zoiets kleins en dit dan de hele dag laten verpesten...

Sophia_! schreef op 14-08-2021 om 12:28:

[..]

Ik zat eens even wat te lezen op de site Omdenken.nl . De verhalen en spreuken zijn zo banaal dat je er eigenlijk alleen maar om kunt lachen.

Bijvoorbeeld: "als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens". Tja.

Voor echt grote levensvragen of problemen gaat dit niet helpen, maar voor alledaagse tegenslagen kun je dit wel gebruiken om wat luchtiger tegen zaken aan te kijken. Denk ik.


''De beste plek om monsters te vinden is niet onder je bed, maar in je hoofd'' en ''Een leraar staat niet voor de klas, een leraar staat in de klas...'' Best wel een geweldige site. 

Ik ken de podcast en luister daar graag naar. Het is verhelderend hoe dat omdenken gaat in specifieke gevallen waarin mensen met een persoonlijk probleem komen, wat soms geen probleem hoeft te zijn. 

Matrix-creditcard.png

Omdenken met tegeltjes wijsheden is een beetje zoals al die mensen die zo een home bordje in het raam hebben....alsof je zonder dat bordje niet weet waar je woont. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

14-08-2021 om 14:00

Viva-amber schreef op 14-08-2021 om 13:53:

Omdenken met tegeltjes wijsheden is een beetje zoals al die mensen die zo een home bordje in het raam hebben....alsof je zonder dat bordje niet weet waar je woont.

Ik denk eigenlijk dat het gericht is op mensen die snel van slag zijn door (relatieve) kleinigheden. Dan kan het denk ik wel heilzaam zijn. 

Sophia_!

Sophia_!

14-08-2021 om 14:10

LoveCats! schreef op 14-08-2021 om 13:16:

[..]

''De beste plek om monsters te vinden is niet onder je bed, maar in je hoofd'' en ''Een leraar staat niet voor de klas, een leraar staat in de klas...'' Best wel een geweldige site.

😂  ja, leuk he. Ik vermaakte me ook al best. 

Sophia_! schreef op 14-08-2021 om 14:10:

[..]

😂 ja, leuk he. Ik vermaakte me ook al best.

''Jarig zijn is gezond. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die meer verjaardagen vieren langer leven''. 

Van sommige teksten begrijp ik ook gewoon niet hoe het met omdenken te maken heeft 🤣

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.