Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Maagverkleining


Heb diverse mensen in mijn omgeving die een GBP hebben gehad. Sommigen blijven nog steeds prachtig op gewicht,  anderen komen weer aan. Degenen die aankomen drinken weer allerlei caloriebommen en snelle bloedsuikerspiegelverhogende sapjes. 

Ook gebruiken een paar mensen in mijn omgeving Mounjaro. Allemaal waren ze obees maar hadden ze geen zin in een GLI en kozen ze ervoor medicatie zelf te betalen.  1 iemand gebruikte eerst Saxenda,  ging toen over naar Mounjaro en gebruikt nu weer Saxenda.  Is ruim 2,5 jaar bezig met injecties.  Heeft weleens een stoppoging gedaan maar ging weer heel veel eten. 

2 van de 3 hebben uitsluitend de startdosering Mounjaro gebruikt.  Zodat ze wel trek ervaren maar niet de enorme trek die ze zonder Mounjaro ervaarden. Vergelijkbaar met fiets met trapondersteuning,  zet je die op eco/tour of ga je voor maximale ondersteuning. 1 is inmiddels gestopt en probeert nu zonder MJ vol te houden. 

dik 1,5 jaar terug gedaan en erg blij mee. 65 kilo kwijt, een dik half jaar stabiel. Alles gaat goed, weinig tot geen dumpings, brood/rijst/bami is wat lastiger met eten, maar goed, dan neem je wat anders. Geen spijt van, alleen spijt dat ik het niet eerder heb gedaan. Zou, indien nodig, het volgende week zo weer doen. 

ik weet dat ik alleen de ellende zie (en die ellende is echt zeer ernstig tot dodelijk) omdat  ik in het ziekenhuis werk maar zou het echt afraden. Of probeer op zijn minst eerst injecties

buufie schreef op 20-06-2026 om 21:24:

dik 1,5 jaar terug gedaan en erg blij mee. 65 kilo kwijt, een dik half jaar stabiel. Alles gaat goed, weinig tot geen dumpings, brood/rijst/bami is wat lastiger met eten, maar goed, dan neem je wat anders. Geen spijt van, alleen spijt dat ik het niet eerder heb gedaan. Zou, indien nodig, het volgende week zo weer doen.

Wow dat is indrukwekkend zeg!

Nehalennia schreef op 20-06-2026 om 22:24:

[..]

Wow dat is indrukwekkend zeg!

ben 105% van mijn overgewicht kwijt, en dat is heel veel. Maar doe alles, mijn baan terug die ik fysiek niet meer aan kon. Loop wekelijks 10 km, sport 2-3 x per week. 

En in onze groep gaat het ook heel goed met iedereen, weinig klachten ed. 

rooiekater

rooiekater

21-06-2026 om 05:13 Topicstarter

Dank voor alle reacties 

Injecties sta ik ook zeker voor open om evt eerst te proberen. Jammer dat het alleen niet vergoed word. Tenzij ik eerst 1 jaar gli ga doen. 

rooiekater schreef op 21-06-2026 om 05:13:

Dank voor alle reacties

Injecties sta ik ook zeker voor open om evt eerst te proberen. Jammer dat het alleen niet vergoed word. Tenzij ik eerst 1 jaar gli ga doen.

Ik ben op eigen kracht ook wat afgevallen. Als ik niet zo as afgevallen dan had ik zonder GLI traject wrs injecties kunnen krijgen. Nu eerst GLI traject doorlopen.  Ik verwacht niet dat ik op wieg kracht zo 30 of meer kilo zal afvallen. Frustrerend idee

Je moet hoe dan ook een vastgestelde bepaalde maximum hoeveelheid calorieën per dag niet overschrijden; de rest dient alleen maar om dit feit voor jou te verdoezelen door jou je eetlust te ontnemen (medicijnen) of/en lichamelijk onbehagen te laten ervaren als je ondanks je maagverkleining toch meer eet dan het plan was.

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/zondag-in-zembla-het-afslankexperiment

rooiekater

rooiekater

21-06-2026 om 07:11 Topicstarter

Loezzie schreef op 21-06-2026 om 05:58:

[..]

Ik ben op eigen kracht ook wat afgevallen. Als ik niet zo as afgevallen dan had ik zonder GLI traject wrs injecties kunnen krijgen. Nu eerst GLI traject doorlopen. Ik verwacht niet dat ik op wieg kracht zo 30 of meer kilo zal afvallen. Frustrerend idee

Bij mij moet er meer dan 30kg af   

Mijn huisarts weigert injecties voor te schrijven zonder gli. 

rooiekater

rooiekater

21-06-2026 om 07:13 Topicstarter

rionyriony schreef op 21-06-2026 om 07:07:

Je moet hoe dan ook een vastgestelde bepaalde maximum hoeveelheid calorieën per dag niet overschrijden; de rest dient alleen maar om dit feit voor jou te verdoezelen door jou je eetlust te ontnemen (medicijnen) of/en lichamelijk onbehagen te laten ervaren als je ondanks je maagverkleining toch meer eet dan het plan was.

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/zondag-in-zembla-het-afslankexperiment

Ik snap dat de route niet makkelijk is en dat er altijd overal voordelen en nadelen zijn. 

Artikel ga ik nog lezen. Mijn telefoon laad hem even niet. 

ik ken mensen bij wie heel veel succes heeft gehad, maar ik ken helaas ook een paar mensen die er levenslang ernstige chronische ziekte aan over hebben gehouden. 

Dus verdiep je ook heel goed in de risico's want die zijn helaas niet mals. Als het goed gaat gaat het heel erg goed, maar als het niet goed gaat dan ben je ook wel echt heel erg dus Sjaak

rooiekater schreef op 21-06-2026 om 07:11:

[..]

Bij mij moet er meer dan 30kg af

Mijn huisarts weigert injecties voor te schrijven zonder gli.

Wat is je bezwaar tegen GLI? Dat lijkt mij een gevalletje baat het niet schaadt het niet? 

Joszy schreef op 21-06-2026 om 07:41:

[..]

Wat is je bezwaar tegen GLI? Dat lijkt mij een gevalletje baat het niet schaadt het niet?

Het is vooral zo zinloos bij mensen die al zo lang zoveel overgewicht hebben.

MMcGonagall schreef op 21-06-2026 om 08:07:

[..]

Het is vooral zo zinloos bij mensen die al zo lang zoveel overgewicht hebben.

Zou dat echt zo zijn? Ik geloof meteen dat je je overgewicht niet gaat oplossen met een GLI. Maar zou je daar geen dingen kunnen leren die je wel gaan helpen om op gewicht te blijven met een echte behandeling? 

Ik zou het denk ik zien als een wachtlijst. Die is ook zinloos voor jezelf en toch moet je er doorheen 

MMcGonagall schreef op 21-06-2026 om 08:07:

[..]

Het is vooral zo zinloos bij mensen die al zo lang zoveel overgewicht hebben.

Dat vooruitzicht is inderdaad wel om moedeloos van te worden. 


Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.