Gezondheid en welzijn
rooiekater
20-06-2026 om 16:01
Maagverkleining
Ik heb lang geroepen ik ga geen maagverkleining doen. Ik ben goed genoeg en accepteer mijzelf zoals ik ben.
Het laatste jaar begon er iets te knagen. Dus eerst diëtist. Maar daar had ik geen klik mee op na nummer 2. Leuk eetplan weinig resultaten.
Zou ik dan toch..... het stemmetje werd sterker. Maar bleef ontkennen.
Tot ik bij de huisarts was voor iets anders en dacht fuck it. Ik ga de verwijzing halen en ga gewoon eens de screening in.
Bmi voldoet ruimschoots.
En nu nu heb ik wat koud watervrees voor de screening. Ik vind het spannend. Ik voel mij zo kwetsbaar en toch ook de schaamte.
Ik zoek gewoon ervaringen of misschien sta je ook aan het begin van dit traject.
Dorestad
20-06-2026 om 19:58
Heb diverse mensen in mijn omgeving die een GBP hebben gehad. Sommigen blijven nog steeds prachtig op gewicht, anderen komen weer aan. Degenen die aankomen drinken weer allerlei caloriebommen en snelle bloedsuikerspiegelverhogende sapjes.
Ook gebruiken een paar mensen in mijn omgeving Mounjaro. Allemaal waren ze obees maar hadden ze geen zin in een GLI en kozen ze ervoor medicatie zelf te betalen. 1 iemand gebruikte eerst Saxenda, ging toen over naar Mounjaro en gebruikt nu weer Saxenda. Is ruim 2,5 jaar bezig met injecties. Heeft weleens een stoppoging gedaan maar ging weer heel veel eten.
2 van de 3 hebben uitsluitend de startdosering Mounjaro gebruikt. Zodat ze wel trek ervaren maar niet de enorme trek die ze zonder Mounjaro ervaarden. Vergelijkbaar met fiets met trapondersteuning, zet je die op eco/tour of ga je voor maximale ondersteuning. 1 is inmiddels gestopt en probeert nu zonder MJ vol te houden.
buufie
20-06-2026 om 21:24
dik 1,5 jaar terug gedaan en erg blij mee. 65 kilo kwijt, een dik half jaar stabiel. Alles gaat goed, weinig tot geen dumpings, brood/rijst/bami is wat lastiger met eten, maar goed, dan neem je wat anders. Geen spijt van, alleen spijt dat ik het niet eerder heb gedaan. Zou, indien nodig, het volgende week zo weer doen.
absor
20-06-2026 om 22:09
ik weet dat ik alleen de ellende zie (en die ellende is echt zeer ernstig tot dodelijk) omdat ik in het ziekenhuis werk maar zou het echt afraden. Of probeer op zijn minst eerst injecties
Nehalennia
20-06-2026 om 22:24
buufie schreef op 20-06-2026 om 21:24:
dik 1,5 jaar terug gedaan en erg blij mee. 65 kilo kwijt, een dik half jaar stabiel. Alles gaat goed, weinig tot geen dumpings, brood/rijst/bami is wat lastiger met eten, maar goed, dan neem je wat anders. Geen spijt van, alleen spijt dat ik het niet eerder heb gedaan. Zou, indien nodig, het volgende week zo weer doen.
Wow dat is indrukwekkend zeg!
buufie
20-06-2026 om 22:41
Nehalennia schreef op 20-06-2026 om 22:24:
[..]
Wow dat is indrukwekkend zeg!
ben 105% van mijn overgewicht kwijt, en dat is heel veel. Maar doe alles, mijn baan terug die ik fysiek niet meer aan kon. Loop wekelijks 10 km, sport 2-3 x per week.
En in onze groep gaat het ook heel goed met iedereen, weinig klachten ed.
rooiekater
21-06-2026 om 05:13
Dank voor alle reacties
Injecties sta ik ook zeker voor open om evt eerst te proberen. Jammer dat het alleen niet vergoed word. Tenzij ik eerst 1 jaar gli ga doen.
Loezzie
21-06-2026 om 05:58
rooiekater schreef op 21-06-2026 om 05:13:
Dank voor alle reacties
Injecties sta ik ook zeker voor open om evt eerst te proberen. Jammer dat het alleen niet vergoed word. Tenzij ik eerst 1 jaar gli ga doen.
Ik ben op eigen kracht ook wat afgevallen. Als ik niet zo as afgevallen dan had ik zonder GLI traject wrs injecties kunnen krijgen. Nu eerst GLI traject doorlopen. Ik verwacht niet dat ik op wieg kracht zo 30 of meer kilo zal afvallen. Frustrerend idee
rionyriony
21-06-2026 om 07:07
Je moet hoe dan ook een vastgestelde bepaalde maximum hoeveelheid calorieën per dag niet overschrijden; de rest dient alleen maar om dit feit voor jou te verdoezelen door jou je eetlust te ontnemen (medicijnen) of/en lichamelijk onbehagen te laten ervaren als je ondanks je maagverkleining toch meer eet dan het plan was.
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/zondag-in-zembla-het-afslankexperiment
rooiekater
21-06-2026 om 07:11
Loezzie schreef op 21-06-2026 om 05:58:
[..]
Ik ben op eigen kracht ook wat afgevallen. Als ik niet zo as afgevallen dan had ik zonder GLI traject wrs injecties kunnen krijgen. Nu eerst GLI traject doorlopen. Ik verwacht niet dat ik op wieg kracht zo 30 of meer kilo zal afvallen. Frustrerend idee
Bij mij moet er meer dan 30kg af
Mijn huisarts weigert injecties voor te schrijven zonder gli.
rooiekater
21-06-2026 om 07:13
rionyriony schreef op 21-06-2026 om 07:07:
Je moet hoe dan ook een vastgestelde bepaalde maximum hoeveelheid calorieën per dag niet overschrijden; de rest dient alleen maar om dit feit voor jou te verdoezelen door jou je eetlust te ontnemen (medicijnen) of/en lichamelijk onbehagen te laten ervaren als je ondanks je maagverkleining toch meer eet dan het plan was.
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/zondag-in-zembla-het-afslankexperiment
Ik snap dat de route niet makkelijk is en dat er altijd overal voordelen en nadelen zijn.
Artikel ga ik nog lezen. Mijn telefoon laad hem even niet.
Lollypopje
21-06-2026 om 07:16
ik ken mensen bij wie heel veel succes heeft gehad, maar ik ken helaas ook een paar mensen die er levenslang ernstige chronische ziekte aan over hebben gehouden.
Dus verdiep je ook heel goed in de risico's want die zijn helaas niet mals. Als het goed gaat gaat het heel erg goed, maar als het niet goed gaat dan ben je ook wel echt heel erg dus Sjaak
Joszy
21-06-2026 om 07:41
rooiekater schreef op 21-06-2026 om 07:11:
[..]
Bij mij moet er meer dan 30kg af
![]()
Mijn huisarts weigert injecties voor te schrijven zonder gli.
Wat is je bezwaar tegen GLI? Dat lijkt mij een gevalletje baat het niet schaadt het niet?
MMcGonagall
21-06-2026 om 08:07
Joszy schreef op 21-06-2026 om 07:41:
[..]
Wat is je bezwaar tegen GLI? Dat lijkt mij een gevalletje baat het niet schaadt het niet?
Het is vooral zo zinloos bij mensen die al zo lang zoveel overgewicht hebben.
Joszy
21-06-2026 om 08:13
MMcGonagall schreef op 21-06-2026 om 08:07:
[..]
Het is vooral zo zinloos bij mensen die al zo lang zoveel overgewicht hebben.
Zou dat echt zo zijn? Ik geloof meteen dat je je overgewicht niet gaat oplossen met een GLI. Maar zou je daar geen dingen kunnen leren die je wel gaan helpen om op gewicht te blijven met een echte behandeling?
Ik zou het denk ik zien als een wachtlijst. Die is ook zinloos voor jezelf en toch moet je er doorheen
Loezzie
21-06-2026 om 08:39
MMcGonagall schreef op 21-06-2026 om 08:07:
[..]
Het is vooral zo zinloos bij mensen die al zo lang zoveel overgewicht hebben.
Dat vooruitzicht is inderdaad wel om moedeloos van te worden.