Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Maagverkleining


Mensen zien een bepaald gewicht vaak als een doel en als dat doel eenmaal behaald is is het goed. 

Maar dat is het niet. Als je een rots hebt beklommen en op de top staat dan kost het veel inzet om daar alleen maar te blijven staan. 

Terwijl je al denkt: was dit het nou waar ik alles voor heb gedaan nagelaten? Nou het was leuk even om dat te kunnen zeggen maar nu gaan we weer "gewoon" doen.

Ik heb het dus nooit zo gezien. Eerder als verplicht onderhoud waar ik al eerder toe had besloten.

Met die injectie kan je dan nog zeggen: de volgende week is het Kerst dus dan wil ik een weekje lekker eten. Je komt dan wel vreselijk aan zonder prik, maar je kan daarna dan weer gewoon beginnen met de injecties. Je moet dat niet te vaak doen want dan wil je die injecties niet meer. Maar dat kan niet met lijnen. "Zwichten" kan je motivatie vermoorden voor een heel lange tijd. 

Het is vooral de gewenning na een periode wat losser omgaan met eten. Op vakantie wil ik niet de hele tijd opletten. Bij vakantie hoort wat mij betreft ook lekker eten, alcohol en lekkere tussendoortjes. Daarna weer in het gareel komen kost moeite. Je lichaam went toch aan een bepaald aantal calorieën en als je die dan weer mindert, krijg je trek. Het lijkt mij ook wel fijn om dan weer in het ritme te komen met een injectie, maar het is niet voor niets dat ze daar terughoudend mee zijn. Er zitten nogal wat bijwerkingen bij.
Maar ja, bij Rionyriony en mij gaat het om hooguit 1,5 kilo. Dan moet je maar even doorbijten. Bij 30+ kilo en enorme honger werkt dat niet.

rooiekater schreef op 21-06-2026 om 08:53:

[..]

Ik heb al route individuele leefstijl interventie gedaan. Maar na 1 gesprek kreeg ik te horen we kunnen niks voor u betekenen.

De route gli is in dit dorp bijna onmogelijk. En de groepen die gaan starten in de omgeving zijn op dusdanig onmogelijke tijden dat ik het niet geregeld krijg met werk.

Online werkt voor mij niet is mijn ervaring.

En ja ook route obesitas kliniek vraagt om bijeenkomsten maar deze worden op tijden gegeven dat het wel te combineren is met werk.

Belachelijk toch! Je zou toch zeggen dat er ook rekening gehouden moet worden met mensen die werken bij dit soort sessies!

Heb je geprobeerd om met je huisarts of zorgverzekering te bespreken dat je heeeel graag (hmpf) die GLI zou willen doen maar dat dat niet gaat met deze tijden. Misschien hebben zij een oplossing? Iets van geen GLI maar naast starten met injecties wekelijks een (online?) afspraak met een diëtist of iets dergelijks? 

Ik snap wel dat ze dit soort eisen stellen maar dan moet het wel mogelijk gemaakt worden om eraan te voldoen toch?

Joszy schreef op 21-06-2026 om 16:49:

[..]

Belachelijk toch! Je zou toch zeggen dat er ook rekening gehouden moet worden met mensen die werken bij dit soort sessies!

Heb je geprobeerd om met je huisarts of zorgverzekering te bespreken dat je heeeel graag (hmpf) die GLI zou willen doen maar dat dat niet gaat met deze tijden. Misschien hebben zij een oplossing? Iets van geen GLI maar naast starten met injecties wekelijks een (online?) afspraak met een diëtist of iets dergelijks?

Ik snap wel dat ze dit soort eisen stellen maar dan moet het wel mogelijk gemaakt worden om eraan te voldoen toch?

Of kijken met je werkgever wat er mogelijk is. Want een werkgever kan er ook profijt van hebben.

MMcGonagall schreef op 21-06-2026 om 16:18:

Het is vooral de gewenning na een periode wat losser omgaan met eten. Op vakantie wil ik niet de hele tijd opletten. Bij vakantie hoort wat mij betreft ook lekker eten, alcohol en lekkere tussendoortjes. Daarna weer in het gareel komen kost moeite. Je lichaam went toch aan een bepaald aantal calorieën en als je die dan weer mindert, krijg je trek. Het lijkt mij ook wel fijn om dan weer in het ritme te komen met een injectie, maar het is niet voor niets dat ze daar terughoudend mee zijn. Er zitten nogal wat bijwerkingen bij.
Maar ja, bij Rionyriony en mij gaat het om hooguit 1,5 kilo. Dan moet je maar even doorbijten. Bij 30+ kilo en enorme honger werkt dat niet.

Precies en je wil het ook niet op laten lopen. Het eenvoudigste is meteen in te grijpen en het niet uit te stellen.

Carolien1962 schreef op 21-06-2026 om 10:05:

Ik heb een traject van 3 jaar doorlopen bij Human Concern. Een kliniek voor mensen met een eetstoornis. Mijn eetbuien zijn inderdaad weg, mijn overgewicht niet. Daarna ben ik het traject voor een gastric bypass ingegaan, zelfs tot het moment dat ik een datum kreeg. Die datum viel in onze vakantie en het NOK zei het is graag of niet. Dat is een niet geworden en daar heb ik nooit spijt van gehad. Ik ken inmiddels zoveel mensen die het wel gedaan hebben maar niet 1 die zonder problemen is..Ernstig ondergewicht, vaak ziek, geen weerstand meer. De hele dag met eten en drinken bezig zijn, nog meer dan voor de ingreep. Alles moeten plannen want eerst eten dan geen drinken of eerst drinken en dan geen eten.
Inmiddels 2 jaar ozempic ivm diabetes maar geen gram gewichtsverlies.
Heel soms denk ik wel eens hoe zou mijn leven gelopen zijn als ik het wel gedaan had maar ik sta nog steeds achter mijn beslissing.

Fijn dat het voor jou een goede beslissing is geweest maar in mijn groep van 10 zijn alle 10 mensen succesvol zonder problemen door de operatie heen gekomen. Een iemand heeft wel galstenen ontwikkeld ( dat kan gebeuren bij snel afvallen) maar dat is eigenlijk ook wel redelijk snel verholpen. 2 van de 10 zijn teruggevallen in gewicht en eetpatroon, maar 8 dus niet. Na al die jaren hebben we nog heel af en toe ( 1 a 2 x pj ) contact met de groep via WA. Zo blijven we een beetje op de hoogte van elkaar. 

rooiekater

rooiekater

21-06-2026 om 18:25 Topicstarter

Joszy schreef op 21-06-2026 om 16:49:

[..]

Belachelijk toch! Je zou toch zeggen dat er ook rekening gehouden moet worden met mensen die werken bij dit soort sessies!

Heb je geprobeerd om met je huisarts of zorgverzekering te bespreken dat je heeeel graag (hmpf) die GLI zou willen doen maar dat dat niet gaat met deze tijden. Misschien hebben zij een oplossing? Iets van geen GLI maar naast starten met injecties wekelijks een (online?) afspraak met een diëtist of iets dergelijks?

Ik snap wel dat ze dit soort eisen stellen maar dan moet het wel mogelijk gemaakt worden om eraan te voldoen toch?

Ik sta al 1 jaar op de wachtlijst voor gli die kwa tijden wel te combineren zijn. Maar vooralsnog gebeurt er niks. 

Psycholoog heeft ook al gesproken met de huisarts maar die zei toen der tijd nee. 

Via de bedrijfsarts ook geprobeerd maar ook nee.

rooiekater

rooiekater

21-06-2026 om 18:25 Topicstarter

Loezzie schreef op 21-06-2026 om 17:01:

[..]

Of kijken met je werkgever wat er mogelijk is. Want een werkgever kan er ook profijt van hebben.

Werkgever is flexibel en wil helpen maar deze gli tijden werkt echt niet. 

MMcGonagall schreef op 21-06-2026 om 16:18:

Het is vooral de gewenning na een periode wat losser omgaan met eten. Op vakantie wil ik niet de hele tijd opletten. Bij vakantie hoort wat mij betreft ook lekker eten, alcohol en lekkere tussendoortjes. Daarna weer in het gareel komen kost moeite. Je lichaam went toch aan een bepaald aantal calorieën en als je die dan weer mindert, krijg je trek. Het lijkt mij ook wel fijn om dan weer in het ritme te komen met een injectie, maar het is niet voor niets dat ze daar terughoudend mee zijn. Er zitten nogal wat bijwerkingen bij.
Maar ja, bij Rionyriony en mij gaat het om hooguit 1,5 kilo. Dan moet je maar even doorbijten. Bij 30+ kilo en enorme honger werkt dat niet.

Voor velen werkt dat wellicht niet, +30 kilo en vreselijk trek.  Voor anderen wellicht wel. Maar die hebben,  net als mensen die GBP hebben gehad,  ook levenslang. Een vriendin van ons ging in coronatijd elke avond 10 kilometer lopen plus anders eten,  ze viel 20 kilo af. En 17 jaar geleden ben ik meer dan 40% van mijn gewicht kwijtgeraakt door blijvend anders te eten en door meer te bewegen.  Van net iets meer dan 100 kilo terug naar 58 kilo vanmo.  Mijn eega is toen bijna 30 kg afgevallen.  

rooiekater

rooiekater

21-06-2026 om 19:24 Topicstarter

je heb welke weg je ook kiest levenslang. 

rooiekater schreef op 21-06-2026 om 19:24:

je heb welke weg je ook kiest levenslang.

Ja dat klopt. Ik ben zelf afgevallen en heb dagelijks focus op mijn gezondheid door te letten op voeding, beweging en slaap en dergelijke. Ik heb gelukkig geen onderliggende ziektes (ontwikkeld) maar dan nog vraagt het best veel. 

rooiekater

rooiekater

22-06-2026 om 05:39 Topicstarter

Ninoea schreef op 21-06-2026 om 19:28:

[..]

Ja dat klopt. Ik ben zelf afgevallen en heb dagelijks focus op mijn gezondheid door te letten op voeding, beweging en slaap en dergelijke. Ik heb gelukkig geen onderliggende ziektes (ontwikkeld) maar dan nog vraagt het best veel.

Ik heb wel een onderliggende aandoening maar dat geneest niet met afvallen. 

Ik heb in het traject voor een maagverkleining gezeten. Dat was in de covid tijd, werd alsmaar uitgesteld en toen heb ik voor medicatie gekozen. En nooit meer een maagverkleining nodig gehad.

Maar je bent zenuwachtig voor de screening zeg je. Die vond ik juist zo prettig. Het begon er al mee dat ze in de wachtruimte brede stoelen hadden en ook grotere maten hadden voor de bloeddrukmeting. De artsen en andere zorgprofessionals die er werken zien niet anders dan te dikke mensen. Ze zijn er helemaal op ingesteld. Ik vond dat juist een prettig traject. Dus ik wens je alvast veel succes!

rooiekater

rooiekater

22-06-2026 om 19:47 Topicstarter

Lali schreef op 22-06-2026 om 16:27:

Ik heb in het traject voor een maagverkleining gezeten. Dat was in de covid tijd, werd alsmaar uitgesteld en toen heb ik voor medicatie gekozen. En nooit meer een maagverkleining nodig gehad.

Maar je bent zenuwachtig voor de screening zeg je. Die vond ik juist zo prettig. Het begon er al mee dat ze in de wachtruimte brede stoelen hadden en ook grotere maten hadden voor de bloeddrukmeting. De artsen en andere zorgprofessionals die er werken zien niet anders dan te dikke mensen. Ze zijn er helemaal op ingesteld. Ik vond dat juist een prettig traject. Dus ik wens je alvast veel succes!

Dank je wel! 

Ik ben altijd die rot stoelen gewent en bloedruk banden die niet passen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.