Gezondheid en welzijn
rooiekater
20-06-2026 om 16:01
Maagverkleining
Ik heb lang geroepen ik ga geen maagverkleining doen. Ik ben goed genoeg en accepteer mijzelf zoals ik ben.
Het laatste jaar begon er iets te knagen. Dus eerst diëtist. Maar daar had ik geen klik mee op na nummer 2. Leuk eetplan weinig resultaten.
Zou ik dan toch..... het stemmetje werd sterker. Maar bleef ontkennen.
Tot ik bij de huisarts was voor iets anders en dacht fuck it. Ik ga de verwijzing halen en ga gewoon eens de screening in.
Bmi voldoet ruimschoots.
En nu nu heb ik wat koud watervrees voor de screening. Ik vind het spannend. Ik voel mij zo kwetsbaar en toch ook de schaamte.
Ik zoek gewoon ervaringen of misschien sta je ook aan het begin van dit traject.
Loezzie
21-06-2026 om 08:41
Joszy schreef op 21-06-2026 om 08:13:
[..]
Zou dat echt zo zijn? Ik geloof meteen dat je je overgewicht niet gaat oplossen met een GLI. Maar zou je daar geen dingen kunnen leren die je wel gaan helpen om op gewicht te blijven met een echte behandeling?
Ik zou het denk ik zien als een wachtlijst. Die is ook zinloos voor jezelf en toch moet je er doorheen
Zo het ook. Een jaar om ermee aan de slag te gaan. Kijken wat het brengt. Genoeg tijd om erover na te denken.
absor
21-06-2026 om 08:44
MMcGonagall schreef op 21-06-2026 om 08:07:
[..]
Het is vooral zo zinloos bij mensen die al zo lang zoveel overgewicht hebben.
Dat is het niet want ook na een maagverkleining is het ontzettend belangrijk je levenstijl om te gooien. En dat leer je bij gli. Anders is ook een maagverkleining op lange termijn niet succesvol
daarnaast slik echt levenslang je vitamines en laat het jaarlijks checken!
absor
21-06-2026 om 08:45
voor je snijd in een gezond lichaam met alle risicos van dien, echt probeer dan eerst de injecties
Ninoea
21-06-2026 om 08:46
Ik heb meerdere mensen in mijn omgeving die een maagverkleining hebben ondergaan en ook meerdere mensen die medicatie gebruiken. En 1 die zowel een verkleining heeft ondergaan als medicatie gebruikt.
Zowel bij de maagverkleining als de medicatie zijn er succesverhalen als minder fijne verhalen.
1 van de mensen met een maagverkleining at en dronk na een aantal jaren voortdurend door de maagverkleining heen, had continu dumpings en kreeg ook problemen met alcohol (alcohol wordt veel sneller opgenomen in het bloed na een maagverkleining). Uiteindelijk gebruikt deze persoon nu medicatie.
Verder ken ik meerdere personen bij wie de operatie succesvol was en geresulteerd heeft in blijvend aangepast eetpatroon en ook in beweegpatroon en een stabiel gewicht.
Bij de mensen die ik ken met medicatie zijn er meerdere succesverhalen qua gewichtsverlies. Hoe zich dat uit in de toekomst, of ze afhankelijk blijven van de medicatie moeten we nog ontdekken. 1 van de mensen die ik ken heeft veel moeite met medicijntrouw en neemt dus niet altijd de medicatie in. Dat gebeurt ook op momenten dat er een leuk etentje is en dan even niet ingenomen wordt. De persoon in kwestie vindt dat een voordeel van de medicatie, ik juist een nadeel.
Iemand anders die ik ken heeft ernstige darmproblemen gekregen als bijwerking.
rooiekater
21-06-2026 om 08:53
Joszy schreef op 21-06-2026 om 07:41:
[..]
Wat is je bezwaar tegen GLI? Dat lijkt mij een gevalletje baat het niet schaadt het niet?
Ik heb al route individuele leefstijl interventie gedaan. Maar na 1 gesprek kreeg ik te horen we kunnen niks voor u betekenen.
De route gli is in dit dorp bijna onmogelijk. En de groepen die gaan starten in de omgeving zijn op dusdanig onmogelijke tijden dat ik het niet geregeld krijg met werk.
Online werkt voor mij niet is mijn ervaring.
En ja ook route obesitas kliniek vraagt om bijeenkomsten maar deze worden op tijden gegeven dat het wel te combineren is met werk.
rooiekater
21-06-2026 om 08:55
absor schreef op 21-06-2026 om 08:45:
voor je snijd in een gezond lichaam met alle risicos van dien, echt probeer dan eerst de injecties
Ik neem je waarschuwing zeker mee.
Evt nog tips om medicatie vergoed te krijgen.
rooiekater
21-06-2026 om 08:58
Ninoea schreef op 21-06-2026 om 08:46:
Ik heb meerdere mensen in mijn omgeving die een maagverkleining hebben ondergaan en ook meerdere mensen die medicatie gebruiken. En 1 die zowel een verkleining heeft ondergaan als medicatie gebruikt.
Zowel bij de maagverkleining als de medicatie zijn er succesverhalen als minder fijne verhalen.
1 van de mensen met een maagverkleining at en dronk na een aantal jaren voortdurend door de maagverkleining heen, had continu dumpings en kreeg ook problemen met alcohol (alcohol wordt veel sneller opgenomen in het bloed na een maagverkleining). Uiteindelijk gebruikt deze persoon nu medicatie.
Verder ken ik meerdere personen bij wie de operatie succesvol was en geresulteerd heeft in blijvend aangepast eetpatroon en ook in beweegpatroon en een stabiel gewicht.
Bij de mensen die ik ken met medicatie zijn er meerdere succesverhalen qua gewichtsverlies. Hoe zich dat uit in de toekomst, of ze afhankelijk blijven van de medicatie moeten we nog ontdekken. 1 van de mensen die ik ken heeft veel moeite met medicijntrouw en neemt dus niet altijd de medicatie in. Dat gebeurt ook op momenten dat er een leuk etentje is en dan even niet ingenomen wordt. De persoon in kwestie vindt dat een voordeel van de medicatie, ik juist een nadeel.
Iemand anders die ik ken heeft ernstige darmproblemen gekregen als bijwerking.
Ik rook en drink niet. Van alcohol hoor ik het vaker. Maar denk dat ik 1 keer per jaar een mix drink maar meer ook niet.
Ik slik al levenslang medicijn dat ben ik gewent.
ToetieToover
21-06-2026 om 09:25
rooiekater schreef op 21-06-2026 om 08:55:
[..]
Ik neem je waarschuwing zeker mee.
Evt nog tips om medicatie vergoed te krijgen.
Ik heb een tip. Je moet voldoen aan de voorwaarden van de verzekering. Bel je zorgverzekering en vraag wat de voorwaarden zijn om medicijnen vergoed te krijgen. Is dat een jaar GLI, spring dan door die hoepel. Doe het online. Na een jaar kom je (verrassing!) tot de conclusie dat het niet heeft gewerkt en kom je op de wachtlijst voor de medicatie. De obesitas kliniek helpt met kiezen van de juiste soort en zal je begeleiden. Je overgewicht is er ook niet in een jaar aangekomen. Die extra tijd kan er nog wel bij, zou mijn gedachtegang zijn.
Nog een tip: zijn je redenen om te eten veroorzaakt door je huidige medicatie, bespreek met je huisarts of het mogelijk is om die te minderen of wijzigen.
Wees voorbereid op een lang traject. Stel dat je een kilo per week afvalt, dan ben je sowieso dus al meer dan een half jaar bezig om je overgewicht kwijt te raken. Zie het lange termijnperspectief en weeg alle opties zorgvuldig. Goed dat je er ‘nu’ klaar voor bent, maar houd een open blik en staar je niet teveel blind op die ene optie.
rooiekater
21-06-2026 om 09:34
ToetieToover schreef op 21-06-2026 om 09:25:
[..]
Ik heb een tip. Je moet voldoen aan de voorwaarden van de verzekering. Bel je zorgverzekering en vraag wat de voorwaarden zijn om medicijnen vergoed te krijgen. Is dat een jaar GLI, spring dan door die hoepel. Doe het online. Na een jaar kom je (verrassing!) tot de conclusie dat het niet heeft gewerkt en kom je op de wachtlijst voor de medicatie. De obesitas kliniek helpt met kiezen van de juiste soort en zal je begeleiden. Je overgewicht is er ook niet in een jaar aangekomen. Die extra tijd kan er nog wel bij, zou mijn gedachtegang zijn.
Nog een tip: zijn je redenen om te eten veroorzaakt door je huidige medicatie, bespreek met je huisarts of het mogelijk is om die te minderen of wijzigen.
Wees voorbereid op een lang traject. Stel dat je een kilo per week afvalt, dan ben je sowieso dus al meer dan een half jaar bezig om je overgewicht kwijt te raken. Zie het lange termijnperspectief en weeg alle opties zorgvuldig. Goed dat je er ‘nu’ klaar voor bent, maar houd een open blik en staar je niet teveel blind op die ene optie.
Mijn huisarts gaat alleen akkoord met medicijnen na 1 jaar fysieke gli. Ik heb die route al uitgezocht.
Ik heb een medische aandoening waardoor afvallen erg moeilijk is. Staat los van mijn medicijn gebruik.
1kg per week afvallen is mijn droom. Dat is mij nog nooit gelukt. Alleen als ik ziek ben.
Ik ga er ook open in met de vraag wat zou voor mij de beste optie zijn.
ToetieToover
21-06-2026 om 09:43
rooiekater schreef op 21-06-2026 om 09:34:
[..]
Mijn huisarts gaat alleen akkoord met medicijnen na 1 jaar fysieke gli. Ik heb die route al uitgezocht.
Ik heb een medische aandoening waardoor afvallen erg moeilijk is. Staat los van mijn medicijn gebruik.
1kg per week afvallen is mijn droom. Dat is mij nog nooit gelukt. Alleen als ik ziek ben.
Ik ga er ook open in met de vraag wat zou voor mij de beste optie zijn.
Je huisarts moet jou doorverwijzen voor GLI en heeft er niks over te zeggen als je dat online doet. De zorgverzekeraar bepaalt. Succes met je zoektocht!
buufie
21-06-2026 om 09:49
absor schreef op 21-06-2026 om 08:45:
voor je snijd in een gezond lichaam met alle risicos van dien, echt probeer dan eerst de injecties
maar met een gewicht van 150 kilo is je lichaam niet gezond. En obesitas is een ziekte.
Carolien1962
21-06-2026 om 10:05
Ik heb een traject van 3 jaar doorlopen bij Human Concern. Een kliniek voor mensen met een eetstoornis. Mijn eetbuien zijn inderdaad weg, mijn overgewicht niet. Daarna ben ik het traject voor een gastric bypass ingegaan, zelfs tot het moment dat ik een datum kreeg. Die datum viel in onze vakantie en het NOK zei het is graag of niet. Dat is een niet geworden en daar heb ik nooit spijt van gehad. Ik ken inmiddels zoveel mensen die het wel gedaan hebben maar niet 1 die zonder problemen is..Ernstig ondergewicht, vaak ziek, geen weerstand meer. De hele dag met eten en drinken bezig zijn, nog meer dan voor de ingreep. Alles moeten plannen want eerst eten dan geen drinken of eerst drinken en dan geen eten.
Inmiddels 2 jaar ozempic ivm diabetes maar geen gram gewichtsverlies.
Heel soms denk ik wel eens hoe zou mijn leven gelopen zijn als ik het wel gedaan had maar ik sta nog steeds achter mijn beslissing.
Loezzie
21-06-2026 om 11:58
rooiekater schreef op 21-06-2026 om 08:53:
[..]
Ik heb al route individuele leefstijl interventie gedaan. Maar na 1 gesprek kreeg ik te horen we kunnen niks voor u betekenen.
De route gli is in dit dorp bijna onmogelijk. En de groepen die gaan starten in de omgeving zijn op dusdanig onmogelijke tijden dat ik het niet geregeld krijg met werk.
Online werkt voor mij niet is mijn ervaring.
En ja ook route obesitas kliniek vraagt om bijeenkomsten maar deze worden op tijden gegeven dat het wel te combineren is met werk.
Wat maakt dat ze niets voor je kunnen doen?
Ik ben door de huisarts eerder doorverwezen naar een diëtiste. Deze heeft geen GLI contract. Had ik me daar maar eerder in verdiept.
Over waarvoor tijden heb je het dan?
rooiekater
21-06-2026 om 13:01
Loezzie schreef op 21-06-2026 om 11:58:
[..]
Wat maakt dat ze niets voor je kunnen doen?
Ik ben door de huisarts eerder doorverwezen naar een diëtiste. Deze heeft geen GLI contract. Had ik me daar maar eerder in verdiept.
Over waarvoor tijden heb je het dan?
Ik snap de vragen maar ze komen niks voor mij doen. Had al een diëtiste psycholoog en fisio dus ze deden niks meer
Ik heb het over tijden die midden in mijn werk diensten vallen daar valt niet om heen te werken.
rooiekater
21-06-2026 om 13:03
Carolien1962 schreef op 21-06-2026 om 10:05:
Ik heb een traject van 3 jaar doorlopen bij Human Concern. Een kliniek voor mensen met een eetstoornis. Mijn eetbuien zijn inderdaad weg, mijn overgewicht niet. Daarna ben ik het traject voor een gastric bypass ingegaan, zelfs tot het moment dat ik een datum kreeg. Die datum viel in onze vakantie en het NOK zei het is graag of niet. Dat is een niet geworden en daar heb ik nooit spijt van gehad. Ik ken inmiddels zoveel mensen die het wel gedaan hebben maar niet 1 die zonder problemen is..Ernstig ondergewicht, vaak ziek, geen weerstand meer. De hele dag met eten en drinken bezig zijn, nog meer dan voor de ingreep. Alles moeten plannen want eerst eten dan geen drinken of eerst drinken en dan geen eten.
Inmiddels 2 jaar ozempic ivm diabetes maar geen gram gewichtsverlies.
Heel soms denk ik wel eens hoe zou mijn leven gelopen zijn als ik het wel gedaan had maar ik sta nog steeds achter mijn beslissing.
Als je er achter staat is dat hartstikke goed.