Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.

Sterkte BB Ik weet helaas uit ervaring hoe het is en ik weet ook dat het huishouden doen echt geen aanrader is de eerste weken. Maar ik snap ook hoe klote dat is.

Fijne vakantie alvast NLNJ! 

En een voor iedereen.

Noglangnietjarig schreef op 27-10-2025 om 07:54:

Dat is ook moeilijk, Lientje
Je bent de controle over je eigen lichaam kwijt.
Hopelijk heb je baat bij de ergotherapie.

Vandaag belt de fysio mij, ik hoop dat mn sleutelbeen kan worden ingetaped.
Vrienden boden nog aan om hun rolstoel mee te nemen, omdat we vrijdag naar Gran Canaria gaan, ik bekijk het per dag of dat nodig is.
Pijn bij het lopen en het gaat snel schrijnen.
Dus ja (of nee), zeg t maar.

Het rechtop zitten staat me vooral tegen, omdat ik dat nu ook niet zo goed kan.

Ook lastig noglangnietjarig.  Lijkt me dat je dan ook minder van de vakantie kan genieten. En een rolstoel meenemen  , moet je dat niet van te voren aanmelden bij de vliegtuigmaatschappij?  Hopelijk kan de fysio wat betekenen en neemt de pijn daardoor  wat af. Sterkte  gewenst!

Ik heb gisteren voor het eerst een stukje gewandeld. Kleine halve kilometer en heel voorzichtig en llangzaam. Zat weinig tempo in. Dat heb ik moeten bekopen met flink pijn helaas. Nu kan dat laatste ook beïnvloed zijn door het slechte weer.  Dus ik ga vandaag weer opnieuw een stukje proberen in de hoop zo mijn kracht weer op te bouwen.  Momenteel stevige storm hier en ik loop nog niet al te stabiel dus maar even wachten tot de wind wat afneemt. Ik blijf wel in het wijkje en langs de huizen. De polder in durf ik nog niet dan moet het eerst eens flink beter gaan.

Slim lientje, om eerst tussen de huizen te blijven lopen. Goed dat je naar buiten gaat, al is het maar eventjes  

@alcedo, het is heel frustrerend inderdaad. Was ophangen lukt me wel, dan zet ik de wasmand op de eettafel zodat ik niet hoef te bukken. Het scheelt dat ik alleen woon dus heb alleen de was van mezelf.

Vanmorgen weer bij de fysio geweest, ze heeft me weer behandeld (wat soms best pijnlijk was) en weer wat oefeningen meegegeven. Ze heeft geadviseerd deze week sowieso nog niet te gaan werken. De klachten moeten eerst een stuk verminderen. Moet er ook echt nog niet aan denken nu al te gaan werken.. dan houd ik het nog geej dag vol vrees ik. De pijnklachten lijken iets minder te worden, maar ik ben er nog lang niet. Volgens de fysio kan het nog zeker 6 weken duren voordat de klachten over zijn..

Lientje69,  ik loop met trekking stokken.  Geeft stabiliteit,  ik loop rechterop en bovenlichaam wordt ook meer getraind.  Idee?

Dorestad schreef op 27-10-2025 om 10:20:

Lientje69, ik loop met trekking stokken. Geeft stabiliteit, ik loop rechterop en bovenlichaam wordt ook meer getraind. Idee?

Dank voor de tip, ik zal er eens naar kijken. Zat ook al te denken tijdelijk een rollator te lenen maar dat leek me ook weer wst overdreven.  Op zich gaat lopen alweer redelijk.  Kost alleen nog heel veel energie  maar dat is op zich niet gek natuurlijk gezien de tijdsspanne.

Dorestand, heb jij dan met een punt of vlakke dop aan de onderkant? En hoe gebruik je die dingen? Als een soort steuntje? Afzet? Of meer voor evenwicht?

lientje69 schreef op 27-10-2025 om 10:31:

Dorestand, heb jij dan met een punt of vlakke dop aan de onderkant? En hoe gebruik je die dingen? Als een soort steuntje? Afzet? Of meer voor evenwicht?

Vlakke dop. Gewoon die van Lidl.  Die vlakke dop (iets schuin is hij) kan eraf.  Dan heb je die metalen punt.  Kan handig zijn bijvoorbeeld in de heuvels in Zuid Limburg bij regen.  Maar nadelen metalen punt: getik op asfalt en op onverhard geeft het erosie.  Dus ik gebruik metaal zelden.  Het lopen ermee gaat vanzelf.  Steuntje,  afzet,  evenwicht: alles.  Op sommige stukken zet ik ze tegelijkertijd vooruit en stap dan zelf, op andere stukken gaan ze om en om. Hoef je niet bij na te denken.  

Mijn schoonmoeder gebruikt ze sinds haar beroerte ook. Het geeft een stukje zekerheid.  

En wat betreft afstanden en conditie: ik ben ook begonnen met paar honderd meter,  ik was gevloerd daarna. Dus van vrijwel nul beginnen ken ik. 

Fysio stuurde een berichtje via fb dat ie mij niet te pakken kan krijgen, ik stuurde dat ik boven op de foon zit, dus vreemd.
Mss dat ie nog weer belt.
Ja, een rolstoel kun je een dag van te voren nog aanmelden.
We gaan eerst maar even hier een stuk proberen.

Dorestad schreef op 27-10-2025 om 11:53:

[..]

Vlakke dop. Gewoon die van Lidl. Die vlakke dop (iets schuin is hij) kan eraf. Dan heb je die metalen punt. Kan handig zijn bijvoorbeeld in de heuvels in Zuid Limburg bij regen. Maar nadelen metalen punt: getik op asfalt en op onverhard geeft het erosie. Dus ik gebruik metaal zelden. Het lopen ermee gaat vanzelf. Steuntje, afzet, evenwicht: alles. Op sommige stukken zet ik ze tegelijkertijd vooruit en stap dan zelf, op andere stukken gaan ze om en om. Hoef je niet bij na te denken.

Mijn schoonmoeder gebruikt ze sinds haar beroerte ook. Het geeft een stukje zekerheid.

En wat betreft afstanden en conditie: ik ben ook begonnen met paar honderd meter, ik was gevloerd daarna. Dus van vrijwel nul beginnen ken ik.

Dank je voor de toelichting! Ik ga ze bestellen. 

lientje69 schreef op 27-10-2025 om 12:24:

[..]

Dank je voor de toelichting! Ik ga ze bestellen.

Dat vind ik leuk. Ik hoop dat je ze ook prettig in gebruik vindt

Noglangnietjarig schreef op 27-10-2025 om 12:19:

Fysio stuurde een berichtje via fb dat ie mij niet te pakken kan krijgen, ik stuurde dat ik boven op de foon zit, dus vreemd.
Mss dat ie nog weer belt.
Ja, een rolstoel kun je een dag van te voren nog aanmelden.
We gaan eerst maar even hier een stuk proberen.

Aanmelden is 1, toestemming krijgen is 2.. dat duurt vaak langer dan een werkdag.

@Lientje: flink pijn hebben daarna betekent dus dat het te zwaar is geweest. Ik snap dat het lastig is om die grens te bepalen. Ik heb echt veel aan de ergotherapeut gehad daarbij.

@BB: heel veel sterkte. Verveel je je niet? Anders kom ik graag een keer op de koffie hoor

@NLNJ, frustrerend zeg. Sterkte met de voorbereidingen voor de vakantie.

Mijn verwijzing naar het academisch ziekenhuis loopt vertraging op omdat men van elkaar vindt dat ze de nieuwe MRI moeten maken. Zucht. Nu plant de verwijzer het in hun ziekenhuis in. Maar we zijn alweer ruim een maand verder zonder dat er iets gedaan is. 

Ik ben wat strenger voor mezelf geworden als het gaat om de grens te overschrijden. Ik moet van de fysiotherapeut weer beginnen met sporten dus dat doe ik maar braaf, maar met frisse tegenzin  

En man en ik hebben een reis gepland voor volgend voorjaar. Ver weg, lange reis. Geen idee of ik het aankan, maar als je het niet probeert... Tegelijk is het wel echt heel tof en dat heeft de doorslag gegeven. 

Alcedo, pijn heb ik altijd. Vandaag eigenlijk meer gedaan maar ( even  afkloppen  ) tot nu toe minder pjn. Althans, in been en  arm. Wel meer hoofdpijn. Dus waarschijnlijk toch iets té vandaag. Het blijft een beetje zoeken  wat ik wel en niet  aankan momenteel.  Lastig hoor.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.