Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.

lientje69 schreef op 02-08-2026 om 12:32:

Gisteren gebarbecued met deel van de kinderen. Leuk maar achteraf totaal overprikkeld ( waarom merk ik dat pas achteraf?) Kon niet slapen vannacht. Nu zo maar even met een boek de tuin in. Wou nog wandelen maar ben ook al bijna een uur met was/ strijken/ opruimen / droger schoonmaken bezig geweest dus het is verstandiger nu rust te houden.

Zonde van die overprikkeling na die bbq. Weet je waar die teveel prikkels vandaan komen? Is het de voorbereidingen, het sociale gebeuren of een combinatie?

Bij mij is het meestal de drukte en perfectionisme van het voorbereiden en het bang zijn voor gesprekken die ik liever niet had gewild. Voor iedereen ligt dat uiteraard anders.

Het is hier weer ontzettend heet dus veel doe ik vandaag niet. De bedden zijn verschoond en het beddengoed ligt alweer in de kast.

Ik durf het niet te zeggen fleurette. Sowieso gaat het de laatste paar weken wat minder met me. Soms heb ik een vrij goede dag, maar denk dat ik dan dus ook gelijk te veel doe. Voorbeeld: afgelopen woensdag vroeg dochter me mee naar het winkelcentrum in een nabije stad  , ze had nieuwe kleding nodig.  Nu ben ik al in ruim 1,5 jaar niet naar zoiets geweest dus dacht leuk , ik ga mee. Moet nieuwe dingen proberen en grenzen verleggen van de ergo, dus dit was een goede oefening.  Kon me goed afsluiten voor de drukte , blij om want meestal lukt me dat niet. Thuis helemaal bekaf natuurlijk maar logisch. Dag erna fysio die vrij intensief was. En dan zit ik dus blijkbaar dik in het rood en kan dan een aantal dagen na elkaar  weinig tot niets meer. 

Ik voel gewoon de grens tussen oranje en rood niet. Zeer frustrerend.   Nou ja en toen gisteren de barbecue en vandaag  gewoon kapot, raar in mijn hoofd enz. Zelfs eten kost me al teveel energie . Zat net tegen heug en meug mijn avondeten weg te werken, heb uiteindelijk de helft weggegooid . Ga dit over een week maar weer met de ergo bespreken. Maar ben behoorlijk met mezelf  aan.
Ben het ook gewoon zó zat dat weinig kunnen en die 4 muren van mijn huis.😭

Hopelijk vandaag een betere dag voor je Lientje🌷
Die grens rood-oranje is bij velen, ook bij mij, een probleem om die te voelen of te ervaren. Soms voel ik het wel maar in diezelfde seconde denk ik: nog even🫣
Bij jou komt er natuurlijk meer bij kijken dan bij mij vanwege de acceptatie waar je nog tegen aan bokst. 
Het zou fijn zijn als de ergo met goede tips en tricks komt alleen zal je het zelf moeten uitproberen. Het is helaas geen maatwerk. 

Fleurette schreef op 03-08-2026 om 16:10:

Hopelijk vandaag een betere dag voor je Lientje🌷
Die grens rood-oranje is bij velen, ook bij mij, een probleem om die te voelen of te ervaren. Soms voel ik het wel maar in diezelfde seconde denk ik: nog even🫣
Bij jou komt er natuurlijk meer bij kijken dan bij mij vanwege de acceptatie waar je nog tegen aan bokst.
Het zou fijn zijn als de ergo met goede tips en tricks komt alleen zal je het zelf moeten uitproberen. Het is helaas geen maatwerk.

Vandaag ws nog erger . Alleen maar op de bank gelegen.  Wel las ik in een NAH groep dat ik niet de enige ben die de grens tussen oranje en rood niet opmerkt.  Dat scheelt weer iets. Voelde me al zo dom steeds.  Het is idd uitproberen.  En weer tegen de muur  aanlopen.  

Hoe is het bij jullie  fleurette? Erg warm ook? Last van de bosbranden of zit je hoger in F?

Bonjour Lientje, hoe voel je je vandaag?
Je niet dom voelen hoor, ook mensen zonder NAH hebben moeite met grenzen. Vraag me trouwens af of dom wel het juiste woord is maar dat terzijde. 
Het is hier echt belachelijk warm. Vorig jaar had ik al moeite ermee maar nu is het veel erger in mijn beleving. We wonen niet ver van de branden in het zuid-oosten dus ik tel zeker mijn zegeningen en duim dat we veilig door de zomer komen. 

Fleurette schreef op 05-08-2026 om 13:30:

Bonjour Lientje, hoe voel je je vandaag?
Je niet dom voelen hoor, ook mensen zonder NAH hebben moeite met grenzen. Vraag me trouwens af of dom wel het juiste woord is maar dat terzijde.
Het is hier echt belachelijk warm. Vorig jaar had ik al moeite ermee maar nu is het veel erger in mijn beleving. We wonen niet ver van de branden in het zuid-oosten dus ik tel zeker mijn zegeningen en duim dat we veilig door de zomer komen.

Oeh wat spannend dan dat je in die buurt woont fleurette.   Hier is de warmte weer weg en ben ik vandaag ietsje productiever dan gisteren. Heb net kleine 2 km gelopen met mijn krukken. Ging moeizamer dan ik gehoopt had, mijn been wou niet helemaal lekker mee doen. Maar goed , lig weer op de bank en kan een tijdje bijkomen.  Avondeten staat klaar, in zoverre dat ik alleen nog maar hoef te koken.  En ik wil nog wat onkruid uit de tuin halen en een kast opruimen ( 2 x kwartier en niet achter elkaar maar met pauze ertussen) . Denk echter dat dat alweer iets te positief gedacht is en dat dat niet meer gaat lukken.  Heb vanmorgen ook gedoucht en dat is meestal ook een aanslag op mijn energie.  

Nou ja morgen weer een dag denk ik dan maar. Het is niet of ik het verder nu zo vreselijk druk heb ofzo. Eerder dat ik de dagen omkijk.

Heb je nog iets van airco of ventilators in huis? De warmte is daar naast erger ook langduriger volgens mij.  Blijf veilig! 

Wat fijn dat je gisteren een betere dag had. Helaas weet jij als geen ander dat het snel kan wisselen dus dat je moet proberen iets moois van een goede dag te maken. 
We hebben gelukkig airco en een zwembad maar na 12 uur ben ik vooral binnen. Het koelt niet meer af. Alles is verzadigd van de hitte. 
Het voornaamste is dat er geen branden uitbreken want met dit weer is het risico groot.

Had je vandaag ook een betere dag? 

Fleurette schreef op 06-08-2026 om 21:14:

Wat fijn dat je gisteren een betere dag had. Helaas weet jij als geen ander dat het snel kan wisselen dus dat je moet proberen iets moois van een goede dag te maken.
We hebben gelukkig airco en een zwembad maar na 12 uur ben ik vooral binnen. Het koelt niet meer af. Alles is verzadigd van de hitte.
Het voornaamste is dat er geen branden uitbreken want met dit weer is het risico groot.

Had je vandaag ook een betere dag?

Ja ging vandaag ook wel redelijk.  Heb ondanks de harde wind een rondje gefietst  . En de trapkast opgeruimd. En de planten in de tuin water gegeven.   Is per saldo niet superveel over een hele  dag maar ik ben er blij mee. Had wel wat last van mijn been en hoofdpijn  maar dat is dagelijks zo en de pijnscore was vandaag niet zo hoog als anders dus fijn. Alleen mijn energielevel  blijft laag, daar baal ik van. Maar goed, over de hele dag verdeeld in kleine blokjes kan ik nu toch zo'n  2 uur wat fysieks doen.  

Hier blijft de warmte best in huis hangen ook. Het was vandaag buiten 21 graden  en in huis nog 24. En de volgende warmtegolf komt er alweer aan begreep ik.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.