Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.

wat fijn lientje 

Dorestad schreef op 28-10-2025 om 18:57:

Heel graag gedaan Lientje69. Blij te lezen dat het zo goed ging

Zeker te weten. Het zijn nog geen mega afstanden maar je hoort mij niet mopperen.  Twee weken terug lag ik nog in het ziekenhuis aan de monitor vast tenslotte op een soort van medium care.

Broodjebrie schreef op 28-10-2025 om 19:37:

wat fijn lientje

Ja ben  er ook blij mee. Beetje spierpijn nu in de kuiten. Maar het geeft me wel energie. En dat is fijn. Voel me gelijk weer iets beter lijkt het wel. Behalve mijn hoofd , die wil nog niet helemaal.  Morgen de ergo dan kan ik beter afstemmen wat verstandig is hoop ik. Want waarschijnlijk ga ik weer te snel. 

lientje69 schreef op 28-10-2025 om 20:30:

[..]

Zeker te weten. Het zijn nog geen mega afstanden maar je hoort mij niet mopperen. Twee weken terug lag ik nog in het ziekenhuis aan de monitor vast tenslotte op een soort van medium care.

Precies.  Dit kan je.  En is goed voor vit D,  daglicht,  lagere bloeddruk.  En qua prikkels denk ik ook een prima iets.  En laagdrempeliger dan zwemmen.  Ik moet mezelf ook regelmatig naar buiten schoppen hoor maar ik knap er eigenlijk altijd van op, ook toen ik nog maar paar honderd meter kon. 

lientje69 schreef op 28-10-2025 om 18:50:

Vandaag met behulp van de trekkingstokken weer een stukje gelopen. Zo'n 200 meter meer dan gisteren! Stappen waren zekerder en groter en lopen ging beter. Okee , nog wat onstabiel af en toe maar dat mag de pret niet drukken. Bedankt voor de tip @Dorestad!

Wat goed Lientje, die stokken!

En dat ze je bevallen.

Noglangnietjarig schreef op 28-10-2025 om 21:19:

[..]

Wat goed Lientje, die stokken!

En dat ze je bevallen.

Helaas vit D doen wij nu niet meer op in oktober…

Succes morgen met de ergo.

De kapper ging heel goed, lange zit van 2,5 uur 💪 

Noglangnietjarig schreef op 28-10-2025 om 21:29:

[..]

Daarna eten gekookt en de helft voor morgen en overmorgen bereidt 

(excuus, ik zit tegelijk een serie te kijken)

Dorestad schreef op 28-10-2025 om 20:45:

[..]

Precies. Dit kan je. En is goed voor vit D, daglicht, lagere bloeddruk. En qua prikkels denk ik ook een prima iets. En laagdrempeliger dan zwemmen. Ik moet mezelf ook regelmatig naar buiten schoppen hoor maar ik knap er eigenlijk altijd van op, ook toen ik nog maar paar honderd meter kon.

Zwemmen vind ik erg fijn maar ik durf het nu nog ff gewoon niet. Ben best wel een beetje angstig geworden nu. Als het een tia of infarct was geweest , had ik dat minder gehad. Dat ken ik ook tenslotte . Maar een bloeding is toch wat heftiger. En anders. ( en het waren er ook nog eens 2, hoe dan? En zo weinig klachten achteraf relatief gezien, ik ben echt een bijzonder geval hoor)

Dorestad schreef op 28-10-2025 om 20:45:

[..]

Precies. Dit kan je. En is goed voor vit D, daglicht, lagere bloeddruk. En qua prikkels denk ik ook een prima iets. En laagdrempeliger dan zwemmen. Ik moet mezelf ook regelmatig naar buiten schoppen hoor maar ik knap er eigenlijk altijd van op, ook toen ik nog maar paar honderd meter kon.

Zwemmen vind ik erg fijn maar ik durf het nu nog ff gewoon niet. Ben best wel een beetje angstig geworden nu. Als het een tia of infarct was geweest , had ik dat minder gehad. Dat ken ik ook tenslotte . Maar een bloeding is toch wat heftiger. En anders. ( en het waren er ook nog eens 2, hoe dan? En zo weinig klachten achteraf relatief gezien, ik ben echt een bijzonder geval hoor)

Noglangnietjarig schreef op 28-10-2025 om 21:29:

[..]

Fijn dat de kapper goed ging. Is toch een lange zit zo voor je rug.

lientje69 schreef op 29-10-2025 om 08:58:

[..]

Natuurlijk ben je bang. Het vertrouwen in je lichaam zal een fikse knauw hebben gekregen.  Ik noemde zwemmen ook omdat jij dat doet. Maar voor zwemmen moet je veel meer dingen doen bedoel ik. Omkleden, naar een zwembad toe: dat kost allemaal al energie voordat je daadwerkelijk in het water ligt. 

Ik heb in mijn omgeving 2 mensen die op jonge leeftijd (in de 40 en in de 50) bloedingen hebben gehad. De ene ook 2, de andere 3 in 1 week. Daarnaast heb ik jaren op neurologie gewerkt.  Onderschat niet de impact van een bloeding. 

Dorestad, dat is idd  echt mijn probleem. Ik vrees dat ik het onderschat ( en man zeker ) Vooral omdat ik 0 zichtbare restklachten heb. Ik heb verder geen ervaring met bloedingen dus weet ook niet wat ik kan verwachten/ hoe  me te gedragen  enz. Ik ben van  het niet zo aanstellen en gewoon doorgaan dus dat probeer ik nu maar gewoon.  En denk dan : zolang mijn lichaam me niet heftig terugfluit en ik met paracetamol redelijk functioneer , zal het wel goed gaan nog. Maar misschien doe ik dit wel helemaal  fout. Ik ben natuurlijk sowieso al gewend met pijn te leven  en door te gaan, daarnaast is het ook nog iets wat ik vanuit mijn jeugd heb meegekregen. 
Ik zit behoorlijk met mezelf in de knoei. Heb de hele tijd zoiets van op de bank liggen word ik alleen maar slechter dus hup , dingen doen. Terwijl mijn verstand zegt : het is nu pas 2,5 week terug hè.
Maar de neuroloog zei ook dat ik weer gewoon mag werken als het gaat dus dan heb ik zoiets van dan moet ik dat gewoon doen ook. Huisarts zegt van niet, heb ik bij hem nog nooit meegemaakt.  Die is altijd van neem maar een paracetamol en kom over 6 weken terug als je nog last hebt.
Ik zit gewoon behoorlijk met mezelf in de knoop en loop tegen alles aan. Weet het ff niet meer.😪

Ik richt mijn hoop ( wellicht weer teveel ) nu maar op de ergotherapeut.  Die komt  vanmiddag.  Misschien heeft die tips.

Wat ik dan nu wel doe is doseren. Iets doen. Even rusten. Iets doen. Maar als ik naar mijn lijstje van gisteren kijk en alles eerlijk opschrijf, ook de kleinere dingen, dan denk ik , is al best veel.
Mijn lijstje van gisteren:
Afwasmachine legen. Ontbijt maken
 Wassen en aankleden  .Konijn eten geven. Zak kleding naar beneden. Stukje met de auto voor het eerst weer. Doppen voor blindengeleidehonden afgeven, zak kleding in kledingbak. Winkel lege flessen inleveren en paar kleine boodschappen.  Groenteboer.  Thuis koffie zetten en spruitjes schoonmaken en aardappelen schillen. Eten koken.  Afwasmachine vullen.  En nog even " geholpen " met klussen ( op stoel gezeten, dingen aangegeven) en 3x wat gehaald zoals stofzuiger / hamer.   En ook nog 650/700 meter gelopen. Het zijn allemaal  maar " kleine " dingetjes. Veel doe ik zittend . Rust tussendoor.  Maar het hele lijstje zo is dan best wel even confronterend.   Zeker gezien de tijdsspanne van net 2,5 week.

lientje69 schreef op 29-10-2025 om 09:45:

Wat ik dan nu wel doe is doseren. Iets doen. Even rusten. Iets doen. Maar als ik naar mijn lijstje van gisteren kijk en alles eerlijk opschrijf, ook de kleinere dingen, dan denk ik , is al best veel.
Mijn lijstje van gisteren:
Afwasmachine legen. Ontbijt maken
Wassen en aankleden .Konijn eten geven. Zak kleding naar beneden. Stukje met de auto voor het eerst weer. Doppen voor blindengeleidehonden afgeven, zak kleding in kledingbak. Winkel lege flessen inleveren en paar kleine boodschappen. Groenteboer. Thuis koffie zetten en spruitjes schoonmaken en aardappelen schillen. Eten koken. Afwasmachine vullen. En nog even " geholpen " met klussen ( op stoel gezeten, dingen aangegeven) en 3x wat gehaald zoals stofzuiger / hamer. En ook nog 650/700 meter gelopen. Het zijn allemaal maar " kleine " dingetjes. Veel doe ik zittend . Rust tussendoor. Maar het hele lijstje zo is dan best wel even confronterend. Zeker gezien de tijdsspanne van net 2,5 week.

Dit is echt veel Lientje! Zoveel doe ik niet op een dag. Het is goed dat dat zelf al beseft. De ergotherapeut kan jou veel opleveren. Succes vanmiddag 

Moyrrie schreef op 29-10-2025 om 10:27:

[..]

Dit is echt veel Lientje! Zoveel doe ik niet op een dag. Het is goed dat dat zelf al beseft. De ergotherapeut kan jou veel opleveren. Succes vanmiddag

Ben blij dat de ergo vanmiddag langskomt, Lientje!

Fijn dat de het bij de kapper goed ging, NLNJ. Ik heb die ervaring ook.Na mijn wervelfracturen moest ik een keer echt naar de kapper. Ik zag er tegenop vanwege die halve ligstand. Maar het bleek een weldaad voor mijn rug.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.