Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.

Ambra schreef op 10-02-2025 om 22:30:

Hoe is het vandaag gegaan Lientje?

Goed. Was vreselijk nerveus.  Eerst drie verschillende oogdruppels die in moesten werken. Toen bleek er één  ( uiteraard  zou ik bijna zeggen ) et niet goed gedaan hebben bij me. Dus opnieuw.  Daarop kreeg ik gelijk stevige hoofdpijn, het deed toen wel wat zeg maar. Daarna nog weer een druppel voor extra verdoving.  De laser voelde je wel wat. Het waren een soort  plopjes in / tegen je oog. Ze had wel een paar keer extra nodig om het er goed door te krijgen en het gaatje wat  groter te krijgen  ( keer of 8, weet niet of dat normaal is of dat ik daar ook weer een geval apart ben ) 

Zichtsverlies viel mee. Wat wazig in eerste instantie.  Af een doe een deel ( hoekje ) dat miste. Verder wel de hele avond hoofdpijn gehad en pijnlijk oog. Matig geslapen.  Hoofdpijn zeurt nog een beetje in de verte. Oog is nog gevoelig. 

Ik mag alles gewoon  vandaag  dus als ik me straks iets prettiger voel ga ik opruimen  hier in huis en wat spullen naar zolder brengen. Maar als het teveel zeuren blijft , doe ik dat morgen wel. Wil wel wat doen, want als je bezig bent voel je het minder.

Nu eerst zo weer druppelen. Dat moet drie keer per dag. Ontstekingsremmer. 

Picunia schreef op 11-02-2025 om 00:31:

Wonen in de binnenstad lijkt mij ook verschrikkelijk en dat doe ik dan ook niet. Zoon is 27 en toen hij hier kwam wonen vond hij het geweldig. Maar inmiddels is hij volwassener en serieuzer en bevalt het niet meer, ook door deze achterlijke regels.

Man werkt nu tijdelijk  in de stad ( Amsterdam  ) en wordt idd gek van alle  regeltjes en het gezeik. Hij is inmiddels  al zover dat hij bij deze opdrachtgever de klussen daar afmaakt maar daarna géén werk in de stad meer wil aannemen. 

Nu opeens  dringt ook tot me door waarom ik hier zo bang voor was. Ik heb tijdens  mijn stage een mw gehad in het verpleeghuis waarbij dit mis gegaan  is en ze blind was geworden. Die mw was daar erg boos en opstandig over. Was het helemaal  vergeten  en vanmorgen opeens dacht ik aan haar....

Dingen blijven  blijkbaar erg hangen in je onderbewustzijn. 

lientje69 schreef op 11-02-2025 om 06:02:

Nu opeens dringt ook tot me door waarom ik hier zo bang voor was. Ik heb tijdens mijn stage een mw gehad in het verpleeghuis waarbij dit mis gegaan is en ze blind was geworden. Die mw was daar erg boos en opstandig over. Was het helemaal vergeten en vanmorgen opeens dacht ik aan haar....

Dingen blijven blijkbaar erg hangen in je onderbewustzijn.

Ik snap je angst wel . Fijn dat het achter de rug is en goed is gegaan.

Fijn dat het achter de rug is, Lientje. Ik snap dat dat heel erg eng is/was. Dapper dat je het toch gedaan hebt. Ja, je weet veel meer onbewust dan waarvan je bewust bent. Geuren zijn ook zo’n trigger.

Ik ben een beetje stijf opgestaan met hier en daar spierpijn. Ik heb op YouTube oefeningen gevonden voor ‘chairyoga’. Oefeningen terwijl je zit. Straks maar even doen. Tien oefeningen, die ongeveer 10 minuten duren. Verder heb ik een rustige dag, alleen boodschappen en de was.

Picunia, het moest wel. Alternatief  was uiteindelijk  dan toch echt slechter zicht of acute blindheid. Sowieso  zou mijn  oogzenuw  stuk gegaan zijn als ik niks  deed. Dus tsja. Hoe eng dan ook, er was even  geen alternatief.  Ik moest me wel over mijn angst heen zetten.  Voordeel is wel dat als je ergens mega tegenop ziet, het achteraf meevalt. Leuk was anders. Maar het was minder erg dan verwacht.

Dat stoelyoga heb ik ook wel eens op Facebook  voorbij zien komen. Maar waren dan betaalde sites.  Moet hier ook eens op gaan zoeken. Ze zeggen dat je er een strak lichaam van kunt krijgen en dat ontbreekt er nog aan bij me  

Ik zit te wachten op de gordijnen inmeter.  Krijg nieuwe gordijnen.  Man heeft gisteren de nieuwe luxaflexen opgehangen . Dan is op een klein dingetje  na de keuken en kamer eindelijk  helemaal  af.

Ik heb de oefeningen opgezocht op YouTube en ze opgeschreven. Zal ik ze voor jou hier neerzetten?
Inderdaad waren het allemaal betaalsites, die flink geld kosten ook. Deze filmpjes (gratis) op YouTube waren van ene Andrea Farlan.

Fijn hoor, Lientje, dat de boel nu bijna af is. Wij hebben onlangs gordijnen gekregen voor de schuifdeur naar de uitbouw. Ik vond het nog best een lastige zoektocht, maar nu het er hangt, ben ik heel tevreden.

Picunia schreef op 11-02-2025 om 10:28:

Ik heb de oefeningen opgezocht op YouTube en ze opgeschreven. Zal ik ze voor jou hier neerzetten?
Inderdaad waren het allemaal betaalsites, die flink geld kosten ook. Deze filmpjes (gratis) op YouTube waren van ene Andrea Farlan.

Ja graag!

Picunia schreef op 11-02-2025 om 10:31:

Fijn hoor, Lientje, dat de boel nu bijna af is. Wij hebben onlangs gordijnen gekregen voor de schuifdeur naar de uitbouw. Ik vond het nog best een lastige zoektocht, maar nu het er hangt, ben ik heel tevreden.

Ik vond het ook heel moeilijk.  Wij hadden  al 30 jaar dikke  velours gordijnen  in een bruine kleur. Niet echt mooi meer en geheel niet passend bij mijn nieuwe moderne interieur nu. Wordt nu antraciet/ zwarte stof met een verduisterende thermolaag eronder. Die kleur past overal bij , ook als we later  nog weer wat anders kopen qua bank / kasten / keukentafel en stoelen.

Nu kopen wij niet snel nieuw. Moet het al echt op instorten  staan. Maar toch.

Doen wij ook hoor! We hebben Artifort stoelen gekregen (begin jaren 80) van vrienden van mijn schoonouders, die ze in de jaren zestig hadden gekocht. Sindsdien zijn ze vier keer opnieuw bekleed, elke keer voor een bedrag waarvoor we ook een andere stoel hadden kunnen kopen. Maar we vinden ze nog steeds mooi en ze houden zich ook goed.

De stoelyoga-oefeningen doe je elk een minuut. Dit zijn ze (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel):
1. Op de stoel zitten en met je benen marcheren. Je armen mogen ook meedoen.
2. Armen omhoog en gestrekt naast je lichaam brengen.
3. Benen naar voren en op en neer bewegen.
4. Armen opzij strekken en kleine cirkelbeweging maken vanuit schouders, armen gestrekt laten.
5. Opzij buigen met je bovenlichaam, zowel links als rechts. Arm over je hoofd meebuigen, eventueel.
6. Ellebogen op schouderhoogte, armen van voor naar achter bewegen.
7. Om de beurt been opheffen, strekken met tenen naar je neus. Kan ook beide benen tegelijk.
8. Hoofd naar links-midden-rechts bewegen, daarna naar boven en naar beneden kijken.
9. Voeten op je tenen en hielen afwisselen.
10. Benen openen en sluiten.
11. Opstaan van de stoel en weer gaan zitten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik ga straks de oefeningen voor de eerste keer doen. Mocht je iets niet snappen (ik heb de beelden en het Engels vertaald, dus was soms een zoektocht), laat maar weten.

lientje69 schreef op 11-02-2025 om 05:55:

[..]

Man werkt nu tijdelijk in de stad ( Amsterdam ) en wordt idd gek van alle regeltjes en het gezeik. Hij is inmiddels al zover dat hij bij deze opdrachtgever de klussen daar afmaakt maar daarna géén werk in de stad meer wil aannemen.

Was een poos geleden in het nieuws dat heel veel klussers geen klussen meer in de binnenstad van Amsterdam aannemen om die redenen. 

lientje69 schreef op 11-02-2025 om 10:07:

Picunia, het moest wel. Alternatief was uiteindelijk dan toch echt slechter zicht of acute blindheid. Sowieso zou mijn oogzenuw stuk gegaan zijn als ik niks deed. Dus tsja. Hoe eng dan ook, er was even geen alternatief. Ik moest me wel over mijn angst heen zetten. Voordeel is wel dat als je ergens mega tegenop ziet, het achteraf meevalt. Leuk was anders. Maar het was minder erg dan verwacht.

Heel fijn dat het is meegevallen. Iets aan je oog is ook eng.

Ik ben vroeger aan mijn ogen geopereerd en het is maar goed dat ik toen te jong was om het eng te vinden. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.