Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.

Picunia schreef op 02-02-2025 om 00:10:

Oh, dat herken ik, Alcedo. Ik heb jaren geleden binnen drie maanden twee auto-ongelukken gehad. Zelfs een auto-ongeluk op tv kon me helemaal uit mijn doen krijgen. Ik durfde geen auto meer te rijden. Ik ben er vanaf gekomen toen ik via Slachtofferhulp een hele dag bij Slotemaker’s Slipschool in Zandvoort op therapeutische wijze weer in de auto en later op de dag weer achter het stuur heb leren stappen.
Ik hoop dat het voor jou iets minder heftig is en dat je je weer beter gaat voelen. Dapper dat je wel weer in de auto bent gestapt, dat helpt ook bij de verwerking.

Ik heb gelukkig geen rij-angst. Ik ben wel oplettender (niet dat ik voorheen niet oplettend was) en alerter, maar dat zal wel slijten.

Ik heb vooral last van flashbacks, of gewoon de gedachte of herinnering die opeens opkomt. 

Ik ben echt afhankelijk van de auto. Als ik niet rij, kom ik nergens meer. Dus ik moet ook wel. Ik merk wel dat ik nu nog liever zelf rij zodat ik zelf de controle heb. Laatst zat ik naast man en betrapte ik mezelf erop dat ik wilde remmen vanwege een auto voor ons. 

Picunia schreef op 02-02-2025 om 00:14:

Pijnrevalidatie is overigens niet (alleen) sporten, Alcedo. Ik krijg contact met een fysiotherapeut, ergotherapeut en psycholoog. Beweging zal er zeker wel een onderdeel van zijn.
Helaas staat pijnrevalidatie onder druk, omdat zorgverzekeraars de wetenschappelijke onderbouwing in twijfel trekken en er niet meer voor willen betalen.

Ik heb die elementen los van elkaar ingeschakeld. Ik kreeg vanuit het ziekenhuis totaal geen begeleiding maar had daar wel behoefte aan. Dus toen heb ik alles zelf geregeld. 

Later waren ze daar nog verbaasd over in het ziekenhuis, dat ik zo pro-actief was. 

Dinsdag bij de therapeut geweest, die mijn botten kraakte. In mijn nek, mijn rug en heupen. Ik hoorde en voelde het. Maar voel me veel beter, vooral mijn heupen.

Vandaag zou ik lunchen met een oud-collega, maar hij was ziek. Toen maar naar de bakker gefietst. Heerlijk weer!

Picunia schreef op 05-02-2025 om 13:22:

Dinsdag bij de therapeut geweest, die mijn botten kraakte. In mijn nek, mijn rug en heupen. Ik hoorde en voelde het. Maar voel me veel beter, vooral mijn heupen.

Vandaag zou ik lunchen met een oud-collega, maar hij was ziek. Toen maar naar de bakker gefietst. Heerlijk weer!

Oe dat vind ik zo vreselijk eng dst kraken Picunia!

Ik had een drukke dag op het werk met mega veel werkzaamheden.   Maar tot een goed einde weten te brengen.   Nu thuis eten koken. Morgen nog een avonddienst en dan 3 dagen vrij . Maandag werk ik een halve dag. In de middag heb ik mijn eerste  oog ingreep. Erg eng vind ik het.

Ik had een helse avonddienst gisteren.  Was er helemaal klaar mee. Zo druk en zo veel problemen op te lossen. Het was niet leuk.

Vanmiddag geappt  met de vraag of ik het weekend  wil werken. Dan zou ik maandag vrij hebben. Heb er voor bedankt.  Moet nog bijkomen van gisteravond.

lientje69 schreef op 05-02-2025 om 16:26:

[..]

Oe dat vind ik zo vreselijk eng dst kraken Picunia!

Ik had een drukke dag op het werk met mega veel werkzaamheden. Maar tot een goed einde weten te brengen. Nu thuis eten koken. Morgen nog een avonddienst en dan 3 dagen vrij . Maandag werk ik een halve dag. In de middag heb ik mijn eerste oog ingreep. Erg eng vind ik het.

Oh, ik vind kraken juist heerlijk bevrijdend. Ik vind het echt jammer dat het niet meer mag bij mijn lijf.

Maandagmiddag al, dat is mooi op tijd. Ik snap dat je er tegenop ziet. Maar ik had je het verhaal van mijn vriendin verteld toch?

Alcedo schreef op 07-02-2025 om 19:51:

[..]

Oh, ik vind kraken juist heerlijk bevrijdend. Ik vind het echt jammer dat het niet meer mag bij mijn lijf.

Maandagmiddag al, dat is mooi op tijd. Ik snap dat je er tegenop ziet. Maar ik had je het verhaal van mijn vriendin verteld toch?

Ja klopt. Maar blijf t eng vinden. Vooral de angst dat t mis gaat. Mijn andere oog ben ik minder bang voor. 

lientje69 schreef op 07-02-2025 om 20:33:

[..]

Ja klopt. Maar blijf t eng vinden. Vooral de angst dat t mis gaat. Mijn andere oog ben ik minder bang voor.

Snap ik hoor, dat je het eng vindt

Succes morgen, Lientje!

Hier op verzoek van zoon, die hulp nodig had in zijn huis, naar de binnenstad gegaan, waar hij woont. Man had me gebracht. Nu blijkt dat in zoon’s straat geen auto’s meer mogen komen, ook niet om te laden en lossen. Prompt werd man aangehouden door de politie, maar kwam eraf met een waarschuwing.
Terug met de bus gegaan. Dat doe ik bijna nooit en dus de verkeerde bus gepakt, waardoor ik bijna twee kilometer met (relatief) zware tassen moest lopen. Maar goed, blij dat ik thuis was en ik zoon goed heb kunnen helpen. Volgende keer maar weer op de fiets.

Picunia schreef op 09-02-2025 om 16:04:

Succes morgen, Lientje!

Hier op verzoek van zoon, die hulp nodig had in zijn huis, naar de binnenstad gegaan, waar hij woont. Man had me gebracht. Nu blijkt dat in zoon’s straat geen auto’s meer mogen komen, ook niet om te laden en lossen. Prompt werd man aangehouden door de politie, maar kwam eraf met een waarschuwing.
Terug met de bus gegaan. Dat doe ik bijna nooit en dus de verkeerde bus gepakt, waardoor ik bijna twee kilometer met (relatief) zware tassen moest lopen. Maar goed, blij dat ik thuis was en ik zoon goed heb kunnen helpen. Volgende keer maar weer op de fiets.

Wat lastig zeg, geen auto's meer in de straat. Fijn dat je man enkel een waarschuwing heeft gekregen. 

Dat is ook heel vervelend. Eerder mocht je daar tussen 5 en 12 uur wel laden en lossen. Dat is 1 januari kennelijk veranderd. Erger is dat zoon ook niet met zijn scooter de straat in mag. Hij was al op zoek naar iets anders, maar dit maakt wonen in de binnenstad best lastig. En dan hebben we het nog niet over de lallende studenten ‘‘s nachts en de overal schijtende duiven.

Vandaag weer een pittige PT gehad. Maar ik voel dat ik sterker wordt. Na het busavontuur gisteren had ik weer last van mijn heupen. Met de PT-oefeningen gaat het weer een stuk beter.

Picunia schreef op 10-02-2025 om 18:54:

Dat is ook heel vervelend. Eerder mocht je daar tussen 5 en 12 uur wel laden en lossen. Dat is 1 januari kennelijk veranderd. Erger is dat zoon ook niet met zijn scooter de straat in mag. Hij was al op zoek naar iets anders, maar dit maakt wonen in de binnenstad best lastig. En dan hebben we het nog niet over de lallende studenten ‘‘s nachts en de overal schijtende duiven.

Vandaag weer een pittige PT gehad. Maar ik voel dat ik sterker wordt. Na het busavontuur gisteren had ik weer last van mijn heupen. Met de PT-oefeningen gaat het weer een stuk beter.

Lijkt me echt verschrikkelijk. Maar goed, ik ben geen stadsmens.

PT staat voor fysiotherapie?

Hoe is het vandaag gegaan Lientje?

PT staat voor Personal Training. Ik heb sinds september een personal trainer en zij helpt mij mijn conditie te verbeteren, maar ook spieren versterken. Ik merk dat dat effect heeft.

Wonen in de binnenstad lijkt mij ook verschrikkelijk en dat doe ik dan ook niet. Zoon is 27 en toen hij hier kwam wonen vond hij het geweldig. Maar inmiddels is hij volwassener en serieuzer en bevalt het niet meer, ook door deze achterlijke regels.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.