Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.

Picunia schreef op 20-04-2023 om 13:46:

Lientje, ik hoop dat je gisteren een rustige werkdag hebt gehad en vannacht goed hebt geslapen.
Ik hoorde gisteren dat pestgedrag het meest in verpleeghuizen voorkomt, terwijl je misschien zou denken dat dit op scholen het vaakst gebeurt. Maar nee, het zijn oudjes die elkaar het leven zuur maken. Herken jij dat?

Ik herken het pestgedrag in een verpleeghuis in ieder geval wel. Tot mijn stomme verbazing bleken, in het verpleeghuis waar mijn schoonmoeder verbleef, sommige oudjes niet welkom aan gezamenlijke tafels. En dat ging rechtstreeks terug op de sociale positie die ze vroeger hadden. Heel schrijnend!

Mijn werkdag gisteren  ging goed. Alleen  het laatste uur was pittig. Een bewoner  was wat van streek ,wist niet meer dat ze bij ons woonde en heeft 60 keer herhald: ik wi naar huis, naar mijn vader en moeder.  Dat wilde ik toen ook graag na dat uur
Triest zulke dingen hoor. Soms kan je ze echt niet meer bereiken  en dan is het enige dat werkt negeren. Maar best lastig,want zielig. 

Ik heb net weer gezwommen.  Het lijkt  of het steeds ietsje beter gaat, al zie ik nog niet heel veel verbetering bij mijn doelen. Zal tijd nodig hebben denk ik.

Heeft je schoonmoeder  een zware ingreep picunia? Hopelijk  is alles  goed verlopen. 

Goedemiddag. 

Hoe is het met  schoonmoeder  Picunia?

Ik ben nu aan mijn huishouden  bezig. Hard nodig, maar het gaat langzáááám vandaag. Ben niet vooruit teschieten. Score tot nu toe: 1 was klaar, tweede draait. Afwasmachine  leeggeruimd.  En het konijnenhok  verschoond. Nah. Dat is nog niet bar veel.
Hoop dat er straks wat meer actie in me komt, tot nu toe zit de bank erg lekker.

Hebben  jullie nog weekend plannen? Ik moet morgen werken. Zondag is man jarig. Vroeger bakte ik zelf nog veel, tegenwoordig  kan ik daar de puf nauwelijks  voor vinden. Dus heb gebak besteld bij de bakker. Nu kon ik me dat vroeger ook niet echt veroorloven,  en nu iets beter( als ik het niet te vaak doe) , dat scheelt ook natuurlijk. 
Oudste kon niet, dus volgende  week  als ze komt ga ik zelf nog wel iets bakken.  

Hoe is de operatie gegaan Picunia?

Ik had vanochtend met een vriendin afgesproken. Heel gezellig, maar ze zei wel dat ik er moe uitzie. Nu voel ik me ook moe, dus dat klopt wel, maar ergens vond ik het ook wel fijn dat ze het opmerkte. Van familie krijg ik juist te horen dat ik er zo goed uitzie en zo, terwijl ik me totaal niet zo voel. 
Deze week was ook weer druk. Morgen wil ik wat aan mijn hobby doen en zondag hebben we niks gelukkig. Volgende week is niet een hele drukke week volgens mij. 

Vaak lijkt buitenstaanders zoiets wel sneller  op te vallen dan de mensen die dichtbij je staan Alcedo. Viel mij laatst ook al op.
Gelukkig  dat je volgende  week  een rustige week hebt. Komende  week  is voor mij ook redelijk rustig. Eén avonddienst.  Verder homeopaat,  zwemmen , mantelzorg  en een afspraak  met een oud klasgenoot. 
Mmmm, als ik het hier zo neerzet is het nog best wel weer wat .

Week daarop wordt drama. 5 avonddiensten! Daarnaast zwemmen ( als het lukt qua werken ) en mantelzorg. En 4 verjaardagen.  Dat wordt schrappen  dus, dat gaat niet lukken.
Pffff. Ik snap de roosteraars soms niet hoor. Heb er al meermaals  over gemaild, persoonlijk  wat over gezegd,  maar het helpt niks. Zal het wel weer overleven, maar kan best pittig  worden. Afhankelijk  van  hoe  mijn bewoners  zijn.

Dat is gek! Ik had na het bericht van Lientje een heel verhaal geschreven, maar is blijkbaar niet geplaatst. 
Mijn schoonmoeder is vanmiddag weer thuis gekomen uit het ziekenhuis. Ze knapt al redelijk op. We zijn hier vanmiddag heen gegaan en als het nodig is, blijf ik na zondag. Man moet maandag weer werken.

Jij hebt een druk weekend voor de boeg, Lientje. Ik hoop dat het gezellig is, dan is het de moeite waard.

Alcedo, soms is erkenning wel fijn. Ja, je ziet er moe uit, want je bent ook moe. Gelukkig heb je een rustige week, probeer je rust te pakken. 

Ik was vandaag heel trots op mezelf. Ik heb drie zware boodschappentassen van de auto het huis ingedragen. Ik heb ze wel over vier verdeeld, maar het ging goed. Wel een beetje rugpijn en er even van moeten bijkomen. Maar al snel was de pijn op normaal niveau, dus er kan nog steeds meer. Het is zo fijn om nog steeds vooruitgang te ervaren, al zijn het kleine stapjes. Fysiotherapie heb ik ook afgesloten. Ook een mijlpaal na ruim vier jaar.

Picunia schreef op 21-04-2023 om 22:40:

Dat is gek! Ik had na het bericht van Lientje een heel verhaal geschreven, maar is blijkbaar niet geplaatst.
Mijn schoonmoeder is vanmiddag weer thuis gekomen uit het ziekenhuis. Ze knapt al redelijk op. We zijn hier vanmiddag heen gegaan en als het nodig is, blijf ik na zondag. Man moet maandag weer werken.

Fijn Picunia dat het redelijk  goed met haar gaat. Was het een zware ingreep?

Wat een mijlpaal zeg Picunia,  fysiotherapie  afsluiten  én drie boodschappentassen tillen. Heerlijk zeg, dat je dan vooruitgang ziet.
Ik zie nu eindelijk  ook wat vooruitgang  qua kracht  in mijn benen. Kan door mijn knieën  en weer omhoog  zonder me op de grond af te zetten of me ergens aan omhoog te hoeven  hijsen. Zó fijn!

Net boodschappen  gedaan. Zo nog wat opruimen en schoonmaken.  En eind van de middag avonddienst  tot 23 uur. Dochter heeft ook avonddienst  dus daar wacht ik dan thuis even op. Ik zal zo tegen half 12 thuis zijn en zij rond kwart over 12 denk ik zo. Ik moet toch altijd even afschakelen van mijn werk. Anders slaap ik niet. 

Het was geen zware ingreep, maar ja dat is voor een 94-jarige nog best pittig. Ze moest dan ook een nachtje blijven. Ze heeft bijna geen medisch ongemak gehad in haar leven, dus het is wel even wennen. Maar het feit dat ze accepteert dat ik een paar dagen blijf, is wel veelzeggend. Ze voelt zich nog niet heel goed.

Hoe heb je dat gedaan, Lientje, meer kracht in je benen? Bij sporten geef ik daar veel aandacht aan, maar van de grond omhoogkomen, gaat wel, maar niet makkelijk.

Nou ben er nog mee bezig hoor Picunia. Maar vooral dus door oefeningen  in het water te doen. Ik probeer 2 keer per week te zwemmen. En doe dan, naast banen trekken om mijn conditie/ uithoudingsvermogen  te verbeteren, elke keer oefeningen in het water. Variërend  van fietsen  met een wetbelt om ( daar verzuren je benen écht snel van, je voelt goed dat het wat doet) tot wateretrappelen,  kniebuigingen in het water en in het iets minder diepe ga ik op een been staan zo lang mogelijk.  Dat is ook pittig, vooral vanwege het zoeken van de balans. 
Ze vroegen laatst al of ik met ballet bezig was in plaats van  zwemmen , haha. Steeds van het ene op het andere been springend.

Nu het iets beter lukt , probeer ik nu op mijn hurken thuis te zitten en dan omhoog te komen. Als extra oefening zeg maar.

Ik vind het knap. You go, girl!

fijn dat de operatie goed gegaan is! Fijn ook dat je de fysiotherapie hebt kunnen afsluiten!

TanSwallow86

TanSwallow86

22-04-2023 om 19:26

ik gebruik nu 2 maanden Ozempic, mijn blds is nu eindelijk goed, heb ook wat meer energie. Alleen de bijwerkingen zijn nog niet minder. Nou ja, af en toe nog overgeven.
Aankomende woensdag ga ik naar 1mg Ozempic. Je begint eerst met 0, 25 mg voor 4 weken, dan 0.50 mg voor 4 weken en dan 1mg levenslang.
Ik spuit nog alleen lang werkende insuline 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.