Gezondheid en welzijn
SuzyQFive
08-07-2021 om 21:32
Leven met pijn, kletsend het jaar door.
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.
Iedereen is welkom om mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
Nieuwe regel: Ga geen sorry zeggen voor je bericht, ga niet zeggen dat je klaagt. Klagen doen we geen van allen, wel even lekker van ons afschrijven.
Toevoeging verwijderd door moderator ivm in strijd met huisregels.
kay89
24-07-2021 om 14:23
Haha, nee hoor. Ik ben heel wat ouder, maar toch nog een beetje aan de jonge kant voor zoiets. Gelukkig heb ik nu een injectie gehad en pijnstillers.
lientje69
24-07-2021 om 14:35
Maar zo'n injectie werkt toch maar kort meen ik? Heb je zwaar fysiek werk of valt dat wel mee?
En helpt de pijnstilling een beetje goed?
SuzyQFive
25-07-2021 om 11:46
heftig Kay. Zo’n prothese gaat maar beperkt mee natuurlijk. Ik vind het alleen altijd zo dom… Ze zeggen, die krijg je pas bij 55+ (ofzo) maar ja, je ‘goede’ jaren moet je dan maar strompelend doorbrengen 🤪.
Bakblik
25-07-2021 om 14:23
Dames allemaal sterkte met alle pijntjes en pijnen. Ben lang niet hier geweest. Kon het even niet terugvinden. Ik vind het ook een beetje moeilijk om mezelf er tussen te frummelen heb het gevoel dat sommigen van jullie al veel van elkaar weten van het oude viva forum. Heb dan niet goed in de gaten wie wat mankeert en hoe dat zo gekomen is.
Nu een nieuwe artrose diagnose dat kan ik wat mee.
Strompelend je nog jonge jaren door ja. Ik kreeg de diagnose versleten heup op 46 jarige leeftijd. Ben nu 54 en moet nog 2 jaar overbruggen voor ik een prothese krijg.
Sinds 2 jaar merk ik echt dat de pijn mijn leven minder leuk maakt. Ga niet meer mee als man en pubers en wandeling in de sneeuw maken of met flinke wind naar het strand gaan. Ook in het dagelijks leven begin ik dingen te laten om minder pijn te hebben.
Gisteren een uur gewandeld met wat boodschapjes doen en niet goed gelegen vannacht. Heb nu flink pijn met zitten, lopen, staan. Moet ook eigenlijk elke dag oefeningen doen maar dat schiet er vaak bij in. Sterke spieren = minder pijn maar ja om die spieren sterk te krijgen moet ik mezelf ook pijn doen met die oefeningen.
Ik huis mezelf zo overeind en ga het toch maar even doen voordat het beloofde noodweer gaat beginnen😬
lientje69
25-07-2021 om 15:03
Bakblik, we zijn ooit allemaal een keer begonnen met schrijven op viva toen. Ik heb mezelf er een jaar of 7 terug tussen gefrummeld zoals jij zo mooi beschrijft .
Schroom niet en schrijf hier lekker alles van je af.
Het helpt. Echt! Soms zitten er goede tips of handigheidjes tussen en soms os gewoon fijn om even een flinke uitlaatklep te hebben voor al je ellende of uitdagen.
Welke regio woon je? Omdat je het over noodweer hebt?
Bakblik
25-07-2021 om 15:37
Uiterste noorden van Zuid Holland. Er kunnen vandaag overal buien ontstaan met lokaal veel regen. Als ik op straat ga staan en in oostelijke richting kijk dan zie ik boven de Haarlemmermeer buien ontstaan die wegdrijven of hierheen komen. Tot nu toe een bui gehad maar weer komt meer zegt mijn man.
Man heeft als klein jochie veel gevaren met zijn ouders en heeft van weer zijn hobby gemaakt. Pluist de websites van wederdienst uit en heeft er aardig kijk op. Kan vrij precies zeggen wat de voorspellingen voor ons dorp gaan betekenen.
Als hij zegt dat ik in de tuin de potten met planten onder het afdak moet zetten dan doe ik dat ook, meestal gaat het dan echt los qua regen.
Nu hij veel thuis werkt helpt hij mee als het nodig is. Voor corona moest ik het zelf doen of met een toevallig thuis zijnde puber met dan weer de nodige pijn tot gevolg. We zijn nu wel buiten aan het rommelen maar de zonwering blijft op de rollen, veel te veel werk als het straks ineens losbarst en hoe krijgen we het droog als het zo regent?😅
lientje69
25-07-2021 om 15:46
ik zit in de kop van Noord-Holland. Tot nu toe hier benauwd en broeierig en het ziet ernaar uit dat het vanavond pas gaat regenen.
Markies blijft hier ook omhoog en ik ga de airco boven nog eventjes aanzetten hier.
Verder hang ik op de bank. Heb gewerkt van 7-14 uur ( zorg) en het was druk. We startten op met zijn tweeën en 20 bewoners, gelukkig kwam er later nog eentje bij te helpen. Gisteren en eergisteren heb ik ook gewerkt en morgen draai ik nog een hele dag. Dan één dag vrij en daarna weer 2 avonden. En dan ben ik wel kapot vrees ik.
Ik vind mijn werk geweldig , krijg er echt energie van maar dit soort weken vind ik best erg pittig eerlijk gezegd. Zit ook te twijfelen over het aantal uren dat ik wil gaan draaien na mijn diplomering.
Hemke
25-07-2021 om 16:02
Boven in Drenthe ,het is broeierig weer.
Vandaag een lummeldagje, gisteren veel gedaan.
We zijn bezig met laminaat leggen, de eerste meters lagen erin, zien we dat er lelijke randen om en op het laminaat zitten ,is ook niets aan te veranderen.
Samen 31 pakken versjouwd,op de aanhanger en vandaag ingeleverd bij de winkel.
Toen op zoek naar andere laminaat,wat wel goed was, nu liggen er 26 loodzware pakken op de aanhanger te wachten,die moeten nu twee etages hoger het huis in.
Is voor morgen en de rest van de week.
Bakblik, je staat niet op de lijst voor een heupoperatie ?
Heupen worden sneller vervangen dan een knie.
Bakblik
25-07-2021 om 16:39
o Hemke dat laminaat dat is balen! Dubbel werk met hen en weer sjouwen.
Ik sta nog niet op de lijst voor nieuwe heup. In 2013 na diagnose naar huis gestuurd met een verwijzing voor de fysiotherapeut voor spierversterkende oefeningen en om leren gaan met de pijn. Terugkomen als ik 56 ben.
In 2019 bij huisarts geweest die met mij de voors en tegens heeft doorgenomen. Besloten toch echt tot 56 te wachten zolang het nog enigszins te doen is.
Nu door alle lockdowns veel minder gesport en dus flink verslapt.
Als ik 55 ben ga ik het traject in heb ik afgesproken met huisarts en fysio.
Als de heupen dokter het " nog even en jaartje wil aankijken" dan wordt ik toch op 56 geopereerd.
Hoop dat nu de sport open blijft dat ik echt weer kracht kan opbouwen dat steeds wel niet wel niet dat is opbouw afbraak opbouw afbraak.
3x per week sporten is echt een moetje, leuk vind ik het niet.
SuzyQFive
25-07-2021 om 17:06
Ik zwem nu veel bakblik. Dat is wel heel fijn. Zo hoef ik mijn eigen gewicht niet mee te sjouwen kan ik toch conditie en spieren opbouwen.
Ik zit nu bovenin Groningen, vanmiddag klein buitje gehad. Daarna is het erg warm en benauwd geworden. Ben van oorsprong docent aardrijkskunde en aardig wat meteorologie gehad. Had vroeger ook een twitteraccount genaamd weervrouwtje 😬. Doe er al jaren niets meer mee eigenlijk. Wil het eigenlijk wel weer oppakken en even wat meer in verdiepen weer.
Ik lees nu een boek dat gaat over de periode ten tijde van de drooglegging van de Haarlemmermeer.
kay89
25-07-2021 om 18:58
Leuk is dat, typ ik een heel verhaal, verdwijnt alles als sneeuw voor de zon.
lientje69
25-07-2021 om 19:25
Nu ben ik benieuwd wat je getypt had kay
Ik was zó moe van mijn werk vandaag dat ik gewoon om 5 uur op de bank in slaap ben gevallen.
kay89
25-07-2021 om 20:28
Nou, ik ben inderdaad 55, dus vrij oud, maar toch nog te jong voor "ernstige artrose". Mijn kraakbeen is bijna helemaal verdwenen.
lientje69
25-07-2021 om 20:38
kay89 schreef op 25-07-2021 om 20:28:
Nou, ik ben inderdaad 55, dus vrij oud, maar toch nog te jong voor "ernstige artrose". Mijn kraakbeen is bijna helemaal verdwenen.
Daar is denk ik ook weinig aan te doen geloof ik toch? Behalve pijnbestrijding.
Ik ben bijna 52. Heb chronisch pijn na een herseninfarct op jonge leeftijd. En moet er mee leren leven. Geen andere opties.
kay89
25-07-2021 om 20:47
Nee inderdaad. Veel sterkte. Ik verkeer nog een beetje in het beginstadium. Maar ik zal er mee moeten leven. En ik ben al zo opgelucht dat die pijn even weg is.