Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Hulp nodig bij afvallen

Lang verhaal kort: ik wil afvallen en heb hierbij hulp nodig.

Kort verhaal lang: 
Al jaren struggle ik met mijn gewicht. Als ik mij er echt toe kan zetten kan ik afvallen. Je hoeft mij weinig te vertellen over gezond eten, ik weet wat gezond is en niet. Toch ben ik niet in staat om mijn leven dusdanig in te richten dat ik na het afvallen niet meer aankom.

Ik weet wat de reden is van het aankomen, ik snoep veel  te veel. Bijna een obsessie. Ik denk continue aan: waneer en wat kan ik snoepen. Snoep. chips, koek.
Vol goede moed kan ik beginnen met gezond eten (zodat ik vol zit en niet hoef te snoepen is mijn redenatie) maar dat snoepen blijft. Als ik het niet in huis haal bedenk ik de gekste dingen om te snoepen. 
Waar precies die drang/obsessie vandaan komt weet ik niet.

Wat wil ik met dit topic? Positieve ervaringen/aanpakken in vergelijkbare situaties.
De hulp die ik nodig heb vind ik niet bij een reguliere dieetist, een schema maken met gezond eten kan ik zelf ook. Maar ik zoek iemand die mij motiveert, aanspreekt en door kan vragen. Tips over specieke hulppunten zijn ook welkom (Noord-Holland, regio tussen Haarlem en Hoorn).


Waar de drang vandaan komt, weet je niet, schrijf je. Dát lijkt me dan iets waar je hulp bij nodig hebt, om daar achter te komen. Zoek je dus zo iemand, meer een voedingscoach of iets dergelijks?

Van mezelf weet ik bijvoorbeeld dat ik ga snoepen als ik moe ben. Dan ‘zoek’ ik als het ware naar energie. Dit opmerken heeft mij echt enorm geholpen. Als ik zin krijg in koffie met veel suiker (koffie vind ik vies, brrrr) is dat een signaal en dan ga ik na wat er aan de hand kan zijn. Meestal plan ik dan zo snel mogelijk een rustmoment in. Of ik ga vroeg naar bed, als het al avond is.

Ik hoop dat je er achter komt waardoor je andere dingen eet dan je zou willen voor je gezondheid.

Herkenbaar verhaal, zomertje! Bij mij help het echt om mijn lichaam te voeden met voedzaam eten. Verder geen restricties, alles mag. Als ik maar bewuste keuzes maak en daar echt van geniet. Is iets me geen 10 waard, dat eet ik het niet. Voedzaam is in eerste instantie alles volkoren. Daarna kijken naar minder vetten en suikers. 

Door minder streng te zijn lukt het mij om gewicht vast te houden. 

Dus wat je zegt over: zolang ik vol zit, snoep ik niet, klopt grotendeels. Maar met wat zit je dan vol? Als ik echt voedzame maaltijden kook en in gedachte hou of ik iets echt een 10 waard is, gaat het veel beter. 

Hou ik me hier niet aan, zoals de laatste week.. Dan eet ik ook alles wat los en vast zit. 

Ik heb veel aan de lazyfitgirl methode (google maar). Je hoeft niet het hele pakket te kopen, ik heb genoeg aan de gratis informatie. 

Ik weet niet hoeveel je wilt/moet afvallen? Als je echt veel te veel overgewicht hebt, zou ik je medicijnen aanraden. Obesitas is een ziekte en dat kun je heel vaak niet door wilskracht oplossen.
Zelf slik ik nu semaglutide. Mijn zin in zoet is compleet weg en mijn fixatie op eten ook.

Lali schreef op 13-05-2022 om 15:29:

Ik weet niet hoeveel je wilt/moet afvallen? Als je echt veel te veel overgewicht hebt, zou ik je medicijnen aanraden. Obesitas is een ziekte en dat kun je heel vaak niet door wilskracht oplossen.
Zelf slik ik nu semaglutide. Mijn zin in zoet is compleet weg en mijn fixatie op eten ook.

Dat is ook wel een goede vraag, hoeveel ze moet afvallen voor een gezond gewicht. Ik denk altijd meteen aan een paar kilo (geen idee waarom) maar de aanpak daarvan is heel anders dan bij obesitas.

Lali schreef op 13-05-2022 om 15:29:

Ik weet niet hoeveel je wilt/moet afvallen? Als je echt veel te veel overgewicht hebt, zou ik je medicijnen aanraden. Obesitas is een ziekte en dat kun je heel vaak niet door wilskracht oplossen.
Zelf slik ik nu semaglutide. Mijn zin in zoet is compleet weg en mijn fixatie op eten ook.

Heb jij deze medicijnen via de huisarts?  Moest je daarnaast ook een heel leefstijlprogramma volgen? 

Ik heb zwaar overgewicht en ben daar helemaal klaar mee! Ik heb een heel vervelende huisarts.  Toen ik het wilde bespreken was haar antwoord: je weet precies wat je moet doen: minder eten en meer bewegen. Doei. 

Tja, als het zo makkelijk was, was ik niet te dik! Het lukt me niet alleen. Snoepen en snaaien is voor mij ook een obsessie 

Zomertje

Zomertje

13-05-2022 om 16:12 Topicstarter

Allereerst dank voor de reacties! 
Het gaat om een kilo of 15. Best veel, wel te overzien. 
ToetieToover, dat is mogelijk al een betere term, een voedingscoach. Nu nog een goede vinden, er zijn er zoveel! 
Fijn dat je voor jezelf er achter bent wat de signalen zijn! 

vrouw92, dank voor de tip! Ga vanavond eens lezen naar de info waarnaar je naast verwijst.
Die 10 waard vinden kan ik wel bij bv Hema taart ed toepassen. Het volzitten na een gezonde maaltijd heeft bij mij helaas niet het effect van niet snoepen, ik snoep ( en dat klinkt echt te bescheiden, hetgaat dan om zakken tegelijk) niet omdat er een hongersignaal is. 
wel op z’n minst goed voor de rest van mijn gezondheid dus heb weer een vlaggetje gepland van het belang dat te doen!

lali, bij mij gaat het om “slechts” 15 kilo. Het is absoluut teveel maar veel te veel vraag ik mij af. 
Helpt het jou nu richting een gezond gewicht?
Sister moon, wat vervelend dat je zo’n ervaring bij je huisarts hebt gehad! Idd als het zo makkelijk was.…
Los van het ideale plaatje is mijn gezondheid te belangrijk en wil ik het veranderen. Wat ik moet veranderen is voor mij duidelijk, nu nog hoe.

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

13-05-2022 om 16:54

Zomertje ik heb je een PB gestuurd maar na je TO nog even gelezen te hebben weet ik niet of je daar veel aan hebt, moet je zelf maar even bepalen.
Wat jij hebt met snoepen had ik toen ik nog dronk dus met drank. Gezond eten zodat je niet gaat snoepen omdat je trek hebt deed je al maar ik heb nog een tip: Afleiding!
Maak een lijst met dingen die je leuk vindt om te doen/waar je energie van krijgt en blij van wordt,  niet alleen uit huis maar ook in huis. (Ik houd bijvoorbeeld van bezig zijn met mijn katjes, zingen, wandelen, lezen, forummen, yoga, koken, muziek enz)
Zodra de drang in je opkomt ga je iets van je lijstje doen. 

Misschien is dit iets voor je, zelf geen ervaring mee:
https://www.dieetpsycholoog.nl/
Helaas niet vergoed zo te zien.

Klinkt alsof je in ieder geval verslaafd bent aan suiker. Wil je daar vanaf moet je echt afkicken. Cold turkey met hoofdpijn en een rothumeur. Na een week is dat wel over en dan komt het aan op wilskracht.

Je snacks niet zomaar te veel, daar zit iets onder. Een psycholoog of goede diëtist kan je daarbij helpen.

Ga ook na of wat je aan gezond eten eet, wel echt zo gezond is en voedzaam. Of het echt wat voor je lijf doet. Geen light of Optimel meuk maar een goede balans tussen vetten, (juiste) koolhydraten en eiwitten.
 

Ik ben hier ook naar opzoek. Heb obesitas en nu op zoek naar wat werkt. Ik snaai ook teveel. Ben mij nu aan het inlezen over een leefstijltraject of een gastric bypass. 
Ik ga denk ik ook maar eens naar de huisarts om meer info te krijgen

Herkenbaar, hier mag er tien kilo af. Ik kreeg laatst de tip om mindfuller te eten. Dus als je zo'n snoepje pakt, ga dan eerst een tijdje voelen. Kijken wat de structuur is, echt de tijd nemen voor dat ene snoepje. 
En langzamer eten, dus minstens 20 keer kauwen voor je slikt.
Ik heb laatst dus inderdaad tien minuten een chipje in mijn handen gehad. Voelt een beetje stom, maar daardoor had ik niet al de hele bak leeg gegeten (we aten toen samen met de fam chips).

Lolly schreef op 13-05-2022 om 17:46:

Ik ben hier ook naar opzoek. Heb obesitas en nu op zoek naar wat werkt. Ik snaai ook teveel. Ben mij nu aan het inlezen over een leefstijltraject of een gastric bypass.
Ik ga denk ik ook maar eens naar de huisarts om meer info te krijgen

Gastric bypass is voor mij ook een optie, maar liever probeer ik het eerst nog anders. Misschien fat burners? Ik las goede reviews over een aantal merken, maar ben bang dat dat voornamelijk geldklopperij is.

Kijk eens op Instagram bij @voedingspsycholoog of @dietistzonderdieet. Je kunt ook kijken of het Centrum voor Intuïtief Eten je op het goede spoor kan zetten of in ieder geval of die manier van denken over/kijken naar eten je kan helpen.

Wat je schrijft klinkt niet echt als eetbuien, herken je jezelf daar eventueel wel in? Wat is "Ik verzin de gekste dingen om toch te snoepen", heb je daar een voorbeeld van? Of is het echt permanente zin in ....? In dat geval zijn er vast ook periodes geweest dat dat minder vaak zo was of misschien was het ooit weg. Als je aan die periodes denkt, wat was er dan anders tov nu? Kan het dat je te weinig eet?

Niet alle diëtisten maken lijstjes die je slaafs moet volgen, het kan ook prima dat je dat niet nodig hebt en je op andere dingen wil focussen, maar dan moet je een dietist vinden die bij die wens van jou aansluit.

Sister-Moon schreef op 13-05-2022 om 17:58:

[..]

Gastric bypass is voor mij ook een optie, maar liever probeer ik het eerst nog anders. Misschien fat burners? Ik las goede reviews over een aantal merken, maar ben bang dat dat voornamelijk geldklopperij is.

Echt niet doen!!!   

Huisarts, zoals Lolly van plan is zo te lezen, is een veel betere stap! 

anijsblokje schreef op 13-05-2022 om 18:16:

[..]

Echt niet doen!!!

Huisarts, zoals Lolly van plan is zo te lezen, is een veel betere stap!

Nee, slecht idee dus? Ik dacht al zoiets 😬

Tot je zo'n huisarts hebt als die van mij. Ze neemt me totaal niet serieus en nu durf ik eigenlijk niet meer zo goed terug. Ze gaf me het gevoel dat ik maar een aansteller ben 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.