Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Hoe fit ben jij?

(Dit topic staat expres niet onder sport / bewegen omdat fit zijn meer is dan sporten. Natuurlijk krijg je een goede conditie door bv hardlopen maar ik bedoel zowel je body, Mind en je sociale leven)  
Dus: hoe fit ben jij? 
Heb je een goede conditie? Waar blijkt dat uit? Ben je bv snel weer op adem na een rondje hardlopen en in staat om 2 work outs per dag te doen? Of beweeg je op een andere manier en hoeveel? 
Hoe zit je in je vel? Mentaal dan. Lekker, mwoah of helemaal kut? 
Rook je, drink je, gebruik je andere drugs? Welke en hoeveel?
Hoe ziet je sociale leven eruit, je eventuele relatie en ben je daar blij mee? 
Hoe is je over all gezondheid? Ben je snel ziek, ben je nu misschien ziek? 
Nouja, van die vragen dus. Was gewoon even benieuwd. 
(Ja de to trapt af dus ik ga zo ook antwoord geven) 


Hoe fit ik ben?
Nou totaal niet momenteel 😂

DanGun

DanGun

16-08-2021 om 20:21 Topicstarter

Ik ben fysiek en mentaal wel fit. Ik train veel en zwaar en ben altijd vrij snel weer op adem en in staat meerdere pittige work outs per dag te doen. 
Mentaal zit tussen gewoon, lekker en prima in. En daar ben ik heel blij mee want het is vaak genoeg ook meer dan hartstikke kut geweest. 
Ik ben al een aantal jaar geen roker en drinker meer en gebruik al jaaaaren geen soft drugs meer. 
Mn relatie is goed. Sociale leven ook al mis ik wel een echte ‘beste’ vriendin. 
En ff afkloppen maar tot nu ben ik hartstikke gezond. 

DanGun

DanGun

16-08-2021 om 20:21 Topicstarter

Lollypopje schreef op 16-08-2021 om 20:20:

Hoe fit ik ben?
Nou totaal niet momenteel 😂

Da’s jammer. Wil je vertellen waarom? 

Niet zo, ik ben chronisch ziek en niet echt fit. Ik zwem wel 2x per week maar dat kost me wel bijna al mijn energie voor die dag. Ik moet alleen wel mijn conditie op pijl houden omdat het anders niet goed gaat. Vroeger topsport gedaan. Verder wandel ik dagelijks een stukje. 
Ik heb door ziekte ook overgewicht gekregen en krijg dat ook moeilijk eraf. 

DanGun schreef op 16-08-2021 om 20:21:

[..]

Da’s jammer. Wil je vertellen waarom?

Long/langdurige covid. Maargoed ooit komt het goed.

Daarvoor had ik denk ik een gemiddelde conditie. Deed niet aan sport, maar wandelde veel. At niet altijd even gezond, maar wel veel groenten. Alcohol wisselend, soms een periode iets te veel, daarna weer een periode bewust matig. Momenteel helemaal niet, want dan kun je me meteen opvegen. Drugs 2x per jaar recreatief. Bij periodes wat vaker wiet (ejoint) vanwege mijn inslaap probleem. Behalve een enkele echte joint nooit wat gerookt. 

Mentaal fit, altijd wisselend geweest door mijn autisme, maar ben wel het type dat altijd werkt aan de dingen waar ze tegenaan loopt.

Ik ben redelijk fit, loop veel met de hond en kom iedere dag aan m’n beweging. 

Merk wel dat ik qua spierkracht nog lang niet ben waar ik was voor m’n zwangerschappen. Heb nu na bijna 11 maanden nog steeds een diastase waardoor ik ook nog niet echt durf te trainen. Ook m’n bekkenbodem is niet meer wat hij geweest is. 
Maar ik zit lekker in m’n vel. Slaap voldoende. Ben blij met m’n relatie en sociale leven. En heb lekker vakantie, dus ik ga wel lekker op het moment.

Ik heb geen goede conditie ook al woon ik al 3 jaar 4 hoog zonder trappen, moet altijd even bijkomen en op werk hebben we ook 2 flinke trappen. Ik probeer wel regelmatig een rondje te fietsen, soms naar werk als het goed weer is (totale reistijd 1 uur en met de auto 20 minuten). Op dit moment zit ik erg goed in mijn vel maar er zijn ook momenten dat het niet zo goed gaat. Vaak huil ik zonder reden, voel ik me eenzaam maar als ik mensen/vrienden/collega's/familie opzoek, word ik juist ontzettend geïrriteerd en wil ik alleen zijn. Ik rook en drink niet en gebruik ook geen drugs in principe. Ik drink soms op feestjes en blowen doe ik als mijn vrienden er zijn en het ook willen doen. Dat soort dingen zou ik niet uit mezelf doen.

Ik ben gelukkig niet zo snel ziek en ben altijd erg alert. Als ik me niet lekker voel ga ik altijd analyseren hoe dit komt zodat ik het een volgende keer kan voorkomen.

Mijn eetpatroon is niet gezond. Ik ben nu 26 en sinds de middelbare school ontbijt ik nooit. Laatste tijd sla ik ook weleens avondeten over of de lunch (1 van die 2), geen tijd of geen zin. Ik drink regelmatig frisdrank en energydrinks, probeer dat wel zo min mogelijk te doen (dus 1-2 blikjes per dag). Merk dat ik het eigenlijk niet wil maar toch steeds doe?? Eet weinig fruit en groenten al heel m'n leven eigenlijk en veel chips, chocolade en snoep. Mijn BMI is te hoog maar niet extreem hoog gelukkig. 

Qua sociaal leven heb ik geen vrienden, ik ben wel heel close met collega's van werk. Familierelaties is op zich okay/redelijk. Relatie is recent uitgegaan en ben nu niet aan het daten maar kan ook wel goed alleen zijn meestal.

Doe maar niet citeren ivm herkenbaarheid

dra-ma. Ik heb maar besloten elke avond dat ik kan te gaan wandelen. Zo erg is het. 

DanGun

DanGun

16-08-2021 om 21:52 Topicstarter

Wauw, dank voor jullie eerlijke verhalen. 

Fit genoeg om zonder specifieke voorbereiding een hele triathlon te kunnen doen (3,8km zwemmen, 180km fietsen, marathon lopen), niet als laatste te finishen en de volgende dag weer fris en fruitig op mijn werk te verschijnen.

Lastig te beantwoorden: ik leef gezond, slaap voldoende, heb weinig stress, rook niet en drink met mate. Sinds ik vorig jaar 15 kilo ben afgevallen, heb ik een (heel) gezond BMI en dat voel ik echt aan m’n lijf. Ik doe dus m’n uiterste best om nooit meer terug te gaan naar m’n oude gewicht en dat lukt tot dusver goed.

Je zou dus zeggen dat ik heel fit ben, máár: ik sport niet, ik heb een voornamelijk zittend beroep en neem voor elk wissewasje de auto. Ik beweeg dus veel te weinig, maar kan mezelf er gewoon niet toe zetten om daar iets aan te (gaan) doen.

Sophia_!

Sophia_!

16-08-2021 om 22:25

Ik ben chronisch ziek en momenteel erg onfit. Ik heb eerder dit jaar chemotherapie gehad (niet vanwege kanker overigens) en dat geeft je lijf een gigantische dreun. Poeh....wat valt het tegen als je je opeens een uitgewrongen vaatdoekje voelt 🥴 Ik kon nog geen 10 meter meer lopen, zo zwak.

Dit was als het goed is wel de laatste kuur en ik ben mijn conditie weer aan het opbouwen nu. 

Verder heb ik een geweldige man en kinderen, lieve vrienden, drink nauwelijks (nu helemaal niet),  rook niet en mentaal heb ik geen problemen. Gaat best lekker eigenlijk dus

Mevrouw75 schreef op 16-08-2021 om 21:39:

dra-ma. Ik heb maar besloten elke avond dat ik kan te gaan wandelen. Zo erg is het.

Vroeger was het goed. Toen was ik meer dan gemiddeld fit, lenig en sterk. Nu schrik ik wat ik allemaal níet meer kan. Tijd voor een langzame ommezwaai dus maar. 

Sophia_!

Sophia_!

16-08-2021 om 22:36

Mevrouw75 schreef op 16-08-2021 om 21:39:

dra-ma. Ik heb maar besloten elke avond dat ik kan te gaan wandelen. Zo erg is het.

Dat moest ik ook maar eens gaan doen, elke dag een wandelingetje.  Je moet ergens beginnen 

Ik zorg dat ik vijf uur per week beweeg (drie uur cardio, twee uur dansen of wandelen), ik rook niet, drink niet, eet geen suiker (en nauwelijks andere koolhydraten) ik eet geen vlees ik slaap 8 uur per nacht. En evengoed ben ik vaak niet fit: ME en fibromyalgie, of eigenlijk post-viraal syndroom. Ooit griep gekregen en er nooit meer uitgekomen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.