Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Gastric bypass/sleeve

Ik had 2 maanden geleden een verwijzing gevraagd voor een gastric bypass/sleeve, maar heb de afspraak afgezegd omdat ik niet durf.

Ik kamp echt al jaren met overgewicht en jojo alle kanten op. Inmiddels ben ik op mijn zwaarst en wil ik echt niet meer zo verder, er moet wat gebeuren. Inmiddels ben ik weer zo ver, dat ik toch weer wil bellen voor een afspraak.

Zijn er hier ervaringen, zo wel positief als negatief? Of mensen die in het traject zitten of er gewoon over mee willen praten?


ik heb 12 jaar geleden een Gbp gehad. Vond de operatie meevallen en ben daarna ook veel afgevallen. Kan de meeste dingen eten, al krijg ik van suikerrijke dingen wel altijd dumpings. Te vaak vezelrijk voedsel, zoals bonen, is ook niet handig. Toen ik ge Gbp had was er geen sprake van een nazorgtraject, buiten afspraken met de chirurg ter controle. En dat is een slechte zaak. Want mijn eetgedrag heb ik nog steeds niet onder controle. Als je dit wil doen zou ik dus wel kijken voor een stevig traject na de operatie, gericht op blijvende gedragsverandering. 

Heda

Heda

28-07-2021 om 15:15 Topicstarter

Wollstonecraft schreef op 28-07-2021 om 15:06:

ik heb 12 jaar geleden een Gbp gehad. Vond de operatie meevallen en ben daarna ook veel afgevallen. Kan de meeste dingen eten, al krijg ik van suikerrijke dingen wel altijd dumpings. Te vaak vezelrijk voedsel, zoals bonen, is ook niet handig. Toen ik ge Gbp had was er geen sprake van een nazorgtraject, buiten afspraken met de chirurg ter controle. En dat is een slechte zaak. Want mijn eetgedrag heb ik nog steeds niet onder controle. Als je dit wil doen zou ik dus wel kijken voor een stevig traject na de operatie, gericht op blijvende gedragsverandering.

En ben je wel nog steeds afgevallen? Heb je geen complicaties en/of spijt?

Het is nu zo dat je nog 5 jaar in het nazorgtraject moet blijven, dus volgens mij is het in dat opzicht wel veranderd.. Maar bedankt voor de tip, is zeker iets om mee te nemen.

Heda schreef op 28-07-2021 om 15:15:

[..]

En ben je wel nog steeds afgevallen? Heb je geen complicaties en/of spijt?

Het is nu zo dat je nog 5 jaar in het nazorgtraject moet blijven, dus volgens mij is het in dat opzicht wel veranderd.. Maar bedankt voor de tip, is zeker iets om mee te nemen.

Ik ben weer veel aangekomen. Ik zeg wel eens dat ze bij de operatie zijn vergeten om het vreetmonster in mijn hersens te verwijderen. 

Ik heb geen spijt, want zonder zou ik zoveel dikker zijn. Geen idee hoe ellendig mijn leven er dan uit zou zien, heel naar vermoed ik. Maar het idee dat het me daarna zou lukken om slank te blijven op wilskracht was dom.

Het klinkt wel heel goed dat er nu echt een nazorgtraject is. Zit daar ook hulp in die gericht is op de psychologische kant? Dat zou al veel verschil maken.

Heda

Heda

28-07-2021 om 15:45 Topicstarter

Wollstonecraft schreef op 28-07-2021 om 15:19:

[..]

Ik ben weer veel aangekomen. Ik zeg wel eens dat ze bij de operatie zijn vergeten om het vreetmonster in mijn hersens te verwijderen.

Ik heb geen spijt, want zonder zou ik zoveel dikker zijn. Geen idee hoe ellendig mijn leven er dan uit zou zien, heel naar vermoed ik. Maar het idee dat het me daarna zou lukken om slank te blijven op wilskracht was dom.

Het klinkt wel heel goed dat er nu echt een nazorgtraject is. Zit daar ook hulp in die gericht is op de psychologische kant? Dat zou al veel verschil maken.

Oh, balen zeg. Maar als je het zo bekijkt is het inderdaad alsnog de beste beslissing. 

Ik denk dat als ik nu op een redelijk gewicht ben, ik het er ook echt nooit meer aan zou eten, omdat ik me nu zo verschrikkelijk voel. Het lukt me gewoon niet op eigen kracht, al zoveel geprobeerd. Als ik dan 30kg afval, komen ze terug met 10 kg extra. Ik ben wel heel erg bang voor complicaties..

Ja, volgens mij ook op psychologisch vlak, voor zo ver ik nu weet. Wat raar dat ze dat 12 jaar geleden niet hadden..

zoek eens op Annette Born coaching. Zij schrijft al vanaf 2010 boeken over GBP en aanverwante zaken zoals het psychische aspect en nazorg. Haar boeken zijn steeds meegelezen, tijdens het schrijven door GBP artsen. Ook veel persoonlijke verhalen. Haar boeken zijn echt een aanrader.

Heda

Heda

28-07-2021 om 16:22 Topicstarter

Bloem75 schreef op 28-07-2021 om 15:59:

zoek eens op Annette Born coaching. Zij schrijft al vanaf 2010 boeken over GBP en aanverwante zaken zoals het psychische aspect en nazorg. Haar boeken zijn steeds meegelezen, tijdens het schrijven door GBP artsen. Ook veel persoonlijke verhalen. Haar boeken zijn echt een aanrader.

Dank je. Heb gelijk even 2 boeken gereserveerd in de bibliotheek 

phoe lastig en ik snap je angst. Ik heb een aantal mensen om mij heen die een gbs gedaan hebben en ik zou er door wat ik bij hen gezien heb en zie er zelf nooit aan beginnen.  Ik heb nu zelf ook overgewicht (coronakilo's...  ) en ik wil na de vakantie gaan investeren in een personal trainer. 

Heda

Heda

28-07-2021 om 18:20 Topicstarter

Plane schreef op 28-07-2021 om 17:49:

phoe lastig en ik snap je angst. Ik heb een aantal mensen om mij heen die een gbs gedaan hebben en ik zou er door wat ik bij hen gezien heb en zie er zelf nooit aan beginnen. Ik heb nu zelf ook overgewicht (coronakilo's... ) en ik wil na de vakantie gaan investeren in een personal trainer.

En wat voor dingen heb je dan gezien?

Een eerste afspraak is natuurlijk nog niet direct een operatie, dus waarom ga niet gewoon, je kunt er altijd nog van afzien.
Welke problemen veroorzaken je overgewicht? Zijn die problemen een operatie waard? Maak voor jezelf gewoon eens een lijstje met plus- en minpunten.

Heda schreef op 28-07-2021 om 18:20:

[..]

En wat voor dingen heb je dan gezien?

De keerzijde van het rommelen in een goed ontwerp.. onbeheersbare dumpings met ernstige effecten op het dagelijks leven, heftige vitaminetekorten met hartklachten tot gevolg, een slokdarm die in de maag is gezakt waardoor diegene helemaal niet meer kon eten, haaruitval, huidproblemen, galstenen, slechte wondgenezing,  terugkeer van een groot deel van het het overgewicht, teveel afvallen en ondervoed raken. 

En dat verdeeld over 4 van de 5 mensen die ik in mijn naaste omgeving heb die een gastric bypass hebben gedaan. 

Nou weet ik dat ze allen echt heel gevaarlijk zwaar waren en dat ze allen de beslissing niet licht genomen hebben om de operatie te laten doen, maar ik zelf vind de complicaties die ik van hen hoor en zie zo heftig dat het mijn keus niet zou zijn. Bij vriendin nummer 5 trouwens vrijwel geen complicaties behalve de er nou eenmaal bij horende losse huid. 

Heda

Heda

28-07-2021 om 20:58 Topicstarter

Plane schreef op 28-07-2021 om 20:33:

[..]

De keerzijde van het rommelen in een goed ontwerp.. onbeheersbare dumpings met ernstige effecten op het dagelijks leven, heftige vitaminetekorten met hartklachten tot gevolg, een slokdarm die in de maag is gezakt waardoor diegene helemaal niet meer kon eten, haaruitval, huidproblemen, galstenen, slechte wondgenezing, terugkeer van een groot deel van het het overgewicht, teveel afvallen en ondervoed raken.

En dat verdeeld over 4 van de 5 mensen die ik in mijn naaste omgeving heb die een gastric bypass hebben gedaan.

Nou weet ik dat ze allen echt heel gevaarlijk zwaar waren en dat ze allen de beslissing niet licht genomen hebben om de operatie te laten doen, maar ik zelf vind de complicaties die ik van hen hoor en zie zo heftig dat het mijn keus niet zou zijn. Bij vriendin nummer 5 trouwens vrijwel geen complicaties behalve de er nou eenmaal bij horende losse huid.

Hmm, vervelend zeg! Dit zijn dus ook dingen waar ik ontzettend bang voor ben. Zo doorleven kan ook niet meer..

Ik snap je gevoel erbij wel heel goed, Heda. Afvallen is zo ontzettend moeilijk. Maar de gastric bypass vraagt echt ook dat psychologische traject als je wil dat het resultaat volledig blijvend is.  En waarom dan niet eerst eens proberen om dat psychologische traject te lopen, zonder een zo ingrijpende operatie te laten doen? Dat is dus mijn eigen plan en daarom wil ik mij na de vakantie aanmelden voor die personal training. Dat is inclusief voedingsadviezen en wekelijks wegen, omvang en vetpercentage meten. Dat is niet goedkoop,  maar ik weet dat het mij wel die stok achter de deur geeft die ik nodig heb.

schreef op 28-07-2021 om 21:24:

Afgelopen december vierde ik de 11e verjaardag van mijn gastric bypass. Ook na al die tijd vind ik het nog steeds mijn beste beslissing ooit.
Op mijn zwaarst woog ik 120 kg bij 168 cm, had ik diabetes type 2 en artrose in mijn knieën. Mijn huisarts voorspelde mij een toekomst met krukken of in een rolstoel en ik zag bij mijn moeder hoe diabetes en overgewicht haar gezondheid sloopten.
Nu ben ik qua gewicht gehalveerd en heb ik geen diabetes meer. Ik heb geen last meer van mijn knieën, heb zelfs 2x de Vierdaagse van Nijmegen en nog heel wat andere tochten gelopen en ben qua gezondheid en energie zo enorm opgeknapt.
Minpunten zijn er ook. Net als bij Wollstonecraft hebben ze bij mij ook dat vreetmonster laten zitten. Zo heb ik net een halve zak Mama Mia's en een paar glazen cola weggewerkt. Minder als voor de operatie maar nooit meer de verkeerde dingen eten bleek een utopie. Een nazorgtraject had daar misschien bij geholpen maar goed, dat was er in die tijd voor mij in ieder geval niet.
Meer nadelen, altijd mijn injecties met B12, de vitaminepillen en de calcium. De osteopenie, het voorstadium van botontkalking. De spijsvertering die soms een heel eigen wil schijnt te hebben Zit ik voor een bord met heerlijk eten en scheurende honger en kan ik gewoon niets eten. De bizarre "ervaringen" qua toiletbezoek. Het lelijke lichaam wat ik er aan overgehouden heb waar ik ook last van heb maar nooit een verzekerde hersteloperatie voor ga krijgen en last but not least de dumpingen. In het begin zo vaak maar ik heb wel een beetje geleerd wat wel en niet kan, al word ik helaas nog te vaak verrast. Dan kan ik alleen maar gaan liggen en hopen dat het snel voorbij is.
Maar toch, ik zou het morgen weer doen. Het heeft me zoveel gegeven. Een veel gezonder leven met een betere toekomst

Het is wel apart, maar ik heb nog nooit B12 tekort gehad. Terwijl ze daar wel voor waarschuwden. Heb wel bloedarmoede, maar ook pas simds kort.

Ik ben 5 weken geleden geopereerd, heb een bypass gekregen. Het is natuurlijk nog heel kort maar heb op dit moment absoluut geen spijt. 
Vond de verwijzing en de screening ook heel spannend en ben er heen gegaan met het idee ik kan altijd stoppen met het traject. 
Maar door de goede voorbereiding werd het voor mij persoonlijk alleen maar benadrukt dat dit een goede keuze is. 
De tijd zou het verder leren. 

Ik heb vooral moeite gehad met het accepteren van het feit dat of je nu wel of niet voor een  operatie kiest je (over) gewicht zou altijd wel een rol blijven spelen in je leven. 

Heda

Heda

28-07-2021 om 23:10 Topicstarter

Plane schreef op 28-07-2021 om 21:56:

Ik snap je gevoel erbij wel heel goed, Heda. Afvallen is zo ontzettend moeilijk. Maar de gastric bypass vraagt echt ook dat psychologische traject als je wil dat het resultaat volledig blijvend is. En waarom dan niet eerst eens proberen om dat psychologische traject te lopen, zonder een zo ingrijpende operatie te laten doen? Dat is dus mijn eigen plan en daarom wil ik mij na de vakantie aanmelden voor die personal training. Dat is inclusief voedingsadviezen en wekelijks wegen, omvang en vetpercentage meten. Dat is niet goedkoop, maar ik weet dat het mij wel die stok achter de deur geeft die ik nodig heb.

Ik snap je punt. Echter, ben ik al meerdere malen 25-35kg afgevallen, en weet ik dus echt wel hoe het moet. Een personal trainer is goed, maar daarna moet je het ook zelf doen. Ik hoop dat het jou gaat helpen

Ik ben in het verleden al eens naar een psycholoog geweest maar zonder effect, helaas..

Ik vind het zo enorm moeilijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.