Gezondheid en welzijn
Ysenda
25-06-2026 om 16:58
Alcohol is het nieuwe roken
Zoals ik al een aantal keer heb geschreven verwacht ik dat alcohol het nieuwe roken is en dat alcohol niet alleen voor 18- ontmoedigd gaat worden maar voor de hele bevolking omdat er geen gezondheidsvoordelen van zijn en alleen maar nadelen.
En wat lees ik vandaag in de krant:
Gezondheidsraad waarschuwt: elk glas alcohol schaadt gezondheid en vergroot kans op kanker en ongelukken | Gezond | AD.nl
En van de gezondheidsraad zelf:
Alcohol en gezondheid in brede zin | Gezondheidsraad
Zelf drink ik al heel weinig, hooguit een glas of 10 per jaar. Die laten staan is geen enkele moeite, maar ik kan me voorstellen dat als je regelmatig alcohol nuttigt dat dat minder makkelijk kan zijn net als stoppen met roken niet zo makkelijk is.
Ik ben wel benieuwd wat jullie met dit nieuws gaan doen? Gaan jullie je alcohol gebruik aanpassen of niet?
krulliebollie
26-06-2026 om 17:32
MMcGonagall schreef op 26-06-2026 om 16:57:
[..]
Het niet lusten van koffie gaat vaak samen met het niet lusten van alcohol. Geen wetenschappelijk onderzoek, puur eigen waarneming. Net als de rest van wat ik schrijf.
Dan ben ik de uitzondering. Ik vind alles vies mbt koffie en koffiesmaak maar ik lust graag een aperolletje, koude witte wijn, lekker wit biertje. Al doe ik het niet zo vaak. 1 x pm denk ik. Vanuit de gedachte dat het niet gezond is en dat ik op een verjaardag oid liever een toastje met Franse kaas eet dan een glaasje wijn drink. Beide trekt mijn lijf niet, dan kom ik aan.
Miepjecody
26-06-2026 om 17:32
MMcGonagall schreef op 26-06-2026 om 16:57:
[..]
Het niet lusten van koffie gaat vaak samen met het niet lusten van alcohol. Geen wetenschappelijk onderzoek, puur eigen waarneming. Net als de rest van wat ik schrijf.
😯😯😯
Miepjecody
26-06-2026 om 17:34
kenfan schreef op 26-06-2026 om 17:03:
[..]
Drie glazen wijn per week niet een beperkte hoeveelheid? Wat dan wel? Drie slokjes Radler?
Nou gewoon paar keer per maand iets
3 wijntjes, en dat elke week, is echt niet zeer beperkt hoor
bieb1963
26-06-2026 om 17:35
Ginevra schreef op 26-06-2026 om 16:57:
Ik vind het een beetje vervelend dat dit soort onderwerpen al snel zo bestraffend van toon worden.
Ik geloof zonder meer dat alcohol ongezond is. Evenals een heleboel andere dingen trouwens. Vergif, troep, harddrug..... ik zeg niet dat het complete onzin is, maar dat de insteek nogal polariserend is. Tegen het evangelie van "gij zult gezond zijn". En als je een zondaar bent moet je dat stevig ingeprent krijgen met bestraffende woorden.
Zitten is het nieuwe roken. Stress is het nieuwe roken. Dik zijn is het nieuwe roken. Suiker is het nieuwe roken. Vapen is het nieuwe roken. Niet sporten is het nieuwe roken. Ultrabewerkt voedsel is het nieuwe roken. Rood vlees is het nieuwe roken. Elk jaar komt er weer een norm bij waar we aan moeten willen voldoen. Als je dat niet wil is er iets mis met je. Als je hecht aan je biertje of je pizza of je luie stoel deug je niet helemaal.
Alsof de norm is dat we allemaal 95 moeten worden, en dat ook moeten willen. En wie dat niet wil, schopt tegen de collectieve norm van "gij zult gezond zijn".
(en voor wat betreft de kosten: de grootste ziektekosten zitten in de laatste pakweg 10 jaar van je leven. Je gaat zelden zo ineens boem dood, dus of je nou 68 of 88 wordt, die laatste jaren zijn waarschijnlijk duur. Ook voor mensen die heel oud worden. Maar die hebben dan wel een heleboel geld aan AOW en pensioen gekost. Dus het is niet zo eenvoudig dat gezond=goedkoop).
Dat laat onverlet dat ik het heus wel een goed idee vind om jongeren gezonde gewoonten bij te brengen. Maar ik hou niet zo van dat moraliserende karakter dat er vaak bij komt, en het bewijs van goed gedrag dat veel mensen dan op tafel willen leggen.
Helemaal mee eens! En daar aan toevoegend: Op dat vermaledijde biefstukje prijkt wel een vette A van de nutriscore lobby. Ja, ik snap: Beter dan een blinde vink. Maar een vette A tegenover de waarschuwing dat je vooral héél weinig rood vlees moet eten want dat is een enorm risico op darmkanker. Gaat niet werken zo, integendeel juist.
Maar los daarvan, er is werkelijk bijna niets wat je goed kan doen. Denk daar maar eens over na. Praktisch alles krijgt het predicaat slecht, is het niet om die reden dan is het wel om een andere reden. Ook vooral een fijn idee voor de vele mensen die toch al allerlei shit hebben. Het gaat nu zelfs al zo ver, dat het krijgen van een kind beschamend is, want weer een vervuiler.
En weet je, het zal allemaal waar zijn, maar volgens mij is dat eigenlijk ook gewoon het leven. En als we nu gewoon met z’n allen proberen een béétje na te denken en een béétje ons best te doen om de schade te beperken, zowel voor je eigen gezondheid als voor het milieu en dierenwelzijn enz, dan wordt het mss weer een beetje aangenamer en is het ook een beetje makkelijker om vaker goede keuzes te maken.
bieb1963
26-06-2026 om 17:36
Ginevra schreef op 26-06-2026 om 16:57:
Ik vind het een beetje vervelend dat dit soort onderwerpen al snel zo bestraffend van toon worden.
Ik geloof zonder meer dat alcohol ongezond is. Evenals een heleboel andere dingen trouwens. Vergif, troep, harddrug..... ik zeg niet dat het complete onzin is, maar dat de insteek nogal polariserend is. Tegen het evangelie van "gij zult gezond zijn". En als je een zondaar bent moet je dat stevig ingeprent krijgen met bestraffende woorden.
Zitten is het nieuwe roken. Stress is het nieuwe roken. Dik zijn is het nieuwe roken. Suiker is het nieuwe roken. Vapen is het nieuwe roken. Niet sporten is het nieuwe roken. Ultrabewerkt voedsel is het nieuwe roken. Rood vlees is het nieuwe roken. Elk jaar komt er weer een norm bij waar we aan moeten willen voldoen. Als je dat niet wil is er iets mis met je. Als je hecht aan je biertje of je pizza of je luie stoel deug je niet helemaal.
Alsof de norm is dat we allemaal 95 moeten worden, en dat ook moeten willen. En wie dat niet wil, schopt tegen de collectieve norm van "gij zult gezond zijn".
(en voor wat betreft de kosten: de grootste ziektekosten zitten in de laatste pakweg 10 jaar van je leven. Je gaat zelden zo ineens boem dood, dus of je nou 68 of 88 wordt, die laatste jaren zijn waarschijnlijk duur. Ook voor mensen die heel oud worden. Maar die hebben dan wel een heleboel geld aan AOW en pensioen gekost. Dus het is niet zo eenvoudig dat gezond=goedkoop).
Dat laat onverlet dat ik het heus wel een goed idee vind om jongeren gezonde gewoonten bij te brengen. Maar ik hou niet zo van dat moraliserende karakter dat er vaak bij komt, en het bewijs van goed gedrag dat veel mensen dan op tafel willen leggen.
Helemaal mee eens! En daar aan toevoegend: Op dat vermaledijde biefstukje prijkt wel een vette A van de nutriscore lobby. Ja, ik snap: Beter dan een blinde vink. Maar een vette A tegenover de waarschuwing dat je vooral héél weinig rood vlees moet eten want dat is een enorm risico op darmkanker. Gaat niet werken zo, integendeel juist.
Maar los daarvan, er is werkelijk bijna niets wat je goed kan doen. Denk daar maar eens over na. Praktisch alles krijgt het predicaat slecht, is het niet om die reden dan is het wel om een andere reden. Ook vooral een fijn idee voor de vele mensen die toch al allerlei shit hebben. Het gaat nu zelfs al zo ver, dat het krijgen van een kind beschamend is, want weer een vervuiler.
En weet je, het zal allemaal waar zijn, maar volgens mij is dat eigenlijk ook gewoon het leven. En als we nu gewoon met z’n allen proberen een béétje na te denken en een béétje ons best te doen om de schade te beperken, zowel voor je eigen gezondheid als voor het milieu en dierenwelzijn enz, dan wordt het mss weer een beetje aangenamer en is het ook een beetje makkelijker om vaker goede keuzes te maken.
kenfan
26-06-2026 om 17:41
Miepjecody schreef op 26-06-2026 om 17:34:
[..]
Nou gewoon paar keer per maand iets
3 wijntjes, en dat elke week, is echt niet zeer beperkt hoor
Ben ik benieuwd wat jij dan wel beperkt/aanvaardbaar vindt
edit: oeps over die paar per keer maand heen gelezen. En nee, ik heb nog geen slok gedronken vandaag.
Ted68
26-06-2026 om 18:07
Ik vind het allemaal erg Betweterig en betuttelend…….Het lijkt wel alsof er Niets meer mag….En het ergste is: de politie doet lekker mee; dacht je nou echt dat als alles duurder word er geen gebruik van gemaakt word?
Miepjecody
26-06-2026 om 18:12
Ted68 schreef op 26-06-2026 om 18:07:
Ik vind het allemaal erg Betweterig en betuttelend…….Het lijkt wel alsof er Niets meer mag….En het ergste is: de politie doet lekker mee; dacht je nou echt dat als alles duurder word er geen gebruik van gemaakt word?
Politie?
CharlieB
26-06-2026 om 18:14
Miepjecody schreef op 26-06-2026 om 18:12:
[..]
Politie?
Politiek denk ik
Dolfje
26-06-2026 om 18:32
kenfan schreef op 26-06-2026 om 17:11:
[..]
Waarbij ik me afvraag of al dat excessieve sporten wat ik jonge mensen om me heen zie doen (marathons, IJzeren man) zo geweldig goed voor je lichaam is.
Nee dat is ook niet altijd gezond. Daar gaan ook mensen dood waar je het niet van verwacht want " veel sporten en slank dus gezond ".
Alles met mate of het nou sporten, suiker, koffie of alcohol is.
Mick87
26-06-2026 om 18:37
Ted68 schreef op 26-06-2026 om 18:07:
Ik vind het allemaal erg Betweterig en betuttelend…….Het lijkt wel alsof er Niets meer mag….En het ergste is: de politie doet lekker mee; dacht je nou echt dat als alles duurder word er geen gebruik van gemaakt word?
Het mag toch gewoon nog? Er wordt alleen voorgelicht over hoe slecht het voor de gezondheid is. Wat is daar mis mee ?
Valt mij op dat men tegenwoordig alles maar als betuttelend ziet.
Ysenda
26-06-2026 om 19:31
ik vergelijk het bewust met roken vanwege de campagne en het proces van ontmoediging, dat gaat dezelfde route van de lange adem volgen als met roken. En over 40 - 50 jaar drinkt 85% van de bevolking niet meer. En wordt je meewarig aangekeken als je het wel doet, net zoals nu met rokers gebeurt.
felija
26-06-2026 om 19:46
bieb1963 schreef op 26-06-2026 om 17:36:
[..]
Helemaal mee eens! En daar aan toevoegend: Op dat vermaledijde biefstukje prijkt wel een vette A van de nutriscore lobby. Ja, ik snap: Beter dan een blinde vink. Maar een vette A tegenover de waarschuwing dat je vooral héél weinig rood vlees moet eten want dat is een enorm risico op darmkanker. Gaat niet werken zo, integendeel juist.
Maar los daarvan, er is werkelijk bijna niets wat je goed kan doen. Denk daar maar eens over na. Praktisch alles krijgt het predicaat slecht, is het niet om die reden dan is het wel om een andere reden. Ook vooral een fijn idee voor de vele mensen die toch al allerlei shit hebben. Het gaat nu zelfs al zo ver, dat het krijgen van een kind beschamend is, want weer een vervuiler.
En weet je, het zal allemaal waar zijn, maar volgens mij is dat eigenlijk ook gewoon het leven. En als we nu gewoon met z’n allen proberen een béétje na te denken en een béétje ons best te doen om de schade te beperken, zowel voor je eigen gezondheid als voor het milieu en dierenwelzijn enz, dan wordt het mss weer een beetje aangenamer en is het ook een beetje makkelijker om vaker goede keuzes te maken.
Kennelijk zijn er onvoldoende mensen die niet een beetje nadenken en hun best doen de schade te beperken? En dat bedoel ik niet beschuldigend. Het aanbod aan ongezonde meuk, of dat nu eten, rookgerei of een alcoholische versnapering is, is zo gruwelijk groot. We komen om in de slechte producten. De producenten zijn de lachende derde.
Eigenlijk is het om je kapot te schamen als je het aanbod in bijvoorbeeld een supermarkt ziet. Niet eens alleen zozeer vanwege de ongezonde producten, maar ook de variatie op één product. Neem bijvoorbeeld kruidnoten of paaseitjes, ten eerste ligt het al maanden van tevoren in de winkel en ten tweede zijn er honderd verschillende soorten waar je uit kunt kiezen. Ik denk zolang daar niets aan verandert, voorlichting ook weinig zin heeft. Probeer maar eens niet voor de vele verleidingen te bezwijken als gewone burger, het wordt je bijna door de strot geduwd.
Zeespiegel
26-06-2026 om 19:55
Tuinplant schreef op 26-06-2026 om 08:44:
Het blijft ook raar dat de club alleen kan bestaan van de alcoholverkoop.
Ja blijkbaar zijn die lantaarns om de sportvelden 's nachts te verlichten schrikbarend duur (in aanschaf). Dan de kosten van een lap grond, het onderhouden van een grasmat. Coaches zijn in het voetbal wel vaak vrijwilligers dacht ik.
bieb1963
26-06-2026 om 20:02
felija schreef op 26-06-2026 om 19:46:
[..]
Kennelijk zijn er onvoldoende mensen die niet een beetje nadenken en hun best doen de schade te beperken? En dat bedoel ik niet beschuldigend. Het aanbod aan ongezonde meuk, of dat nu eten, rookgerei of een alcoholische versnapering is, is zo gruwelijk groot. We komen om in de slechte producten. De producenten zijn de lachende derde.
Eigenlijk is het om je kapot te schamen als je het aanbod in bijvoorbeeld een supermarkt ziet. Niet eens alleen zozeer vanwege de ongezonde producten, maar ook de variatie op één product. Neem bijvoorbeeld kruidnoten of paaseitjes, ten eerste ligt het al maanden van tevoren in de winkel en ten tweede zijn er honderd verschillende soorten waar je uit kunt kiezen. Ik denk zolang daar niets aan verandert, voorlichting ook weinig zin heeft. Probeer maar eens niet voor de vele verleidingen te bezwijken als gewone burger, het wordt je bijna door de strot geduwd.
Ik weet niet of die variatie in allerlei producten (en ja, dat is heel veel), nou zo het grote verschil maakt. Wellicht wél de hoeveelheid punten waar je iets kan kopen plus de veel ruimere openingstijden vergeleken met vroeger. Ik denk niet dat als je vroeger zin in chips had of een ijsje of pepernoten, dat je dat dan niet kocht. Paprika chips of naturel vond je lekker. En pepernoten waren pepernoten. Maar die fabrieken moeten steeds meer opboksen tegen concurrenten, dus elke keer maar iets nieuws verzinnen, zodat de klant hun producten blijft kopen en niet die van de concurrent Daar hadden ze vroeger minder last van. Dus ik denk niet dat die variatie meer aanzet tot kopen, maar dat dat meer is om zich te onderscheiden van de concurrent. Wél is een punt die vele en velenverkooppunten en de zoveel ruimere openingstijden. Sowieso denk ik dat je de koekjesfabriek de niet ‘schuld’ kan geven. Die koekjesfabrieken bestaan al heel heel lang en daarvoor kocht je het bij de bakker oid. Daar is in die zin geen enkele verandering in de doelstelling, dan je product verkopen, je personeel en andere indirecte kosten betalen en genoeg verdienen om er van te kunnen leven. Het is meer de maatschappij zelf die producenten ‘dwingen ‘ tot meer