Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Alcohol is het nieuwe roken

Zoals ik al een aantal keer heb geschreven verwacht ik dat alcohol het nieuwe roken is en dat alcohol niet alleen voor 18- ontmoedigd gaat worden maar voor de hele bevolking omdat er geen gezondheidsvoordelen van zijn en alleen maar nadelen.

En wat lees ik vandaag in de krant:
Gezondheidsraad waarschuwt: elk glas alcohol schaadt gezondheid en vergroot kans op kanker en ongelukken | Gezond | AD.nl
En van de gezondheidsraad zelf:

Alcohol en gezondheid in brede zin | Gezondheidsraad

Zelf drink ik al heel weinig, hooguit een glas of 10 per jaar. Die laten staan is geen enkele moeite, maar ik kan me voorstellen dat als je regelmatig alcohol nuttigt dat dat minder makkelijk kan zijn net als stoppen met roken niet zo makkelijk is.

Ik ben wel benieuwd wat jullie met dit nieuws gaan doen? Gaan jullie je alcohol gebruik aanpassen of niet?


mijn alcoholgebruik is max 2x zo hoog als dat van jou. Ik drink soms n glas wijn bij t eten.  Daar wordt mijn eetbeleving dan heel veel beter van, met een glas droge witte wijn bij de paella bv. En daar ga ik dus gewoon mee door, denk ik. 
Ook het sporadische glas aperol spritz ga ik niet laten staan. 

Tenzij  de prijzen extreem veel hoger worden, dan zal/kan ik t ook moeiteloos laten staan.

Ik ga absoluut niets aanpassen aan mijn alcohol gebruik. Ik ga lekker verder zoals ik al jaren doe. 
Die liter rode wijn bij de stoofperen gaat er gewoon nog in. Zo'n 3x per winter  De in rum gewelde rozijnen die daarna in het cakebeslag (zo'n 2x per jaar) gaan blijf ik ook gewoon gebruiken. Dat glaasje champagne met oud en nieuw blijft ook gewoon.
En verder drink ik helemaal niks aan alcohol. 

Ik drink regelmatig, voornamelijk Hugo (of iets anders in deze richting) en likeur. Niet wekelijks, maar denk zo 2 keer per maand. En daar ga ik niks aan veranderen. Ik zou prima zonder kunnen, maar dat wil ik niet

Het werd tijd, artsen geven al veel langer aan dat er geen gezonde grens is en dat het eigenlijk gewoon een harddrug is. Maar ik verwacht dat dit in het huidige politieke klimaat nog veel te gevoelig ligt om maatregelen te nemen. 

De felle reacties die ik zie waren wel te verwachten. Die reacties hoorde je een kwart eeuw geleden ook over roken toen dat langzaam maar zeker steeds verder ontmoedigd werd.

ach, ik denk dat de mensen die amper wat drinken ook niet echt wat hoeven te veranderen. Ik drink zelf 1 x per maand en als ik wild doe een 2e keer maar dat komt niet zo heel vaak voor. Hoeft voor mij ook niet te veranderen. Het zijn de regelmatige innemers waar de winst te behalen valt maar juist die zijn zo fanatiek.. net als de rokers. 

Roken Obesitas en nu alcohol
De gezondheidszorg kost nu eenmaal heel veel geld .
En alle voorlichting ten spijt . Ik zie weinig verandering.

Ik haal die tien glazen per jaar nog niet eens. Ik zag dit ook al langere tijd aankomen en heb me al langer verbaast dat het zo lang duurde tot die conclusie werd getrokken en deze aanbeveling nu pas wordt gedaan. 

Noortje100 schreef op 25-06-2026 om 18:17:

Het werd tijd, artsen geven al veel langer aan dat er geen gezonde grens is en dat het eigenlijk gewoon een harddrug is. Maar ik verwacht dat dit in het huidige politieke klimaat nog veel te gevoelig ligt om maatregelen te nemen.

De felle reacties die ik zie waren wel te verwachten. Die reacties hoorde je een kwart eeuw geleden ook over roken toen dat langzaam maar zeker steeds verder ontmoedigd werd.

Bedoel je felle reacties in dit topic?? Zoveel reacties zijn er nog niet en die zijn in mijn ogen niet echt fel te noemen. Meer voor zichzelf afwegend … 

Ninoea schreef op 25-06-2026 om 18:39:

[..]

Bedoel je felle reacties in dit topic?? Zoveel reacties zijn er nog niet en die zijn in mijn ogen niet echt fel te noemen. Meer voor zichzelf afwegend …

Nee niet hier, daar stond nog bijna niets toen ik het schreef. Ik bedoel onder nieuwsberichten en op de radio. Van het type "je mag ook niets meer" "ze pakken alles van ons af".

Ysenda

Ysenda

25-06-2026 om 18:51 Topicstarter

Roos57 schreef op 25-06-2026 om 18:33:

Roken Obesitas en nu alcohol
De gezondheidszorg kost nu eenmaal heel veel geld .
En alle voorlichting ten spijt . Ik zie weinig verandering.

Nou. Qua roken zie ik het verschil wel.

Vroeger werd op kantoor, in de klas en het ov volop gerookt. De werkplek is rookvrij, hele bedrijfsterreinen zijn rookvrij. Niet alleen de gebouwen maar het hele terrein.

Dat heeft lang geduurd, ik denk dat over een jaar of 25 dit ook in geburgerd is en het nieuwe normaal.

Ysenda schreef op 25-06-2026 om 18:51:

[..]

Nou. Qua roken zie ik het verschil wel.

Vroeger werd op kantoor, in de klas en het ov volop gerookt. De werkplek is rookvrij, hele bedrijfsterreinen zijn rookvrij. Niet alleen de gebouwen maar het hele terrein.

Dat heeft lang geduurd, ik denk dat over een jaar of 25 dit ook in geburgerd is en het nieuwe normaal.

Ik zie rondom mij nog altijd genoeg mensen roken. Ik zie de laatste jaren nauwelijks nog een daling.

En rokers zijn dan wel naar buiten verbannen, maar op mijn werk staan ze dus gewoon 3 meter van de deur te roken. En is de belangrijkste stelregel "je rookt niet binnen en je zorgt dat de rook niet in iemands gezicht landt". Ik kan het overigens zo ruiken als er net een roker op toilet heeft gezeten of de lift is ingestapt.


Geef mij dus nog maar een glas rosé vanavond.

Ysenda schreef op 25-06-2026 om 18:51:

[..]

Nou. Qua roken zie ik het verschil wel.

Vroeger werd op kantoor, in de klas en het ov volop gerookt. De werkplek is rookvrij, hele bedrijfsterreinen zijn rookvrij. Niet alleen de gebouwen maar het hele terrein.

Dat heeft lang geduurd, ik denk dat over een jaar of 25 dit ook in geburgerd is en het nieuwe normaal.

Dat klopt . Maar onderschat het vapen niet .

Marty1984 schreef op 25-06-2026 om 19:03:

[..]

Ik zie rondom mij nog altijd genoeg mensen roken. Ik zie de laatste jaren nauwelijks nog een daling.

En rokers zijn dan wel naar buiten verbannen, maar op mijn werk staan ze dus gewoon 3 meter van de deur te roken. En is de belangrijkste stelregel "je rookt niet binnen en je zorgt dat de rook niet in iemands gezicht landt". Ik kan het overigens zo ruiken als er net een roker op toilet heeft gezeten of de lift is ingestapt.


Geef mij dus nog maar een glas rosé vanavond.

Volgens mij neemt het aantal rokers/vapers juist weer toe. Maar goed, met roken tref je ook een ander als die in jou rook staat. Meeroken is bewezen slecht voor je. Met een drankje drinken, doe ik een ander niks aan. Vind dat wel een groot verschil tussen het proberen inperken van roken tegenover alcohol drinken. 

BlairW schreef op 25-06-2026 om 20:17:

[..]

Volgens mij neemt het aantal rokers/vapers juist weer toe. Maar goed, met roken tref je ook een ander als die in jou rook staat. Meeroken is bewezen slecht voor je. Met een drankje drinken, doe ik een ander niks aan. Vind dat wel een groot verschil tussen het proberen inperken van roken tegenover alcohol drinken.

Maar het doel is hetzelfde 


ik drink doordeweeks nooit, zeer zelden waar m’n kinderen bij zijn en als zij er niet zijn drink ik soms al wordt het steeds minder maar als ik uit eten ga kan ik echt genieten van een goede wijn. Tegenwoordig zijn er wel veel goede alternatieven vind ik. Op mijn werk is jaren geleden ingevoerd dat borrels alcoholvrij zijn, ook een goede zaak. 
ik merk aan mn eigen kinderen ook dat ze weinig drinken terwijl ze wel vaak uitgaan. De oudste is sowieso erg van de gezonde dingen en de middelste heeft het gevoel de dag erna er niet voor over. De jongste taalt er nog niet naar (16). Ook hun vrienden drinken matig. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.