Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Alcohol is het nieuwe roken


Tuinplant schreef op 26-06-2026 om 13:53:

Bij sigaretten zie je dat momenteel de zwarte markt explodeert door o.a. de enorme accijnzen op sigaretten. Het inmiddels een industrie. Dat zal vermoedelijk met alcohol ook gebeuren. Harddrugs is natuurlijk net zo industrie. Maar of dat anders wordt als je het legaliseert lopen de meningen over uiteen.

Ik koop ook sigaretten bij iemand die ze in Luxemburg gaat halen. Dat scheelt echt heel veel geld.

Miepjecody schreef op 26-06-2026 om 14:43:

[..]

Ik vind 3 dagen wijn drinken niet " zeer beperkt " hoor. Met wie vergelijk je dat?

Ze schrijft 3 glazen, niet drie dagen. En uit het woordje "tegenwoordig" maak ik op dat ze dat vergelijkt met de hoeveelheden die ze vroeger dronk.

Met drie glazen wijn per week ben je nou niet bepaald een drankorgel.

kenfan schreef op 26-06-2026 om 15:30:

[..]

Ze schrijft 3 glazen, niet drie dagen. En uit het woordje "tegenwoordig" maak ik op dat ze dat vergelijkt met de hoeveelheden die ze vroeger dronk.

Met drie glazen wijn per week ben je nou niet bepaald een drankorgel.

Ja dat weet ik

Ik schrijf dat ik dat niet " zeer beperkt" drinken vind.

Nog niet zo heel lang geleden werd er nog beweerd dat een glas rode wijn goed was voor je hart en een glas bier voor de vochtregulatie, dat was ook te mooi om waar te zijn...Dit voortschrijdende inzicht, dat alcohol nergens goed voor is, maar alleen maar slecht, is veel logischer en realistischer. 
Ik had verwacht dat ik het erg zou missen, maar niets is minder waar, ik mis het totaal niet. Dat is me enorm meegevallen. Misschien moeten we af van het idee dat het zonder alcohol en snacks niet gezellig kan zijn.
Wat me opvalt tijdens het lezen van een boek of het kijken maar een krimi, hoe ontzettend veel er wordt gedronken door de hoofdpersonen. Zodra een rechercheur thuiskomt rent hij of zij naar de koelkast en pakt een glas en een fles wijn. Of iets veel sterkers, wat je vroeger zag met onophoudelijk roken, daar is nu drank voor in de plaats gekomen. 

Als ik hoor dat iemand vegetarisch eet, niet rookt, en geen koffie of alcohol drinkt (die combi komt vaak voor), denk ik bij mezelf ‘die is goed bezig,’, maar het lijkt me dan niet de grootste gezelligerd. Sorry.
Vroeger toen we op het werk nog een rooktuin hadden, compleet met overkapping en een zitje, stonden daar meestal de leukste collega’s. De meeste zijn nu gestopt met roken, maar ze lusten nog steeds wel een biertje op zijn tijd.
Als we gaan plussen en minnen qua gezondheid, krijg ik pluspunten voor regelmatig sporten, geen overgewicht en overwegend gezond eten (soms haal ik zelfs de peulvruchtennorm), maar ik drink wel gemiddeld meer dan een glas alcohol per week en vape (met smaakjes). Met alleen dat laatste wordt waarschijnlijk al het goede teniet gedaan, soit.

MMcGonagall schreef op 26-06-2026 om 16:30:

Als ik hoor dat iemand vegetarisch eet, niet rookt, en geen koffie of alcohol drinkt (die combi komt vaak voor), denk ik bij mezelf ‘die is goed bezig,’, maar het lijkt me dan niet de grootste gezelligerd. Sorry.
Vroeger toen we op het werk nog een rooktuin hadden, compleet met overkapping en een zitje, stonden daar meestal de leukste collega’s. De meeste zijn nu gestopt met roken, maar ze lusten nog steeds wel een biertje op zijn tijd.
Als we gaan plussen en minnen qua gezondheid, krijg ik pluspunten voor regelmatig sporten, geen overgewicht en overwegend gezond eten (soms haal ik zelfs de peulvruchtennorm), maar ik drink wel gemiddeld meer dan een glas alcohol per week en vape (met smaakjes). Met alleen dat laatste wordt waarschijnlijk al het goede teniet gedaan, soit.

Als ik iemand hoor die vindt dat alcohol en roken in verband staan met gezelligheid, vind ik dat meestal niet de grootste gezelligerd. Sorry. Koffie is een typefout denk ik? Of hoe komt dat bij gezelligheid?

MiniJCW schreef op 26-06-2026 om 10:44:

[..]

Hear hear!

Ik vind het zo gek. We doen allemaal ons best om gezond te leven: we eten gezond, we sporten, we vermijden teveel stress, we gaan op vakantie om te ontspannen etc. Maar weinig mensen vinden daar iets negatiefs van. Tot je niet/weinig drinkt. Dan ben je opeens braaf.

En inderdaad de reacties: "ik blijf gewoon drinken hoor, mij pakken ze niets af". Heb je ooit iemand horen zeggen: "ik blijf chocola/gebak/chips eten hoor, ik wil genieten van het leven"? Wat is dat toch met alcohol dat mensen daar zo gevoelig op reageren. Niemand pakt je iets af, er wordt alleen gezegd dat het slecht is voor je gezondheid. Is dat dan zo erg?

Jouw laatste vraag bekruipt mij ook tijdens het lezen. De reacties hier gaan die richting op: “ik neem maar een klein beetje (definitie van ‘klein beetje’ volgt) en dat blijf ik doen”. Terwijl nu dus onomstotelijk, wetenschappelijk is vastgesteld dat er geen veilige hoeveelheid is anders dan nul. Ik herhaal: elke gram alcohol is schadelijk voor je gezondheid. Mijn gezondheid is mij vrij heilig. Maar dat maakt mij geen braverik of ongezellig. Ik vind dat soort labels uitdelen heel flauw. Ik roep ook niet ‘ongezonderik’ als iemand aankondigt alcohol te gaan drinken. Laatst nog een dame, die hoorde dat haar man naast allerlei aandoeningen hoorde dat die kanker had. Haar eerste reactie was: “ik ga een fles opentrekken en helemaal leegzuipen”. Ik moet echt heel heel heeeeel hard op mijn tong bijten om een medelevend antwoord te formuleren en heb mijn gedachten netjes voor me gehouden. Dat verwacht ik ook van de alcoholisten en plezierdrinkers als ik beleefd afsla. Geen labels uitdelen alstublieft dankjewel. 

Ik vind het een beetje vervelend dat dit soort onderwerpen al snel zo bestraffend van toon worden. 

Ik geloof zonder meer dat alcohol ongezond is. Evenals een heleboel andere dingen trouwens. Vergif, troep, harddrug..... ik zeg niet dat het complete onzin is, maar dat de insteek nogal polariserend is. Tegen het evangelie van "gij zult gezond zijn". En als je een zondaar bent moet je dat stevig ingeprent krijgen met bestraffende woorden. 

Zitten is het nieuwe roken. Stress is het nieuwe roken. Dik zijn is het nieuwe roken. Suiker is het nieuwe roken. Vapen is het nieuwe roken. Niet sporten is het nieuwe roken. Ultrabewerkt voedsel is het nieuwe roken. Rood vlees is het nieuwe roken. Elk jaar komt er weer een norm bij waar we aan moeten willen voldoen. Als je dat niet wil is er iets mis met je. Als je hecht aan je biertje of je pizza of je luie stoel deug je niet helemaal. 

Alsof de norm is dat we allemaal 95 moeten worden, en dat ook moeten willen. En wie dat niet wil, schopt tegen de collectieve norm van "gij zult gezond zijn". 

(en voor wat betreft de kosten: de grootste ziektekosten zitten in de laatste pakweg 10 jaar van je leven. Je gaat zelden zo ineens boem dood, dus of je nou 68 of 88 wordt, die laatste jaren zijn waarschijnlijk duur. Ook voor mensen die heel oud worden. Maar die hebben dan wel een heleboel geld aan AOW en pensioen gekost. Dus het is niet zo eenvoudig dat gezond=goedkoop). 

Dat laat onverlet dat ik het heus wel een goed idee vind om jongeren gezonde gewoonten bij te brengen. Maar ik hou niet zo van dat moraliserende karakter dat er vaak bij komt, en het bewijs van goed gedrag dat veel mensen dan op tafel willen leggen. 

CharlieB schreef op 26-06-2026 om 16:48:

[..]

Als ik iemand hoor die vindt dat alcohol en roken in verband staan met gezelligheid, vind ik dat meestal niet de grootste gezelligerd. Sorry. Koffie is een typefout denk ik? Of hoe komt dat bij gezelligheid?

Het niet lusten van koffie gaat vaak samen met het niet lusten van alcohol. Geen wetenschappelijk onderzoek, puur eigen waarneming. Net als de rest van wat ik schrijf.

Miepjecody schreef op 26-06-2026 om 15:54:

[..]

Ja dat weet ik

Ik schrijf dat ik dat niet " zeer beperkt" drinken vind.

Drie glazen wijn per week niet een beperkte hoeveelheid? Wat dan wel? Drie slokjes Radler?

MMcGonagall schreef op 26-06-2026 om 16:57:

[..]

Het niet lusten van koffie gaat vaak samen met het niet lusten van alcohol. Geen wetenschappelijk onderzoek, puur eigen waarneming. Net als de rest van wat ik schrijf.

Zou alcohol de lust in koffie opwekken? Net zoals alcohol de zin opwekt in het eten van grote hoeveelheden vlees, vanwege de vitaminetekorten die bekend zijn onder alcoholisten. Interessant wel. Dat zou toch win-win zijn voor zowel gezondheid als milieu. 

De Economist had het er in 2010 al over naar aanleiding van een artikel in The Lancet

https://kommodo.ai/i/QyHQIl4673IUP1lI1SJk

Ik zie veel persoonlijke schade en schade aan anderen op mijn werk op de spoed door alcohol. 

Overigens denk ik dat alles legaliseren, belasten en testen de beste optie is. Als je dingen verbiedt komen ze alleen maar in de sterkste kleinst te verpakken versie op de zwarte markt.

Ginevra schreef op 26-06-2026 om 16:57:

Ik vind het een beetje vervelend dat dit soort onderwerpen al snel zo bestraffend van toon worden.

Ik geloof zonder meer dat alcohol ongezond is. Evenals een heleboel andere dingen trouwens. Vergif, troep, harddrug..... ik zeg niet dat het complete onzin is, maar dat de insteek nogal polariserend is. Tegen het evangelie van "gij zult gezond zijn". En als je een zondaar bent moet je dat stevig ingeprent krijgen met bestraffende woorden.

Zitten is het nieuwe roken. Stress is het nieuwe roken. Dik zijn is het nieuwe roken. Suiker is het nieuwe roken. Vapen is het nieuwe roken. Niet sporten is het nieuwe roken. Ultrabewerkt voedsel is het nieuwe roken. Rood vlees is het nieuwe roken. Elk jaar komt er weer een norm bij waar we aan moeten willen voldoen. Als je dat niet wil is er iets mis met je. Als je hecht aan je biertje of je pizza of je luie stoel deug je niet helemaal.

Alsof de norm is dat we allemaal 95 moeten worden, en dat ook moeten willen. En wie dat niet wil, schopt tegen de collectieve norm van "gij zult gezond zijn".

(en voor wat betreft de kosten: de grootste ziektekosten zitten in de laatste pakweg 10 jaar van je leven. Je gaat zelden zo ineens boem dood, dus of je nou 68 of 88 wordt, die laatste jaren zijn waarschijnlijk duur. Ook voor mensen die heel oud worden. Maar die hebben dan wel een heleboel geld aan AOW en pensioen gekost. Dus het is niet zo eenvoudig dat gezond=goedkoop).

Dat laat onverlet dat ik het heus wel een goed idee vind om jongeren gezonde gewoonten bij te brengen. Maar ik hou niet zo van dat moraliserende karakter dat er vaak bij komt, en het bewijs van goed gedrag dat veel mensen dan op tafel willen leggen.

Dit. Ik krijg wel eens de indruk dat "gezondheid" de nieuwe religie is geworden.  De kerken leeg, de sportscholen vol, en zo streng in de leer dat drie glazen alcohol per week al als de weg naar hel wordt gezien.  En dat terwijl mijn kinderen  op de basisschool nog een appeltje en schoonmelk meekregen, terwijl de rest van de klas smulde van zakjes Smoeltjes en pakjes Wicky. Net als bij elke godsdienst denk ik, doe vooral je ding, maar bekeer mij niet. 

Waarbij ik me afvraag of al dat excessieve sporten wat ik jonge mensen om me heen zie doen (marathons, IJzeren man) zo geweldig goed voor je lichaam is.

ToetieToover schreef op 26-06-2026 om 17:03:

[..]

Zou alcohol de lust in koffie opwekken?
 

Nee hoor, dat doet de wekker. Een onbedwingbare lust zelfs in mijn geval. Nou lust ik best  een wijntje, maar ook weer niet zo vroeg.

CharlieB schreef op 26-06-2026 om 16:48:

[..]

Als ik iemand hoor die vindt dat alcohol en roken in verband staan met gezelligheid, vind ik dat meestal niet de grootste gezelligerd. Sorry. Koffie is een typefout denk ik? Of hoe komt dat bij gezelligheid?

Dat vind ze schijnbaar gezelliger dan thee

Echt wat een vreemde instelling heb je dan

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.