Gezondheid en welzijn
Ysenda
25-06-2026 om 16:58
Alcohol is het nieuwe roken
Zoals ik al een aantal keer heb geschreven verwacht ik dat alcohol het nieuwe roken is en dat alcohol niet alleen voor 18- ontmoedigd gaat worden maar voor de hele bevolking omdat er geen gezondheidsvoordelen van zijn en alleen maar nadelen.
En wat lees ik vandaag in de krant:
Gezondheidsraad waarschuwt: elk glas alcohol schaadt gezondheid en vergroot kans op kanker en ongelukken | Gezond | AD.nl
En van de gezondheidsraad zelf:
Alcohol en gezondheid in brede zin | Gezondheidsraad
Zelf drink ik al heel weinig, hooguit een glas of 10 per jaar. Die laten staan is geen enkele moeite, maar ik kan me voorstellen dat als je regelmatig alcohol nuttigt dat dat minder makkelijk kan zijn net als stoppen met roken niet zo makkelijk is.
Ik ben wel benieuwd wat jullie met dit nieuws gaan doen? Gaan jullie je alcohol gebruik aanpassen of niet?
Mick87
26-06-2026 om 09:54
BlairW schreef op 26-06-2026 om 09:38:
[..]
Dat ligt dan echt aan jou omgeving, want ik hoor dat soort dingen hier echt nooit.
Dat is omgeving van vriend. In mijn kring is het normaler.
Dolfje
26-06-2026 om 10:06
MarvelousM schreef op 25-06-2026 om 21:24:
Wat een brave Hendriken hier. Niet echt een doorsnee van mijn omgeving.
Bij mij ook niet.
Zelf drinken we regelmatig, bijna elk weekend wel een aantal speciaal bier en tijdens evenementen en vakanties meer. Omdat ik weet dat het niet gezond is,en voor de lijn, sla ik tegenwoordig vaak een of twee weekenden over. En doe ik bijna altijd dry January. Maar ik merk dan nauwelijks verschil in slaap of wat dan ook.
Maar het komt ook regelmatig voor dat we weken achtereen een evenement of feestje of etentje hebben . En net als gebak op een verjaardag verheugt het bij mij de feestvreugde.
Elke dag hoef ik het niet, als we op vakantie zijn wordt het hoe langer de vakantie duurt ook steeds minder. En daarna las ik meestal ook weer een pauze in.
CharlieB
26-06-2026 om 10:21
Misschien moeten we allereerst eens af van de typering 'brave Hendrika' als je niet of nauwelijks drinkt.
kenfan
26-06-2026 om 10:36
Alcohol en nieuwe roken? Roken stinkt, en het is wetenschappelijk bewezen dat meeroken schadelijk is. Maar de alcoholoverlast voor anderen door ongelukken en agressie ? Ik denk dat politierappporten uitwijzen dat die overtreders echt wel iets meer dan een alcoholische consumptie achter de kiezen hebben. Een beetje nuchter nadenken over dit soort kreten kan geen kwaad.
Prima hoor, als de verkooppunten worden beperkt,alcohol duurder wordt en uit sportkantines en bedrijfsbijeenkomsten wordt geweerd. Al vond ik die paar flessen cola en sinas die bij het afstuderen van middelste op een tafeltje waren geplempt wel een schrille tegenstelling met de bediening die met dienbladen bij de oudste rondliepen. Ik ben een matige drinker, een glaasje wijn bij een goede maaltijd, twee bij het uitgaan. Dat blijf ik doen: het zal mijn tijd wel duren, ik hoef ook geen kinderen meer het goede voorbeeld te geven.
En sowieso, dan ontzeg je je hele leven dingen die er de sjeu aan geven, je wordt stokoud - met een beetje geluk slaat dementie je over. Dan wacht daar de pil van Drion, want de ouderenzorg is wegbezuinigd, en je gunt je kinderen ook een eigen leven, die belast je liever ook niet met mantelzorg. Ouderen doen ook vaker een beroep op de gezondheidszorg, dus de besparing op die kosten is nog te bezien.
MiniJCW
26-06-2026 om 10:44
CharlieB schreef op 26-06-2026 om 10:21:
Misschien moeten we allereerst eens af van de typering 'brave Hendrika' als je niet of nauwelijks drinkt.
Hear hear!
Ik vind het zo gek. We doen allemaal ons best om gezond te leven: we eten gezond, we sporten, we vermijden teveel stress, we gaan op vakantie om te ontspannen etc. Maar weinig mensen vinden daar iets negatiefs van. Tot je niet/weinig drinkt. Dan ben je opeens braaf.
En inderdaad de reacties: "ik blijf gewoon drinken hoor, mij pakken ze niets af". Heb je ooit iemand horen zeggen: "ik blijf chocola/gebak/chips eten hoor, ik wil genieten van het leven"? Wat is dat toch met alcohol dat mensen daar zo gevoelig op reageren. Niemand pakt je iets af, er wordt alleen gezegd dat het slecht is voor je gezondheid. Is dat dan zo erg?
kenfan
26-06-2026 om 11:13
MiniJCW schreef op 26-06-2026 om 10:44:
[..]
Hear hear!
Ik vind het zo gek. We doen allemaal ons best om gezond te leven: we eten gezond, we sporten, we vermijden teveel stress, we gaan op vakantie om te ontspannen etc. Maar weinig mensen vinden daar iets negatiefs van. Tot je niet/weinig drinkt. Dan ben je opeens braaf.
En inderdaad de reacties: "ik blijf gewoon drinken hoor, mij pakken ze niets af". Heb je ooit iemand horen zeggen: "ik blijf chocola/gebak/chips eten hoor, ik wil genieten van het leven"? Wat is dat toch met alcohol dat mensen daar zo gevoelig op reageren. Niemand pakt je iets af, er wordt alleen gezegd dat het slecht is voor je gezondheid. Is dat dan zo erg?
Ach erg, erg. Het is irritant dat de nuance ontbreekt tussen gebruik en misbruik. De generalisatie. Typerend daarvoor vind ik trouwens ook jouw gebruik van het woordje "we" in plaats van mensen, of men (dat is ondertussen verouderd geloof ik, niemand gebruikt het meer) Ik heb verder geen mening over mensen die alcohol laten staan, maar wil het zelf niet opgeven. En met hooguit een paar glazen wijn per week naast gezond leven, geloof ik niet dat ik meelf een voortijdig graf inzuip
.
Mick87
26-06-2026 om 11:19
MiniJCW schreef op 26-06-2026 om 10:44:
[..]
Hear hear!
Ik vind het zo gek. We doen allemaal ons best om gezond te leven: we eten gezond, we sporten, we vermijden teveel stress, we gaan op vakantie om te ontspannen etc. Maar weinig mensen vinden daar iets negatiefs van. Tot je niet/weinig drinkt. Dan ben je opeens braaf.
En inderdaad de reacties: "ik blijf gewoon drinken hoor, mij pakken ze niets af". Heb je ooit iemand horen zeggen: "ik blijf chocola/gebak/chips eten hoor, ik wil genieten van het leven"? Wat is dat toch met alcohol dat mensen daar zo gevoelig op reageren. Niemand pakt je iets af, er wordt alleen gezegd dat het slecht is voor je gezondheid. Is dat dan zo erg?
Dat is met meer dingen. Men schiet in de stress van een advies van het voedingscentrum om minder vlees te eten. Of voorlichting hoe vervuilend bepaalde dingen zijn. Zoals keurmerk duurzaamheid bij producten van Kruidvat. En nu weer met voorlichting over alcohol. Een ieder die wil drinken kan dat blijven doen. Maar wat is er mis met een advies en voorlichting. Alcohol is gewoon heel slecht. Punt. Maar zodra zoiets gezegd wordt is het betutteling en zo.
Euphoria
26-06-2026 om 12:07
man dronk jaren 3,5 liter per dag. Vader was ook alcoholist. Ikzelf ben geheelonthouder.
Joszy
26-06-2026 om 12:24
kenfan schreef op 26-06-2026 om 11:13:
[..]
Ach erg, erg. Het is irritant dat de nuance ontbreekt tussen gebruik en misbruik. De generalisatie. Typerend daarvoor vind ik trouwens ook jouw gebruik van het woordje "we" in plaats van mensen, of men (dat is ondertussen verouderd geloof ik, niemand gebruikt het meer) Ik heb verder geen mening over mensen die alcohol laten staan, maar wil het zelf niet opgeven. En met hooguit een paar glazen wijn per week naast gezond leven, geloof ik niet dat ik meelf een voortijdig graf inzuip
.
Vind je dan ook dat er verschil moet zijn tussen gebruik en misbruik van cocaïne of xtc etc? Want iemand die op zaterdag bij het uitgaan een pilletje slikt en de rest van de week prima functioneert haalt daar zijn plezier misschien wel uit?
BlairW
26-06-2026 om 12:39
MiniJCW schreef op 26-06-2026 om 10:44:
[..]
Hear hear!
Ik vind het zo gek. We doen allemaal ons best om gezond te leven: we eten gezond, we sporten, we vermijden teveel stress, we gaan op vakantie om te ontspannen etc. Maar weinig mensen vinden daar iets negatiefs van. Tot je niet/weinig drinkt. Dan ben je opeens braaf.
En inderdaad de reacties: "ik blijf gewoon drinken hoor, mij pakken ze niets af". Heb je ooit iemand horen zeggen: "ik blijf chocola/gebak/chips eten hoor, ik wil genieten van het leven"? Wat is dat toch met alcohol dat mensen daar zo gevoelig op reageren. Niemand pakt je iets af, er wordt alleen gezegd dat het slecht is voor je gezondheid. Is dat dan zo erg?
Ik zeg zo vaak dat ik gewoon lekker eet waar ik zin in heb, omdat ik ook wil genieten. Is dat zo raar om te zeggen dan? Maar ik doe ook niet echt heel veel om gezond te eten, te sporten enz. Tuurlijk let ik wel enigszins op, maar ik zou veel gezonder kunnen leven als ik daar mijn best voor zou doen. Alleen dat wil ik niet, want ik wil dus gewoon kunnen genieten van een drankje, chipje, gebakje enz 😁 Ik heb dan weer niet het idee dat mij iets afgepakt wordt door alle voorlichting over gezonde voeding, minder vlees eten en nu met alcohol drinken. Als het verboden zou worden, dan pakken ze inderdaad wat af ja. Maar die voorlichting skip ik gewoon en ik blijf door leven zoals ik nu doe.
watertoren
26-06-2026 om 13:05
BlairW schreef op 26-06-2026 om 12:39:
[..]
Ik zeg zo vaak dat ik gewoon lekker eet waar ik zin in heb, omdat ik ook wil genieten. Is dat zo raar om te zeggen dan? Maar ik doe ook niet echt heel veel om gezond te eten, te sporten enz. Tuurlijk let ik wel enigszins op, maar ik zou veel gezonder kunnen leven als ik daar mijn best voor zou doen. Alleen dat wil ik niet, want ik wil dus gewoon kunnen genieten van een drankje, chipje, gebakje enz 😁 Ik heb dan weer niet het idee dat mij iets afgepakt wordt door alle voorlichting over gezonde voeding, minder vlees eten en nu met alcohol drinken. Als het verboden zou worden, dan pakken ze inderdaad wat af ja. Maar die voorlichting skip ik gewoon en ik blijf door leven zoals ik nu doe.
Ik sta er hetzelfde in en eet en drink wat ik lekker vind. Sporten doe ik ook niet want daar word ik ongelukkig van.
kenfan
26-06-2026 om 13:24
Joszy schreef op 26-06-2026 om 12:24:
[..]
Vind je dan ook dat er verschil moet zijn tussen gebruik en misbruik van cocaïne of xtc etc? Want iemand die op zaterdag bij het uitgaan een pilletje slikt en de rest van de week prima functioneert haalt daar zijn plezier misschien wel uit?
Zoiets noemden we vroeger een stropop. Weet ik veel, ik heb geen ervaring met cocaine, heb me niet verdiept in de werking en de schadelijke gevolgen ervan. Ik kan je redenering wel volgen en de bal heel flauw terugkaatsen. Ben jij voor een totaalverbod op alcohol? Zou jij het dan ook een goed idee vinden als alcohol in de handen van de georganiseerde misdaad komt . Destijds heeft de drooglegging in de VS de mafia een enorme boost gegeven.
Joszy
26-06-2026 om 13:30
kenfan schreef op 26-06-2026 om 13:24:
[..]
Zoiets noemden we vroeger een stropop. Weet ik veel, ik heb geen ervaring met cocaine, heb me niet verdiept in de werking en de schadelijke gevolgen ervan. Ik kan je redenering wel volgen en de bal heel flauw terugkaatsen. Ben jij voor een totaalverbod op alcohol? Zou jij het dan ook een goed idee vinden als alcohol in de handen van de georganiseerde misdaad komt . Destijds heeft de drooglegging in de VS de mafia een enorme boost gegeven.
Nee, wel andersom. Ik ben voor legaliseren van harddrugs (inclusief alcohol dus). Ik gebruik zelf niks, ook geen alcohol. Maar ik geloof er wel in dat gebruiken ipv misbruiken veel makkelijker wordt als het legaal is, de kwaliteit gecontroleerd kan worden en je de hele illegale bubbel er omheen weghaalt
Tuinplant
26-06-2026 om 13:53
Bij sigaretten zie je dat momenteel de zwarte markt explodeert door o.a. de enorme accijnzen op sigaretten. Het inmiddels een industrie. Dat zal vermoedelijk met alcohol ook gebeuren. Harddrugs is natuurlijk net zo industrie. Maar of dat anders wordt als je het legaliseert lopen de meningen over uiteen.
Miepjecody
26-06-2026 om 14:43
Bolmieke schreef op 25-06-2026 om 21:42:
Ik kom uit een drankcultuur, het is mij met de paplepel ingegoten als het ware. Wijn en bier worden al duizenden jaren gedronken, ik kan er echt van genieten. Tegenwoordig drink ik zeer beperkt, vrijdagavond 1 glas witte wijn, zaterdag en zondag 1 glas rode wijn. Om mij heen merk ik wel dat mensen minder zijn gaan drinken, vanwege gezondheid maar ook omdat men er met het ouder worden minder goed tegen kan. Ik zie wijn en bier ook als cultuurgoed maar ook als sociaal smeermiddel maar te veel en het geeft ellende
Ik vind 3 dagen wijn drinken niet " zeer beperkt " hoor. Met wie vergelijk je dat?