Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Alcohol is het nieuwe roken


Man en ik halen de 20 alcoholische consumpties per jaar niet. 

Tijdens de laatste vakantie, ruim twee weken Spanje, hebben we maar liefst driekwart liter bier en één fles witte wijn soldaat gemaakt met zijn tweeën.

Cola zero en Fanta naranja smaken prima.

Genoeg sterke drank in de kast, maar die flessen lijken nooit leeg te komen en ons bier overlijdt, ver over de datum gebruiken we het dan maar voor slakkenvallen in de tuin.

Ik ga niets aanpassen, waarom zou ik? 

Mijn collega's weten al meer dan dertig jaar dat ik heel gezellig kan worden op appelsap.

Mijn enige alcoholconsumptie bestaat uit het eten van een paar kersenbonbons per jaar. Dat ga ik niet veranderen.  Ik schat dat eega misschien 6 glazen wijn per jaar drinkt. Een paar jaar geleden hebben wij bijna al onze sterke drank weggegeven. Man kreeg met kerst altijd veel van dat spul van aannemers.  

Wat een brave Hendriken hier. Niet echt een doorsnee van mijn omgeving. 
Alle enge dictators drinken/dronken ook niet. Inclusief trump. Weet dus niet of niet drinken wel zo gezond is 😉

Ik kom uit een drankcultuur, het is mij met de paplepel ingegoten als het ware. Wijn en bier worden al duizenden jaren gedronken, ik kan er echt van genieten. Tegenwoordig drink ik zeer beperkt, vrijdagavond 1 glas witte wijn, zaterdag en zondag 1 glas rode wijn. Om mij heen merk ik wel dat mensen minder zijn gaan drinken, vanwege gezondheid maar ook omdat men er met het ouder worden minder goed tegen kan. Ik zie wijn en bier ook als cultuurgoed maar ook als sociaal smeermiddel maar te veel en het geeft ellende

Vind het goed dat ze het nu zo duidelijk stellen. Zelf lust ik wel graag een drankje en ben ik een stuk minder braaf dan vele die hier posten. 

Ik drink graag een biertje of glas wijn in het weekend, en ben niet van plan dat te veranderen. Soms drink ik een tijdje niet, bv dry January en laatst ook nog spontaan een paar weken niet. Maar daarna lust ik wel weer een keer een glas wijn en dan neem ik dat ook zonder schuldgevoel.

BlairW schreef op 25-06-2026 om 20:17:

[..]

Volgens mij neemt het aantal rokers/vapers juist weer toe. Maar goed, met roken tref je ook een ander als die in jou rook staat. Meeroken is bewezen slecht voor je. Met een drankje drinken, doe ik een ander niks aan. Vind dat wel een groot verschil tussen het proberen inperken van roken tegenover alcohol drinken.

Van nu.nl: De gezondheidsraad is bovendien strenger geworden omdat tegenwoordig ook wordt gekeken naar onder meer het risico op verkeersongevallen en letsel door agressie en geweld kijkt. "Niet alleen voor degene die alcohol gebruikt, maar ook voor anderen", schrijft de raad. Zo is bij naar schatting 12 tot 23 procent van de dodelijke verkeersongevallen alcohol in het spel.


En die 12 tot 23% zijn, denk ik, niet alleen de drinkers zelf...

TineWinkel schreef op 25-06-2026 om 22:19:

[..]

Van nu.nl: De gezondheidsraad is bovendien strenger geworden omdat tegenwoordig ook wordt gekeken naar onder meer het risico op verkeersongevallen en letsel door agressie en geweld kijkt. "Niet alleen voor degene die alcohol gebruikt, maar ook voor anderen", schrijft de raad. Zo is bij naar schatting 12 tot 23 procent van de dodelijke verkeersongevallen alcohol in het spel.


En die 12 tot 23% zijn, denk ik, niet alleen de drinkers zelf...

Ik rij niet als ik gedronken heb en wordt ook niet agressief. Dus nog steeds doe ik er niemand kwaad mee, buiten mezelf.

Ik drink zelf al 5 jaar niet meer. Het is nu echt volledig uit m'n systeem en durf wel met stelligheid te zeggen dat ik nooit meer alcohol ga drinken. Het is gewoon echt echt écht heel ongezond. Een gif. Werd het nu uitgevonden werd het never nooit op de markt gezet en zou het niet zo geaccepteerd zijn. 
Ik vind het goed dat er steeds meer aandacht voor is. Mensen onderschatten de risico's. Bijvoorbeeld vrouwen. Alcohol heeft een link met borstkanker en verhoogt het risico daar op. Vriend gaat nog wel regelmatig kroeg in en drinkt dan. Helemaal zijn ding. Prima. Maar hij heeft erge huidproblemen (eczeem) en dat verergert altijd na avondje drinken. Geeft wel weer aan wat een troep het is.
Nu ik niet meer drink valt me ook op hoe geaccepteerd het in bepaalde kringen is. Ik vind bijvoorbeeld alcohol schenken aan de volwassenen op een kinderfeestje heel bijzonder. Of bedrijfsborrels. Zus werkt in bedrijfsleven en daar is het zo normaal om met zn allen te zuipen na het werk. Op mijn werk (zorg) binnenkort een barbecue met verwanten. En dan is er ook alcohol. Heel vreemd eigenlijk. 
Ik snap wel de lol en het vermaak ervan maar sinds ik niet meer drink vind ik het wel gek eigenlijk hoe geaccepteerd het is.
Ik ben trouwens ook het kind van een alcoholist. Dus dat speelt ook mee. 

BlairW schreef op 25-06-2026 om 22:30:

[..]

Ik rij niet als ik gedronken heb en wordt ook niet agressief. Dus nog steeds doe ik er niemand kwaad mee, buiten mezelf.

Maar jij kunt, helaas,  wel slachtoffer worden van iemand die wel drinkt/rijdt. 

Maar je hebt gelijk,  jij doet met jouw drinken,  zoals jij t doet, anderen geen kwaad.

MarvelousM schreef op 25-06-2026 om 21:24:

Wat een brave Hendriken hier. Niet echt een doorsnee van mijn omgeving.
 

Ook niet de doorsnee van mijn omgeving. Zelf ben ik wel ook zo'n brave Hendrika. Maar mijn man drinkt iedere avond ongeveer 3 biertjes. 

En ik heb ook weleens een collega gehad, waar je op maandagochtend maar liever geen aansteker bij moet houden. 

Een andere collega waarvan ik vermoed dat de grapjes over tic in de koffie eigenlijk geen grapjes waren.

Mijn ouders maken 's avonds met zijn tweeën een hele fles wijn soldaat. Wat tegen het einde tot gemene sneren leidt.

Zeespiegel schreef op 25-06-2026 om 22:44:

[..]

Ook niet de doorsnee van mijn omgeving. Zelf ben ik wel ook zo'n brave Hendrika. Maar mijn man drinkt iedere avond ongeveer 3 biertjes.

En ik heb ook weleens een collega gehad, waar je op maandagochtend maar liever geen aansteker bij moet houden.

Een andere collega waarvan ik vermoed dat de grapjes over tic in de koffie eigenlijk geen grapjes waren.

Mijn ouders maken 's avonds met zijn tweeën een hele fles wijn soldaat. Wat tegen het einde tot gemene sneren leidt.

Aii dan vallen je man en je ouders dus onder de noemer alcoholist. Dat is niet best.

Mijn partner drinkt niet en een van mijn kinderen ook niet. Ik ben een matige drinker. Niet niks maar ook niet dagelijks. Deze week toevallig niets maar soms haal ik een 250 ml flesje wijn waar ik drie dagen mee doe. Uit eten en op een borrel max twee glazen. Als ik een schatting moet maken, kom ik op pakweg 50-80 glazen per jaar.
Ik ken er genoeg die dagelijks drinken, en ook wel meer dan een glas.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.