Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Alcohol is het nieuwe roken


rionyriony schreef op 26-06-2026 om 05:56:

. Maar mensen willen nu eenmaal drinken. Zolang ze me niet persoonlijk hinderen en vooral bij elkaar gaan zitten en niet bij mij, vind ik het prima. Hopelijk laten ze de premie van mijn ziektekostenverzekering niet al te erg stijgen.

.

Ja, die premie is nu juist het punt natuurlijk. De zorg kan goedkoper, als wij gezonder gaan leven met zijn allen. En accijns leveren de overheid geld op. Win-win. O nee wacht, die accijns hadden maar weinig effect op rokers, tot ze echt onbetaalbaar werden. De echt verstokte rokers hebben nu nauwelijks nog geld voor eten (uitgaande van bijstand/ minimumloon) dus worden nog ongezonder. 

Ik denk dat alcohol reclames in de ban doen, en minder alcohol showen op t.v. in het algemeen een goede start zou zijn. Een algeheel verbod zou leiden tot een opstand. En accijns doen vrij weinig.

Als men nu eens begint met een totaalverbod op alcoholreclames en verkoop alleen nog via speciaalzaken. Dan blijft het beschikbaar voor wie alcohol wil blijven drinken, maar moet je een bewuste keuze maken. Minder impulsaankoop en het doorbreken van de associatie alcohol=gezellig en nuchter=saai.

In mijn omgeving wordt er wel gedronken. Zowel in mijn familie als vriendenkring. Zelf drink ik heel graag een wijntje, bier of likeur en cocktails. Ik geniet daar echt van. Door de week drink ik niet maar het weekend begint hier op vrijdag. Als ik op vakantie ben dan drink ik elke dag. Ik ben niet van plan om iets te veranderen. Bij mij in de woonkamer staat er een bar met volop drank en glazen. 

Ik werk achter de bar in een voetbalkantine. Daar wordt er niet gedronken maar gezopen. Wij verkopen ook verschillende soorten bier zowel in flessen als op de tap. Geen sterke drank want dat mag niet in een kantine. Port is het sterkste wat je mag verkopen. Wel verkopen we mixdrankjes in blik bv rum-cola. Het is ook een hele gezellige kantine waar mensen graag blijven hangen. Er zijn ook mensen die gewoon wat komen drinken die niet eens lid zijn van de vereniging. Wat ook mee speelt is dat het ook veel goedkoper is dan in de horeca. Een pilsje kost hier 2,50 euro. De brouwer zei eens dat ze in de kantine meer bier leveren dan in het best lopende cafe hier in het dorp.

Nu krijg ik natuurlijk reacties van alcohol verbieden in sportkantines. Als ze dat zouden doen dan gaat de club over de kop want die leeft van de omzet van de kantine. 

Mick87 schreef op 25-06-2026 om 22:39:

Ik drink zelf al 5 jaar niet meer. Het is nu echt volledig uit m'n systeem en durf wel met stelligheid te zeggen dat ik nooit meer alcohol ga drinken. Het is gewoon echt echt écht heel ongezond. Een gif. Werd het nu uitgevonden werd het never nooit op de markt gezet en zou het niet zo geaccepteerd zijn.
Ik vind het goed dat er steeds meer aandacht voor is. Mensen onderschatten de risico's. Bijvoorbeeld vrouwen. Alcohol heeft een link met borstkanker en verhoogt het risico daar op. Vriend gaat nog wel regelmatig kroeg in en drinkt dan. Helemaal zijn ding. Prima. Maar hij heeft erge huidproblemen (eczeem) en dat verergert altijd na avondje drinken. Geeft wel weer aan wat een troep het is.
Nu ik niet meer drink valt me ook op hoe geaccepteerd het in bepaalde kringen is. Ik vind bijvoorbeeld alcohol schenken aan de volwassenen op een kinderfeestje heel bijzonder. Of bedrijfsborrels. Zus werkt in bedrijfsleven en daar is het zo normaal om met zn allen te zuipen na het werk. Op mijn werk (zorg) binnenkort een barbecue met verwanten. En dan is er ook alcohol. Heel vreemd eigenlijk.
Ik snap wel de lol en het vermaak ervan maar sinds ik niet meer drink vind ik het wel gek eigenlijk hoe geaccepteerd het is.
Ik ben trouwens ook het kind van een alcoholist. Dus dat speelt ook mee.

Dat het, nog, vaak heel geaccepteerd is,  vind ik dan weer niet zo gek. Echt nog maar kort geleden was een paar drankjes per week of enkele drankjes op een verjaardag, in de kroeg, feestje, volkomen geaccepteerd. Sterker nog, nog helemaal niet lang geleden werd 1 drankje per dag juist als gezond gekenmerkt. Dus ik verbaas me er dan eerder over, dat men verwacht dat het binnen hele korte tijd ineens niet meer geaccepteerd zou zijn (en dan heb ik het uiteraard niet over dronkenschap enz).

Zeespiegel schreef op 26-06-2026 om 06:43:

[..]

Ja, die premie is nu juist het punt natuurlijk. De zorg kan goedkoper, als wij gezonder gaan leven met zijn allen. En accijns leveren de overheid geld op. Win-win. O nee wacht, die accijns hadden maar weinig effect op rokers, tot ze echt onbetaalbaar werden. De echt verstokte rokers hebben nu nauwelijks nog geld voor eten (uitgaande van bijstand/ minimumloon) dus worden nog ongezonder.

Ik denk dat alcohol reclames in de ban doen, en minder alcohol showen op t.v. in het algemeen een goede start zou zijn. Een algeheel verbod zou leiden tot een opstand. En accijns doen vrij weinig.

"Met z'n allen, met z'n ah-hal-len" doet me denken aan een eensgezind bustochtje. Geen reden om het niet eensgezind te zijn. Iedereen in een goede stemming. Haast niemand wil wat anders dan naar de vakantiebestemming. Maar er zijn op dat moment ook geen grote andere belangen die wel gaan spelen als je terugkomt: je baan, je hypotheek, die moordende concurrentie, dus overeenstemming kan zolang het weinig nadeel heeft. 

Dat is iets totaal anders dan een maatschappij naar jouw hand zetten ook al zijn jouw ideeën nog zo prachtig. Rook je zelf niet of niet meer (dat zijn de ergste fanatici); dat zal een heel andere stemming geven. Botsende majeure belangen. Dan is het geen vakantietje meer maar ernst. Mensen voelen hun eigen belangen het sterkst. 

Maar goed, er zijn al problemen hier genoeg dus ik stop met filosoferen en wil toch het hier bij het weer houden. 

Leuk tafereel van vergaderende vogels voor het raam met heel andere belangen. Nestkasten, noten, bessen.

BlairW schreef op 25-06-2026 om 20:17:

[..]

Volgens mij neemt het aantal rokers/vapers juist weer toe. Maar goed, met roken tref je ook een ander als die in jou rook staat. Meeroken is bewezen slecht voor je. Met een drankje drinken, doe ik een ander niks aan. Vind dat wel een groot verschil tussen het proberen inperken van roken tegenover alcohol drinken.

Er vallen jaarlijks vele doden in het verkeer door alcohol gebruik. En dat zijn niet alleen de gebruikers zelf. Er zijn mensen die met alcohol juist ander wel wat aan doen, juist op uitgangsavonden is er vaak veel meer geweld. Hoewel totaal anders bij roken, worden ook bij alcohol gebruik mensen indirect getroffen door dit geweld.

Alcohol is een harddrug, gebruik van harddrugs is verboden in Nederland. Uiteindelijk is een puur gif wat je drinkt. Waar vroeger veel mensen rookten voor de gezelligheid is dat roken inmiddels vervangen door alcohol voor de gezelligheid. Het is goed dat ook dat aan banden wordt gelegd, dat gaat wel een paar decennia duren.

watertoren schreef op 26-06-2026 om 08:04:

In mijn omgeving wordt er wel gedronken. Zowel in mijn familie als vriendenkring. Zelf drink ik heel graag een wijntje, bier of likeur en cocktails. Ik geniet daar echt van. Door de week drink ik niet maar het weekend begint hier op vrijdag. Als ik op vakantie ben dan drink ik elke dag. Ik ben niet van plan om iets te veranderen. Bij mij in de woonkamer staat er een bar met volop drank en glazen.

Ik werk achter de bar in een voetbalkantine. Daar wordt er niet gedronken maar gezopen. Wij verkopen ook verschillende soorten bier zowel in flessen als op de tap. Geen sterke drank want dat mag niet in een kantine. Port is het sterkste wat je mag verkopen. Wel verkopen we mixdrankjes in blik bv rum-cola. Het is ook een hele gezellige kantine waar mensen graag blijven hangen. Er zijn ook mensen die gewoon wat komen drinken die niet eens lid zijn van de vereniging. Wat ook mee speelt is dat het ook veel goedkoper is dan in de horeca. Een pilsje kost hier 2,50 euro. De brouwer zei eens dat ze in de kantine meer bier leveren dan in het best lopende cafe hier in het dorp.

Nu krijg ik natuurlijk reacties van alcohol verbieden in sportkantines. Als ze dat zouden doen dan gaat de club over de kop want die leeft van de omzet van de kantine.

Ik vrees dat je met je laatste zin gelijk heb. Hoor dat ook in mijn omgeving. 

Sport en drank is een rare combinatie. Het zou kunnen dat dit op den duur verboden wordt. 

Het blijft toch een raar iets, dat drank met gezelligheid geassocieerd wordt. Net of kan je het met andere drankjes niet gezellig hebben. 

Het blijft ook raar dat de club alleen kan bestaan van de alcoholverkoop.

bieb1963 schreef op 26-06-2026 om 08:18:

[..]

Dat het, nog, vaak heel geaccepteerd is, vind ik dan weer niet zo gek. Echt nog maar kort geleden was een paar drankjes per week of enkele drankjes op een verjaardag, in de kroeg, feestje, volkomen geaccepteerd. Sterker nog, nog helemaal niet lang geleden werd 1 drankje per dag juist als gezond gekenmerkt. Dus ik verbaas me er dan eerder over, dat men verwacht dat het binnen hele korte tijd ineens niet meer geaccepteerd zou zijn (en dan heb ik het uiteraard niet over dronkenschap enz).

Hier ben ik dus ook mee opgegroeid. Zelf drink ik bijna ieder weekend een paar glazen wijn bij het eten. Hou mij ivm de calorieën wel in en dronken wil ik zeker niet worden. Met dit hete weer laat ik de wijn ook staan.

Misschien zou het verstandig zijn om preventief te stoppen met wijn drinken maar waarschijnlijk ben ik niet zo verstandig. 

Als wijn door accijns in Nederland echt duur zou worden zou ik waarschijnlijk wel minder drinken of over de grens inkopen gaan doen.

Tuinplant schreef op 26-06-2026 om 08:44:

Het blijft ook raar dat de club alleen kan bestaan van de alcoholverkoop.

Niet alleen de verkoop van alcohol hoor. Ook de verkoop van koffie, thee en fris en de keuken heeft ook een grote omzet . Het is wel zo dat wanneer er in de kantine geen alcohol meer geschonken zou worden er geen kip meer zou komen.

ik denk dat alcohol in de kantine geen goed idee is. Denk ook dat het tijd nodig heeft. Wat de overheid nu doet is m.i. goed: voorlichten. Zo worden steeds meer mensen zich er van bewust.  Merk in mijn omgeving wel dat er een lichte verschuiving al plaatsvindt. Vrienden drinken minder dan voorheen. Op mijn werk verschuift het ook 

Vrijevlinder schreef op 26-06-2026 om 08:41:

[..]

Ik vrees dat je met je laatste zin gelijk heb. Hoor dat ook in mijn omgeving.

Sport en drank is een rare combinatie. Het zou kunnen dat dit op den duur verboden wordt.

Het blijft toch een raar iets, dat drank met gezelligheid geassocieerd wordt. Net of kan je het met andere drankjes niet gezellig hebben.

Ik denk dat het wegvallen van veel remmingen iets heel gewensts is onder de drinkers. Ik word alleen maar onwel en ga me juist zorgen maken door alcohol. En kan niet wachten tot het effect weg is.

Van roken word ik misselijk, voelde me gejaagd en bloednerveus, dus wel te doen om te stoppen. Mijn man voelde zich juist heerlijk als hij rookte. 

Koettie schreef op 25-06-2026 om 22:07:

Vind het goed dat ze het nu zo duidelijk stellen. Zelf lust ik wel graag een drankje en ben ik een stuk minder braaf dan vele die hier posten.

Ik drink niet, maar wie zeg dat ik dan braaf ben? Vreemde conclusie. Voor mij is niet drinken de norm en ik ben blij dat steeds meer mensen daar zo over denken. 

MiniJCW schreef op 26-06-2026 om 08:58:

[..]

Ik drink niet, maar wie zeg dat ik dan braaf ben? Vreemde conclusie. Voor mij is niet drinken de norm en ik ben blij dat steeds meer mensen daar zo over denken.

Vriend en ik werden paar weken terug uitgenodigd voor een barbecue. Nu ben ik al jaren min of meer vegetarisch.maar nu volledig,  ook geen uitzonderingen meer op feestjes en barbecues. Dus toen vroegen ze aan vriend van tevoren  naar wensen: "Mick eet geen vlees" dat was al even een ding. Daarna: en wat voor wijn lusten jullie er bij ? "Mick drinkt geen alcohol". Dat werd toch wel heel gek en ongezellig gevonden. Geen vegetarisch en alcoholvrij. "Jeetje jouw vriendin heeft wel een saai leven" 

Mick87 schreef op 26-06-2026 om 09:05:

[..]

Vriend en ik werden paar weken terug uitgenodigd voor een barbecue. Nu ben ik al jaren min of meer vegetarisch.maar nu volledig, ook geen uitzonderingen meer op feestjes en barbecues. Dus toen vroegen ze aan vriend van tevoren naar wensen: "Mick eet geen vlees" dat was al even een ding. Daarna: en wat voor wijn lusten jullie er bij ? "Mick drinkt geen alcohol". Dat werd toch wel heel gek en ongezellig gevonden. Geen vegetarisch en alcoholvrij. "Jeetje jouw vriendin heeft wel een saai leven"

Dat ligt dan echt aan jou omgeving, want ik hoor dat soort dingen hier echt nooit.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.