Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Zorgverzekering dochter zomaar opgezegd

Er kwam een brief van mijn zorgverzekering dat per ± midden november de zorgverzekering van mijn dochter (19 jaar) opgezegd is. We zijn collectief verzekerd, mijn meerderjarige andere kind staat daar ook nog bij (en mijn man ook). Ik ben hoofdverzekerde. Zowel dochter als ik weten van niets. Ze is wel een tijd uit huis geweest. Ze woonde inmiddels weer thuis maar heeft de overschrijving terug naar ons adres pas net geregeld. Ik kan op de website van mijn zorgverzekeraar niet vinden of je als jongere uit huis mag wonen en toch nog verzekerd via je ouder(s). Aan de andere kant, ze stond dus al maanden op een ander adres ingeschreven en dat was toen blijkbaar geen probleem.

Uiteraard: dit moet ik bij mijn zorgverzekeraar nagaan en recht proberen te zetten. Er stond dat ze ook zaterdagen overdag bereikbaar waren maar op de voicemail bleek van niet (wegens thuiswerken), ik heb nu wel een bericht gestuurd met het probleem.

Maar wat denken jullie, hoe kan dat?
Nog iets: stel dat ze komende week een ongeluk krijgt, ze is dan dus onverzekerd? 


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

22-01-2022 om 14:58

Iedereen heeft tegenwoordig een eigen verzekering. Gaat het hier om een speciale korting/verzekering via je werkgever? Dan hangt het van de voorwaarden af of huisgenoten of uitwonende kinderen van dezelfde korting gebruik mogen maken.

Is er eerder geen enkele correspondentie/mail naar jullie of dochter geweest? Is er sinds november nog premie voor haar afgeschreven? Wat staat er in de brief over de reden van opzegging? Wat ziet ze als ze met DigiD inlogt op de site van de verzekeraar?

In ieder geval maandagochtend vroeg direct bellen en een nieuwe verzekering afsluiten.  Gebruik dit weekend om de verschillende mogelijkheden te vergelijken. Bij "gewone" opzegging aan het eind van het jaar heb je nog tot 1 februari om een nieuwe verzekering af te sluiten. Die gaat dan met terugwerkende kracht in per 1 januari. Dat zal in haar geval denk ik ook zo zijn, maar dat zal ook afhangen van de reden van beëindiging.

Mijn uitwonende, volwassen zoon is ook op onze polis meeverzekerd. Is nooit een issue geweest.

Bellejolie schreef op 22-01-2022 om 15:18:

Mijn uitwonende, volwassen zoon is ook op onze polis meeverzekerd. Is nooit een issue geweest.

Hier ook twee uitwonende kinderen meeverzekerd, gaat ook met verhuizing gewoon goed. De rekeningen komen bij mij terecht dus ze hoeven helemaal niet door te geven of ze verhuizen.

Meeverzekerd op polis van ouders is bedoeld voor thuiswonende of studerende kinderen. Uitwonend en inkomen = eigen verzekering. 
Maar daar is is eigenlijk geen controle op, dus lijkt me sterk dat dat het probleem zou zijn. Het kan inderdaad zijn dat de werkgever of gemeente verzocht heeft dochter van de polis af te halen als je collectief verzekerd bent, maar dan wordt je altijd geïnformeerd en wordt er automatisch een individuele polis geopend, zodat je nooit onverzekerd bent. 
Over niet gedekt zijn hoef je je geen zorgen te maken. Als het een fout is wordt het gewoon per opzegdatum hersteld en anders kan een nieuwe verzekering met terugwerkende kracht in gaan

Ambra schreef op 22-01-2022 om 16:23:

[..]

Hier ook twee uitwonende kinderen meeverzekerd, gaat ook met verhuizing gewoon goed. De rekeningen komen bij mij terecht dus ze hoeven helemaal niet door te geven of ze verhuizen.

Maar het basisregister geeft dit gewoon door aan de zorgverzekeraar . Sommige hebben als voorwaarde dat je op hetzelfde adres ingeschreven moet staan om gebruik te kunnen maken van collectiviteitskorting van je ouders.

Stond ze toen ze verhuisd was wel gewoon ingeschreven in Nederland? Per welke datum is ze uitgeschreven?

Egel.

Egel.

22-01-2022 om 20:35 Topicstarter

Dank voor jullie meedenken!
Het gaat inderdaad om een collectieve verzekering (met korting) via mijn werkgever. Maar ook als ik daarop inlog kan ik niet vinden wat de voorwaarden nu precies zijn. Alleen iets als 'gezinsleden mogen ook meeverzekerd worden!'. 
Er is hiervoor geen enkele correspondentie naar mijn dochter geweest, maar misschien via papieren brief naar haar oude huis? Dat studenten-appartement werd verkocht, de nieuwe eigenaren hebben haar gegevens niet. 
In de brief van de opzegging staat slechts 'Wij ontvingen het bericht om de zorgverzekering te laten vervallen. Sloot u al een andere zorgverzekering bij ons af? Daarover informeren wij u apart'. 
Ik was totaal verbaasd, mijn zorgverzekering gestopt?? Daarna een nieuw kopje: 'Welke verzekerde'. "Dit is de verzekerde waar wij de zorgverzekering van laten vervallen [naam & gegevens dochter]".
Als ze inlogt met haar DigiD ziet ze de enige verzekering die daar nog loopt van haar: inboedelverzekering. 
Moeder Barberin: dochter was een aantal maanden uitwonend (al heel wat maanden voordat de verzekering op een specifieke datum opgezegd is) en verdiende alleen wat met een studentenbijbaantje, want ze studeert.
Dochter heeft zicht wel netjes op tijd in de andere woonplaats aangemeld (dus al maanden voor opzegging), alleen bijna 3 maanden gewacht met terug inschrijven in onze woonplaats. Was heel lastig om haar daartoe te bewegen omdat dat allemaal lastig was (was ook wel een klein beetje zo, maar het moet nu eenmaal). Overigens, Due-Scimmie, nee ze woonde niet in het buitenland.
Misschien heeft het niet veel met de hele woonsituatie te maken. Waarmee dan wel... ik ben benieuwd maar ik vind het wel raar! Hopelijk horen we snel iets en kan ze zich dan opnieuw inschrijven. Of beter nog, kunnen ze het terugdraaien zonder dat wij van alles moeten aanleveren. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

22-01-2022 om 20:56

Hmm. De zin in de brief lijkt te suggereren dat de verkezering zelf is opgezegd. Bijvoorbeeld door via een vergelijkingssite een nieuwe af te sluiten (dan wordt de oude automatisch opgezegd). Maar dan is de datum wel vreemd.

Ze zou wel degelijk nog haar oude verzekeringsgegevens moeten kunnen inzien met DigiD. Je kunt immers tot 2 jaar later nog nota's indienen - dan moet je wel kunnen inloggen.

Is de premie steeds op tijd betaald? En wanneer is die voor het laatst afgeschreven?

Is ze dus 3 maanden nergens ingeschreven geweest? Zorgverzekeraars krijgen melding als mensen niet in basisregistratie staan

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

22-01-2022 om 21:38

Due-scimmie schreef op 22-01-2022 om 21:31:

Is ze dus 3 maanden nergens ingeschreven geweest? Zorgverzekeraars krijgen melding als mensen niet in basisregistratie staan

Ah, dat wist ik niet. Zou het dan met terugwerkende kracht opgezegd zijn (kan dat??), omdat ze per die datum geen bekend woonadres in Nederland meer had?

Due-scimmie schreef op 22-01-2022 om 21:31:

Is ze dus 3 maanden nergens ingeschreven geweest? Zorgverzekeraars krijgen melding als mensen niet in basisregistratie staan

Ik denk dat dit misschien het probleem is ja. Als nieuwe bewoner kun je met je huurovereenkomst of koopakte iedereen die nog ingeschreven staat uit laten schrijven, dan doen ze wel eerst een onderzoek, dat duurt wel even. Misschien hebben de bewoners van haar oude studentenappartement dat gedaan.

Een zorgverzekering zegt niet zomaar op, dan is er correspondentie geweest, dat kan bijna niet anders. En deze verzekering is verplicht, als je geen verzekering meer hebt, krijg je brieven om je te verzekeren. 

Ik gok erop dat ze zorgverzekering heeft geconstateerd dat zij verhuisd is en haar polis heeft losgekoppeld. Maar dan zou ze een eigen polis moeten hebben gekregen. Maar als ik jou zo hoor heeft ze geen premie betaald. 

Maandag gelijk maar bellen. 

Due-scimmie schreef op 22-01-2022 om 21:31:

Is ze dus 3 maanden nergens ingeschreven geweest? Zorgverzekeraars krijgen melding als mensen niet in basisregistratie staan

Kan dit? Als ik mij uitschrijf, moet ik een nieuw adres opgeven. 

Vrijevlinder schreef op 22-01-2022 om 21:56:

[..]

Kan dit? Als ik mij uitschrijf, moet ik een nieuw adres opgeven.

Als ze zichzelf niet heeft uitgeschreven, kan de nieuwe bewoner dat hebben gedaan..

Een nieuwe bewoner kan bij mijn weten een oude bewoner niet zo 1 2 3 uitschrijven.. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.