Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Ziekmelden na ontslag en voor tekenen vso op advies jurist.

De transitievergoeding
De transitievergoeding is een wettelijk vastgesteld bedrag waar je recht op hebt bij onvrijwillig ontslag. Het wordt berekend op basis van:

• Je bruto maandsalaris (inclusief vakantiegeld, toeslagen en bonussen).
  • De duur van je dienstverband, waarbij elke maand telt.

Voor elke volle maand dat je in dienst bent, ontvang je 1/3 bruto maandsalaris. Dit geldt ook bij een kort dienstverband van minder dan twee jaar. In 2025 is de maximale transitievergoeding € 98.000 bruto, tenzij je jaarsalaris hoger is.

Zelfs bij een kort dienstverband heb je dus recht op een transitievergoeding.

Schemerlampje schreef op 23-08-2025 om 11:44:

De transitievergoeding
De transitievergoeding is een wettelijk vastgesteld bedrag waar je recht op hebt bij onvrijwillig ontslag. Het wordt berekend op basis van:

Voor elke volle maand dat je in dienst bent, ontvang je 1/3 bruto maandsalaris. Dit geldt ook bij een kort dienstverband van minder dan twee jaar. In 2025 is de maximale transitievergoeding € 98.000 bruto, tenzij je jaarsalaris hoger is.

Maar een VSO is geen onvrijwillig ontslag. Het een 'overeenkomst' tussen werkgever en werknemer. En je kunt dus ook overeenkomen geen vergoeding te krijgen. Dat is natuurlijk vanuit werknemer/to geen logische keuze, maar het mag wel. Als ze het vso geweigerd had en het was tot een ontslagvergunning gekomen dan had ze wel de transitievergoeding horen krijgen, mits er geen sprake was van een van de uitzonderingen zoals eerder door jou genoemd.

De transitievergoeding

En op pagina 1 schrijft ze zelfs dat ze daar ruim 2 jaar als cto werkt. 

Niet voor elke volle maand, maar voor elk volledig jaar, ontvang je 1/3 maandsalaris.

Wat ik nog wil toevoegen:

Merel: 22/8 - 18.28: Ik solliciteer mij suf, ik netwerk, en de problemen die er al zijn worden alleen maar groter (vooral familie), we moeten onze reserves gaan aanspreken. Over jurist of werk waar ze voor zover ik het begrijp nog altijd in dienst is (of vergis ik me?) wordt geen woord gerept, ook niet over een uit te betalen ontslagvergoeding

Merel,23/8 - 10.06: alsof het nieuws is dat ze op een vroege zaterdagmorgen heeft gekregen en gisterenavond nog niks van wist: 'geen geld van de vso, helaas'. Dit wist ze dan toch ook al bij het bericht van 22/8 om 18.28! 

Merel 23/8 - 10.14: jullie snappen er echt niks van
Ik: Tuurlijk niet als jij ons het ganse verhaal niet vertelt zoals het echt in mekaar zit.

Maar als je geen ontslagvergoeding onderhandelt dan krijg je ook geen ontslagvergoeding bij een vso. Dus dat kan op zich gewoon. 

In juni meldde Merel ontslag na 2 jaar dienstverband als Chief Technology Officer bij een groot internationaal bedrijf.  Maar was niet bekend hoe het zit met ontslag bij ziekmelding.   Ongeloofwaardig....

Armband schreef op 23-08-2025 om 12:32:

[..]

Niet voor elke volle maand, maar voor elk volledig jaar, ontvang je 1/3 maandsalaris.

Excuus! Ik heb dit gekopieerd van een juridische pagina, dus niet zelf bedacht. Dan staat het daar verkeerd.

Meesje schreef op 23-08-2025 om 12:09:

[..]

Maar een VSO is geen onvrijwillig ontslag. Het een 'overeenkomst' tussen werkgever en werknemer. En je kunt dus ook overeenkomen geen vergoeding te krijgen. Dat is natuurlijk vanuit werknemer/to geen logische keuze, maar het mag wel. Als ze het vso geweigerd had en het was tot een ontslagvergunning gekomen dan had ze wel de transitievergoeding horen krijgen, mits er geen sprake was van een van de uitzonderingen zoals eerder door jou genoemd.

Maar dan is het toch heel raar dat je zo'n vso ondertekent, zeker als er een jurist met je meekijkt. Dat je zelf niet zo helder kunt denken in de paniek, dat snap ik nog wel, maar zo'n jurist moet toch beter weten. Plus dat hier al allemaal mensen gereageerd hebben met het advies niet zomaar te ondertekenen. 

Schemerlampje schreef op 23-08-2025 om 12:52:

[..]

Maar dan is het toch heel raar dat je zo'n vso ondertekent, zeker als er een jurist met je meekijkt. Dat je zelf niet zo helder kunt denken in de paniek, dat snap ik nog wel, maar zo'n jurist moet toch beter weten. Plus dat hier al allemaal mensen gereageerd hebben met het advies niet zomaar te ondertekenen.

Ik vraag me af of er wel een jurist heeft meegekeken. Ik heb het idee dat TO nogal angstig is om spaargeld uit te geven, want dat is bedoeld voor leuke dingen of het ondersteunen van de kinderen. Misschien vond ze de jurist wel te duur. Het is toch ook vreemd om een jurist te hebben en dan op een forum te gaan vragen of ziek melden wel of niet slim is. Dat lijkt me een vraag voor de jurist. 

Mocht er wel een jurist zijn geweest dan vermoed ik dat TO te veel in paniek is geweest om daar naar te luisteren. Je ziet ook dat ze zich weinig aan trekt van de adviezen om niet zomaar iets te tekenen. Het feit dat er nu iets getekend is zonder dat daar een vergoeding tegenover staat en met een vreemde datum laat in elk geval zien dat ze zich weinig heeft aangetrokken van de adviezen hier die volgens mij weinig afwijken van wat een jurist zou zeggen.

Nogmaals TO haal even rustig adem! De wereld stopt niet met draaien. En als de kinderen afstand nemen als je ze niet langer onderhoud op het niveau dat ze gewend waren dan klopt er ook iets niet.. 

merelvanhrhier

merelvanhrhier

23-08-2025 om 14:29 Topicstarter

Meesje schreef op 23-08-2025 om 11:25:

Heb je vóór deze werkgever ook een c-niveau functie gehad? Of was dit de eerste?

Nu ben je na heel korte tijd ontslagen. Zo kort dat je kennelijk nergens recht op hebt, er vanuit gaande dat je advocaat je juist heeft geadviseerd. Klopt dat?

ja stuk of 4

merelvanhrhier

merelvanhrhier

23-08-2025 om 14:30 Topicstarter

Jullie bedoelen het goed met het is allemaal goed geregeld geweest door onze juristen maar ik had geen behoefte aan meer getouwtrek dus laat het gaan. Het is nu alleen zaak dat er een baan komt. Rust in de tent op dat niveau en dan de rest opruimen hier.

merelvanhrhier

merelvanhrhier

23-08-2025 om 14:33 Topicstarter

en jullie snappen er zelf ook niks van.  ik krijg wel een transitievergoeding maar dat stelt niks voor. en nu klaar hierover. ik wilde dit topic eerder al sluiten. ik kom me wel melden als ik een baan heb.

merelvanhrhier schreef op 23-08-2025 om 14:33:

en jullie snappen er zelf ook niks van. ik krijg wel een transitievergoeding maar dat stelt niks voor. en nu klaar hierover. ik wilde dit topic eerder al sluiten. ik kom me wel melden als ik een baan heb.

Het moet minimaal 1/3 maandsalaris per gewerkt jaar bij het bedrijf zijn, ook in eerdere functies dan de laatste.  Dus als je er 2 jaar gewerkt zoals je in de OP vertelt  2/3 maandsalaris.

merelvanhrhier schreef op 23-08-2025 om 14:33:

en jullie snappen er zelf ook niks van. ik krijg wel een transitievergoeding maar dat stelt niks voor. en nu klaar hierover. ik wilde dit topic eerder al sluiten. ik kom me wel melden als ik een baan heb.

Zorg eerst maar eens dat je verhaal klopt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.