Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Ziekmelden na ontslag en voor tekenen vso op advies jurist.

Waarvan akte dan maar TO. En nu? Verandert dat iets aan de situatie? 

Mijn manager is onlangs op niet zo'n leuke manier vertrokken. Als team missen we de manager, het was iemand die goed in het team lag en keihard werkte. Maar als ik een beetje afstand neem kan ik wel begrijpen dat wat wij als team waarderen, misschien toch niet helemaal is hoe de manager voor de organisatie als geheel zou moeten functioneren. 

In België is er een gezegde: het kerkhof ligt vol van mensen die niet konden gemist worden. Dat wil zeggen: deze mensen waren (bijna allemaal) waardevol, maar toen ze wegvielen (*) is de wereld toch nog blijven draaien. (Het kan ook betekenen dat het mensen waren die van zichzelf dachten/waarvan anderen dachten dat zij niet konden gemist worden.)

(*) dat 'wegvallen' is niet noodzakelijk omdat ze gestorven zijn, deze uitdrukking is ook figuurlijk bedoeld. Als een waardevol/ bekwaam/hardwerkend, iemand er niet meer is (bedrijf, vereniging, ..., ...) worden de verantwoordelijkheden aan iemand anders gegeven en draait alles (min of meer) hetzelfde verder. 

En om op jouw laatste post te antwoorden: tùùrlijk, Merel, dat jouw team zo spreekt, daarom is het jouw team en ze zijn misschien bang voor wat (lees: wie) er nu gaat komen. Maar het is niet jouw team dat over jou oordeelt, het zijn de bazen. En, zoals reeds geschreven, je bent misschien niet onbekwaam, maar té duur kan ook een motief zijn om van iemand af te willen komen. Ik ben ooit (na jaren dienst) mijn werk kwijtgespeeld (met ontslagperiode, niet op staande voet) want er kwam een nieuwe directeur en die zei me vlakaf: ik ben een moderne manager en werk zonder secretaresse. En dàt.was.voor.mij.ook.een.klap!

Joszy schreef op 25-07-2025 om 07:50:

Waarvan akte dan maar TO. En nu? Verandert dat iets aan de situatie?

Mijn manager is onlangs op niet zo'n leuke manier vertrokken. Als team missen we de manager, het was iemand die goed in het team lag en keihard werkte. Maar als ik een beetje afstand neem kan ik wel begrijpen dat wat wij als team waarderen, misschien toch niet helemaal is hoe de manager voor de organisatie als geheel zou moeten functioneren.

Ja dat is zeker waar. Goed voor je team is niet altijd goed voor de organisatie. Onze vorige manager ging door het vuur voor zijn team. Dat maakte ons als team heel hecht, maar zorgde er ook voor dat we in een continue vechtstand met de rest van de organisatie stonden. Dat liep dus ook niet goed af.

In een organisatie is iedereen vervangbaar. Na een maand is het allemaal opgelost: of het werk wordt niet meer gedaan en was daarvoor dus eigenlijk ook al redelijk nutteloos, of het wordt door iemand anders gedaan. 

Hoe hoger in de boom hoe kwetsbaarder je functie is en dan gaat het niet altijd meer om je persoonlijk functioneren maar veelal ook om hoe politiek kun je omgaan met het hogere management en de board. 

merelvanhrhier

merelvanhrhier

29-07-2025 om 22:05 Topicstarter

morgen een sollicitatie gesprek dus duim met me mee...

Ohhhhh wat een fijn bericht! Zet m op!,

Succes Merel

merelvanhrhier

merelvanhrhier

30-07-2025 om 17:02 Topicstarter

Update voor wie het boeit: heel veel gesolliciteerd ook buiten de landsgrenzen. Veel aan netwerken gedaan, cursus opgepakt maar niks nada noppes. Tot vandaag. Een goed sollicitatiegesprek gehad en ik heb er oprecht een goed gevoel bij. Tot zover de update. En het huis is nog nooit zo schoon geweest en de vriezer nog nooit zo vol.

wat een fijn nieuws! Hopelijk gaat de procedure verder ook een beetje vlot. 

Ik duim!

merelvanhrhier schreef op 30-07-2025 om 17:02:

Update voor wie het boeit: heel veel gesolliciteerd ook buiten de landsgrenzen. Veel aan netwerken gedaan, cursus opgepakt maar niks nada noppes. Tot vandaag. Een goed sollicitatiegesprek gehad en ik heb er oprecht een goed gevoel bij. Tot zover de update. En het huis is nog nooit zo schoon geweest en de vriezer nog nooit zo vol.

Dat is toch super positief. Je bent net een maand bezig. Zeker voor een baan die niet standaard is en prima periode toch? Ik duim voor je dat dit 'm gaat worden!

merelvanhrhier

merelvanhrhier

31-07-2025 om 14:09 Topicstarter

update: afgewezen want overgekwalificeert
echt veeg me op.

Heel erg jammer. Ben je verrast of had je tijdens je gesprek al door dat de functie onder je niveau lag? Ik hoop dat er snel weer iets op je pad komt, succes!

merelvanhrhier schreef op 31-07-2025 om 14:09:

update: afgewezen want overgekwalificeert
echt veeg me op.

Is er ook over loon gesproken, Merel?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.