Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Ziekmelden na ontslag en voor tekenen vso op advies jurist.

merelvanhrhier schreef op 16-07-2025 om 17:59:

Slecht nieuws op slecht nieuws. Werkgever komt niet over de brug, er ligt nu helemaal geen vso meer? De baan waarop ik had gesollicteerd en op tweede gesprek mocht komen is het net niet geworden en verder hangt mijn gezin op losse schroeven en ligt mijn man op apegapen. Echt ik ben zo ongelooflijk kwaad. Niet op iets of iemand persoonlijk omdat ik niet weet wie hier achter zit en dat wellicht ook nooit zou komen te weten. Maar boos omdat de hele teringzooi hier in korte tijd in duigen is gevallen. We zijn allemaal echt zwaar in de mineur. En waar anderen om ons heen vertrekken voor een welverdiende vakantie zitten wij in elkaar gebeukt bij wijze van dan, op de bank....strijdlustig maar murv geslagen.

Waarom ben je nu murw? Als ik je goed begrijp hoef je toch niet per direct weg. Dat is toch geen slecht nieuws?

Jammer van die baan, dat zou mooi zijn geweest. Maar je weet ook dat t een goede tijd is voor werknemers, dus er komt vast iets op je pad! Maar nu eerst even balen. 

Dat je gezin op losse schroeven hangt en je man op apegapen, is dat een direct gevolg van je ontslag? Hakt t er zo in bij jullie allemaal? Wat maakt dat t zoveel invloed heeft op je man, maar ook op je kinderen? Zijn ze boos namens jou of is t financiële stress? 

Dat er geen vso meer ligt, wat is dan nu de positie van je werkgever? Willen ze met je door in een verbeter traject of hebben ze een ander plan? Heb je trouwens een contact voor onbepaalde tijd of bepaalde tijd? Dat had ik even niet mee gekregen. 

Hoe dan ook,  veel sterkte voor jullie!

merelvanhrhier

merelvanhrhier

18-07-2025 om 17:51 Topicstarter

Hoi allemaal, het is geen goede tijd voor nieuw werk in de zomer, integendeel. Ik solliciteer niet als vakkenvuller. En dat bedoel ik niet lullig. Ik vind bijna nergens fatsoenlijke vacatures en als ik doorklik is er altijd wat en vaak zoeken ze een junior. Kijk ik wil wel iets minder gaan verdienen maar niet de helft. Dat is ook totaal niet geloofwaardig.

Ik heb het vso getekend en de kogel is door de kerk. Ik ben officieel werkloos. Per 1 sept kom ik in de ww. En dat is ongelooflijk KUT. En zelfs nu trekt mijn ex werkgever nog aan me. En zet me onder druk. Ik word helemaal gestoord ervan inmiddels.

Als ik een tijdje niet meer reageer is dat omdat ik me even op mezelf en mijn gezin wil richten. Het is veel geweest...

Eergisteren was de vso nog van tafel. Dat gaat wel vlot. 

Ik denk echt dat je als een kip zonder kop gehandeld hebt. Hopelijk kom je nu wat tot rust.

Samengevat lees ik je hebt je jaren te pletter gewerkt, altijd naar een doel toegewerkt. Nu was je daar, wereld salaris en nu is je dat ineens ontnomen. 

Verder lees ik dat je het niet gemakkelijk hebt. O.a. een kind met een handicap. Uit je voor laatste bericht klinkt het ook alsof de relatie ook niet helemaal steady is en dat je werksituatie ook druk legt op de relatie.

Ik lees vooral een situatie waarin je al jaren en jaren aan het zwoegen bent. Volgens mij is de situatie die je nu overkomt naast natuurlijk heel rot, slecht voor je zelfvertrouwen en angstig, ook een kans. Een kans om je af te vragen waar wordt ik nu echt gelukkig van. Geluk is niet te koop. Dus heb je dit enorme salaris nu echt nodig? Of wordt je misschien veel gelukkiger van meer vrijheid. Niet alles moeten laten voor een baan. 

Stel jezelf de vraag als ik me nergens iets van hoef aan te trekken hoe zou ik dan mijn dag indelen. En wil je dan echt om negen uur op kantoor moeten zijn? Of wil je dan een rondje wandelen. Wil je op die netwerkborrel zijn of wil je samen met een vriendin eten? En kijk dan eens hoe en wat voor werk daarbij past.

Ik heb zelf echt heel recent iets vergelijkbaars meegemaakt en het heeft mij echt de ogen geopend. Ik had een doel, waarvan ik dacht dat ik er gelukkig van werd. En nu denk ik, ik heb daar veel te veel voor gelaten.

merelvanhrhier schreef op 18-07-2025 om 17:51:

Hoi allemaal, het is geen goede tijd voor nieuw werk in de zomer, integendeel. Ik solliciteer niet als vakkenvuller. En dat bedoel ik niet lullig. Ik vind bijna nergens fatsoenlijke vacatures en als ik doorklik is er altijd wat en vaak zoeken ze een junior. Kijk ik wil wel iets minder gaan verdienen maar niet de helft. Dat is ook totaal niet geloofwaardig.

Ik heb het vso getekend en de kogel is door de kerk. Ik ben officieel werkloos. Per 1 sept kom ik in de ww. En dat is ongelooflijk KUT. En zelfs nu trekt mijn ex werkgever nog aan me. En zet me onder druk. Ik word helemaal gestoord ervan inmiddels.

Als ik een tijdje niet meer reageer is dat omdat ik me even op mezelf en mijn gezin wil richten. Het is veel geweest...

Ik denk echt dat je terug moet naar je advocaat. Als jij vandaag je vso getekend hebt, kom en kun je niet per 1/9 in de ww. Tenzij in je vso staat dat werkgever een uitkering conform ww doet zolang de fictieve opzegtermijn geldt. 

In mensentaal; iedereen met een vast contract heeft een opzegtermijn. De werkgever heeft die ook, en die is het dubbele van die van de werknemer. Je was in vaste dienst, en zelfs als je al maar 1 maand opzegtermijn had, geldt voor de werkgever 2 maanden. UWV rekent daar ook mee. Die zeggen dat je pas je ww krijgt aan het eind van die opzegtermijn. Als werkgevers haast hebben met iemand eruit werken, zorgen ze ervoor dat ze in geval van een fictieve opzegtermijn jou een uitkering geven. 

Dus. Rust red je. Dat hebben we al vaker gezegd. Vraag wat je advocaat vindt van de fictieve opzegtermijn. En als jullie ontdekken dat die vso echt veel te mager is, mag je je bedenken, want dat is wettelijk geregeld. 

Over solliciteren; trek je netwerk aan. Juist de senior rollen komen vaak niet via een vacature maar via via. Als je als cto hebt gewerkt, heb je vast een netwerk op LinkedIn van oud collega’s. Gebruik dat. Passief klikken tot de ideale vacature langskomt gaat je niet heel veel resultaat opleveren. 

merelvanhrhier schreef op 18-07-2025 om 17:51:

Nee echt?! 

Ja dat is niet te bevatten dat dat zo kan gaan.

Hoi Merel, hoe gaat het nu met je? Hoe staat het met de VSO?

merelvanhrhier

merelvanhrhier

22-07-2025 om 10:07 Topicstarter

vso staat nog steeds, ze doen extreem moeilijk om dingen als telefoon en laptop. En solliciteren schiet niet op. Iedereen om me heen gaat op vakantie en ik heb een kutzomer. en sept komt schrikbarend dichtbij. Als iemand mee wil zoeken naar cto of product owner vacatures, maakt niet uit waar, of als je iemand kent die zo iemand zoekt: shoot.
Dankjewel voor alles. 

Ik ben bang dat ik toch denk dat jij degene bent die moeilijk doet over de laptop en de telefoon. Tenzij ik het verkeerd begrijp. Eerder zei je al dat je het raar vindt dat ze die terug willen, maar dat is echt heel gebruikelijk. 

Ik begin steeds meer moeite te krijgen te geloven dat jij op een c-niveau werkt. Je lijkt nogal wereldvreemd in zakelijk denken.

Dat je een telefoon en laptop moet inleveren is toch heel normaal? Dat zijn gewoon eigendommen van het bedrijf die in bruikleen worden uitgegeven aan medewerkers. Als je ze zou krijgen is dat loon in natura en moet je er belasting over betalen. Daarnaast zou er heel goed nog bedrijfsgevoelig informatie op kunnen staan die ze veilig willen stellen.

Nu in de zomer periode lijkt me heel rot om te moeten soliciteren. Kan me goed voorstellen dat dat overal een beetje stil ligt in de vakantie periode. Ik denk dat je vooral vol gas moet inzetten in je netwerk. Zodat ze overal weten dat je beschikbaar bent.

merelvanhrhier schreef op 22-07-2025 om 10:07:

vso staat nog steeds, ze doen extreem moeilijk om dingen als telefoon en laptop. En solliciteren schiet niet op. Iedereen om me heen gaat op vakantie en ik heb een kutzomer. en sept komt schrikbarend dichtbij. Als iemand mee wil zoeken naar cto of product owner vacatures, maakt niet uit waar, of als je iemand kent die zo iemand zoekt: shoot.
Dankjewel voor alles

Ook weer; niet wachten tot het je aangedragen wordt. Kijk naar de werkgevers in je regio en in je netwerk. Wie werken er agile genoeg om met product owners te werken. Welke kennis neem jij mee van producten, diensten of processen en waar kun je die inzetten. Plant zaadjes, leg verbinding. Ja, er zijn nu misschien geen vacatures, maar straks wel. En die komen je niet aanwaaien via de Intermediair zoals vroeger, die moet je vinden. Of die bereiken je, via oud collega’s of anderen in je netwerk. 

En het is misschien kut dat het je overkomt, maar jij maakt er nu een kutzomer van. Ruim elke dag een uur in om je LinkedIn te snuffelen, je cv te verfraaien, een cv review te laten doen, netwerk te verbreden. Ruim een half uur in om even alles los en vast te schelden en zeuren (pro-tip; als je dat in de auto doet hoort niemand het), en een kwartier om netjes af te hechten. Dus al je privé  data van je laptop af, een nieuwe privé telefoon +-nummer regelen. 
Plus een half uur waarin je met je advocaat belt of dit vso wel klopt als je naar de fictieve opzeg datum van de werkgever ivm de ww kijkt. 

Heb je dat gedaan, dan heb je nog meer dan 10 uur per dag over om er de beste vakantie van te maken. Want dat verdient je gezin. Je werk heeft je een klotestreek geleverd, maar het is echt aan jou om je eigen leven daar niet door te laten bepalen. 

En, nog botter dan ik in de rest van de mail ben, als jij op corporate niveau wil blijven werken, hoort er een keer uitgezet worden bij. Hoe hoger in de strategisch /politieke boom, hoe kwetsbaarder. Misschien kun je dit traject ook aangrijpen om te leren hoe je met dit soort tegenslag om kunt gaan zonder te verzuipen in zelfmedelijden en kip zonder kop gedrag. 

ik zou ook geen moeite met steken in die laptop en telefoon. Laat t gaan. Steek nu je energie in een volgende baan. Je hebt goede tips gekregen hierboven. 
Ook om te checken of de datum waar t UWV  mee rekent klopt, zodat je in september ook echt ww krijgt. Biebel legt t goed uit. 
Heb je een ontslagvergoeding gekregen? Dat geeft dan ook wat meer ruimte. 

Dat je zegt dat solliciteren niet opschiet vind ik wat voorbarig. Je bent nog geen maand aan t zoeken (tenminste toen opende je dit topic) en banen op jouw niveau zullen ook niet in een week geregeld zijn. 
Ik heb geen bestand van functies als cfo of product owner, maar vooral op product owner staan best wat functies op bv indeed. Senior en junior,  bij commerciële bedrijven maar ook bv bij de belastingdienst en de gemeente den haag. Staat hier helemaal niks bij?

Dankjewel voor alles.

Merel, zo lang je zo zwelgt in zelfmedelijden, gaat het niet lukken. Ik weet niet hoe jouw sollicitatiebrieven er uitzien, maar als jij solliciteert op dezelfde manier als je hier over jezelf spreekt, dan komt het nooit meer goed.

In verschillende posts schrijf je: ik ben kwaad. En dat zul je ook wel zijn, maar niet op de juiste manier 'kwaad'. Je bent kwaad als een klein kind dat zijn zin niet krijgt. Wees kwaad op een manier waaruit je kracht haalt. Bijvb. 'Die (bazen) denken dat je mij er onder krijgen, maar ik ga ze laten zien dat ze zich vergissen'. Dat geeft energie, dat maakt je sterk.

Spreken over 'iedereen gaat op vakantie'. Komop zeg! Punt 1 is dat helemaal niet waar en punt twee: die mensen die nu wel gaan, zijn misschien sinds de zomervakantie van vorig jaar ook geconfronteerd met tegenslagen in hun leven: overlijdens meegemaakt, werk kwijtgespeeld, ongeneeslijke ziektes in familie, echtscheidingen. Als je zo spreekt van iedereen gaat op vakantie en zie mij hier eens zielig thuis zitten, dan ben je altijd de verliezer. Ik noem zoiets Calimero-gedrag. Zo van: 'En ik ben klein en zij zijn groot, dat is niet eerlijk, oh nee'. 

Als jij echt op hoog niveau in een bedrijf hebt meegedraaid, dan vraag ik, zoals meerderen hier al hebben geopperd, is altijd, alles, overal en met iedereen dan van een leien dakje gelopen voor jou? Waar zit je levenservaring, je levenswijsheid en je incasseringsvermogen? Ik weet niet hoe je je thuis gedraagt, maar is dit wat je aan je kinderen wil laten zien: een moeder die het over anderen heeft die op vakantie gaan en spreekt over de kutzomer die ze zelf heeft?

Nogmaals, het is niet leuk wat je meemaakt (en ik weet waarover ik spreek), maar van alle tegenslagen in het leven is dit er toch één die het makkelijkste kan rechtgezet worden. Mits geduld, mits vechtlust, mits stabiliteit.

Dankjewel voor alles.

er zit een enorm verschil tussen cto en po vacatures. qua loon zit er nog meer verschil tussen. wat voor baan zoek je want dat is niet niet uit te destileren

en wat wil je op de inhoud? je zat toch bij HR waardoor je ervaring had met VSO's etc? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.