Financiën en recht
merelvanhrhier
26-06-2025 om 20:43
Ziekmelden na ontslag en voor tekenen vso op advies jurist.
Ik ben ontslagen. Helemaal uit het niks. Ik ben helemaal verslagen en ben kapot. Ik heb een jurist in de arm genomen en die adviseert niks te tekenen, maar ziekmelden, bijkomen en rekken rekken rekken. Het voelt gek. Ik ben ziek omdat ik ziek ben maar ziek omdat het uit het niks komt. als ik me ziek meld moet ik me dan zorgen om mijn vso en ww. ajb help mij, ik ben in paniek
Biebel
14-07-2025 om 15:40
merelvanhrhier schreef op 14-07-2025 om 15:21:
Ik heb nu begrepen dat de gang naar de kantonrechter vanuit de werkgever moet worden geinitieerd. Dat gaat lang duren en veel geld kosten eveneens het verbetertraject. Alleen daarna heb ik geen recht meer op een vso. Dus het is giga dubbel en de arbeidsverhoudingen zijn extreem naar de knoppe uiteraard door dit. Maar akkoord gaan met zo een mager vso nadat ik echt onterecht ben ontslagen (zegt de advocaat ook) voelt ookaan alle kanten niet goed. Ik ben strijdbaar maar wil ook door. ...
Jij weet dat het verbetertraject een dansje voor de bühne is. Je werkgever weet dat zijn poging je snel weg te krijgen mislukt is.
Dat betekent dat jij gewoon aan de gang gaat. Wat ligt er voor werk en hoe ga je dat weer oppakken. Nieuwsgierig bent naar het verbeterplan, en wat ze voorstellen. Je werkgever heeft iets geprobeerd, is ze niet gelukt, en jij gaat gewoon weer werken. De interimmer die ze hebben ingehuurd als vervanger kan weer weg, want jij gaat als cto weer corporate technologie bewaken.
Even heel streng; trek je grotemeidenbroek aan en zet je kop in de wind. Je komt hier vooral goed uit als je je niet gek laat maken of in paniek schiet, en dat is wel wat er nu gebeurt. Niet doen. Wel solliciteren op andere banen en gewoon praten met je collega’s. Want solliciteren is een recht, en overleggen onderdeel van je werk.
Dat je thuis en weet ik het waar geen stabiliteit hebt; dat kan. Dan weet je ook dat rust je helpt en paniek geen goed uitgangspunt is. Dan heb je ook in al die andere crisissituaties geleerd om je kop erbij te houden.
Het is heel flauw, maar zoals letterkoekje zei; heel veel mensen hebben ellende. De kracht is om niet te zakken in alles wat niet goed gaat, al is het nog zo veel, maar te zoeken naar dat wat wel goed gaat. Of om te fake it till you make it; het gaat niet goed, maar je gaat er alles aan doen om te zorgen dat dat verandert
Dees!
14-07-2025 om 16:55
merelvanhrhier schreef op 14-07-2025 om 15:21:
Ik heb nu begrepen dat de gang naar de kantonrechter vanuit de werkgever moet worden geinitieerd. Dat gaat lang duren en veel geld kosten eveneens het verbetertraject. Alleen daarna heb ik geen recht meer op een vso. Dus het is giga dubbel en de arbeidsverhoudingen zijn extreem naar de knoppe uiteraard door dit. Maar akkoord gaan met zo een mager vso nadat ik echt onterecht ben ontslagen (zegt de advocaat ook) voelt ookaan alle kanten niet goed. Ik ben strijdbaar maar wil ook door. ...
merelvanhrhier schreef op 14-07-2025 om 15:36:
eindeloos strijden kan de advocaat ook niet, bovendien gaat dat nogal in de papieren lopen...wie heeft ervaring met zelf naar de kantonrechter gaan? ik dacht dat de werkgever dat moest initieren? En nu nog ziekmelden? heeft dat zin?gevolgen?
Je bent nog steeds in onderhandeling. En via de rechter gaat echt niet goedkoper worden voor de werkgever. Dus ze proberen het nu gewoon met een bijzonder mager aanbod in de hoop dat je erin trapt. Jouw mededeling om weer aan het werk te gaan is gewoon een volgende stap in het proces. Daar komt vanzelf wel weer een reactie op. Dus laat je vooral niet gek maken.
Tijgeroog
14-07-2025 om 17:00
Jij hebt niets om aan de rechter te vragen, je werkgever wel. Namelijk om je contract te beëindigen als jij niet met hun voorstel akkoord gaat (als jij weg wil kun je zelf ontslag nemen. Maar dat wil je niet, je wil gewoon je baan en salaris houden)
Als de rechter je contract beëindigd heeft heb je geen vso meer nodig, want dat is ook om je contract te beëindigen. In de beslissing van de rechter zit dan ook je ontslagvergoeding.
letterkoekje
14-07-2025 om 18:34
Ik heb al je posts nog eens doorgelezen, Merel. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat (naast problemen in je gezin, wat die dan ook mogen zijn), financiën het grote probleem is. Ik vraag me ook af of er in het verleden niet té kwistig met geld is omgesprongen waardoor je nu geen (of nauwelijks) buffer hebt om op terug te vallen. En het halsstarrig vasthouden aan 'ik moet en ik zal die job blijven houden', dat snap ik ook niet. Ze willen je niet meer, hoe hard dat ook is om te horen. Ze beweren dat je niet goed functioneerde, dat is misschien larie. Ze vinden je misschien te duur, zie de interim die is aangenomen. Een interim moeten ze veel minder betalen en als een interim op enkele dagen tijd de job al kan, op welke basis had jij dan recht op dat hoge loon? (niet kwetsend bedoeld) En je te pletter gewerkt, dat doen dagelijks mensen, een team draaiende houden of zakenreizen, allemaal dingen die tientallen mensen (moeten) doen.
Ik wil best geloven dat het allemaal heel zeer doet, maar ga ofwel solliciteren en zie af van waar je eventueel recht op zou hebben, of ga opnieuw aan het werk en laat alles van je afglijden zoveel je kunt. Wat heeft een werkgever aan iemand die tot op de minuut zijn uren klopt en zegt dit en dat valt niet (meer) binnen mijn bevoegdheid. Daar wil die werkgever toch zo snel mogelijk vanaf. Dwing ze op hun knieën.
Maar zit niet kapot te gaan!
De reden waarom jij ontslagen wordt, is het niet goed functioneren. En dat ontken jij in alle toonaarden. En je beweert dat er geen enkele schriftelijke waarschuwing is geweest, waarmee zij kunnen bewijzen dat jij bent verwittigd geworden dat het zo niet verder kon. Waarop baseren zij zich dan en hoe staven zij dan de gegronde reden voor ontslag? Staan zij boven de wet? Neen, toch! En de collega's die voor jou ontslagen zijn, is daar het ontslagproces identiek verlopen? En vond jij die hun ontslag terecht of niet? Ik kan toch niet geloven dat daar in de vergaderingen van het management team niet/nooit over gesproken is geworden. Ik heb ervaring met punten op de agenda bij management vergaderingen, dus ofwel is je bedrijf niet zo gerenommeerd (of groot) als je beweert, misschien om herkenning te voorkomen. Ofwel is er wel over gesproken en dan weet jij toch minstens waarom die anderen zijn ontslagen.
Ik kan nog steeds niet volgen, hoe zit dat toch allemaal in mekaar, Merel?
merelvanhrhier
15-07-2025 om 08:29
Ze hebben inderdaad echt niks in handen en ik weet dit omdat ik aan die andere kant precies hetzelfde heb moeten doen, tientallen keren (niet alleen in deze functie hoor ook in andere). Ik weet de wegen te bewandelen ik weet hoe een verbetertraject er uit ziet ik weet hoe het werkt met een vaststellingsovereenkomst en kantonrechter. Het is een deel van mijn werk alleen nu ben ik het leidend voorwerp. Nee we zijn niet te kwistig met geld en we hebben een buffer alleen er werd gesteld dat we zowat miljonair zouden zijn, die wilde ik even ontkrachten. Maar goed doet er allemaal niet toe. Mijn advocaat heeft me verteld dat als werknemer de kantonrechter voorstellen niet de weg is daar moet werkgever op aansturen en dat doet ie niet. Ik overleg vandaag of ik a weer aan het werk ga dan met een gedegen verbetertraject (dit willen ze niet en gaat ze veel tijd en geld kosten) of b ik ga akkoord met de geboden vso en ga door met mijn leven. Want na het verbetertraject lig ik er alsnog uit dat weet ik ook wel en de arbeidsrelatie is natuurlijk sowieso verstoord en dan zal ik daarna enkel een transitievergoeding eraan overhouden. Dus ja het zijn overwegingen die ik met mijn advocaat neem, hij kent mijn hele dossier. Dus ik wacht rustig af. Ik ben niet meer in paniek. Ik ben wel boos, dat wel.
Miraval
15-07-2025 om 09:40
Maar wanneer zij zich onvoldoende inzetten in het verbetertraject dan hebben ze alsnog geen poot om op te staan toch?
Ja zijn moeten een ontslagvergunning aanvragen bij de rechter. En dan moeten ze met bewijzen op de proppen komen, anders is er geen enkele rechter in Nederland die zo'n vergunning toekent zonder dat het bedrijf diep in de buidel moet.
Wanneer er geen enkel dossier over jou, wat voor bewijzen zijn er dan wat jou doet twijfelen aan het recht wat jij hebt? Ga dat verbetertraject in, vraag om bewijzen waarin je verbeterpunten staan, vraag om documentatie waaruit blijkt dat je niet goed functioneert en toon aan dat je op alle fronten meewerkt. Ondertussen kun jij ofwel solliciteren en ergens aan de slag waar je wel gewaardeerd wordt, of wachten op de gang naar de rechter waarbij jij (zoals ik hier lees) als winnaar uit de bus komt.
Ik zou absoluut nooit akkoord gaan met een VSO als ik dit verhaal lees.
Maar ben het wel eens met Letterkoekje, als het zo'n gerenommeerd bedrijf is, dan kennen ze de procedure toch? Hebben je voorgangers zonder slag of stoot die VSO aangenomen en ben jij de enige die tegengas geeft? Zelfs ik weet dat je echt gegronde reden en bewijs moet hebben om iemand te ontslaan wanneer je het tot de rechter laat komen. En zelfs met verbetertraject zullen zij aan moeten tonen dat jij niet naar behoren functioneert en/of onvoldoende meewerkt.
En als de rechter dan beslist dat je ontslag met ontslagvergoeding mag krijgen, dan heeft het bedrijf dus wel gegronde redenen om je te laten gaan. Zo heel veel smaken zijn er niet in mijn ogen.
Broadway
15-07-2025 om 09:47
Je zit in de HR en ook nog hoog in de boom en je blijft je als junior opstellen. Echt, lees de reactie van Biebel nog een keer of 17 bovenaan deze pagina want anders ga je jezelf een mes in de rug steken.
Meesje
15-07-2025 om 11:30
Want na het verbetertraject lig ik er alsnog uit dat weet ik ook wel en de arbeidsrelatie is natuurlijk sowieso verstoord en dan zal ik daarna enkel een transitievergoeding eraan overhouden.
Als jij gewoon je best doet in dat traject en doet wat je moet doen. Dan hebben ze dan toch nog steeds geen grond om je te ontslaan? Dan moeten zij toch alsnog naar de kantonrechter. Natuurlijk ga je er nog wel uit. Maar het is niet zo dat als zij een verbetertraject inzetten ze je dan na afloop zonder reden op straat mogen zetten.
Verder: Het is toch ook logisch dat jij niet naar de kantonrechter kunt? Je kunt toch niet je eigen ontslag daar gaan aanvragen? Dat zou je gewoon kunnen indienen immers. Idee van kantonrechter is: zij willen je kwijt en jij wil blijven. Zij bieden vso, jij tekent niet. Ik begrijp niet dat als je dit al zo vaak zelf gedaan hebt en exact weet hoe het werkt, hoezo je dan dit soort basale dingen niet weet. Maar erger nog, hoezo jouw advocaat je daar niet adequaat over voorlicht.
Kaaaaaaaatje
15-07-2025 om 16:54
Als ik je posts lees lees ik nog steeds vooral heel erg veel paniek. En ik vind het niet perse gek, maar het is wel belangrijk dat je onderscheidt gaat maken tussen alle paniek die je voelt en wat je rationeel gezien weet. Ik krijg het gevoel dat je ergens heel onzeker bent en dat je twijfelt of ze niet toch gewoon gelijk hebben dat ze je proberen te ontslaan, of bedenk ik nu dingen die er niet zijn.
Er zijn 3 mogelijke scenario's
1. je tekent de VSO en gaat uit dienst
2. je tekent de VSO NIET gaat het verbetertraject aan en je verbetert dusdanig dat het ontslag van tafel is (lijkt onwaarschijnlijk op basis van wat je verteld)
3. je tekent de VSO NIET gaat het verbetertraject aan en je verbetert je niet en je werkgever start een traject op bij de kantonrechter om alsnog afscheid van elkaar te kunnen nemen.
Bij scenario 3 is er nog steeds een aanzienlijke mogelijkheid van een transitievergoeding, waarom zou dat er niet zijn. Tenzij je denkt dat ze wel genoeg grond hebben om je te ontslaan op basis van functioneren?
En als het goed is heeft je advocaat in de VSO in elk geval laten opnemen dat de kosten van de advocaat worden gedragen door de werkgever, dat is echt een standaard beding. Ook als je bij de kantonrechter terecht komt kun je dit gewoon op laten nemen.
Dan over het geld, je zegt wel dingen over geld, maar niet datgene wat je echt moet weten. Namelijk:
- Je hebt uitgezocht wat je WW gaat zijn als je in de WW terecht komt
- Je hebt uitgezocht wat je vaste lasten nu zijn
- Je hebt uitgezocht wat je vaste lasten straks kunnen zijn als je in de WW zit (dus zonder alle extra abonnementen, zonder schoonmaakster, zonder bijdrage voor de studie van je kinderen zonder alles)
- Je hebt uitgezocht hoe lang je het volhoudt met WW aangevuld met je buffer.
- Je hebt met je man besproken of die tijdens extra kan werken om zo extra geld te verdienen.
En hoe ging je gesprek van vorige week? Heb je iets gehoord?
Heb je nog verder gekeken naar andere vacatures?
letterkoekje
15-07-2025 om 19:11
Ondanks de minder leuke berichten die er ook tussen zitten, Merel, vind ik het knap dat je toch updates blijft geven. Mooi, en voor de posters onder ons, veel aangenamer dan een TO die er stilletjes van onder muist.
Kersje
15-07-2025 om 19:24
letterkoekje schreef op 15-07-2025 om 19:11:
Ondanks de minder leuke berichten die er ook tussen zitten, Merel, vind ik het knap dat je toch updates blijft geven. Mooi, en voor de posters onder ons, veel aangenamer dan een TO die er stilletjes van onder muist.
Deels met je eens, al vind ik het hele topic aan de andere kant steeds ongeloofwaardiger worden.
Miraval
15-07-2025 om 19:34
Kersje schreef op 15-07-2025 om 19:24:
[..]
Deels met je eens, al vind ik het hele topic aan de andere kant steeds ongeloofwaardiger worden.
Eens, ik heb het idee dat TO alleen haar kant verteld en de kant van het bedrijf bepaalde zaken weglaat. Ik denk dat er iets meer speelt dan dat TO wil laten weten, en dat is prima maar maakt het geheel wel ongeloofwaardig.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.