Financiën en recht
merelvanhrhier
26-06-2025 om 20:43
Ziekmelden na ontslag en voor tekenen vso op advies jurist.
Ik ben ontslagen. Helemaal uit het niks. Ik ben helemaal verslagen en ben kapot. Ik heb een jurist in de arm genomen en die adviseert niks te tekenen, maar ziekmelden, bijkomen en rekken rekken rekken. Het voelt gek. Ik ben ziek omdat ik ziek ben maar ziek omdat het uit het niks komt. als ik me ziek meld moet ik me dan zorgen om mijn vso en ww. ajb help mij, ik ben in paniek
letterkoekje
08-07-2025 om 11:29
merelvanhrhier schreef op 08-07-2025 om 09:28:
We hebben ooit een huis gekocht op oa mijn inkomen etc, we hebben studerende kinderen. Terugvallen naar een ww betekent dat we 2000 euro terug gaan in inkomsten, minstens. Ik baal als een stekker want ik had echt een leuke en goede baan en eindelijk ook in de buurt op fiets afstand. En alles valt nu in het water. Hoe doen we dat financieel met 4 studerende kids? Zoveel zorgen.....
Met alle respect, maar dan heb je destijds toch een beetje ondoordacht de lening afgesloten. Je moet ook met een erg scenario rekening houden als je een huis koopt: iemand kan ontslagen worden, ziek worden, een ongeval krijgen, zelfs overlijden. Het mag niet tot het uiterste berekend zijn, want dan gaat het vroeg of laat fout.
Heb je ook een partner die zijn deel binnenbrengt?
Je had echt een leuke en goede baan, schrijf je. Goed waarschijnlijk wel. Wat betreft loon en afstand tot je huis. Leuk, daar heb ik toch mijn twijfels bij: als je bazen je behandelen zoals nu, dan zijn er op andere vlakken ook minpunten. Je schrijft dat je al de 4de bent die op deze pijnlijke manier weg moet, dat collega's niks tegen je zeggen uit angst de volgende te zijn. Al die punten maken dat ik me toch vragen stel bij die leuke baan. Ik heb op meerdere bedrijven gewerkt, heb ervaring zat dat als management een personeelslid behandelt zoals ze met jou doen, dat het dan ook op andere punten verre van 'leuk' is. Hoe ze je nu behandelen is de mentaliteit van het bedrijf en mentaliteit is het totaalplaatje.
Ik weet niet hoe oud je bent, niet wanhopen, als je wil werken is er werk. Misschien niet meer met het loon dat je had, maar begin ergens en probeer je nog steeds te verbeteren. Schuim interimbureau's af en stel je voor, overtuig hen van je ervaring. Hang als je van dit bedrijf verlost bent, elke dag bij hen aan de telefoon. Als ze voelen dat je gemotiveerd bent, beginnen ze in jou te geloven.
Je moet ook niet teveel medelijden met jezelf hebben (zoals je ergens sprak over een zielige hond die trillend in een hoekje zit, kom op zeg, daar geraak je niet verder mee), ik ben verschillende keren mijn werk kwijt geraakt, herstructureringen zoals er veel zijn. Elke dag maken mensen het mee. Laat zien dat je veerkracht hebt, misschien niet vandaag, maar toch binnen enkele weken.
Het komt wel weer op zijn pootjes terecht en daarbij wens ik je oprecht succes!
merelvanhrhier
08-07-2025 om 12:42
Tijgeroog schreef op 08-07-2025 om 09:29:
Ze zetten je aan alle kanten onder druk om snel te tekenen en er zelf zo makkelijk en goedkoop mogelijk vanaf te komen. Bij een rechter ga je waarschijnlijk echt meer krijgen.
Tijgeroog schreef op 08-07-2025 om 09:29: Ze zetten je aan alle kanten onder druk om snel te tekenen en er zelf zo makkelijk en goedkoop mogelijk vanaf te komen. Bij een rechter ga je waarschijnlijk echt meer krijgen. Die laptop en telefoon moet je loslaten, zonde van je energie om je daar druk om te maken.
Die laptop en telefoon moet je loslaten, zonde van je energie om je daar druk om te maken.
eens, en dat laat ik ook los
merelvanhrhier
08-07-2025 om 12:46
letterkoekje schreef op 08-07-2025 om 11:29:
[..]
Met alle respect, maar dan heb je destijds toch een beetje ondoordacht de lening afgesloten. Je moet ook met een erg scenario rekening houden als je een huis koopt: iemand kan ontslagen worden, ziek worden, een ongeval krijgen, zelfs overlijden. Het mag niet tot het uiterste berekend zijn, want dan gaat het vroeg of laat fout.
Heb je ook een partner die zijn deel binnenbrengt?
Je had echt een leuke en goede baan, schrijf je. Goed waarschijnlijk wel. Wat betreft loon en afstand tot je huis. Leuk, daar heb ik toch mijn twijfels bij: als je bazen je behandelen zoals nu, dan zijn er op andere vlakken ook minpunten. Je schrijft dat je al de 4de bent die op deze pijnlijke manier weg moet, dat collega's niks tegen je zeggen uit angst de volgende te zijn. Al die punten maken dat ik me toch vragen stel bij die leuke baan. Ik heb op meerdere bedrijven gewerkt, heb ervaring zat dat als management een personeelslid behandelt zoals ze met jou doen, dat het dan ook op andere punten verre van 'leuk' is. Hoe ze je nu behandelen is de mentaliteit van het bedrijf en mentaliteit is het totaalplaatje.
Ik weet niet hoe oud je bent, niet wanhopen, als je wil werken is er werk. Misschien niet meer met het loon dat je had, maar begin ergens en probeer je nog steeds te verbeteren. Schuim interimbureau's af en stel je voor, overtuig hen van je ervaring. Hang als je van dit bedrijf verlost bent, elke dag bij hen aan de telefoon. Als ze voelen dat je gemotiveerd bent, beginnen ze in jou te geloven.
Je moet ook niet teveel medelijden met jezelf hebben (zoals je ergens sprak over een zielige hond die trillend in een hoekje zit, kom op zeg, daar geraak je niet verder mee), ik ben verschillende keren mijn werk kwijt geraakt, herstructureringen zoals er veel zijn. Elke dag maken mensen het mee. Laat zien dat je veerkracht hebt, misschien niet vandaag, maar toch binnen enkele weken.
Het komt wel weer op zijn pootjes terecht en daarbij wens ik je oprecht succes!
Ik snap wat je zegt, echt. Maar we hebben ons huis altijd op 1 inkomen gekocht. Man is zzp'er. Ik ben eind 50. We zullen niet onder een brug eindigen maar het wordt wel degelijk sappelen....
Kaaaaaaaatje
08-07-2025 om 21:22
Is het vooral het geld waar je stress van hebt? Of is het het feit dat ze zo idioot avn je af proberen te komen? Als het het eerste is, probeer dan nu even goed te kijken hoe de situatie er straks uit komt te zien. Je krijgt WW en transitievergoeding. Dat is een inkomen en een bak geld die je als inkomen kunt gebruiken.
Als je 2000 euro in moet leveren zul je waarschijnlijk meer dan het dagloon verdienen en dat kan inderdaad zuur zijn. Zeker als je wel op dat loon een huis hebt gekocht, maar als je man ook inkomen heeft dan komt er elke maand nog steeds best veel geld binnen. En hoe stom het ook is, waarschijnlijk is er echt wel ruimte om te besparen. En ik snap dat studerende kinderen heel erg duur zijn, maar misschien is het dan wel tijd om tegen je kinderen te zeggen dat de bijdrage even naar beneden moet omdat je geen baan meer hebt, dat is niet leuk, maar daar komen ze echt wel overheen.
Ik kan me voorstellen dat het je rust geeft als je dit wel hebt uitgezocht en je weet hoe je dit kan doen als je straks dat lagere inkomen krijgt.
merelvanhrhier
08-07-2025 om 22:00
Kaaaaaaaatje schreef op 08-07-2025 om 21:22:
Is het vooral het geld waar je stress van hebt? Of is het het feit dat ze zo idioot avn je af proberen te komen? Als het het eerste is, probeer dan nu even goed te kijken hoe de situatie er straks uit komt te zien. Je krijgt WW en transitievergoeding. Dat is een inkomen en een bak geld die je als inkomen kunt gebruiken.
Als je 2000 euro in moet leveren zul je waarschijnlijk meer dan het dagloon verdienen en dat kan inderdaad zuur zijn. Zeker als je wel op dat loon een huis hebt gekocht, maar als je man ook inkomen heeft dan komt er elke maand nog steeds best veel geld binnen. En hoe stom het ook is, waarschijnlijk is er echt wel ruimte om te besparen. En ik snap dat studerende kinderen heel erg duur zijn, maar misschien is het dan wel tijd om tegen je kinderen te zeggen dat de bijdrage even naar beneden moet omdat je geen baan meer hebt, dat is niet leuk, maar daar komen ze echt wel overheen.
Ik kan me voorstellen dat het je rust geeft als je dit wel hebt uitgezocht en je weet hoe je dit kan doen als je straks dat lagere inkomen krijgt.
beide. ik verdien idd nu veel meer dan het dagloon dus we vallen met een ww intens terug. niet dat we van de honger zullen omkomen en we redden het wel een tijdje maar niet langer dan dat. ik ben eind 50, ik ben geen catch meer, hoewel veel kennis. En hoe hoger je in de boom zit hoe dunner de jobs gezaaid zijn. Zo is het gewoon. Vanmiddag gesprek gehad, ging goed. Ik denk wel dat ze me willen. Tot ze mn looneis horen....
merelvanhrhier
08-07-2025 om 22:03
Kaaaaaaaatje schreef op 08-07-2025 om 21:22:
hebben we gedaan en gaat serieuze gevolgen hebben, voor kids, onszelf, onze (electrische) auto' s, vakanties en anderzijds (we leven vegan en biologisch uit principe en dat is duur) we leven tot nu toe naar ons inkomen ruim, met de helft minder kan er ook ineens echt de helft minder. Prima voor even maar niet voor altijd. Ik heb me de blubber gestudeerd altijd. En keihard gewerkt om te komen waar ik ben gekomen (als vrouw ook nog) het is allemaal niet zo makkelijk
Picunia
08-07-2025 om 23:22
Des te meer reden om naar de kantonrechter te stappen. Ik hoop dat jij wel alle gesprekken op papier hebt gezet. Want daardoor kun je overzicht houden. Het klinkt inderdaad alsof er geen dossier ligt en wordt er een uitputtingsslag van gemaakt. Realiseer je goed dat een werknemer goed wordt beschermd in Nederland. De rechter kijkt naar drie punten: 1. Wist de werknemer wat hij/zij moest doen? Waar blijkt dat uit?
2. Wist de werknemer wat hij/zij niet goed (genoeg) deed en is dat met hem/haar besproken en wat er moest veranderen/verbeteren? Waar blijkt dat uit?
3. Wat heeft de werkgever gedaan om de werknemer te ondersteunen in dit traject? Waar blijkt dat uit?
Als het klopt wat je zegt, krijgt de werkgever op alledrie de vragen een dikke onvoldoende. Het lijkt erop dat ze hopen jou murw te maken, zodat je de VSO gaat tekenen. Overigens, mocht je tekenen, dan heb je een bedenktijd van 14 dagen en dat moet in de overeenkomst staan.
Staat het niet in de VSO, dan is de VSO onrechtmatig.
Wel een rotsituatie. Ook raar dat het bedrijf helemaal niet een beetje naar jou beweegt. Het lijkt alsof ze zeker van hun zaak zijn (daarmee word je geïntimideerd), maar zonder bewijs staan ze nergens. Ik vraag me ook ernstig af of zij jou kunnen verbieden om te solliciteren. Daarbij, zij willen van je af, maar gaan niet voor de makkelijke weg. Immers, als je een andere baan hebt, ga je weg en is hun ‘probleem’ met jou opgelost.
Ik wens je sterkte en wijsheid.
Kaaaaaaaatje
09-07-2025 om 10:10
merelvanhrhier schreef op 08-07-2025 om 22:00:
[..]
beide. ik verdien idd nu veel meer dan het dagloon dus we vallen met een ww intens terug. niet dat we van de honger zullen omkomen en we redden het wel een tijdje maar niet langer dan dat. ik ben eind 50, ik ben geen catch meer, hoewel veel kennis. En hoe hoger je in de boom zit hoe dunner de jobs gezaaid zijn. Zo is het gewoon. Vanmiddag gesprek gehad, ging goed. Ik denk wel dat ze me willen. Tot ze mn looneis horen....
Ik krijg het gevoel dat je heel erg onrustig bent en dat je een beetje als een kip zonder kop rond rent.
Mijn tip zou zijn, je maakt je zorgen over geld, zorg dan dat je goed weet wat er aan zit te komen en hoe je precies rond kunt komen. Je zult inderdaad moeten inleveren, en als je fors boven het maximale dagloon zit kan dat ook fors zijn, maar je leven zal ook zo zijn dat je luxe keuzes hebt gemaakt, en daarin kun je vast nog snijden. Geef jezelf de rust om goed te kijken wat en hoe je kunt snijden zodat je het wel langere tijd vol houdt. Denk dat dat je gaat helpen.
En je zegt dat je vandaag een gesprek heb gehad, maar verder ga je nooit een baan vinden. En je zegt dat het gesprek goed ging, maar dat je denkt dat ze nooit akkoord gaan met je loon. Misschien moet je die maaren even achterwege laten tot dat je echt weet hoe het gaat. Het feit dat je nu een gesprek hebt gehad is gewoon een goed teken, en als je er niet uit komt op salaris dan is dat mooie informatie om mee te nemen verder in dit traject.
Due-scimmie
09-07-2025 om 10:19
Kaaaaaaaatje schreef op 09-07-2025 om 10:10:
[..]
Ik krijg het gevoel dat je heel erg onrustig bent en dat je een beetje als een kip zonder kop rond rent.
Mijn tip zou zijn, je maakt je zorgen over geld, zorg dan dat je goed weet wat er aan zit te komen en hoe je precies rond kunt komen. Je zult inderdaad moeten inleveren, en als je fors boven het maximale dagloon zit kan dat ook fors zijn, maar je leven zal ook zo zijn dat je luxe keuzes hebt gemaakt, en daarin kun je vast nog snijden. Geef jezelf de rust om goed te kijken wat en hoe je kunt snijden zodat je het wel langere tijd vol houdt. Denk dat dat je gaat helpen.
En je zegt dat je vandaag een gesprek heb gehad, maar verder ga je nooit een baan vinden. En je zegt dat het gesprek goed ging, maar dat je denkt dat ze nooit akkoord gaan met je loon. Misschien moet je die maaren even achterwege laten tot dat je echt weet hoe het gaat. Het feit dat je nu een gesprek hebt gehad is gewoon een goed teken, en als je er niet uit komt op salaris dan is dat mooie informatie om mee te nemen verder in dit traject.
Nou dit.
Ik ben eerlijk gezegd wel verbaasd dat je met zo'n inkomen niet ook een flinke appel voor de dorst als spaargeld achter de hand hebt. Of zie je het misschien zwarter in dan het is financieel?
duizel
09-07-2025 om 10:43
voor de juristen hier of vraag voor je advocaat: is het zo dat wanneer to eerder een nieuwe baan heeft dan haar oude contract afloopt haar recht op een trannsitievergoeding vervalt?
merelvanhrhier
09-07-2025 om 11:03
Due-scimmie schreef op 09-07-2025 om 10:19:
[..]
Nou dit.
Ik ben eerlijk gezegd wel verbaasd dat je met zo'n inkomen niet ook een flinke appel voor de dorst als spaargeld achter de hand hebt. Of zie je het misschien zwarter in dan het is financieel?
We hebben zeker wel spaargeld. Maar we zouden volgend jaar een vakantiehuisje in Spanje kopen, daar was het voor bedoeld. Maar ja.
merelvanhrhier
09-07-2025 om 11:04
Ik mag geen contract van een andere partij hebben liggen, dan vervalt de hele vso
krulliebollie
09-07-2025 om 11:12
merelvanhrhier schreef op 09-07-2025 om 11:03:
[..]
We hebben zeker wel spaargeld. Maar we zouden volgend jaar een vakantiehuisje in Spanje kopen, daar was het voor bedoeld. Maar ja.
Tja, een vakantiehuis in Spanje is leuk ( geweldig zelfs) maar geen must. het is ook wat het is..
Verder deel ik wel een beetje wat andere zeggen.. veel maaren maar er is geen maar. Dit is je situatie. Volgens mij mag je werkgever helemaal niet van je eisen dat je niet op zoek gaat naar ander werk. Hij wil jou kwijt en de VSO staat los van wat jij verder gaat doen. Laat je advocaat goed voor je opkomen hoor.
Dees!
09-07-2025 om 11:23
merelvanhrhier schreef op 09-07-2025 om 11:04:
Ik mag geen contract van een andere partij hebben liggen, dan vervalt de hele vso
Dat bepalen zij toch niet? Je bent nog in onderhandeling, dan kun je nog van alles afspreken. Ook een vergoeding richting een nieuwe baan.
Het is op zich niet gek om te eisen dat je naast de opzegtermijn van aantal maanden vrijgesteld wordt van werkzaamheden en een transitievergoeding meekrijgt terwijl je in de tussentijd op zoek gaat naar een andere baan.
Weet je al wat er in je contract opgenomen staat over een opzegtermijn?
duizel
09-07-2025 om 11:24
merelvanhrhier schreef op 09-07-2025 om 11:04:
Maar mijn vraag is of dat juridisch gezien stand houdt. Dat is een prima vraag voor je advocaat denk ik.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.