Financiën en recht
merelvanhrhier
26-06-2025 om 20:43
Ziekmelden na ontslag en voor tekenen vso op advies jurist.
Ik ben ontslagen. Helemaal uit het niks. Ik ben helemaal verslagen en ben kapot. Ik heb een jurist in de arm genomen en die adviseert niks te tekenen, maar ziekmelden, bijkomen en rekken rekken rekken. Het voelt gek. Ik ben ziek omdat ik ziek ben maar ziek omdat het uit het niks komt. als ik me ziek meld moet ik me dan zorgen om mijn vso en ww. ajb help mij, ik ben in paniek
merelvanhrhier
26-06-2025 om 20:55
nee nee zeker nog niet. het is een karig vso en ik was de cto daar die gewoon er ineens is uitgekeild. groor wereldwijd bedrijf dus heb het gevoel echt de sjaak de zijn, ik ben er ziek van, heeft ziekmelden neg. gevolgen?
merelvanhrhier
26-06-2025 om 20:56
Bellebelle schreef op 26-06-2025 om 20:50:
Wat is er nou gebeurd? Heb je een VSO getekend?
nee nog niet
merelvanhrhier
26-06-2025 om 21:04
ruim 2 jaar als cto en geen enkel idee op basis waarvan ik ben ontslangen. Dat gaan de juristen onderling bepalen. Ik ben er letterlijk compleet ziek van
Schemerlampje
26-06-2025 om 21:15
Maar ze kunnen je toch niet zomaar ontslaan? Daar moeten ze toch een reden voor hebben? Heb je een vast contract of is het een tijdelijk contract wat afloopt?
Schemerlampje
26-06-2025 om 21:21
Dit had je waarschijnlijk zelf al gevonden of het is je verteld door de jurist. Maar hier staat informatie over ontslag krijgen.
https://www.juridischloket.nl/werk-en-inkomen/ontslag/wanneer-ontslag/
Miraval
26-06-2025 om 21:47
bah wat naar voor je!
Heb je helemaal geen idee wat de reden is? Ofwel op staande voet? Of is er een dossier aangelegd waar functioneringsgesprekken in zitten? Verbetertraject voorgesteld? Miet er worden gesneden in personeelskosten en is je functie weggevallen? Is er sprake van een arbeidsconflict? Had je een tijdelijk contract wat niet verlengd wordt?
Ik kan me niet voorstellen gezien de wetgeving in Nederland omtrent ontslaan van personeel, dat je gewoon de laan uitgestuurd bent zonder enige verklaring of reden?
Hoe dan ook vooralsnog niks tekenen, maar met ziekmelden loop je wel het risico dat dit wordt gezien als werkweigering. Hoe moeilijk ook, dat zou ik (nu nog) niet doen. Want het klopt, je bent officieel ook niet ziek. Daar zal dan een arbo arts aan te pas komen.
Stardust
26-06-2025 om 22:02
het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer rustig te worden. Heb je mensen om je heen om even tegen te spuien? Kun je een rondje lopen? ik begrijp je paniek, maar dit gaat een traject worden met juristen. Goed dat je er al eentje in de arm hebt genomen.
Waarschijnlijk kunnen ze dit niet zomaar doen, maar proberen ze het gewoon. Laat je jurist de communicatie voeren.
Of ziekmelden verstandig is, is vanaf hier moeilijk te beoordelen. In de regel ben ik daar niet van en is het ook niet verstandig maar je klinkt echt in paniek en met jouw baan heb je een goed werkend hoofd nodig. Morgen iig even time out lijkt me verstandig.
Is het een ontslaggolf? In de IT is het (zeker bij noord Amerikaanse bedrijven) op het moment wat onvoorspelbaar, heb ik begrepen en doen ze soms rare dingen.
Sterkte iig.
Biebel
26-06-2025 om 22:20
Jemig, dat is echt heel akelig. Maar je jurist is de enige die de ins en outs kent, dus volg zeker haar advies.
Kan het zijn dat je bedrijf van oorsprong Amerikaans is, en dat iemand dacht dat ze de Amerikaanse wetgeving wel even in Nederland konden gebruiken? Want zo klinkt het, maar gelukkig woon/werk je in Nederland en ben je daarom veel beter beschermd.
Voor nu; ziekmelden stopt het proces niet, maar het geeft jou wel de kans te wennen aan deze nieuwe situatie. Want een cto die in paniek is, die kan niet werken. Dus je was niet ziek, maar bent dat wel geworden door een gebeurtenis op je werk.
Zeker als je jurist dat ook adviseert, klinkt ziekmelden echt als een logische keuze.
Zeespiegel
26-06-2025 om 22:49
als je een vso krijgt aangeboden ben je niet ontslagen. Over de vso kan je onderhandelen. Let er bij het inschakelen van juridisch advies op, dat er een clausule in de vso komt, dat de werkgever jouw juridische kosten betaald.
Als het echt uit het niets komt, heb je zeer veel onderhandelings ruimte.
Het aannemen van een andere baan kan ten kosten gaan van je ontslagvergoeding.
Maar is mogelijk wel beter voor je eigen toekomstperspectieven natuurlijk.
Loulou39
26-06-2025 om 23:28
Roos57 schreef op 26-06-2025 om 22:39:
Ik geloof er niks van dat je de reden niet weet .
Heel eerlijk gezegd, snap ik ook niet dat je de reden niet weet.
Er kan alleen een VSO opgesteld worden als er dossieropbouw is. Dit betekent dat er gesprekken of correspondentie met je zijn geweest.
Als het uit het niets komt, zoals je aangeeft, heeft je werkgever geen poot om op te staan. Dus dan is het gek dat je juristen nodig hebt, om te bepalen waarom je ontslag hebt gekregen. Dan kunnen juristen meteen aangeven dat het niet rechtsgeldig is.
Ik denk dat je wat informatie weglaat uit je posts, en daardoor kunnen wij niet beoordelen wat je het beste kunt doen.
Overigens vind ik: ziek is ziek, dus je meldt je alleen ziek als je dat bent en anders niet. Ik vind het heel gek dat een jurist tegen jou zegt dat je je ziek moet melden na ontvangst VSO. Het advies is juist meestal: door blijven werken, zodat je laat zien dat jij aan de verplichtingen (arbeidsovereenkomst) voldoet. Nogmaals, ik heb echt het idee dat er wat informatie ontbreekt.
Maar ik wens je wel veel sterkte!
merelvanhrhier
27-06-2025 om 07:38
Ik heb een vast contract, ben er niet op staande voet uit. Enige wat ik mee kreeg is dat ik al een tijdje niet lever (nooit over gehad) en dat er negatieve geluiden kwamen vanuit mijn team (nooit doorgehad) ik twijfel nu enorm aan mezelf of ik gek ben geworden. Banen van dit soort met dit loon zijn heel karig in mijn regio en ik draag de hypotheek in mijn eentje. Ik ben zo flabbergasted. Er is niks ondertekend. De juristen zijn er mee bezig. Maar adviseren me om me nu ziek te melden en omdat ik er psychisch ook ziek van ben. Maar wat als een bedrijfsarts erbij komt (is dat zo) en die mij niet ziek acht. Heeft het gevolgen voor eventueel ww ook als er nog niks is getekend? Ik weet gewoon even niet wat ik moet doen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.