Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Woonlasten en de rest t.o.v. inkomen

Tuinfluiter schreef op 01-09-2026 om 08:17:

[..]

En ik ook.

Ik werk met budgetten, ik geloof jij ook, en vind vooral het leuke dingen budget belangrijk. Hoeveel houden we jaarlijks over om de sport contributie, vakanties, uitjes en etentjes te betalen. Dat ligt dat tussen de 25 en 30% van ons jaar budget.

Klopt, ik werk ook met budgetten. Bevalt me prima. Morgen gaan we weer een paar dagen weg 😉

Tuinfluiter schreef op 01-09-2026 om 08:17:

[..]

En ik ook.

Ik werk met budgetten, ik geloof jij ook, en vind vooral het leuke dingen budget belangrijk. Hoeveel houden we jaarlijks over om de sport contributie, vakanties, uitjes en etentjes te betalen. Dat ligt dat tussen de 25 en 30% van ons jaar budget.

vind je sportcontributie onder leuke dingen vallen? dat is bij ons onderdeel van de standaard vaste lasten. net als wegenbelasting en stroom zeg maar. 

dit vind ik leuke ontdekkingen. hoeveel mensen aan dingen uitgeven prima, maar wat ze waaronder scharen vind ik volgens mij nog veel interessanter. 

Groentetuin schreef op 01-09-2026 om 07:37:

T is hier appels met peren vergelijken
Huur of hypotheek ?
Hypotheek bruto of netto ?

Vaste lasten?
Is dat gas licht water? Inboedelverzekering? Gemeentelijke lasten? Overlijdensrisicoverzekering?
Of ook je auto verzekering en je boodschappen?
Auto verzekering erbij? Dan ook de 2e auto of de camper? Streamingsdiensten?
Veel onduidelijk

Dit maakt het inderdaad lastig vergelijken! Ik heb mijn bruto hypotheek tegenover mijn netto salaris afgezet, maar heb mijn dertiende maand en vakantiegeld niet bij mijn salaris geteld. Vergeten  Eigenlijk zegt het niet zoveel, het geeft alleen een globale indicatie. 

Broadway schreef op 01-09-2026 om 08:22:

[..]

vind je sportcontributie onder leuke dingen vallen? dat is bij ons onderdeel van de standaard vaste lasten. net als wegenbelasting en stroom zeg maar.

dit vind ik leuke ontdekkingen. hoeveel mensen aan dingen uitgeven prima, maar wat ze waaronder scharen vind ik volgens mij nog veel interessanter.

Onder onze leuke dingen vallen inderdaad sportabonnementen, dagjes weg /vakantie, uit eten. Dat zijn dingen die we doen omdat we het leuk vinden/willen. Vaste lasten zijn bij ons uitgaven waar je niet onderuit kunt zoals woonlasten, energie, verzekeringen, heffingen. Ik zou bij wijze van spreken kunnen stoppen met sporten als ik het niet meer kan betalen. Ik kan niet zomaar stoppen met woonkosten of energie betalen. Vaste lasten dus.

Herfstappeltaart schreef op 01-09-2026 om 08:55:

[..]

Onder onze leuke dingen vallen inderdaad sportabonnementen, dagjes weg /vakantie, uit eten. Dat zijn dingen die we doen omdat we het leuk vinden/willen. Vaste lasten zijn bij ons uitgaven waar je niet onderuit kunt zoals woonlasten, energie, verzekeringen, heffingen. Ik zou bij wijze van spreken kunnen stoppen met sporten als ik het niet meer kan betalen. Ik kan niet zomaar stoppen met woonkosten of energie betalen. Vaste lasten dus.

leuk om die afweging te zien. bedankt voor je uitleg! het is meer tussen verplicht en vrijwillig als ik je goed begrijp. bij ons is het een niet onderhandelbaar onderdeel van onze levens en daarmee "vanzelfsprekend". vaste lasten dus maar ook abonnementen en de contributie van de fanfare zijn bij ons vaste lasten dus wij nemen het sowieso al breder dan jij denk ik.

Broadway schreef op 01-09-2026 om 09:05:

[..]

leuk om die afweging te zien. bedankt voor je uitleg! het is meer tussen verplicht en vrijwillig als ik je goed begrijp. bij ons is het een niet onderhandelbaar onderdeel van onze levens en daarmee "vanzelfsprekend". vaste lasten dus maar ook abonnementen en de contributie van de fanfare zijn bij ons vaste lasten dus wij nemen het sowieso al breder dan jij denk ik.

Dat denk ik ook. Zo heeft ieder een eigen verdeling van de inkomsten. Heel lastig vergelijken 

Broadway schreef op 01-09-2026 om 08:03:

[..]

er zijn ook veel verschillen in hoe mensen wonen. ik heb geen idee wat "alternatief" wonen betekent, maar zal ook heel anders zijn als hoe ik woon.

en als iemand dit jaar een huis kost met 4,5% rente en een dik bouwdepot of zoals ik 20 jaar geleden een huis kocht voor weinig, hypotheek overgesloten naar 1,5% jaren terug en verbouwd met eigen geld scheelt zomaar 1000 euro per maand of meer aan kosten

In mijn geval betekent dit dat ik een stuk grond heb gekocht en een prefab Tiny House heb laten plaatsen, ik zonnepanelen met batterijen en water komt uit de bergen en betaal ik 1 keer per jaar.
Mijn woonlasten zijn dus het restje lening dat ik afbetaal, dat water en de verzekering. 

Het spreekt voor zich dat andere manieren van wonen andere prijzen hebben, en ik woon ook niet in Nederland 

[..]

Ik vind vaste lasten eigenlijk de dingen waar je niet zonder kan. Dus :gas licht water noodzakelijke verzekeringen en belastingen.

Alles wat een keuze is en niet moet vind ik geen vaste lasten.

Voor mij valt onder vaste lasten dus niet: autokosten , sport en clubs, streamingsdiensten, boodschappen.

Maar dat is hoe ik er tegenaan kijk

Senderista schreef op 01-09-2026 om 10:53:

[..]

In mijn geval betekent dit dat ik een stuk grond heb gekocht en een prefab Tiny House heb laten plaatsen, ik zonnepanelen met batterijen en water komt uit de bergen en betaal ik 1 keer per jaar.
Mijn woonlasten zijn dus het restje lening dat ik afbetaal, dat water en de verzekering.

Het spreekt voor zich dat andere manieren van wonen andere prijzen hebben, en ik woon ook niet in Nederland

Wow wat gaaf!

Herfstappeltaart schreef op 01-09-2026 om 09:11:

[..]

Dat denk ik ook. Zo heeft ieder een eigen verdeling van de inkomsten. Heel lastig vergelijken

Ja vind ik ook moeilijk om te vergelijken. Te veel gereken.

Groentetuin schreef op 01-09-2026 om 11:29:

[..]

Ik vind vaste lasten eigenlijk de dingen waar je niet zonder kan. Dus :gas licht water noodzakelijke verzekeringen en belastingen.

Alles wat een keuze is en niet moet vind ik geen vaste lasten.

Voor mij valt onder vaste lasten dus niet: autokosten , sport en clubs, streamingsdiensten, boodschappen.

Maar dat is hoe ik er tegenaan kijk

dus niet te vergelijken zoals herfstappeltaart al zegt. dan moet je echt aan gaan geven wat je vergelijkt. bijvoorbeeld brutohypotheek/huur + energie. 

Herfstappeltaart schreef op 01-09-2026 om 08:20:

[..]

Klopt, ik werk ook met budgetten. Bevalt me prima. Morgen gaan we weer een paar dagen weg 😉

Geniet ervan en veel plezier!

MMcGonagall

MMcGonagall

01-09-2026 om 19:06 Topicstarter

Ik dacht dat ik wel aardig specifiek was in de omschrijving, maar ik zie nu dat daar wel wat veronderstelde algemeenheden in zitten. De autoverzekering bijvoorbeeld hebben we als persoonlijke kosten, want ieder zijn eigen auto. TV en wifi uiteraard gezamenlijk, maar telefoon ieder voor zich. Ik heb dan weer Spotify apart maar Netflix bij de gezamenlijke.

[..]

Ik vind mijn sport erg leuk dus voor mij valt het onder het leuke dingen budget. Ik zie sport gelukkig niet als vaste last.

Mocht ik ooit moeten bezuinigen op het leuke dingen budget om de echte vaste lasten te kunnen blijven betalen (ik heb hierover dezelfde visie als Herfstappeltaart) is mijn sport wel het laatste waarop ik bezuinig maar golfen is natuurlijk geen eerste levensbehoefte. 

Senderista schreef op 01-09-2026 om 10:53:

[..]

Tiny house living 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.