Financiën en recht
MMcGonagall
29-08-2026 om 20:49
Woonlasten en de rest t.o.v. inkomen
Ik ben net verhuisd en gaan samenwonen. We hebben een duurder huis dan ik had, maar voorheen zat ik heel goedkoop dus dit was een bewuste keuze. De vaste lasten (mijn deel) vielen me wel een beetje tegen. Dit zijn de overige vaste en boodschappen die we naar rato van inkomen verdelen.
Omdat ik dus voorheen heel weinig kwijt was (hypotheek € 650 bruto), ben ik gewoon even benieuwd of ik nog een beetje gemiddeld zit.
Mijn deel van de woonlasten (werkelijke kosten o.b.v. 50%, verrekend met eigen inbreng) komt op 24% van mijn netto salaris (zonder IK
en de vaste lasten op 26%. De rest is niet over maar daar moet ik natuurlijk nog mijn persoonlijke kosten van betalen.
Hoe is dit bij jullie verdeeld?
Ik doe het bewust in percentages zodat niemand geheimen hoeft te vertellen 
MMcGonagall
30-08-2026 om 16:33
Dees! schreef op 30-08-2026 om 14:04:
[..]
Is dat echt zo? Het klinkt toch alsof hij onder de streep behoorlijk meer overhoudt dan jij.
Is het dan redelijk om de kosten voor het huis 50-50 te doen?
De kosten van het huis zijn in geld niet 50/50 verdeeld. We betalen beide een half huis, maar ik heb daar meer overwaarde in kunnen stoppen en mijn deel van de hypotheek is voor mij voordeliger.
Hij houdt inderdaad meer over maar dat is dus grotendeels door extra werk boven zijn 36 uur. Ik houd genoeg over, maar minder dan voorheen.
RaSa
30-08-2026 om 16:54
Hier is het zo'n 40% aan vaste lasten, dan zo'n 40% aan boodschappen en vrij te besteden en de laatste 30% gaat naar de spaarrekening. Het is een grote hoop bij ons dus hoeven ons nooit bezig te houden of het wel eerlijk verdeeld is.
Joszy
30-08-2026 om 17:39
RaSa schreef op 30-08-2026 om 16:54:
Hier is het zo'n 40% aan vaste lasten, dan zo'n 40% aan boodschappen en vrij te besteden en de laatste 30% gaat naar de spaarrekening. Het is een grote hoop bij ons dus hoeven ons nooit bezig te houden of het wel eerlijk verdeeld is.
Ik zou die verdeling toch nog eens nakijken 🤣
vrouw92
30-08-2026 om 17:43
Alleenstaand, relatief lage huur, maar woon erg klein (25m2 zonder tuin/balkon). Huur en vaste lasten ongeveer 60% van inkomen.
RaSa
30-08-2026 om 17:57
Joszy schreef op 30-08-2026 om 17:39:
[..]
Ik zou die verdeling toch nog eens nakijken 🤣
Oeps 😂. 40% lasten, 30% boodschappen en 30% spaar bedoelde ik.
Dweedledee
30-08-2026 om 22:40
Al mijn vaste lasten (inclusief Netflix, Spotify, verzekeringen e.d. dus alles wat maandelijks, jaarlijks of per kwartaal wordt afgeschreven) is 33% van mijn salaris. De rest wordt gespaard en uitgegeven.
Duufje
31-08-2026 om 15:00
Onze (bruto)hypotheek is ongeveer 13% van ons netto-inkomen.
Maar als ik andere woonlasten zoals gas/elektra, water, verzekeringen en gemeentelijke belastingen ook meeneem, is het zo'n beetje 25%
Hoe dan ook, wij hebben geluk dat we in de juiste tijd een huis hebben kunnen kopen, daar geen volledige hypotheek op nodig hadden en we ook nog wat hebben kunnen aflossen. Ik heb het echt te doen met de starters van nu.
Senderista
01-09-2026 om 05:16
Wat een enorme verschillen! Ik betaal 5.44% van mijn netto jaarinkomen aan woonlasten. Ik verdien niet veel, maar woon alternatief en dus is het zo goed te doen.
Groentetuin
01-09-2026 om 07:37
T is hier appels met peren vergelijken
Huur of hypotheek ?
Hypotheek bruto of netto ?
Vaste lasten?
Is dat gas licht water? Inboedelverzekering? Gemeentelijke lasten? Overlijdensrisicoverzekering?
Of ook je auto verzekering en je boodschappen?
Auto verzekering erbij? Dan ook de 2e auto of de camper? Streamingsdiensten?
Veel onduidelijk
Herfstappeltaart
01-09-2026 om 07:39
Groentetuin schreef op 01-09-2026 om 07:37:
Huur of hypotheek ?
Vaste lasten?
Is dat gas licht water? Inboedelverzekering? Gemeentelijke lasten? Overlijdensrisicoverzekering?
Veel onduidelijk
Dat vond ik dus ook.
Broadway
01-09-2026 om 07:58
Bij ons wordt alles in drieën verdeeld.
alleen de hypotheek is ongeveer 8% van ons netto inkomen. (bruto, maar is zo weinig dat er bijna geen verschil is met netto dus ik reken gewoon met dit bedrag als kosten)
we verdelen ons netto inkomen over 3 rekeningen:
Vaste lasten rekening - 33% vaste lasten (alle vaste lasten, dus ook abonnementen etc) dat is geen 33% maar een beetje minder. eens in de zoveel tijd gaat het overschot naar de spaarrekening
Dagelijkse dingen rekening - 33%. dat zijn boodschappen, cadeautjes, horeca etc. deze "mag" elke maand leeglopen
Spaarrekening - 33%
Broadway
01-09-2026 om 08:00
RaSa schreef op 30-08-2026 om 17:57:
[..]
Oeps 😂. 40% lasten, 30% boodschappen en 30% spaar bedoelde ik.
ah jammer! ik wilde je net vragen om mij te leren hoe je aan die extra 10% komt hahaha
Broadway
01-09-2026 om 08:03
Senderista schreef op 01-09-2026 om 05:16:
Wat een enorme verschillen! Ik betaal 5.44% van mijn netto jaarinkomen aan woonlasten. Ik verdien niet veel, maar woon alternatief en dus is het zo goed te doen.
er zijn ook veel verschillen in hoe mensen wonen. ik heb geen idee wat "alternatief" wonen betekent, maar zal ook heel anders zijn als hoe ik woon.
en als iemand dit jaar een huis kost met 4,5% rente en een dik bouwdepot of zoals ik 20 jaar geleden een huis kocht voor weinig, hypotheek overgesloten naar 1,5% jaren terug en verbouwd met eigen geld scheelt zomaar 1000 euro per maand of meer aan kosten
Broadway
01-09-2026 om 08:15
Groentetuin schreef op 01-09-2026 om 07:37:
Huur of hypotheek ?
Vaste lasten?
Veel onduidelijk
mij mij alles behalve boodschappen. alle kosten die vast zijn. dus van hypotheek tot wegenbelasting tot fiets, huis en reisverzekering tot koboplus en sportschool en al het andere dat je kunt bedenken.
geen onderdeel daarvan zijn alle losse aankopen (dus ook boodschappen en een nieuwe wasmachine), dierenarts, uit eten etc.
normale variabele uitgaven gaan van de dagelijkse rekening, excessieve zaken als een auto, vakantie of wasmachine komen van de spaar.
Tuinfluiter
01-09-2026 om 08:17
Herfstappeltaart schreef op 01-09-2026 om 07:39:
[..]
Dat vond ik dus ook.
En ik ook.
Ik werk met budgetten, ik geloof jij ook, en vind vooral het leuke dingen budget belangrijk. Hoeveel houden we jaarlijks over om de sport contributie, vakanties, uitjes en etentjes te betalen. Dat ligt tussen de 25 en 30% van ons jaar budget.