Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wie doet er mee? Minder geld uitgeven!

Op VIVA is dit een goedlopend topic waar ik met veel plezier in mee schrijf. Spaar en bespaar goeroe's, verenig u!


_melon schreef op 06-10-2021 om 15:28:

Water koken voor aardappels enzo doe ik op de Power stand van de inductie kookplaat. Gaat sneller dan de waterkoker bij ons.

Ja die stand gebruik ik ook en gaat echt heel snel voor mijn idee! 

We hebben een dure maand gehad met vakanties, nog niet helemaal uit durven rekenen

Maar momenteel ziet het er beter uit, paar weken terug een speelgoedwinkel met opheffingsuitverkoop tegengekomen en daar vast wat ingeslagen voor verjaardagen deze maand en voor sinterklaas. Voor onze oudste zijn we eigenlijk al rond. We zijn alleen nog steeds bezig met het uitzoeken van de tweedehands playmobil die we gekocht hebben. Het is zo veel…

Herfstappeltaart schreef op 06-10-2021 om 14:44:

[..]

Goeie vraag. Geen idee. Het enige wat ik wel altijd doe is water uit de waterkoker gebruiken om aardappels aan de kook te brèngen. Dat duurt anders een eeuwigheid..

Geen waterkoker hier, het maakt niet uit je moet dezelfde hoeveelheid energie in dat water pompen om het aan de kook te krijgen.

Alleen in een pan met aardappelen verwarm je niet alleen het water maar ook het water dat in die aardappelen zit. 

Met een inductiekookplaat heb je het zo aan de kook, ik zet even de booster aan.

Een quooker hoef ik niet, die boiler staat de hele dag dat water warm te houden. Vind ik niet nodig voor die 2-3x per dag. Ik zet 's morgens een fluitketel water op en giet dat in een thermosfles en 's avonds herhaal ik dat.

Ysenda schreef op 06-10-2021 om 16:16:

[..]

Geen waterkoker hier, het maakt niet uit je moet dezelfde hoeveelheid energie in dat water pompen om het aan de kook te krijgen.

Alleen in een pan met aardappelen verwarm je niet alleen het water maar ook het water dat in die aardappelen zit.

Met een inductiekookplaat heb je het zo aan de kook, ik zet even de booster aan.

Een quooker hoef ik niet, die boiler staat de hele dag dat water warm te houden. Vind ik niet nodig voor die 2-3x per dag. Ik zet 's morgens een fluitketel water op en giet dat in een thermosfles en 's avonds herhaal ik dat.

Dat snap ik maar op het gasstel gebruik ik gas en met de waterkoker elektra (van de zonnepanelen).

Herfstappeltaart schreef op 06-10-2021 om 16:21:

[..]

Dat snap ik maar op het gasstel gebruik ik gas en met de waterkoker elektra (van de zonnepanelen).

Daar zit gelijk je verschil in wat rendabeler is ja. Wij hebben geen gas. En even de booster aan op je inductiekookplaat en het kookt echt zo. Kan de waterkoker niet tegenop 😉

Sophia_!

Sophia_!

06-10-2021 om 16:44

Wat denken jullie als bespaarders: ik heb een koelkast en vriezer van allebei 20 jaar oud. Ze zeggen dat je dan beter nieuwe kunt kopen vanwege het energieverbruik,  maar ik heb moeite om spullen weg te gooien die nog goed zijn. 

Bespaart dat echt zoveel?  

Goede van die waterkoker. Misschien toch maar weer uit de kast halen af en toe.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

06-10-2021 om 16:56

Sophia_! schreef op 06-10-2021 om 16:44:

Wat denken jullie als bespaarders: ik heb een koelkast en vriezer van allebei 20 jaar oud. Ze zeggen dat je dan beter nieuwe kunt kopen vanwege het energieverbruik, maar ik heb moeite om spullen weg te gooien die nog goed zijn.

Bespaart dat echt zoveel?

Goede vraag, hier hetzelfde dilemma.  Koelkast 21 jaar en diepvries is nog ouder...

Sophia_! schreef op 06-10-2021 om 16:44:

Wat denken jullie als bespaarders: ik heb een koelkast en vriezer van allebei 20 jaar oud. Ze zeggen dat je dan beter nieuwe kunt kopen vanwege het energieverbruik, maar ik heb moeite om spullen weg te gooien die nog goed zijn.

Bespaart dat echt zoveel?

Ik weet het eigenlijk niet. Zelf denk ik ook als het nog werkt dan niet vervangen. Belangrijk bij een vriezer is wel om het goed te blijven ontdooien elke keer, want een ijslaag kost wel meer energie, dat is zonde 😉

Sophia_!

Sophia_!

06-10-2021 om 17:35

Winterkoud schreef op 06-10-2021 om 17:15:

[..]

Ik weet het eigenlijk niet. Zelf denk ik ook als het nog werkt dan niet vervangen. Belangrijk bij een vriezer is wel om het goed te blijven ontdooien elke keer, want een ijslaag kost wel meer energie, dat is zonde 😉

Dat doe ik wel regelmatig tegenwoordig inderdaad.  Eerst niet, er zat toen zo'n dikke ijslaag in dat er zowat geen spullen meer bij konden 🙈. Nooit over nagedacht. 

_melon

_melon

06-10-2021 om 19:15 Topicstarter

Sophia_! schreef op 06-10-2021 om 16:44:

Wat denken jullie als bespaarders: ik heb een koelkast en vriezer van allebei 20 jaar oud. Ze zeggen dat je dan beter nieuwe kunt kopen vanwege het energieverbruik, maar ik heb moeite om spullen weg te gooien die nog goed zijn.

Bespaart dat echt zoveel?

Wij hebben in 2016 alles vervangen (koelvriescombi, oude losse vriezer, kookplaat, vaatwasser en afzuigkap) en dat merkte je wel echt. Je kan misschien zo'n dingetje aanschaffen voor in het stopcontact (ben de naam kwijt) die meet hoeveel stroom het apparaat daadwerkelijk verbruikt en dan vergelijken en kijken of het uit kan?

Ysenda schreef op 06-10-2021 om 16:16:

[..] 

Een quooker hoef ik niet, die boiler staat de hele dag dat water warm te houden. Vind ik niet nodig voor die 2-3x per dag. Ik zet 's morgens een fluitketel water op en giet dat in een thermosfles en 's avonds herhaal ik dat.

niet alle quookers werken met een boiler die continu aan staat - het kan ook met alleen druk. Dan heb je alleen niet het voordeel dat je direct warm water hebt voor een sopje bijv. 

Wij hebben wel een Quooker, was zuiniger dan een waterkoker in ons geval (wij vergaten nog wel eens dat we die aangezet hadden en dan moesten we weer opnieuw 🙃 dat moet je niet te vaak doen 👎). Maar ik drink ook wel heel veel losse kopjes thee gedurende de dag. En dus niet zo’n fancy exemplaar met boiler die continu aan staat.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

06-10-2021 om 20:12

Misschien voor meerdere kopjes thee een thermosfles gebruiken? Dan hoeft de waterkoker minder vaak aan.  Ik drink ook veel en regelmatig thee en zat hier ook al eens aan te denken om het zo op te lossen. 

Mallebeppie schreef op 06-10-2021 om 20:12:

Misschien voor meerdere kopjes thee een thermosfles gebruiken? Dan hoeft de waterkoker minder vaak aan. Ik drink ook veel en regelmatig thee en zat hier ook al eens aan te denken om het zo op te lossen.

Ik zet tegenwoordig een grote pot en houd deze warm met een waxine lichtje. Eerst liep ik (thuiswerken) elk uur inderdaad naar de waterkoker. 

Sophia_! schreef op 06-10-2021 om 16:44:

Wat denken jullie als bespaarders: ik heb een koelkast en vriezer van allebei 20 jaar oud. Ze zeggen dat je dan beter nieuwe kunt kopen vanwege het energieverbruik, maar ik heb moeite om spullen weg te gooien die nog goed zijn.

Bespaart dat echt zoveel?

Ja, dat scheelt echt heel veel, mits je dan wel naar de zuinigste categorie overstapt en je oude apparaten laat recyclen.  Er wordt bijna 95% van hergebruikt, het is metaal dus dat gaat ook vrij eenvoudig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.