Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wat vind jij ( te ) duur geworden?

ik zou in de huidige situatie als ik net een huis zou kunnen kopen,maar moest afzien, ws een gedeelte gaan verhuren,als je een kamer of 2 kamers overhebt kan je je hypotheeklasten drastisch verlagen.
Weg privacy,maar voor een paar jaar,om de kop van de hypotheek eraf te hebben?
Wel gebruiken om af te lossen niet om te feesten/vakanties

Groentetuin schreef op 16-08-2026 om 10:43:

ik zou in de huidige situatie als ik net een huis zou kunnen kopen,maar moest afzien, ws een gedeelte gaan verhuren,als je een kamer of 2 kamers overhebt kan je je hypotheeklasten drastisch verlagen.
Weg privacy,maar voor een paar jaar,om de kop van de hypotheek eraf te hebben?
Wel gebruiken om af te lossen niet om te feesten/vakanties

Mag dat tegenwoordig zo maar? Ik dacht dat je daar toestemming voor moest hebben van je hypotheekverstrekker. Maar misschien is dat nu anders

Netherfield schreef op 16-08-2026 om 08:38:

[..]

Ze moeten niet gaan sparen, ze moeten gaan beleggen. Zelfs beleggen met weinig risico levert snel meer op dan sparen.

Dat zou een optie zijn als het rendement hoog genoeg is en opweegt tegen de stijging van de huizenprijzen. De aankoop van mijn huis blijkt mijn beste investering tot nu toe.

Joszy schreef op 16-08-2026 om 10:47:

[..]

Mag dat tegenwoordig zo maar? Ik dacht dat je daar toestemming voor moest hebben van je hypotheekverstrekker. Maar misschien is dat nu anders

Ah dat klopt, daar had ik niet aan gedacht.

Maar je leest de laatste tijd ook over mensen ( vrienden) die samen een huis kopen.

Dan blijf je wel de huisstijgingen volgen als je dan ( door een gezamenlijke hypotheek) kan blijven sparen is dat ook een optie.

Joszy schreef op 16-08-2026 om 10:47:

[..]

Dit + een huis met een (kleine) kamer extra is waarschijnlijk ook weer 5000*12m2 = 60k duurder. 

De huidige rente is 3.5% dus dan betaal je 2100 extra aan rente. Dus 175 euro van de huur gaat al op aan rente. Je geeft je privacy op voor zo'n 100-200 per maand 

wat ik te duur vind geworden:
Een kaart versturen. Een familielid blijkt ongeneeslijk ziek. Ik had geen passend kaartje meer dus iets gekocht.
 Kaart+envelop was 3 euro, postzegel 1.40. dat is net geen 5 euro voor een kaartje. 

Eigenlijk was mijn plan om wat vaker een kaartje te sturen (kleuter is ook groot fan van post versturen en ontvangen dus ik dacht laat ik zelf ook wat vaker versturen), maar zo tikt het wel aan. Binnenkort maar eens op jacht naar goedkopere kaartjes. 

Neweve schreef op 17-08-2026 om 18:47:

Een kaart versturen. Een familielid blijkt ongeneeslijk ziek. Ik had geen passend kaartje meer dus iets gekocht.
Kaart+envelop was 3 euro, postzegel 1.40. dat is net geen 5 euro voor een kaartje.

Eigenlijk was mijn plan om wat vaker een kaartje te sturen (kleuter is ook groot fan van post versturen en ontvangen dus ik dacht laat ik zelf ook wat vaker versturen), maar zo tikt het wel aan. Binnenkort maar eens op jacht naar goedkopere kaartjes.

Zeeman, markt. De postzegel is het duurst.

ik koop kaarten bij goede doelen,  mn Amnesty. Dan koop je ze per 10. Of bij de action, wibra etc lege kaarten kopen en je peuter laten knutselen!

Neweve schreef op 17-08-2026 om 18:47:

Nou inderdaad. 14 dagen geleden ook wat verstuurd. Doordat ik er nog wat bij had gedaan in de envelop moest er nog een extra zegel op. 

Ik heb altijd heel veel goedkope kaarten op voorraad maar soms heb je niks geschikts (meestal bij een overlijden) en moet je toch wat kopen. Ruim 5 euro om een kaart te versturen. Dan denk ik maar: er naartoe rijden had meer gekost........

ik koop de laatste tijd mijn kaartjes bij een zorginstelling,cliënten maken leuke aparte kaarten en ze verkopen ze op hun eigen fait of op evenementen bij andere zorginstellingen 
Kosten 1 euro per stuk, leuke kaarten en je steund een goed doel win win
Ik heb een heel voorraadje liggen

Bakblik schreef op 17-08-2026 om 19:00:

[..]

Nou inderdaad. 14 dagen geleden ook wat verstuurd. Doordat ik er nog wat bij had gedaan in de envelop moest er nog een extra zegel op.

Ik heb altijd heel veel goedkope kaarten op voorraad maar soms heb je niks geschikts (meestal bij een overlijden) en moet je toch wat kopen. Ruim 5 euro om een kaart te versturen. Dan denk ik maar: er naartoe rijden had meer gekost........

Een rouwkaart koop ik meestal ook op het moment zelf. Dat vind ik ook extra persoonlijk. Ik verstuur trouwens ook wel eens een speciaal kaartje via Hallmark online. Maar dat is ook niet goedkoop.

Als je 20 of meer postzegels wil kan postzegelsmetkortingpuntnl net een beetje schelen.

Hier kom ik nog wel eens goedkope kaarten tegen bij kringloop en supermarkten (soms een pak van 10-20, soms zelf uitzoeken per stuk)

Een bodyscrub van Dove. Gewone prijs 16,49. En ook al is het vaak 1+1, ik vind dit soort prijzen echt niet normaal meer. 

lientje69

lientje69

18-08-2026 om 19:00 Topicstarter

Dweedledee schreef op 18-08-2026 om 18:33:

Een bodyscrub van Dove. Gewone prijs 16,49. En ook al is het vaak 1+1, ik vind dit soort prijzen echt niet normaal meer.

Wow dat is echt duur.  Dat zou ik er idd niet voor over hebben. 

Ik shop voornamelijk  in de aanbieding.  Of zoek daarop. Zo heb ik nu koffiebonen via het kruidvat besteld  want 2 voor 12,50 terwijl één zak koffiebonen normaal  al zo'n  12 euro  is  . En zoek ik bij het bestellen van mijn slaapmedicatie van shiepz gewoon de goedkoopste aanbieding ervan. Nu dus 7,50 per doosje bij de online drogist , terwijl de standaard prijs 16,99 is.  En zo met alles eigenlijk  . Ook qua boodschappen kijk ik wat heb ik in huis / in de vriezer  en wat moet er dan eventueel nog bij en is daar een aanbieding van.  Of kan ik iets maken van de aanbiedingen. 

Tevens betaal ik tegenwoordig mijn boodschappen  contant. En hou sinds ik dat doe, gek genoeg, geld over van mijn budget. Oftewel budget kan nu omlaag.  Je let blijkbaar dan toch wat beter op wat je in de kar gooit.

Dweedledee schreef op 18-08-2026 om 18:33:

Die moet je gewoon van eigenmerk Kruitvat of Etos kopen. Helemaal prima en veel en veel goedkoper.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.