Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wat vind jij ( te ) duur geworden?

Caroline80 schreef op 08-08-2026 om 19:13:

[..]

Ik vond ijs juist heel duur vorig jaar in Italië. Volgens mij minstens 4 euro voor een bolletje.

Het ligt erg aan waar je bent, in mijn ervaring. Ik heb in Florence 10 euro betaald voor 2 bolletjes ijs bij een salon en in Napels en Rome was het 2 euro per bol. Dus tja. Ik was dit jaar in Sevilla en daar waren de ijssalons ook niet goedkoop. Ook zo, 3 euro per bolletje. Koffie is in Italië wel spotgoedkoop. 1,40 voor een cappuccino in Rome en Napels. Daar werd ik blij van. 

Ik vind momenteel alles te duur. Echt bizar hoeveel je kwijt bent in de supermarkt voor een klein mandje boodschappen. En ja, ik kijk naar de aanbiedingen. Het is echt niet leuk meer. 

2 broodjes, tosti, fristi, bitter lemon, kleine cappuccino € 48,50 

Yumi schreef op 12-08-2026 om 10:09:

Jezus, wat belachelijk. Zat je op een terrasje? 

Jujubee schreef op 12-08-2026 om 10:32:

[..]

Jezus, wat belachelijk. Zat je op een terrasje?

Ja klopt, gaat nergens over.

Yumi schreef op 12-08-2026 om 10:09:

Dat is echt extreem, kijk je niet naar de prijzen voor je besteld?

Groentetuin schreef op 12-08-2026 om 10:41:

[..]

Dat is echt extreem, kijk je niet naar de prijzen voor je besteld?

Jawel, vandaar die kleine cappuccino en een simpel broodje.  Normaal zou ik opstappen, maar kleinkind had honger en dan ga ik niet verder zoeken...(andere stad)

Hier in de stad kost een broodje op een terras ook minstens 10 euro, maar meestal toch ca 14-15 euro. (even ervan uitgaande dat het geen wit bolletje kaas was) Een tosti kan wel al voor 8-9 euro. Maar dan zit je dus al snel aan 48 euro. Ik ben inmiddels helemaal gewend aan deze prijzen helaas.

Jujubee schreef op 12-08-2026 om 08:11:

[..]

Het ligt erg aan waar je bent, in mijn ervaring. Ik heb in Florence 10 euro betaald voor 2 bolletjes ijs bij een salon en in Napels en Rome was het 2 euro per bol. Dus tja. Ik was dit jaar in Sevilla en daar waren de ijssalons ook niet goedkoop. Ook zo, 3 euro per bolletje. Koffie is in Italië wel spotgoedkoop. 1,40 voor een cappuccino in Rome en Napels. Daar werd ik blij van.

Ik vind momenteel alles te duur. Echt bizar hoeveel je kwijt bent in de supermarkt voor een klein mandje boodschappen. En ja, ik kijk naar de aanbiedingen. Het is echt niet leuk meer.

Gisteren ook schepijs gekocht, per persoon 2 bolletjes à 3,90. Dus bijna 12 euro voor ons vieren. Hier koop ik niet weer.

Meesje schreef op 12-08-2026 om 10:53:

Hier in de stad kost een broodje op een terras ook minstens 10 euro, maar meestal toch ca 14-15 euro. (even ervan uitgaande dat het geen wit bolletje kaas was) Een tosti kan wel al voor 8-9 euro. Maar dan zit je dus al snel aan 48 euro. Ik ben inmiddels helemaal gewend aan deze prijzen helaas.

Klopt hoor. Een broodje op een terras is anders dan van de bakker. Meestal zijn ze niet belegd met 1 plakje kaas....Wij hebben gisteren warm geluncht in België: Mosselen voor 1 persoon met een klein bakje frietjes, gebakken kabeljauw met groentepuree en een wittewijnsaus ook voor 1 persoon, 2 bitterlemon: 77 euro. De witte wijn was langs de saus gevlogen denk ik want die proefde ik niet.

We hebben toch ook nog maar een fooitje gegeven. Die mensen werkten zich dood daar in de hitte.

Martje80 schreef op 12-08-2026 om 11:15:

[..]

Gisteren ook schepijs gekocht, per persoon 2 bolletjes à 3,90. Dus bijna 12 euro voor ons vieren. Hier koop ik niet weer.

Dat is toch 15,60?

Martje80 schreef op 12-08-2026 om 11:15:

[..]

Je berekening klopt niet

3,90 per bolletje is schrikbarend duur

Als het 3,90 voor 2 bolletjes is  is t niet goedkoop maar ook weer niet heel erg

Wij waren gisteren 2,10 per bolletje kwijt, dus 8,40 voor 2 ijsjes, waren wel erg lekker 

Yumi schreef op 12-08-2026 om 10:36:

[..]

Ja klopt, gaat nergens over.

Het verbaast me echt dat de horeca nog bestaat met deze prijzen. Maar blijkbaar zijn er toch nog zat mensen die het wel kunnen betalen en dat is ook prima natuurlijk. 

Volgende week ga ik met mijn oud-collega's wat drinken op een terrasje. Super leuk natuurlijk, tot ik erachter kwam dat we ook wat gaan eten. Dus ik ben alweer aan het rekenen en aan het hopen dat het geen dure plek wordt. Want ik moet ook nog boodschappen halen en dat is al een heel gezeik tegenwoordig. Ik had liever gewoon alleen wat gaan drinken, want ik kan dat eigenlijk al niet meer betalen met de huidige prijzen. 

Jujubee schreef op 12-08-2026 om 13:30:

[..]

Het verbaast me echt dat de horeca nog bestaat met deze prijzen. Maar blijkbaar zijn er toch nog zat mensen die het wel kunnen betalen en dat is ook prima natuurlijk.

Volgende week ga ik met mijn oud-collega's wat drinken op een terrasje. Super leuk natuurlijk, tot ik erachter kwam dat we ook wat gaan eten. Dus ik ben alweer aan het rekenen en aan het hopen dat het geen dure plek wordt. Want ik moet ook nog boodschappen halen en dat is al een heel gezeik tegenwoordig. Ik had liever gewoon alleen wat gaan drinken, want ik kan dat eigenlijk al niet meer betalen met de huidige prijzen.

Ik zou dat echt gewoon van te voren aangeven aan je oud-collega's. Ga je alsjeblieft niet in de problemen draaien voor zoiets. Misschien zijn er wel mensen bij die je stiekem dankbaar zijn als je het aankaart. Gewoon: "Dat eten komt me financieel niet zo goed uit momenteel, kunnen we het bij een drankje houden? ".

Nou ja, voor een keer kan het wel, als ik een salade neem en een watertje. Ik drink toch geen wijn meer. En iedereen komt direct uit het werk en het is etenstijd, dus tja, ik vind dat dan ook ongemakkelijk om het aan te geven. Ze weten dat ik niet breed zit, maar ik hou er niet van om dat weer op tafel te gooien. Ik kan het wel betalen, maar ik vind eten in de horeca standaard zonde van mijn geld. En het is dan gelukkig de 20ste, dus mijn toeslagen zijn er dan alweer. Dat scheelt. 

Jujubee schreef op 12-08-2026 om 13:42:

Nou ja, voor een keer kan het wel, als ik een salade neem en een watertje. Ik drink toch geen wijn meer. En iedereen komt direct uit het werk en het is etenstijd, dus tja, ik vind dat dan ook ongemakkelijk om het aan te geven. Ze weten dat ik niet breed zit, maar ik hou er niet van om dat weer op tafel te gooien. Ik kan het wel betalen, maar ik vind eten in de horeca standaard zonde van mijn geld. En het is dan gelukkig de 20ste, dus mijn toeslagen zijn er dan alweer. Dat scheelt.

Betalen jullie dan wel ieder voor zich? Als ze de rekening  gaan splitten zit je nog…     Ik kan het financieel wel dragen maar ik ben ook iemand die een paar frisjes drinkt en als ik meebetaal aan de wijntjes van anderen voelt dat toch niet zo fijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.