Financiën en recht
lientje69
15-03-2025 om 17:55
Wat vind jij ( te ) duur geworden?
Het is een goedlopend topic op Viva. Hier kon ik hem zo gauw niet vinden. Of ik zoek niet goed natuurlijk maar gezien de berichten in de media over de extreme prijsstijgingen de laatste jaren ( sommige dingen zijn verdriedubbeld in prijs terwijl de kosten om iets te maken of de grondstoffen maar 20 procent gestegen zijn ) , leek het mij leuk dit topic te openen.
Dus. Barst los. Wat vinden jullie ( te ) duur geworden?
watertoren
07-08-2026 om 23:11
Het is allemaal zo duur en sportkantines daar is het nog betaalbaar. Ik doe daar vrijwilligerswerk achter de bar en bij ons kost bier of frisdrank 2,20 euro. Het is heel druk maar ook heel gezellig.
Ysenda
07-08-2026 om 23:58
watertoren schreef op 07-08-2026 om 23:11:
Het is allemaal zo duur en sportkantines daar is het nog betaalbaar. Ik doe daar vrijwilligerswerk achter de bar en bij ons kost bier of frisdrank 2,20 euro. Het is heel druk maar ook heel gezellig.
Maar dat komt omdat er geen loonkosten zijn.
watertoren
08-08-2026 om 07:28
Ysenda schreef op 07-08-2026 om 23:58:
[..]
Maar dat komt omdat er geen loonkosten zijn.
Wij krijgen wel een vrijwilligersvergoeding.
KillerQueen
08-08-2026 om 08:20
Wij zijn nu op vakantie in Frankrijk. En wat is de groenteafdeling van de supermarkt klein en enorm duur! €1.69 voor een komkommer, €4,99 voor een kg dunne verlepte sperziebonen.
Ysenda
08-08-2026 om 09:56
watertoren schreef op 08-08-2026 om 07:28:
[..]
Wij krijgen wel een vrijwilligersvergoeding.
Dat is beduidend lager dan loonkosten op minimumloon.
Maximum vrijwilligers vergoeding is €5,75 per uur, met een maximum van €220 per maand, minimumloon loonlast bij een ervaren medewerker is rond de €30, dat is niet alleen salaris maar ook de bijkomende kosten: pensioen, ziekte, vakantie etc.
Voor 6 vrijwilligers kun je 1 medewerker betalen.
watertoren
08-08-2026 om 10:04
Ysenda schreef op 08-08-2026 om 09:56:
[..]
Dat is beduidend lager dan loonkosten op minimumloon.
Maximum vrijwilligers vergoeding is €5,75 per uur, met een maximum van €220 per maand, minimumloon loonlast bij een ervaren medewerker is rond de €30, dat is niet alleen salaris maar ook de bijkomende kosten: pensioen, ziekte, vakantie etc.
Voor 6 vrijwilligers kun je 1 medewerker betalen.
Volgens mij is dat veranderd. Wij kregen voorheen 5 euro per uur en dat is nu 8 euro geworden.
watertoren
08-08-2026 om 10:06
Ik kocht van de week een zakje pijnboompitten van 100g bij de Jumbo voor 5 euro. Het is dat ik het zo lekker vind door een salade maar het is wel belachelijk duur.
Broodjebrie
08-08-2026 om 11:03
watertoren schreef op 08-08-2026 om 10:06:
Ik kocht van de week een zakje pijnboompitten van 100g bij de Jumbo voor 5 euro. Het is dat ik het zo lekker vind door een salade maar het is wel belachelijk duur.
Daarom haal ik ze alleen als ze in de aanbieding zijn. Ik vind ze ook lekker maar wat je zegt, wat zijn ze belachelijk duur zeg!
MidasWolf
08-08-2026 om 11:59
KillerQueen schreef op 08-08-2026 om 08:20:
Wij zijn nu op vakantie in Frankrijk. En wat is de groenteafdeling van de supermarkt klein en enorm duur! €1.69 voor een komkommer, €4,99 voor een kg dunne verlepte sperziebonen.
Heb het idee dat supermarkten daar zich op vers gebied meer richten op vlees en vis. Dat is daar een stuk beter als hier in de supermarkt. Tot nu toe vaak echt nog aparte afdelingen met slagers enz. Hoe dat in de toekomst zal zijn is natuurlijk nog zien, ook daar is verandering niet uit te sluiten.
Voor de groenten (en andere streekproducten) heb je eerder de streekmarkten, en kleinere winkels.
Netherfield
08-08-2026 om 12:27
Wij hebben in Italië de drogist leeggekocht. Pot haarmasker wat hier €12 kost, was daar €5. Douchegel, verpakking van 500ml kost hetzelfde als hier 250ml. We haalden met 8 man een ijsje, sommige twee bolletjes, anderen 3, €28. Ik ga verhuizen denk ik. Jammer dat de lonen daar ook lager liggen…
Herfstappeltaart
08-08-2026 om 13:04
Broodjebrie schreef op 08-08-2026 om 11:03:
[..]
Daarom haal ik ze alleen als ze in de aanbieding zijn. Ik vind ze ook lekker maar wat je zegt, wat zijn ze belachelijk duur zeg!
Ik heb de laatste keer dat we van de Postcodeloterij bonnen kregen voor een vegetarische maaltijd wel 4 doosjes gehaald bij AH. Dan waren de bonnen goed besteed want al die veg. vleesvervangers vind ik niet lekker.
Meesje
08-08-2026 om 13:08
Herfstappeltaart schreef op 08-08-2026 om 13:04:
[..]
Ik heb de laatste keer dat we van de Postcodeloterij bonnen kregen voor een vegetarische maaltijd wel 4 doosjes gehaald bij AH. Dan waren de bonnen goed besteed want al die veg. vleesvervangers vind ik niet lekker.
wat slim! Ik vind het altijd zoeken wat er wel en niet in past. Meestal gaat ie gewoon op met de gewone boodschappen. Maar zo heb je wel echt het gevoel dat je iets gewonnen hebt.
Herfstappeltaart
08-08-2026 om 13:16
Meesje schreef op 08-08-2026 om 13:08:
[..]
wat slim! Ik vind het altijd zoeken wat er wel en niet in past. Meestal gaat ie gewoon op met de gewone boodschappen. Maar zo heb je wel echt het gevoel dat je iets gewonnen hebt.
Ja hè dat vond ik ook.
Groentetuin
08-08-2026 om 13:34
Herfstappeltaart schreef op 08-08-2026 om 13:04:
[..]
Dan ga ik meestal voor bruine bonen en witte bonen in tomatensaus ( en een paar potjes bieten)
De witte bonen zijn voor als we eens een Engels ontbijtje doen
De bruine bonen voor bruine bonen met spek en voor bruine bonen soep
De bruine bonen nu nog 2 potten staan, dan zijn ze op, volgende keer minder witte bonen en meer bruine.
Wat ik normaal te duur vind om te kopen koop ik ook niet met de bon, al snap ik t gevoel van " iets gewonnen hebben" wel
Herfstappeltaart
08-08-2026 om 13:36
Groentetuin schreef op 08-08-2026 om 13:34:
[..]
Dan ga ik meestal voor bruine bonen en witte bonen in tomatensaus ( en een paar potjes bieten)
De witte bonen zijn voor als we eens een Engels ontbijtje doen
De bruine bonen voor bruine bonen met spek en voor bruine bonen soep
De bruine bonen nu nog 2 potten staan, dan zijn ze op, volgende keer minder witte bonen en meer bruine.
Wat ik normaal te duur vind om te kopen koop ik ook niet met de bon, al snap ik t gevoel van " iets gewonnen hebben" wel
Ja bonen heb ik ook wel gedaan, maar de laatste keer was mijn voorraad nog ruim voldoende. Ik koop pijnboompitten sowieso, heb ze altijd in de kast, maar dat ze nu gratis waren was wel erg leuk.