Financiën en recht
lientje69
15-03-2025 om 17:55
Wat vind jij ( te ) duur geworden?
Het is een goedlopend topic op Viva. Hier kon ik hem zo gauw niet vinden. Of ik zoek niet goed natuurlijk maar gezien de berichten in de media over de extreme prijsstijgingen de laatste jaren ( sommige dingen zijn verdriedubbeld in prijs terwijl de kosten om iets te maken of de grondstoffen maar 20 procent gestegen zijn ) , leek het mij leuk dit topic te openen.
Dus. Barst los. Wat vinden jullie ( te ) duur geworden?
Herfstappeltaart
11-07-2026 om 08:09
bieb1963 schreef op 08-07-2026 om 23:40:
Vind het wel bijzonder én storend, dat gepensioneerden nu ineens en masse als rijkaards gezien worden…… Ten eerste de velen! (denk ook aan zelfstandigen die die dure private pensioenpremies, naast de enorm dure wia verzekeringen die ze zelf moeten ophoesten, helemaal niet hebben kunnen betalen), van een aow’tje leven, met mss een heel klein bedrijfspensioentje. En verder al diegenen die gewoon een huurhuis(je) hebben, die hebben toch helemaal niet perse geld? Maar ook degenen die wél een koophuis hebben, daar zijn er al heel veel van die een aflossingsvrije hypotheek hebben, dus niks geld. Van degenen die een gewone hypotheek hadden, zit het geld in stenen. Dus hoezo zijn gepensioneerden nu ineens allemaal rijk. Ja, die zijn er, maar dat gaat toch niet over het overgrote deel van de gepensioneerden?
Dit ben ik absoluut met je eens. Mijn punt is dat leeftijd geen richtlijn zou moeten zijn voor kortingen maar financiële situatie. Ik vind het onnodig dat een 65plusser korting krijgt op het OV als haar/zijn financiën niks te wensen over laten, terwijl een gezin met kinderen wat van een minimumloon leeft die korting niet krijgt. Dat is water naar de zee dragen. Het geld komt dan niet op de goede plek terecht.
Damoontje
11-07-2026 om 08:27
Herfstappeltaart schreef op 11-07-2026 om 08:09:
[..]
Dit ben ik absoluut met je eens. Mijn punt is dat leeftijd geen richtlijn zou moeten zijn voor kortingen maar financiële situatie. Ik vind het onnodig dat een 65plusser korting krijgt op het OV als haar/zijn financiën niks te wensen over laten, terwijl een gezin met kinderen wat van een minimumloon leeft die korting niet krijgt. Dat is water naar de zee dragen. Het geld komt dan niet op de goede plek terecht.
Een tijd geleden was de regeling volgens mij nog iets anders, dan kregen alle 65-plussers wat dagen dat ze vrij konden reizen of iig een heleboel korting kregen. Voor veel mensen wat dat een extraatje dat ze gebruikten voor dagjes uit.
Dan vind ik idd dat je wel gelijk hebt.
bieb1963
11-07-2026 om 08:46
[..]
Precies. Het zou dus hier aan leeftijd gekoppeld moeten worden, maar aan inkomen.
Dolfje
11-07-2026 om 08:55
bieb1963 schreef op 11-07-2026 om 08:46:
[..]
Precies. Het zou dus hier aan leeftijd gekoppeld moeten worden, maar aan inkomen.
Dat vind ik ook.
wild-flower
11-07-2026 om 08:58
Femke09 schreef op 10-07-2026 om 07:10:
vergeet niet de oudere die al sinds jaar en dag huurt en altijd in hetzelfde huis is blijven wonen. Die huurprijs is relatief laag, ze betalen niet over hun huis als vermogen. Soms een geluk, bj een krap pensioen. Soms belachelijk, zoals twee mensen die uit het onderwijs komen, riant pensioen, opgeknapt huurhuis met gratis zonnepanelen (huurprijs ging niet omhoog). Die feesten ervan.
Huur gaat elk jaar gewoon omhoog hoor, sociale huur, middenhuur en vrije sector.
Er is wel een wettelijke max aan en is inkomensafhankelijk.
https://www.rijksoverheid.nl/vraag-en-antwoord/woning-huren/welke-regels-gelden-er-voor-een-huurverhoging
Joszy
11-07-2026 om 09:03
wild-flower schreef op 11-07-2026 om 08:58:
[..]
Huur gaat elk jaar gewoon omhoog hoor, sociale huur, middenhuur en vrije sector.
Er is wel een wettelijke max aan en is inkomensafhankelijk.
https://www.rijksoverheid.nl/vraag-en-antwoord/woning-huren/welke-regels-gelden-er-voor-een-huurverhoging
De huur gaat omhoog met een percentage. Bij een nieuwe bewoner mag het meer omhoog. Als je ergens al heel lang woont en bent begonnen met een, voor nu, lage huur, stijgt die dus in bedragen veel minder snel.
TineWinkel
11-07-2026 om 09:07
bieb1963 schreef op 10-07-2026 om 21:36:
[..]
Ik heb het niet over medelijden……. Los daarvan was het in die tijd normaal én je werd vaak ontslagen als je kinderen kreeg (bijv leraressen).
Mijn moeder werd (in 1956) ontslagen omdat ze trouwde.
En nee, dat was geen moetje, oudste werd pas ruim n jaar later geboren
wild-flower
11-07-2026 om 09:11
Joszy schreef op 11-07-2026 om 09:03:
[..]
De huur gaat omhoog met een percentage. Bij een nieuwe bewoner mag het meer omhoog. Als je ergens al heel lang woont en bent begonnen met een, voor nu, lage huur, stijgt die dus in bedragen veel minder snel.
Als je al heel lang in een sociale huurwoning woont en je bent in de loop der jaren meer gaan verdienen, dan is je jaarlijkse huurverhoging 100 euro als je meer dan 70.000 verdient. En het jaar daarop weer 100 euro enz. Dan zit je na 5 jaar op 500 euro huurverhoging en na 10 jaar op 1000 euro erbij. Dit zijn dan mensen die ouder zijn en nu niet meer kunnen kopen.
Tuinfluiter
11-07-2026 om 09:12
[..]
Ben ik met je eens.
Nu vraag ik mij wel af hoeveel van de vermogende ouderen regelmatig het ov pakken. Het merendeel daarvan rijdt auto.
In plaats van een korting zou ik veel liever zien dat de bereikbaarheid met het ov verbeterd wordt.
Damoontje
11-07-2026 om 09:28
Tuinfluiter schreef op 11-07-2026 om 09:12:
[..]
Ben ik met je eens.
Nu vraag ik mij wel af hoeveel van de vermogende ouderen regelmatig het ov pakken. Het merendeel daarvan rijdt auto.
In plaats van een korting zou ik veel liever zien dat de bereikbaarheid met het ov verbeterd wordt.
In mijn omgeving pakken veel ouderen het OV als ze ergens heen gaan waar geen parkeergelegenheid is of wanneer OV voor een dagje weg goedkoper is dan auto. Dus echt voor uitjes.
Als ik zelf in de daluren reis zie ik zeer veel ouderen, al dan niet op wandelschoenen. Het type dat er vermogend uit ziet.
Herfstappeltaart
11-07-2026 om 09:38
Tuinfluiter schreef op 11-07-2026 om 09:12:
[..]
Ben ik met je eens.
Ja ook eens.
Tuinfluiter
11-07-2026 om 09:44
Damoontje schreef op 11-07-2026 om 09:28:
[..]
In mijn omgeving pakken veel ouderen het OV als ze ergens heen gaan waar geen parkeergelegenheid is of wanneer OV voor een dagje weg goedkoper is dan auto. Dus echt voor uitjes.
Als ik zelf in de daluren reis zie ik zeer veel ouderen, al dan niet op wandelschoenen. Het type dat er vermogend uit ziet.
Waar ik woon is ov zo omslachtig dat je daar niet snel voor kiest en in de buurt van veel mooie wandelgebieden komt geen ov maar is wel genoeg parkeer ruimte.
Joszy
11-07-2026 om 09:49
wild-flower schreef op 11-07-2026 om 09:11:
[..]
Als je al heel lang in een sociale huurwoning woont en je bent in de loop der jaren meer gaan verdienen, dan is je jaarlijkse huurverhoging 100 euro als je meer dan 70.000 verdient. En het jaar daarop weer 100 euro enz. Dan zit je na 5 jaar op 500 euro huurverhoging en na 10 jaar op 1000 euro erbij. Dit zijn dan mensen die ouder zijn en nu niet meer kunnen kopen.
Oja maar als je 70.000 euro per jaar verdient (dit is de norm voor alleenstaanden) dan heb je een meer dan prima inkomen en hoef je echt niet op een houtje te bijten of recht te hebben op gratis ov. En de huur mag nooit meer worden dan wat het huis waard is volgens het puntenstelsel. Dus daar hoeven we geen medelijden mee te hebben hoor
Damoontje
11-07-2026 om 09:51
Tuinfluiter schreef op 11-07-2026 om 09:44:
[..]
Waar ik woon is ov zo omslachtig dat je daar niet snel voor kiest en in de buurt van veel mooie wandelgebieden komt geen ov maar is wel genoeg parkeer ruimte.
Dan reizen de ouderen denk ik naar jouw omgeving ![]()
Hier is alles behoorlijk volgebouwd en gaan de ouderen graag een dagje naar rustiger oorden. Of naar musea in Amsterdam, waar je gemakkelijker met de trein kunt komen dan met de auto.
Ik weet niet precies hoe het nu zit met de treinabonnementen maar volgens mij heb je bijv ook weekend vrij. Ook dat is zoiets wat je neemt als je geld genoeg hebt maar je niet kunt permitteren als je toch al leeft van een minimum. Ik ben ook voorstander van kortingen voor minima.
Loulou39
11-07-2026 om 09:57
Joszy schreef op 11-07-2026 om 09:49:
[..]
Oja maar als je 70.000 euro per jaar verdient (dit is de norm voor alleenstaanden) dan heb je een meer dan prima inkomen en hoef je echt niet op een houtje te bijten of recht te hebben op gratis ov. En de huur mag nooit meer worden dan wat het huis waard is volgens het puntenstelsel. Dus daar hoeven we geen medelijden mee te hebben hoor
70.000 per jaar de norm? Waar is dat op gebaseerd? Ik ben het met je eens, dat is zeker een prima inkomen.
Ik zou willen dat ik dat per jaar kreeg, terwijl mijn salaris al boven modaal is.
Ik weet niet beter dan dat de huurverhogingen in sociale huurwoningen naar inkomen bepaald wordt. Er wordt informatie opgevraagd bij de belastingdienst en daar wordt het percentage op berekend.