Financiën en recht
lientje69
15-03-2025 om 17:55
Wat vind jij ( te ) duur geworden?
Het is een goedlopend topic op Viva. Hier kon ik hem zo gauw niet vinden. Of ik zoek niet goed natuurlijk maar gezien de berichten in de media over de extreme prijsstijgingen de laatste jaren ( sommige dingen zijn verdriedubbeld in prijs terwijl de kosten om iets te maken of de grondstoffen maar 20 procent gestegen zijn ) , leek het mij leuk dit topic te openen.
Dus. Barst los. Wat vinden jullie ( te ) duur geworden?
Rockstar
10-07-2026 om 09:52
Femke09 schreef op 10-07-2026 om 07:10:
vergeet niet de oudere die al sinds jaar en dag huurt en altijd in hetzelfde huis is blijven wonen. Die huurprijs is relatief laag, ze betalen niet over hun huis als vermogen. Soms een geluk, bj een krap pensioen. Soms belachelijk, zoals twee mensen die uit het onderwijs komen, riant pensioen, opgeknapt huurhuis met gratis zonnepanelen (huurprijs ging niet omhoog). Die feesten ervan.
Huur gaat wel gewoon elk jaar omhoog hoor.
MMcGonagall
10-07-2026 om 09:57
Ik heb ook goed verdienende kennissen die al jaren huren. Ze zitten nu inmiddels wel op pakweg € 1400 euro per maand, maar wonen dan wel in een ruim huis op een prachtige plek. En geen onderhoudskosten, ik zou ervoor tekenen. Maar goed, de minima worden door hen niet verdreven uit hun huurhuis, dus hier kan toch moeilijk iemand een probleem mee hebben.
Overigens had dit stel best willen kopen, maar toen hij eenmaal van zijn alimentatieverplichtingen af was, waren ze te ‘oud’ en konden ze niet een vergelijkbaar huis kopen voor dezelfde kosten.
bieb1963
10-07-2026 om 13:52
MMcGonagall schreef op 10-07-2026 om 09:57:
Ik heb ook goed verdienende kennissen die al jaren huren. Ze zitten nu inmiddels wel op pakweg € 1400 euro per maand, maar wonen dan wel in een ruim huis op een prachtige plek. En geen onderhoudskosten, ik zou ervoor tekenen. Maar goed, de minima worden door hen niet verdreven uit hun huurhuis, dus hier kan toch moeilijk iemand een probleem mee hebben.
Overigens had dit stel best willen kopen, maar toen hij eenmaal van zijn alimentatieverplichtingen af was, waren ze te ‘oud’ en konden ze niet een vergelijkbaar huis kopen voor dezelfde kosten.
En ook: Wie zegt dat dit oudere stel onder de streep veel overhoudt aan het eind van de maand. Denk alleen al aan de zorgpremie, gas en licht niet inclusief? En wat hebben ze überhaupt aan pensioen? Zeker als de vrouw nooit ft heeft gewerkt?
Groentetuin
10-07-2026 om 15:15
bieb1963 schreef op 10-07-2026 om 13:52:
[..]
En ook: Wie zegt dat dit oudere stel onder de streep veel overhoudt aan het eind van de maand. Denk alleen al aan de zorgpremie, gas en licht niet inclusief? En wat hebben ze überhaupt aan pensioen? Zeker als de vrouw nooit ft heeft gewerkt?
Maar moeten wij er medelijden mee hebben als mevr nooit heeft gewerkt?
Dat zijn meestal ( ziekte of handicap daargelaten) keuze s
Ik ben met pensioen, altijd gewerkt, mede daardoor hebben we het nu goed, mijn moeder heeft ook altijd gewerkt, omdat het nodig was.
Mensen die niet werken hebben meer vrije tijd,
Maar van dit stel weten we het niet he, allemaal speculaties.
Ysenda
10-07-2026 om 15:39
Groentetuin schreef op 10-07-2026 om 15:15:
[..]
Maar moeten wij er medelijden mee hebben als mevr nooit heeft gewerkt?
Dat zijn meestal ( ziekte of handicap daargelaten) keuze s
Ik ben met pensioen, altijd gewerkt, mede daardoor hebben we het nu goed, mijn moeder heeft ook altijd gewerkt, omdat het nodig was.
Mensen die niet werken hebben meer vrije tijd,
Maar van dit stel weten we het niet he, allemaal speculaties.
Leuk, maar hoe wil je werken als je als getrouwde vrouw nog gewoon ontslagen werd, vervolgens een ernstig gehandicapt kind krijgt dat dagelijks zorg nodig heeft?
Nog altijd gaan vrouwen meer deeltijd werken, dat lijkt op eigen keuze, maar het is wel degelijk culturele druk en dus helemaal niet zo'n vrije keuze als jij lijkt te denken.
Als je sec naar de financiën kijkt blijken vrouwen nog steeds minder betaald te krijgen dan mannen door de vrij traditionele keuzes en ook dat is cultureel bepaald. En dan is het weer logisch dat vrouwen minder gaan werken want dan lever je minder inkomen in. Op de lange termijn kijken we niet, want veel mensen gaan pas over hun pensioen nadenken zo rond 55. En dan kun je die 20 jaar niet meer compenseren.
Wil je dat maatschappelijke denken veranderen zijn we nog wel even onderweg.
De wet gelijke behandeling van mannen en vrouwen is van 1980!!
lientje69
10-07-2026 om 16:04
Mijn ouders hadden een tuinbouwbedrijf. Moeder hielp mee in het bedrijf altijd. Werd idd ontslagen toen ze trouwde ( 1968)
Heeft nu alleen AOW en een heel klein pensioen omdat vader op latere leeftijd nog een aantal jaar in loondienst is gegaan . Die heeft het financieel echt zwaar , het is schrapen voor haar. Ze koopt geen kleding. Ze gaat niet op vakantie. Ook niet met het OV overigens. Zit altijd thuis en moppert eigenlijk nooit. Behalve over de prijzen in de supermarkt dan.
Ik denk ook dat je veel van de armere ouderen niet eens hoort. Ze zijn het gewend zo te leven.
Damoontje
10-07-2026 om 16:09
lientje69 schreef op 10-07-2026 om 16:04:
Mijn ouders hadden een tuinbouwbedrijf. Moeder hielp mee in het bedrijf altijd. Werd idd ontslagen toen ze trouwde ( 1968)
Heeft nu alleen AOW en een heel klein pensioen omdat vader op latere leeftijd nog een aantal jaar in loondienst is gegaan . Die heeft het financieel echt zwaar , het is schrapen voor haar. Ze koopt geen kleding. Ze gaat niet op vakantie. Ook niet met het OV overigens. Zit altijd thuis en moppert eigenlijk nooit. Behalve over de prijzen in de supermarkt dan.![]()
Ik denk ook dat je veel van de armere ouderen niet eens hoort. Ze zijn het gewend zo te leven.
Wat sneu. Ik denk ook dat je deze mensen niet echt hoort.