Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wat vind jij ( te ) duur geworden?


bieb1963 schreef op 20-06-2026 om 13:49:

[..]

Tja, lang leve de schijnveiligheid….

Mijn buurman is uitbener bij een slachterij. Ze krijgen partijen vlees om uit te benen, te snijden, te verwerken enz. Een deel van die partijen zijn biologisch en een deel niet. Supermarkten en slagers bestellen daar hun vlees, een deel van de bestelling moet biologisch zijn. De praktijk: Als er niet genoeg is voor de biologische bestellingen, dan gaat er ‘gewoon’ niet biologisch vlees bij/in alszijnde biologisch. Geen haan die daar naar kraait of dat door heeft.

Ik heb maar ervaringen met 1 slachterij, maar daar loopt altijd (verplicht) een dierenarts van de nvwa rond. Nu weet ik niet of die puur op dierenwelzijn let of ook op dat soort dingen, maar die zou dat dus kunnen zien.

Schemerlampje schreef op 20-06-2026 om 14:03:

[..]

Ik heb maar ervaringen met 1 slachterij, maar daar loopt altijd (verplicht) een dierenarts van de nvwa rond. Nu weet ik niet of die puur op dierenwelzijn let of ook op dat soort dingen, maar die zou dat dus kunnen zien.

Een dierenarts? Die beesten zijn al dood.

bieb1963 schreef op 20-06-2026 om 13:49:

[..]

Tja, lang leve de schijnveiligheid….

Mijn buurman is uitbener bij een slachterij. Ze krijgen partijen vlees om uit te benen, te snijden, te verwerken enz. Een deel van die partijen zijn biologisch en een deel niet. Supermarkten en slagers bestellen daar hun vlees, een deel van de bestelling moet biologisch zijn. De praktijk: Als er niet genoeg is voor de biologische bestellingen, dan gaat er ‘gewoon’ niet biologisch vlees bij/in alszijnde biologisch. Geen haan die daar naar kraait of dat door heeft.

Nou, dit is nu zo'n voorbeeld....

bieb1963 schreef op 20-06-2026 om 14:51:

[..]

Een dierenarts? Die beesten zijn al dood.

In een slachterij slachten ze de dieren toch? Die komen levend binnen.

BlairW schreef op 20-06-2026 om 15:57:

[..]

In een slachterij slachten ze de dieren toch? Die komen levend binnen.

Nee, ze komen daar niet levend binnen. Dan is het een uitbeenderij of vleesverwerkingsbedrijf, of het heet. 

bieb1963 schreef op 20-06-2026 om 16:05:

[..]

Nee, ze komen daar niet levend binnen. Dan is het een uitbeenderij of vleesverwerkingsbedrijf, of het heet.

Volgens het woordenboek is een slachterij een plek waar ze dieren doden voor consumptie. 

BlairW schreef op 20-06-2026 om 16:26:

[..]

Volgens het woordenboek is een slachterij een plek waar ze dieren doden voor consumptie.

Prima, geen idee. Maar hier wordt het vlees ‘dood’ aangeleverd en moet uitgebeend enz worden. Waar het om gaat is, dat er dus regelmatig niet-biologisch vlees bij het biologische wordt gedaan als de bestelling biologisch groter is dan het vlees dat biologisch wordt aangeleverd.

bieb1963 schreef op 20-06-2026 om 16:46:

[..]

Prima, geen idee. Maar hier wordt het vlees ‘dood’ aangeleverd en moet uitgebeend enz worden. Waar het om gaat is, dat er dus regelmatig niet-biologisch vlees bij het biologische wordt gedaan als de bestelling biologisch groter is dan het vlees dat biologisch wordt aangeleverd.

Dan is het een vleesverwerkend bedrijf lijkt me. 

Joszy schreef op 20-06-2026 om 16:50:

[..]

Dan is het een vleesverwerkend bedrijf lijkt me.

Kan, maar dat maakt voor het gegeven verder niet uit.

bieb1963 schreef op 20-06-2026 om 14:51:

[..]

Een dierenarts? Die beesten zijn al dood.

Ze komen toch echt levend de slachterij in. Zou een beetje raar zijn om al geslachte dieren, naar een slachterij te brengen.

Schemerlampje schreef op 20-06-2026 om 18:06:

[..]

Ze komen toch echt levend de slachterij in. Zou een beetje raar zijn om al geslachte dieren, naar een slachterij te brengen.

We waren er al even over uit, dat het niet een slachterij betreft, maar een vleesverwerkingsbedrijf/uitbeenderij. Het gaat uiteindelijk om het gegeven.

bieb1963 schreef op 20-06-2026 om 16:05:

[..]

Nee, ze komen daar niet levend binnen. Dan is het een uitbeenderij of vleesverwerkingsbedrijf, of het heet.

Mijn broer werkt op een slachterij en zeker weten dat de koeien daar levend binnenkomen. En ook geslacht worden. 

Lichtbron schreef op 20-06-2026 om 18:55:

[..]

Mijn broer werkt op een slachterij en zeker weten dat de koeien daar levend binnenkomen. En ook geslacht worden.

O, ik ben mosterd zie ik.. 😘😂 

Lichtbron schreef op 20-06-2026 om 18:57:

[..]

O, ik ben mosterd zie ik.. 😘😂

Haha, geeft niet.

bieb1963 schreef op 20-06-2026 om 13:49:

[..]

Tja, lang leve de schijnveiligheid….

Mijn buurman is uitbener bij een slachterij. Ze krijgen partijen vlees om uit te benen, te snijden, te verwerken enz. Een deel van die partijen zijn biologisch en een deel niet. Supermarkten en slagers bestellen daar hun vlees, een deel van de bestelling moet biologisch zijn. De praktijk: Als er niet genoeg is voor de biologische bestellingen, dan gaat er ‘gewoon’ niet biologisch vlees bij/in alszijnde biologisch. Geen haan die daar naar kraait of dat door heeft.

Leuke verhalen heeft jou buurman 

Elk stukje vlees moet aantoonbaar biologisch zijn, je kan niet zomaar vlees bestempelen als zijn de biologisch, alles wordt geregistreerd voor de certificering.

Biologische slachten wordt steeds moeilijker voor boeren

Voor veel bio-boeren wordt het steeds lastiger om hun dieren op een biologisch gecertificeerde manier te laten slachten. Veel kleine, biologische slachthuizen sluiten door hoge kosten de deuren, dus moeten boeren steeds verder rijden voor een goede slachterij. De boeren kunnen niet snel bij andere bedrijven terecht, want om van biologische dieren biologisch vlees te maken moet ook de slachterij gecertificeerd zijn.

Volgens Van der Kooij is een van de redenen dat veel slachters stoppen de ingewikkelde regelgeving: “Je moet aan allerlei voorwaarden voldoen, zoals een NVWA-arts en hoge keuringskosten.” Van der Kooij vertelt dat een biologische slachterij het gangbare en het biologische vlees apart moet houden. “

Skål is de organisatie die slachthuizen certificeert die biologisch vee mogen slachten. Zij controleren alle biologische productie in Nederland, van landbouwbedrijven tot importeurs en levensmiddelenfabrikanten. Voor biologisch vlees wordt niet anders geslacht, maar het mag niet in contact komen met gangbaar vlees, vertelt woordvoerder Katinka van Roij: “Wij letten vooral op de scheiding tussen gangbaar en biologisch, die moet 100 procent gewaarborgd zijn.”

“We zijn jaarlijks een bedrag kwijt aan het certificaat van Skål en besteden veel tijd aan administratie. Elk stukje vlees moet gewogen worden en soms moeten we achter boeren aanbellen voor de juiste gegevens.
Biologische slachten wordt steeds moeilijker voor boeren - De Kortste Weg

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.