Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wat vind jij ( te ) duur geworden?


Ik kan mij berichten herinneren over grote slachterijen die supermarkten normaal en biologisch varkensvlees leverden. Daar was men niet altijd even zorgvuldig en daar ging meer vlees als biologisch de deur uit dan dat er aan bio varkens binnen kwam. Of dat nu nog zo is weet ik niet maar ik ben ook wel achterdochtig. 
Resent werd nog gekweekte zeebaars verkocht als de duurdere wild gevangen exemplaren. Gesjoemel met eten blijf je waarschijnlijk altijd wel houden.
Ik hoop en denk dat als je bij een biologisch speciaalzaak koopt je wel krijgt wat je denkt te kopen.

Tuinfluiter schreef op 18-06-2026 om 13:20:

Ik kan mij berichten herinneren over grote slachterijen die supermarkten normaal en biologisch varkensvlees leverden. Daar was men niet altijd even zorgvuldig en daar ging meer vlees als biologisch de deur uit dan dat er aan bio varkens binnen kwam. Of dat nu nog zo is weet ik niet maar ik ben ook wel achterdochtig.
Resent werd nog gekweekte zeebaars verkocht als de duurdere wild gevangen exemplaren. Gesjoemel met eten blijf je waarschijnlijk altijd wel houden.
Ik hoop en denk dat als je bij een biologisch speciaalzaak koopt je wel krijgt wat je denkt te kopen.

Dat is precies de reden dat ik dit doe 

Tuinfluiter schreef op 18-06-2026 om 13:20:

Ik kan mij berichten herinneren over grote slachterijen die supermarkten normaal en biologisch varkensvlees leverden. Daar was men niet altijd even zorgvuldig en daar ging meer vlees als biologisch de deur uit dan dat er aan bio varkens binnen kwam. Of dat nu nog zo is weet ik niet maar ik ben ook wel achterdochtig.
Resent werd nog gekweekte zeebaars verkocht als de duurdere wild gevangen exemplaren. Gesjoemel met eten blijf je waarschijnlijk altijd wel houden.
Ik hoop en denk dat als je bij een biologisch speciaalzaak koopt je wel krijgt wat je denkt te kopen.

dat zal idd altijd zo zijn behalve wanneer je zoals herfstappeltaart direct bij de bron koop én die alleen zijn eigen vlees verkoopt én zicht op het slachtproces houdt. 


Herfstappeltaart schreef op 18-06-2026 om 12:45:

[..]

Ja dit wist en weet ik allemaal, maar er schijnt dus gesjoemeld te worden met 'biologisch vlees' uit de supermarkt. Ik kan het niet hard maken maar een paar jaar terug is daar een reportage over geweest. Misschien is het inmiddels niet meer zo maar het heeft me toen argwanend gemaakt.

Maar goed, ik heb de prijs ervoor over en zoals gezegd: onze kipconsumptie is heel klein.

Het ging mij ook niet om de prijs, maar ik wil wel weten wat/of er iets aan de hand kan zijn. 

Ik denk dat er niet zomaar gesjoemeld kan worden, bedrijven worden goed gecontroleerd. Daarnaast pikt een biologische boer het niet dat er producten onder de noemer biologisch verkocht worden, indien dit niet zo zou zijn. De biologische boer moet er immers veel voor doen om door de kwaliteitscontrole te komen.

Herfstappeltaart schreef op 11-06-2026 om 11:31:

[..]

Dat snap ik helemaal hoor. Wij zijn nog maar met z'n tweeën, kinderen al lang en breed volwassen. En zoals gezegd: die kipfilet doen wij 1 à 2 maanden mee, zo weinig eten we ervan. Wij hebben het nu wat ruimer dan vroeger toen de kinderen nog thuis waren en toen ze studeerden was het helemaal opletten.

Maar hoeveel gram kip eten jullie dan per keer per persoon? En in 1 stuk gebakken of is t dan onderdeel van een maaltijd, bv stukjes in de nasi?

Sil1970 schreef op 19-06-2026 om 11:58:

[..]

Maar hoeveel gram kip eten jullie dan per keer per persoon? En in 1 stuk gebakken of is t dan onderdeel van een maaltijd, bv stukjes in de nasi?

Het is altijd onderdeel van een maaltijd. Bijvoorbeeld: een schotel van roergebakken spitskool met zilvervliesrijst en in reepjes gebakken kipfilet met shoarmakruiden en rozijnen. Nooit een filet in z'n geheel.

Of stamppot spinazie met stukjes gebakken kipfilet ernaast bijvoorbeeld. We delen altijd 1 grote kipfilet. 

Nasi eten we altijd vegetarisch met een gebakken ei, pindasaus en gebakken pinda's. 

Yumi schreef op 18-06-2026 om 20:34:

[..]

Het ging mij ook niet om de prijs, maar ik wil wel weten wat/of er iets aan de hand kan zijn.

Ik denk dat er niet zomaar gesjoemeld kan worden, bedrijven worden goed gecontroleerd. Daarnaast pikt een biologische boer het niet dat er producten onder de noemer biologisch verkocht worden, indien dit niet zo zou zijn. De biologische boer moet er immers veel voor doen om door de kwaliteitscontrole te komen.

Nou, ik hoop dat je gelijk hebt 

Herfstappeltaart schreef op 20-06-2026 om 08:05:

[..]

Nou, ik hoop dat je gelijk hebt

Bedrijven in de voedingsketen zijn heel streng naar elkaar. Wij moeten de gegevens van de leveranciers van onze leveranciers delen met onze klanten. 

Het hebben van een officieel certificate dat je alles onder controle hebt is niet genoeg. Het audit rapport van een onafhankelijke partij is niet genoeg de klant wil het zelf zien. En zo'n audit kost 1 of meer dagen. En het is niet 1 klant maar bij sommige van onze productie locaties zijn er zeker 1x per maand klanten die alles door akkeren. En een klant als coca cola of pepsi hebben grote invloed op hun leveranciers en de keten daar onder.

Kersen van Nederlandse afkomst bij de AH: 5,99 voor 350 gram.
Kersen waarbij staat bij herkomst "klasse 1" (kennelijk betekent dit dat het staat voor topkwaliteit: de producten zijn gaaf, goed ontwikkeld, hebben de juiste vorm en kleur en zijn vrijwel onbeschadigd): vanaf volgende week 3,59 voor 500 gram, normaal 5,99 voor die 500 gram.

Ik snap het niet meer
Waarom zijn Nederlandse kersen duurder? Die bak van 500 gram (niet Nederlandse kersen) ziet er in de winkel ook echt niet lekker uit, de kersen zijn lichtrood van kleur. Is dat dan het verschil?
Hoe dan ook: kersen zijn mij gewoon te duur geworden.




Venusss schreef op 20-06-2026 om 10:27:

Kersen van Nederlandse afkomst bij de AH: 5,99 voor 350 gram.
Kersen waarbij staat bij herkomst "klasse 1" (kennelijk betekent dit dat het staat voor topkwaliteit: de producten zijn gaaf, goed ontwikkeld, hebben de juiste vorm en kleur en zijn vrijwel onbeschadigd): vanaf volgende week 3,59 voor 500 gram, normaal 5,99 voor die 500 gram.

Ik snap het niet meer
Waarom zijn Nederlandse kersen duurder? Die bak van 500 gram (niet Nederlandse kersen) ziet er in de winkel ook echt niet lekker uit, de kersen zijn lichtrood van kleur. Is dat dan het verschil?
Hoe dan ook: kersen zijn mij gewoon te duur geworden.




Er ziin veel verschillende kersenrassen en lichtrode kunnen ook gewoon rijp en smakelijk zijn.

Ik kocht in mijn vorige woonplaats altijd kersen direct bij de teler en door het seisoen heen smaakten ze verschillend. Ik vond de kordia's altijd de lekkerste. Mocht er een kersenteler bij jou in de buurt zitten ze daar eens kopen, ook duur maar verser en lekkerder dan uit de supermarkt.

Venusss schreef op 20-06-2026 om 10:27:

Kersen van Nederlandse afkomst bij de AH: 5,99 voor 350 gram.
Kersen waarbij staat bij herkomst "klasse 1" (kennelijk betekent dit dat het staat voor topkwaliteit: de producten zijn gaaf, goed ontwikkeld, hebben de juiste vorm en kleur en zijn vrijwel onbeschadigd): vanaf volgende week 3,59 voor 500 gram, normaal 5,99 voor die 500 gram.

Ik snap het niet meer
Waarom zijn Nederlandse kersen duurder? Die bak van 500 gram (niet Nederlandse kersen) ziet er in de winkel ook echt niet lekker uit, de kersen zijn lichtrood van kleur. Is dat dan het verschil?
Hoe dan ook: kersen zijn mij gewoon te duur geworden.

Die lichtrode waren lekker, gisteren de (dure!) Nederlandse kersen gekocht, maar die waren overrijp en niet lekker.

Ik lust geen kersen. Mijn dochter haalt ze regelmatig op de markt voor veel minder maar die moeten wel in een dag op. Dat lukt haar overigens ook wel.

Hoewel ik uit de Betuwe kom van oorsprong (en daarom ook verwend ben qua smaak en beschikbaarheid), wist ik niet dat lichtrode kersen ook lekker konden zijn. Weer wat geleerd  

Maar ik snap nog steeds niet goed waarom kersen van Nederlandse bodem duurder zijn. De looks wellicht dan?

Venusss schreef op 20-06-2026 om 13:10:

Hoewel ik uit de Betuwe kom van oorsprong (en daarom ook verwend ben qua smaak en beschikbaarheid), wist ik niet dat lichtrode kersen ook lekker konden zijn. Weer wat geleerd

Maar ik snap nog steeds niet goed waarom kersen van Nederlandse bodem duurder zijn. De looks wellicht dan?

Hoger arbeidsloon voor de plukkers en verpakking. Het scheelt nogal of je €15 bruto moet betalen of €3,50

Ysenda schreef op 20-06-2026 om 09:25:

[..]

Bedrijven in de voedingsketen zijn heel streng naar elkaar. Wij moeten de gegevens van de leveranciers van onze leveranciers delen met onze klanten.

Het hebben van een officieel certificate dat je alles onder controle hebt is niet genoeg. Het audit rapport van een onafhankelijke partij is niet genoeg de klant wil het zelf zien. En zo'n audit kost 1 of meer dagen. En het is niet 1 klant maar bij sommige van onze productie locaties zijn er zeker 1x per maand klanten die alles door akkeren. En een klant als coca cola of pepsi hebben grote invloed op hun leveranciers en de keten daar onder.

Tja, lang leve de schijnveiligheid….

Mijn buurman is uitbener bij een slachterij. Ze krijgen partijen vlees om uit te benen, te snijden, te verwerken enz. Een deel van die partijen zijn biologisch en een deel niet. Supermarkten en slagers bestellen daar hun vlees, een deel van de bestelling moet biologisch zijn. De praktijk: Als er niet genoeg is voor de biologische bestellingen, dan gaat er ‘gewoon’ niet biologisch vlees bij/in alszijnde biologisch. Geen haan die daar naar kraait of dat door heeft.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.