Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wat vind jij ( te ) duur geworden?


Herfstappeltaart schreef op 10-06-2026 om 09:13:

[..]

Dan zal ik maar niet vertellen wat wij voor kipfilet betalen. Tussen de 25 en 30 euro voor 4 grote kipfilets. Daar doen we ruim een maand mee met z'n tweeën. Het zijn prachtige, biologische kipfilets.

Maar als dat in je budget zit, is dat toch helemaal prima? Ik kan dat helaas niet betalen, dus ik koop dat niet. Ik eet ook grotendeels vega, maar haal af en toe bio vlees en vis bij de AH als er zo'n 40-procent-kortingssticker op zit. En ik heb AH Premium, dus ik krijg 10% korting op al het bio-assortiment. Het liefst eet ik alles bio, maar dat kan ik gewoon niet betalen. Als minimuminkomen is het al lastig om maandelijks rond te komen met deze boodschappenprijzen. Ik denk dat veel mensen best bio willen eten, maar dat ze gewoon niet kunnen betalen en dus dan maar een kiloknaller halen. Ik haal dan liever een vega burger, want die is best goedkoop, maar ja, dat lust niet iedereen. Ik kan me echt voorstellen dat het als gezin met kinderen bijna onmogelijk is om rond te komen met deze prijzen. Ik vind het echt bizar wat ik elke keer kwijt ben aan een handjevol boodschappen. Schandalig eigenlijk.  

Tango schreef op 10-06-2026 om 19:44:

[..]

Totaal off topic. Wat is een rant??



Een rant is een gepassioneerde, vaak luide en boze tirade. Het is een uiting waarbij iemand uitgebreid en gefrustreerd zijn of haar hart lucht over een bepaald onderwerp, zoals een vervelende ervaring of iets in het nieuws.

Jujubee schreef op 11-06-2026 om 05:57:

[..]

Maar als dat in je budget zit, is dat toch helemaal prima? Ik kan dat helaas niet betalen, dus ik koop dat niet. Ik eet ook grotendeels vega, maar haal af en toe bio vlees en vis bij de AH als er zo'n 40-procent-kortingssticker op zit. En ik heb AH Premium, dus ik krijg 10% korting op al het bio-assortiment. Het liefst eet ik alles bio, maar dat kan ik gewoon niet betalen. Als minimuminkomen is het al lastig om maandelijks rond te komen met deze boodschappenprijzen. Ik denk dat veel mensen best bio willen eten, maar dat ze gewoon niet kunnen betalen en dus dan maar een kiloknaller halen. Ik haal dan liever een vega burger, want die is best goedkoop, maar ja, dat lust niet iedereen. Ik kan me echt voorstellen dat het als gezin met kinderen bijna onmogelijk is om rond te komen met deze prijzen. Ik vind het echt bizar wat ik elke keer kwijt ben aan een handjevol boodschappen. Schandalig eigenlijk.

Dat snap ik helemaal hoor. Wij zijn nog maar met z'n tweeën, kinderen al lang en breed volwassen. En zoals gezegd: die kipfilet doen wij 1 à 2 maanden mee, zo weinig eten we ervan. Wij hebben het nu wat ruimer dan vroeger toen de kinderen nog thuis waren en toen ze studeerden was het helemaal opletten.

MMcGonagall schreef op 10-06-2026 om 20:18:

[..]

Hoeveel gram heb je dan? Een kilo?

Ik heb het even voor je opgezocht (in de vriezer gekeken). De kipfilet kost 40,43 euro per kilo.

De ene filet is wat groter dan de andere. Er zitten pakjes bij van 8,50 maar ook van 10,50. Ik koop ze diepgevroren. Ik koop ze bij een biologische boerderij in de buurt, maar ze zijn afkomstig van Huis Ter Mee. 

Herfstappeltaart schreef op 11-06-2026 om 11:31:

[..]

Dat snap ik helemaal hoor. Wij zijn nog maar met z'n tweeën, kinderen al lang en breed volwassen. En zoals gezegd: die kipfilet doen wij 1 à 2 maanden mee, zo weinig eten we ervan. Wij hebben het nu wat ruimer dan vroeger toen de kinderen nog thuis waren en toen ze studeerden was het helemaal opletten.

Dan eten jullie echt maar heel weinig vlees. Ik koop nooit biologisch vlees want dat vind ik te duur. Dat is het natuurlijk ook wel als je elke dag vlees eet. 

watertoren schreef op 11-06-2026 om 12:04:

[..]

Dan eten jullie echt maar heel weinig vlees. Ik koop nooit biologisch vlees want dat vind ik te duur. Dat is het natuurlijk ook wel als je elke dag vlees eet.

Zeker. Daarom eten wij heel weinig vlees. Ik vind diervriendelijkheid belangrijk (voor zover vlees eten überhaupt diervriendelijk is) en maken dus de keuze om de dieren die we eten iig een goed leven te garanderen. 

Herfstappeltaart schreef op 11-06-2026 om 11:47:

[..]

Ik heb het even voor je opgezocht (in de vriezer gekeken). De kipfilet kost 40,43 euro per kilo.

De ene filet is wat groter dan de andere. Er zitten pakjes bij van 8,50 maar ook van 10,50. Ik koop ze diepgevroren. Ik koop ze bij een biologische boerderij in de buurt, maar ze zijn afkomstig van Huis Ter Mee.

Dat is ruim 60% duurder dan de scharrelkipfilet bij mijn supermarkt. Ik zou dat er niet voor over hebben. Wij eten ook best wel regelmatig kip(dij)filet omdat dat veel eiwitten en weinig calorieën bevat. Die van jou is vast veel lekkerder.

MMcGonagall schreef op 11-06-2026 om 17:06:

[..]

Dat is ruim 60% duurder dan de scharrelkipfilet bij mijn supermarkt. Ik zou dat er niet voor over hebben. Wij eten ook best wel regelmatig kip(dij)filet omdat dat veel eiwitten en weinig calorieën bevat. Die van jou is vast veel lekkerder.

Maar scharrelkip is ook geen biologische kip hè. Bij mij gaat het puur om de diervriendelijkheid dus of het lekkerder is zou ik niet durven beweren. Maar het is duur, dat ben ik onmiddellijk met je eens. Maar omdat we er zo weinig van eten is het te doen. 

Herfstappeltaart schreef op 11-06-2026 om 19:24:

[..]

Maar scharrelkip is ook geen biologische kip hè. Bij mij gaat het puur om de diervriendelijkheid dus of het lekkerder is zou ik niet durven beweren. Maar het is duur, dat ben ik onmiddellijk met je eens. Maar omdat we er zo weinig van eten is het te doen.

Dit is ook mijn tactiek: weinig eten van goede kwaliteit. Ik ben er ook van overtuigd dat de voedingswaarde per gram hoger is. Sowieso geldt dat omdat er bijvoorbeeld geen vocht (met eventueel plantaardige eiwitten erin) wordt geïnjecteerd, maar ook doordat het dier zelf beter heeft gegeten.

Herfstappeltaart schreef op 11-06-2026 om 19:24:

[..]

Maar scharrelkip is ook geen biologische kip hè. Bij mij gaat het puur om de diervriendelijkheid dus of het lekkerder is zou ik niet durven beweren. Maar het is duur, dat ben ik onmiddellijk met je eens. Maar omdat we er zo weinig van eten is het te doen.

merk je verschil met de bio-kipfilet van de supermarkt? ik betaal 25/30 euro per kilo dus dat scheelt best veel

Broadway schreef op 18-06-2026 om 09:56:

[..]

merk je verschil met de bio-kipfilet van de supermarkt? ik betaal 25/30 euro per kilo dus dat scheelt best veel

Ik weet het niet want dat eet ik nooit. Ik sta wat wantrouwig tegenover de biologische kip en vlees uit de supermarkt omdat ik eens een reportage heb gezien dat dit vaak helemaal niet echt biologisch is. Komt niet altijd uit NL en is een wat schimmige wereld. Maar zeker weet ik het niet hoor.

Overigens zie ik dat op de site van Huis ter Mee het verkooppunt waar ik het koop niet vermeld staat. (een biologische boerderij op Walcheren).

Herfstappeltaart schreef op 18-06-2026 om 10:32:

[..]

Ik weet het niet want dat eet ik nooit. Ik sta wat wantrouwig tegenover de biologische kip en vlees uit de supermarkt omdat ik eens een reportage heb gezien dat dit vaak helemaal niet echt biologisch is. Komt niet altijd uit NL en is een wat schimmige wereld. Maar zeker weet ik het niet hoor.

Overigens zie ik dat op de site van Huis ter Mee het verkooppunt waar ik het koop niet vermeld staat. (een biologische boerderij op Walcheren).

Ik eet geen kip, maar of het product voldoet aan de eisen om de term biologisch te mogen gebruiken zijn er keurmerken. Bedrijven worden gecontroleerd door Skal, die zijn herkenbaar aan het groene blaadje op de verpakking. Daarnaast is er nog het EKO en het Demeter keurmerk, de 2 laatste stellen hogere eisen.

Skal Biocontrole is een onafhankelijke organisatie voor het toezicht op de biologische productie in Nederland. Skal ziet er op toe dat de biologische productie in Nederland aan de biologische wetten en regelgeving voldoet. Hiervoor geeft Skal een biologisch keurmerk af.

Skal Biocontrole is een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN). Het ministerie van LVVN heeft Skal Biocontrole aangewezen als controlerende autoriteit voor de uitvoering van deze wettelijke taken.


EKO-keurmerk

Volgens de biologische principes boeren, gaat soms verder dan wat er in de Europese wetgeving is vastgelegd. Verschillende biologische boeren en producenten gebruiken bijvoorbeeld groene stroom, doen aan natuurbeheer, werken met zorgbehoevenden en letten op verpakkingen. Wanneer bedrijven deze principes onderschrijven, kunnen ze gebruik maken van het EKO-keurmerk.

Het EKO-keurmerk staat dus voor gecontroleerd biologische producten van producenten die bovenwettelijke duurzaamheidsinspanningen leveren.

Demeter is het kwaliteitskeurmerk voor biologisch-dynamische landbouw en gaat op verschillende vlakken verder dan biologisch.

Alle producten met dit keurmerk voldoen (als minimale eis) aan de normen voor biologische landbouw. Boeren en verwerkers die daar bovenop ook voldoen aan de Demeternormen, mogen het Demeter-keurmerk voeren. Deze aanvullende eisen richten zich onder meer op een levende bodem, ruimte voor biodiversiteit en extra aandacht voor dierenwelzijn.

Yumi schreef op 18-06-2026 om 11:36:

[..]

Ik eet geen kip, maar of het product voldoet aan de eisen om de term biologisch te mogen gebruiken zijn er keurmerken. Bedrijven worden gecontroleerd door Skal, die zijn herkenbaar aan het groene blaadje op de verpakking. Daarnaast is er nog het EKO en het Demeter keurmerk, de 2 laatste stellen hogere eisen.

Skal Biocontrole is een onafhankelijke organisatie voor het toezicht op de biologische productie in Nederland. Skal ziet er op toe dat de biologische productie in Nederland aan de biologische wetten en regelgeving voldoet. Hiervoor geeft Skal een biologisch keurmerk af.

Skal Biocontrole is een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN). Het ministerie van LVVN heeft Skal Biocontrole aangewezen als controlerende autoriteit voor de uitvoering van deze wettelijke taken.


EKO-keurmerk

Volgens de biologische principes boeren, gaat soms verder dan wat er in de Europese wetgeving is vastgelegd. Verschillende biologische boeren en producenten gebruiken bijvoorbeeld groene stroom, doen aan natuurbeheer, werken met zorgbehoevenden en letten op verpakkingen. Wanneer bedrijven deze principes onderschrijven, kunnen ze gebruik maken van het EKO-keurmerk.

Het EKO-keurmerk staat dus voor gecontroleerd biologische producten van producenten die bovenwettelijke duurzaamheidsinspanningen leveren.

Demeter is het kwaliteitskeurmerk voor biologisch-dynamische landbouw en gaat op verschillende vlakken verder dan biologisch.

Alle producten met dit keurmerk voldoen (als minimale eis) aan de normen voor biologische landbouw. Boeren en verwerkers die daar bovenop ook voldoen aan de Demeternormen, mogen het Demeter-keurmerk voeren. Deze aanvullende eisen richten zich onder meer op een levende bodem, ruimte voor biodiversiteit en extra aandacht voor dierenwelzijn.

Ja dit wist en weet ik allemaal, maar er schijnt dus gesjoemeld te worden met 'biologisch vlees' uit de supermarkt. Ik kan het niet hard maken maar een paar jaar terug is daar een reportage over geweest. Misschien is het inmiddels niet meer zo maar het heeft me toen argwanend gemaakt. 

Maar goed, ik heb de prijs ervoor over en zoals gezegd: onze kipconsumptie is heel klein.

Er zal helaas altijd weleens gesjoemeld worden, maar niet structureel. bio in de winkel is bio. daar kun je vanuit gaan. écht zeker weet je het alleen als je zoals jij de kip van een specifieke boer koopt, maar dan moet je wel zeker weten dat ook hij niet importeert.

zo koop ik naast bio kip ook betsy's kip direct bij de stal. niet bio, maar voor mij helemaal prima als het over dierenwelzijn en zorg voor de omgeving gaat

Broadway schreef op 18-06-2026 om 12:57:

Er zal helaas altijd weleens gesjoemeld worden, maar niet structureel. bio in de winkel is bio. daar kun je vanuit gaan. écht zeker weet je het alleen als je zoals jij de kip van een specifieke boer koopt, maar dan moet je wel zeker weten dat ook hij niet importeert.

zo koop ik naast bio kip ook betsy's kip direct bij de stal. niet bio, maar voor mij helemaal prima als het over dierenwelzijn en zorg voor de omgeving gaat

Betsy's kip. Ik ga eens kijken wat dit is.

Hmmm 1 beterleven ster zie ik.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.