Financiën en recht
lientje69
15-03-2025 om 17:55
Wat vind jij ( te ) duur geworden?
Het is een goedlopend topic op Viva. Hier kon ik hem zo gauw niet vinden. Of ik zoek niet goed natuurlijk maar gezien de berichten in de media over de extreme prijsstijgingen de laatste jaren ( sommige dingen zijn verdriedubbeld in prijs terwijl de kosten om iets te maken of de grondstoffen maar 20 procent gestegen zijn ) , leek het mij leuk dit topic te openen.
Dus. Barst los. Wat vinden jullie ( te ) duur geworden?
Dweedledee
09-06-2026 om 14:32
watertoren schreef op 09-06-2026 om 12:59:
Ik maak elk jaar een grote pan snert met een varkenshiel en speklappen. Dit was een recept van mijn moeder die al lange tijd geleden overleden is. Ik maak 'haar' snert nog elk jaar hoewel ik er zelf niks om geef. Ik doe dat voor mijn broer en schoonzus en zwager.
Superlief! ♥️
Wieder
09-06-2026 om 14:55
Dweedledee schreef op 09-06-2026 om 14:31:
[..]
Tis maar net wat je ontopic noemt. Ik vind een persoonlijke rant over iets wat een ander blijkbaar wel een fijn product vindt, nogal onnodig, niet interessant en irrelevant. Even kort toevoegen dat 4-euro-nogwat wel duur is, maakt het niet bijzonder ontopic. Maar hey, you do you.
Of je stelt je iets minder aan.
Dweedledee
09-06-2026 om 14:56
Wieder schreef op 09-06-2026 om 14:55:
[..]
Of je stelt je iets minder aan.
Fantastisch argument. Veelzeggend ook. Maar je hoort jezelf graag praten blijkbaar, dus nogmaals; you do you.
rionyriony
09-06-2026 om 15:43
Tuinfluiter schreef op 09-06-2026 om 09:52:
[..]
Ik vind het zo raar dat prei niet meer op gewicht gaat, was vroeger wel normaal.
De broccoli wel; die ging vroeger zoals ik me herinner, per kool, maar tegenwoordig wegen ze die af en bepalen de prijs bij de kassa.
Als je de laatste bent die prei koopt ben je de pineut want dan heb je de kleinste.
@Groentetuin: ik denk dat het groen eraf gesneden is omdat ze anders lastig te bewaren zijn in de koelkast. Ze liggen met hun zanderige groene deel dan over je bakjes yoghurt heen. Dus ze proberen alles zo mooi en efficiënt mogelijk aan te leveren. Mogelijk hebben ook klanten geklaagd. Ik was dat niet, want ik wou ook wel het groene deel erbij; het teveel haal ik er dan wel af voordat het in de koeler wordt opgeborgen.
PS: misschien dat het groen naar de bamigroentenmixafdeling gaat.
Herfstappeltaart
09-06-2026 om 15:45
Dweedledee schreef op 09-06-2026 om 14:31:
[..]
Tis maar net wat je ontopic noemt. Ik vind een persoonlijke rant over iets wat een ander blijkbaar wel een fijn product vindt, nogal onnodig, niet interessant en irrelevant. Even kort toevoegen dat 4-euro-nogwat wel duur is, maakt het niet bijzonder ontopic. Maar hey, you do you.
Ach joh, zie ergens de humor eens van in.
Dweedledee
09-06-2026 om 15:53
Herfstappeltaart schreef op 09-06-2026 om 15:45:
[..]
Ach joh, zie ergens de humor eens van in.
Humor is grappig. En ik vond werkelijk niets grappigs aan die rant. Maar goed, dat ben ik 
BlairW
09-06-2026 om 19:09
Tuinfluiter schreef op 09-06-2026 om 09:52:
[..]
Ik vind het zo raar dat prei niet meer op gewicht gaat, was vroeger wel normaal.
Ik koop gesneden prei, dan gaat het gewoon per 200/400 gram 😁
Smulkruimel
09-06-2026 om 21:05
Vlees van de keurslager. Was altijd al prijzig maar vindt het nu echt te duur geworden. Gemarineerde Kipspiesjes 4,50 per stuk. 22,50 voor 5 spiesjes 2 weken geleden.
Vanmiddag bij de Turkse slager 5 kipspiesjes en een kilo kippedijen samen 16,70.
Een hele kip die ik zelf in de oven braad is ruim 10 euro goedkoper dan bij de keurslager.
Het wordt allemaal wat minder mooi gepresenteerd bij de turkse slager, maar dat vind ik het grote verschil niet waard. Het vlees is erg goed en daar gaat het om.
Herfstappeltaart
10-06-2026 om 09:13
Smulkruimel schreef op 09-06-2026 om 21:05:
Vlees van de keurslager. Was altijd al prijzig maar vindt het nu echt te duur geworden. Gemarineerde Kipspiesjes 4,50 per stuk. 22,50 voor 5 spiesjes 2 weken geleden.
Vanmiddag bij de Turkse slager 5 kipspiesjes en een kilo kippedijen samen 16,70.
Een hele kip die ik zelf in de oven braad is ruim 10 euro goedkoper dan bij de keurslager.Het wordt allemaal wat minder mooi gepresenteerd bij de turkse slager, maar dat vind ik het grote verschil niet waard. Het vlees is erg goed en daar gaat het om.
Dan zal ik maar niet vertellen wat wij voor kipfilet betalen. Tussen de 25 en 30 euro voor 4 grote kipfilets. Daar doen we ruim een maand mee met z'n tweeën. Het zijn prachtige, biologische kipfilets.
Yumi
10-06-2026 om 10:38
Smulkruimel schreef op 09-06-2026 om 21:05:
Een hele kip die ik zelf in de oven braad is ruim 10 euro goedkoper dan bij de keurslager.Het wordt allemaal wat minder mooi gepresenteerd bij de turkse slager, maar dat vind ik het grote verschil niet waard. Het vlees is erg goed en daar gaat het om.
Het grote verschil zit in het dierenleed, de Turkse slager en de supermarkt verkopen halal geslachte kippen, zonder beterleven keurmerk. Deze dieren hebben geen leven en een nare dood, maar het is wel goedkoper.
Miraval
10-06-2026 om 12:39
Yumi schreef op 10-06-2026 om 10:38:
[..]
Het grote verschil zit in het dierenleed, de Turkse slager en de supermarkt verkopen halal geslachte kippen, zonder beterleven keurmerk. Deze dieren hebben geen leven en een nare dood, maar het is wel goedkoper.
Komt nog bij dat een gemiddelde Turkse slager hun vlees importeert vanuit een Halal groothandel uit andere landen, daardoor wellicht tegen lagere prijzen hun vlees aan kunnen bieden, omdat ze vallen binnen het halal keurmerk is vaak onduidelijk of deze dieren verdoofd geslacht zijn, iets wat dan weer niet gewenst is.
Dus we importeren een heleboel vlees vanuit het buitenland naar Nederland vanwege de strenge regels over verdoofd slachten in Nederland, terwijl we hier vlees genoeg hebben.
Ik zou liever zien dat het vlees hier in de supermarkt alleen maar een Nederlandse herkomst heeft, voor zover mogelijk. Duurder ja waarschijnlijk wel, maar iig diervriendelijker dan Halal vlees of die lekkere biefstuk uit Argentinië waar de omstandigheden mbt slachten en transport ronduit vreselijk zijn.
Herfstappeltaart
10-06-2026 om 13:06
Miraval schreef op 10-06-2026 om 12:39:
[..]
Komt nog bij dat een gemiddelde Turkse slager hun vlees importeert vanuit een Halal groothandel uit andere landen, daardoor wellicht tegen lagere prijzen hun vlees aan kunnen bieden, omdat ze vallen binnen het halal keurmerk is vaak onduidelijk of deze dieren verdoofd geslacht zijn, iets wat dan weer niet gewenst is.
Dus we importeren een heleboel vlees vanuit het buitenland naar Nederland vanwege de strenge regels over verdoofd slachten in Nederland, terwijl we hier vlees genoeg hebben.
Ik zou liever zien dat het vlees hier in de supermarkt alleen maar een Nederlandse herkomst heeft, voor zover mogelijk. Duurder ja waarschijnlijk wel, maar iig diervriendelijker dan Halal vlees of die lekkere biefstuk uit Argentinië waar de omstandigheden mbt slachten en transport ronduit vreselijk zijn.
Eens. Rundergehakt kopen wij alleen van een biologische Angusfokkerij hier in de provincie. Er wordt af en toe een rund geslacht en een klein stukje verderop verwerkt. Geen vervoerstoestanden.
Wij eten ongeveer 1 à 2 keer per week vlees. Kipfilet of rundergehakt, meer eigenlijk niet. Vaak denk ik ineens: goh, we hebben deze week nog helemaal geen vlees gegeten. En dan laat ik dat zo.
Tango
10-06-2026 om 19:44
Dweedledee schreef op 09-06-2026 om 15:53:
[..]
Humor is grappig. En ik vond werkelijk niets grappigs aan die rant. Maar goed, dat ben ik
Totaal off topic. Wat is een rant??
MMcGonagall
10-06-2026 om 20:18
Herfstappeltaart schreef op 10-06-2026 om 09:13:
[..]
Dan zal ik maar niet vertellen wat wij voor kipfilet betalen. Tussen de 25 en 30 euro voor 4 grote kipfilets. Daar doen we ruim een maand mee met z'n tweeën. Het zijn prachtige, biologische kipfilets.
Hoeveel gram heb je dan? Een kilo?