Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wat vind jij ( te ) duur geworden?

Broodjebrie schreef op 17-05-2026 om 21:50:

[..]

Ik zit hier ook weleens aan te denken. Ik lees graag, maar boeken worden steeds duurder. Kobo is dus goedkoper begrijp ik?

Ik ben vorig jaar weer lid geworden van de bieb. Scheelt me een hoop geld. 
Geen idee hoe het zit met kobo, maar ik kan me voorstellen dat dat ook goedkoper is.

Je kunt ook Ebooks bij de bieb lenen inderdaad, en ebooks kopen is (meestal) ook veel goedkoper dan papieren boeken. 

Moosey schreef op 17-05-2026 om 23:49:

Je kunt ook Ebooks bij de bieb lenen inderdaad, en ebooks kopen is (meestal) ook veel goedkoper dan papieren boeken.

Ik haal de meeste van mijn boeken uit mini biebs of van de kringloop.

dank voor de tips!

Ysenda schreef op 18-05-2026 om 00:45:

[..]

Ik haal de meeste van mijn boeken uit mini biebs of van de kringloop.

Ja dat is ook lekker voordelig (en leuk!) Enige nadeel vind ik dat ik zo verslingerd ben geraakt aan mijn ereader, het leest zo comfortabel, neemt makkelijk mee, nooit last van te weinig licht, valt nooit dicht en dat je dan niet meer weet waar je bent…. Maar ik vind minibiebs wel heel leuk!

Moosey schreef op 18-05-2026 om 09:03:

[..]

Ja dat is ook lekker voordelig (en leuk!) Enige nadeel vind ik dat ik zo verslingerd ben geraakt aan mijn ereader, het leest zo comfortabel, neemt makkelijk mee, nooit last van te weinig licht, valt nooit dicht en dat je dan niet meer weet waar je bent…. Maar ik vind minibiebs wel heel leuk!

Ik zal niet snel overstappen naar een e-reader, veel te kwetsbaar.

Een boek wordt nat en droogt en kan je weer lezen. Een boek kreukt in je rugzak die te vol zit maar blijft te lezen daarna.

Ja, boeken worden nat: vallen in bad, in het zwembad, een plas, of in een doorweekte rugzak.

En ik stamp mijn rugzak met kampeerzooi letterlijk aan. Dat vind zo'n ding ook niet fijn.

En ook belangrijk: je mist de typische boekengeur. Vooral een nieuw nog ongelezen boek ruikt zo lekker. Vol verwachting of zo.

Ysenda schreef op 18-05-2026 om 09:09:

[..]

Een boek wordt nat en droogt en kan je weer lezen. Een boek kreukt in je rugzak die te vol zit maar blijft te lezen daarna.

Ja, boeken worden nat: vallen in bad, in het zwembad, een plas, of in een doorweekte rugzak.

En ik stamp mijn rugzak met kampeerzooi letterlijk aan. Dat vind zo'n ding ook niet fijn.

En ook belangrijk: je mist de typische boekengeur. Vooral een nieuw nog ongelezen boek ruikt zo lekker. Vol verwachting of zo.

je laatste argument klopt, de rest niet. mijn ereader heeft een hoes en is waterdicht. 

maar het maakt niet uit want iedereen pakt wat zijn voorkeur heeft

Broadway schreef op 18-05-2026 om 09:56:

[..]

je laatste argument klopt, de rest niet. mijn ereader heeft een hoes en is waterdicht.

maar het maakt niet uit want iedereen pakt wat zijn voorkeur heeft

Waterdicht klinkt goed, een hoes is ben ik bang ook niet stevig genoeg, als ik zie hoe hard cover boeken uit mijn tas komen. Ik heb het niet over mijn werkrugzak voor dagelijks gebruik maar iets waar tent etc in gepropt wordt, waar je op gaat zitten als je op je bus wacht. Het gaat niet heel zachtzinnig. 

Ysenda schreef op 18-05-2026 om 09:09:

[..]

Haha, helemaal mee eens.

Nee, voor mij gaat niets boven een echt boek. Zou wel compleet onbetaalbaar zijn als ik die allemaal moest kopen, dus lang leve de bieb! Lees ca 3 á 4 boeken per maand, dus dat ga ik absoluut niet kopen. Maar de bieb is echt m'n redding. Voor 50,- per jaar kan ik eindeloos lezen.

lientje69

lientje69

18-05-2026 om 16:20 Topicstarter

Hier is de bieb inmiddels  zo'n  65 euro. Ik lees ongeveer 8-10 boeken per maand.Weet nog niet zeker of ik lid blijf , wil bezuinigen.  Maar ja , wat is dan 65 euro als je graag leest. Ben echt al mijn hele leven lid. Vroeger als kind in de biebbus, magisch was dat vond ik.

On topic: ik was wat te vroeg in het ziekenhuis.  We namen een kleine cappuccino en een warme chocolademelk.  Niks erbij verder. 8,50. Vond ik nog best prijzig.

lientje69 schreef op 18-05-2026 om 16:20:

Hier is de bieb inmiddels zo'n 65 euro. Ik lees ongeveer 8-10 boeken per maand.Weet nog niet zeker of ik lid blijf , wil bezuinigen. Maar ja , wat is dan 65 euro als je graag leest. Ben echt al mijn hele leven lid. Vroeger als kind in de biebbus, magisch was dat vond ik.

On topic: ik was wat te vroeg in het ziekenhuis. We namen een kleine cappuccino en een warme chocolademelk. Niks erbij verder. 8,50. Vond ik nog best prijzig.

je kunt ook nog meer gaan lezen, dan wordt de prijs per boek weer lager.

Doe ik met mijn Cineville: ipv 4 films per maand doe ik er nu 4 per week (of meer) daardoor is het de € 26 per maand meer dan waard. 

lientje69 schreef op 18-05-2026 om 16:20:

Hier is de bieb inmiddels zo'n 65 euro. Ik lees ongeveer 8-10 boeken per maand.Weet nog niet zeker of ik lid blijf , wil bezuinigen. Maar ja , wat is dan 65 euro als je graag leest. Ben echt al mijn hele leven lid. Vroeger als kind in de biebbus, magisch was dat vond ik.

On topic: ik was wat te vroeg in het ziekenhuis. We namen een kleine cappuccino en een warme chocolademelk. Niks erbij verder. 8,50. Vond ik nog best prijzig.

65 euro per jaar is nog geen 6 euro per maand.  Dan nam ik bij wijze van spreken liever in het ziekenhuis geen drinken en bleef ik lid van de bieb.  Die boeken geven veel langer plezier.

lientje69

lientje69

18-05-2026 om 18:27 Topicstarter

Ysenda schreef op 18-05-2026 om 16:51:

[..]

je kunt ook nog meer gaan lezen, dan wordt de prijs per boek weer lager.

Doe ik met mijn Cineville: ipv 4 films per maand doe ik er nu 4 per week (of meer) daardoor is het de € 26 per maand meer dan waard.

Nou zo'n  dikke 120 boeken per jaar is wel voldoende denk ik 

Broodjebrie schreef op 18-05-2026 om 08:03:

dank voor de tips!

Bookchoice vind ik ook een aanrader. Dan krijg je 8 e-books per maand (ook zeer recente titels) voor 4 tot 6 euro per maand, afhankelijk van je abonnement. Ik heb een nog goedkopere aanbieding afgesloten met Black Friday en ik betaal volgens mij nu voor 1 jaar 25 euro. Echt geen geld! 

Die e-books blijven ook van jou, anders dan bij Kobo. 

Ik lees niet iedere maanden alle boeken, maar het zorgt er wel voor dat ik regelmatig een goed boek lees, dat ik zelf nooit had uitgekozen. 

Ja ik heb ook bookchoice. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.