Financiën en recht
lientje69
15-03-2025 om 17:55
Wat vind jij ( te ) duur geworden?
Het is een goedlopend topic op Viva. Hier kon ik hem zo gauw niet vinden. Of ik zoek niet goed natuurlijk maar gezien de berichten in de media over de extreme prijsstijgingen de laatste jaren ( sommige dingen zijn verdriedubbeld in prijs terwijl de kosten om iets te maken of de grondstoffen maar 20 procent gestegen zijn ) , leek het mij leuk dit topic te openen.
Dus. Barst los. Wat vinden jullie ( te ) duur geworden?
Jujubee
22-03-2026 om 11:13
Ysenda schreef op 22-03-2026 om 10:45:
[..]
Cao salarissen in de veterinaire sector zijn in 2024 met 8% omhoog gegaan en in 2025 met 4% dat verklaard een deel van de stijging en ook de andere kosten zijn vergelijkbaar gestegen.
Dat moet zoals overal ergens vandaan komen.
Dat begrijp ik, maar het gevolg is, vrees ik, dat de dieren daaronder gaan lijden. Mensen die het niet meer kunnen betalen en daarom maar niet naar de dierenarts gaan omdat ze het geld gewoon niet hebben.
Hetzelfde geldt voor de zorgkosten. Zat mensen die de tandarts mijden omdat ze het geld niet hebben om een kies aan te pakken of iets aan hun bloedende tandvlees te doen. Als je pech hebt en te lang wacht (zoals ik), kost dat je vijf kiezen of nog erger. Ik betaal me jaarlijks blauw aan tandartskosten want ik heb altijd weer wat. Vorig jaar twee wortelkanaalbehandelingen gehad en twee nieuwe kronen. Dat deed even pijn, niet alleen fysiek maar ook voor de spaarrekening. Met mijn rampengebit overweeg ik serieus vaak een kunstgebit; dan ben ik van al die ellende af. Maar ja, ik ben nog geen veertig. Gelukkig zijn de gaten in mijn mond niet zichtbaar.
In mijn ogen is het van de gekken dat mensen met missende voortanden moeten lopen omdat ze de tandarts niet kunnen betalen. Alles word duurder, qua maandelijkse kosten. Mijn zorgverzekering is 50 euro duurder geworden, de gemeentebelastingen 50 euro meer, water kost 20 euro meer, de huur gaat straks weer omhoog en ga zo maar door. Om over de boodschappen nog maar te zwijgen. Dus ja, ik vind alles bizar duur momenteel. Gelukkig heb ik geen auto want benzine is ook een ramp nu.
MMcGonagall
22-03-2026 om 11:45
De tandarts is wel echt duur. De verzekeringen heb ik opgezegd want die waren te duur voor wat je ervoor kreeg, maar als de kinderen nu iets groters hebben, betaal ik dat voor ze. Het is voor mensen met een lager inkomen niet meer op te brengen. Dan is 150 euro al een aderlating. Daar kun je voor sparen, maar het moet uit de lengte of de breedte komen. Mijn oudste heeft een kat waarvoor ze € 20 euro per maand spaart. Aangezien mijn katten me gezamenlijk in 1,5 jaar 2000+ euro hebben gekost, is dat een tijd sparen. Voor mij ook best een bedrag trouwens, daar kan ik ruim een week van op vakantie. Als deze katten het tijdelijke verruilen voor het oneindige, komen er geen andere.
Smulkruimel
22-03-2026 om 11:52
Wij hebben 20 jaar lang poezen gehad en ze altijd alles ook de zorg en dierenarts etc gegeven die ze nodig hadden. 3 jaar geleden de laatste poes laten inslapen. Maar de hoge dierenartskosten, vooral toen ze ouder werden, weerhouden ons er toch van weer poezen te nemen. Onze poezen hebben echt heel veel geld gekost en daar heb ik nooit over getwijfeld maar het zijn wel enorme uitgaves.
De poes van 8 maanden van een vriendin is geopereerd in een speciale dierenklieniek en de dag na de operatie alsnog overleden. 2600,00 euro kostte de operatie en opname. En daarbij nog alle kosten van de vele dierenartsbezoekjes en onderzoeken. Je wil gewoon niet hoeven twijfelen om je huisdier te laten opereren als het nodig is maar dit soort bedragen is voor veel mensen niet op te brengen.
Auwereel
22-03-2026 om 12:12
En als je niet de standaard hond of kat hebt, dan moet je nog hopen dat de dierenarts verstand van je dier heeft. En als die kliniek het pretendeert te hebben, extra hoge tarieven kan vragen, maar het dier na een dure operatie alsnog overlijdt.
Veel caviafora vinden dat je met een zieke cavia het halve land moet doorreizen om naar een dierenarts met kennis van zaken te gaan. Helaas is een cavia meestal flink ziek op het moment dat je als baasje doorhebt dat het niet goed gaat, dus zo'n reis is best zwaar voor zo'n ziek dier, zeker als je geen auto hebt. Dus kan je het de dierenarts ook niet aanrekenen dat de cavia alsnog sterft. Maar ondertussen heb je veel geld uitgegeven...
Wieder
22-03-2026 om 12:29
Ik ben ook allergisch voor dierenartsen die aan bijverkoop doen. Dan verzinnen ze Maand Van De Gebitsverzorging en dan moet je er ineens een bot van een bepaald merk , dat zij toevallig nèt in de aanbieding hebben, bijkopen. Anders vallen de hond z'n tanden er ineens uit denk ik. Bij diezelfde dierenarts probeerde de assistente me een slecht gevoel te geven toen mijn 13-jarige (grote, dus echt bejaarde) hond volgens hun foto's artrose had en ik daar wél pillen voor wilde, maar géén operatie. Toen zei ze: als je huisdieren neemt moet je daar verantwoordelijkheid voor nemen en er het beste voor willen. Toen zei ik: dat doe ik ook door de pillen te proberen en als dat niet helpt hem uit zijn lijden te verlossen, want ik ga een 13-jarige hond geen operatie aandoen waarbij hij misschien niet uit de narcose komt, en anders daarna moet revalideren. En schrijf me nu maar uit want door deze opmerking kom ik hier nooit meer!
Ik ben daarna naar een stalgenoot van mij gegaan die dierenarts is, die constateerde dat hij geen artrose maar bottumoren had. Volgens haar de pijnlijkste vorm van kanker voor die dieren. Ik ben naar huis gegaan met tramadol, daarvan werd hij misselijk en ongelukkig en niet veel later heb ik hem met alle liefde die ik in me had, in laten slapen. Ik snap echt dat een dierenarts een ondernemer is, maar als je mijn hond als product gaat behandelen, zoek ik wel een ander.
Smulkruimel
22-03-2026 om 12:52
Wieder schreef op 22-03-2026 om 12:29:
Ik ben ook allergisch voor dierenartsen die aan bijverkoop doen. Dan verzinnen ze Maand Van De Gebitsverzorging en dan moet je er ineens een bot van een bepaald merk , dat zij toevallig nèt in de aanbieding hebben, bijkopen. Anders vallen de hond z'n tanden er ineens uit denk ik. Bij diezelfde dierenarts probeerde de assistente me een slecht gevoel te geven toen mijn 13-jarige (grote, dus echt bejaarde) hond volgens hun foto's artrose had en ik daar wél pillen voor wilde, maar géén operatie. Toen zei ze: als je huisdieren neemt moet je daar verantwoordelijkheid voor nemen en er het beste voor willen. Toen zei ik: dat doe ik ook door de pillen te proberen en als dat niet helpt hem uit zijn lijden te verlossen, want ik ga een 13-jarige hond geen operatie aandoen waarbij hij misschien niet uit de narcose komt, en anders daarna moet revalideren. En schrijf me nu maar uit want door deze opmerking kom ik hier nooit meer!
Ik ben daarna naar een stalgenoot van mij gegaan die dierenarts is, die constateerde dat hij geen artrose maar bottumoren had. Volgens haar de pijnlijkste vorm van kanker voor die dieren. Ik ben naar huis gegaan met tramadol, daarvan werd hij misselijk en ongelukkig en niet veel later heb ik hem met alle liefde die ik in me had, in laten slapen. Ik snap echt dat een dierenarts een ondernemer is, maar als je mijn hond als product gaat behandelen, zoek ik wel een ander.
Onze dierenarts bood een extra pakket voor tijdens een operatie van onze poes. Dat kon je bijkopen voor alle poezen die ouder dan 8 jaar zijn. Dan wordt er extra goed voor de poes gezorgd met extra vitamines enzo tijdens de operatie zodat ze beter uit de narcose zouden komen en er hoorde nog vanalles bij waardoor ze beter konden ingrijpen als er toch iets mis zou gaan. Kosten 240,00. Toen kreeg ik ook het gevoel dat als ik het niet zou doen ik een slecht baasje zou zijn.
Heb toen gezegd dat ik er vanuit ga dat mijn dier de zorg krijgt die hij nodig heeft tijdens een operatie en heb het pakket niet genomen.
Ook alle vervelende onderzoeken toen onze poezen op leeftijd waren hebben we niet meer gedaan. Ze wilden toen helemaal tot het uiterste gaan bij een poes van 18,5 jaar om oorzaken te achterhalen. En er werd wel bij gezegd dat we er vanuit moesten gaan dat behandelen niet meer mogelijk zou zijn maar we dan wel zekerheid hadden wat hij precies mankeerde. Dat wilde ik hem niet aandoen en hem gewoon lekker verwennen zolang het nog kon. Poes is 3 weken later overleden.
lientje69
22-03-2026 om 12:56
Dochter heeft een paard. Als daar even de veearts voor moet komen ben je zo 500 euro kwijt. Stalling ooit gestart op 200 per maand en inmiddels 425. Zal ook nog wel hoger worden. Hoefsmid, paardentandarts. Nieuw zadel laatst : 3000 euro...
Ooit voor de rijken. Toen betaalbaar voor de middenmoot. Maar inmiddels weer op weg naar alleen betaalbaar voor de rijken. Wij zijn van: een dier neem je voor je leven . Dochter werkt er hard voor ( verpleegkundige ). Als het niet meer gaat gaan wij bijspringen. Maar duur? Zeker!
Netherfield
22-03-2026 om 16:48
Kruiden. Potje nootmuskaat Jumbo huismerk: €3,50! Nu meegenomen bij de Aldi voor €0,99.
Broodjebrie
22-03-2026 om 17:32
Netherfield schreef op 22-03-2026 om 16:48:
Kruiden. Potje nootmuskaat Jumbo huismerk: €3,50! Nu meegenomen bij de Aldi voor €0,99.
Ik merk ook dat de aldi met sommige dingen goedkoper is, ik ga er ook steeds vaker heen.
Groentetuin
22-03-2026 om 17:32
ik vind kiwi 's zo duur geworden,een paar jaar geleden kocht je een bak vol in de aanbieding voor veel minder dan nu
Loulou39
22-03-2026 om 17:45
Netherfield schreef op 22-03-2026 om 16:48:
Ik haal kruiden bij de Lidl, toevallig net gisteren vergeleken met Albert Heijn (daar doe ik meestal mijn boodschappen) en het scheelt soms wel twee of drie euro.
RaSa
22-03-2026 om 18:12
Cadeaupapier. 2,75 euro voor een rol. En ik kan het niet bewijzen. Maar ik zou zweren dat ik vroeger veel meer kon inpakken met een rol. En de rollen dus korter zijn geworden.
Caroline80
22-03-2026 om 19:17
Groentetuin schreef op 22-03-2026 om 17:32:
ik vind kiwi 's zo duur geworden,een paar jaar geleden kocht je een bak vol in de aanbieding voor veel minder dan nu
Die aanbiedingen zijn er nog steeds. Komende week 2,99 voor 1 kg.
bieb1963
22-03-2026 om 19:47
Loulou39 schreef op 22-03-2026 om 17:45:
[..]
Ik haal kruiden bij de Lidl, toevallig net gisteren vergeleken met Albert Heijn (daar doe ik meestal mijn boodschappen) en het scheelt soms wel twee of drie euro.
Daarvoor moet je naar zo’n Turkse/Marokkaans of whatever supermarktje. Veel en veel meer voor veel en veel minder.
Dolfje
22-03-2026 om 19:48
bieb1963 schreef op 22-03-2026 om 19:47:
[..]
Daarvoor moet je naar zo’n Turkse/Marokkaans of whatever supermarktje. Veel en veel meer voor veel en veel minder.
Eens. Ik haal kruiden altijd daar of in de toko.