Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wat vind jij ( te ) duur geworden?

Joszy schreef op 17-03-2026 om 19:03:

[..]

Ik zag op de Speld dat er een actie is waarbij je je auto mag inwisselen voor een volle tank benzine. Wel met de disclaimer erbij dat je bij sommige, oudere, auto's nog wel zult moeten bijbetalen voor je volle tank 🤣

😁

Was de dierenarts al genoemd? Vorig jaar bijna 1500 euro voor grote kater. Eerst zijn gebitje, vervolgens bleek hij diabetes te hebben, waarvoor hij nu medicijnen à € 240 euro per kwartaal krijgt. Nu is kleine kater ziek. Nog onduidelijk wat hij heeft, uit het bloedonderzoek kwam niets en van de echo van zijn hart moet ik de uitslag nog krijgen. Ik hoop dat ze wel iets vinden want hij is niet in orde en de teller staat inmiddels op € 560 aan onderzoeken.

BlairW schreef op 17-03-2026 om 19:45:

[..]

Ik weet niet waar jij geparkeerd hebt, maar ze hebben zelfs valet parking bij het oogziekenhuis daar en dat kost €16,95 per bezoek. Je geeft je auto af bij de ingang en ze brengen je auto weer terug na je bezoek. De parkeergarages zijn rond de €5,30 per uur daar in de omgeving.

volgens mij is dat intussen ook al de 19 gepasseerd

nlies schreef op 18-03-2026 om 01:35:

[..]

volgens mij is dat intussen ook al de 19 gepasseerd

Volgens hun eigen website niet.

nlies schreef op 17-03-2026 om 17:29:

[..]

dan ben je vast niet in Rotterdam oogziekenhuis geweest

Of in het Erasmus MC.  Twee weken geleden 14.50 euro voor een controleafspraak gevolgd door bloedprikken.

MMcGonagall schreef op 17-03-2026 om 21:56:

Was de dierenarts al genoemd? Vorig jaar bijna 1500 euro voor grote kater. Eerst zijn gebitje, vervolgens bleek hij diabetes te hebben, waarvoor hij nu medicijnen à € 240 euro per kwartaal krijgt. Nu is kleine kater ziek. Nog onduidelijk wat hij heeft, uit het bloedonderzoek kwam niets en van de echo van zijn hart moet ik de uitslag nog krijgen. Ik hoop dat ze wel iets vinden want hij is niet in orde en de teller staat inmiddels op € 560 aan onderzoeken.

De dierenarts heb ik altijd al duur gevonden. Paar jaar geleden ging ik met een familielid naar dierenarts omdat haar hond zou worden ingeslapen. Na 10 minuten stonden we weer buiten, 120 euro armer. Ongelooflijk..

Broodjebrie schreef op 18-03-2026 om 07:46:

[..]

De dierenarts heb ik altijd al duur gevonden. Paar jaar geleden ging ik met een familielid naar dierenarts omdat haar hond zou worden ingeslapen. Na 10 minuten stonden we weer buiten, 120 euro armer. Ongelooflijk..

Daar heb ik vorig jaar 130 voor betaald, inclusief destructie.

Maar bij die dierenarts betaal je niet alleen de handeling maar ook de personeelskosten niet alleen van de arts maar ook van de assistenten. En dan natuurlijk ook de praktijkkosten met alle apparatuur etc. Hoe meer apparatuur er in de achtergrond aanwezig is hoe duurder ze meestal zijn maar ook hoe meer ze kunnen.

Ysenda schreef op 18-03-2026 om 07:57:

[..]

Maar bij die dierenarts betaal je niet alleen de handeling maar ook de personeelskosten niet alleen van de arts maar ook van de assistenten. En dan natuurlijk ook de praktijkkosten met alle apparatuur etc. Hoe meer apparatuur er in de achtergrond aanwezig is hoe fuurder ze meestal zijn maar ook hoe meer ze kunnen.

Snap ik wel hoor, maar ik vind de bedragen zo absurd hoog. Heb zelf geen dieren, maar ik hoor om me heen wel steeds meer geklaag over de hoge kosten bij de dierenarts. 

Broodjebrie schreef op 18-03-2026 om 07:46:

[..]

Ik had 130 euro voor onderzoek en toch maar besluit tot euthanasie van een cavia, maar dat werd uitgebreid te tijd voor genomen.

Onze vriendelijk geprijsde zelfstandige dierenarts met hart voor de dieren is overgenomen, zoals zoveel praktijken, door Evidensia. Ze zijn in een klap een stuk duurder, hebben vage pakketten en proberen ineens allerhande supplementen bij te verkopen. De eigenaren zijn nog steeds dezelfde, maar de aanpak is totaal  veranderd. Wellicht was het op de oude manier niet meer vol te houden, maar hier in de grensstreek is dit ook niet heel handig. Laat ons zeggen dat de Vlaamse dierenartspraktijken hier in de omgeving er wel bij varen, want mensen gaan nu  nog meer dan voorheen, massaal de grens over. Niet alleen de prijzen, ook de openingstijden en klantgerichtheid zijn er gunstiger

Ysenda schreef op 18-03-2026 om 07:57:

[..]

Maar bij die dierenarts betaal je niet alleen de handeling maar ook de personeelskosten niet alleen van de arts maar ook van de assistenten. En dan natuurlijk ook de praktijkkosten met alle apparatuur etc. Hoe meer apparatuur er in de achtergrond aanwezig is hoe duurder ze meestal zijn maar ook hoe meer ze kunnen.

Vorige maand met Sem naar de dierenarts geweest. Zij was 14 en bekend met verminderde nierwerking, daar had zij al speciaal voer voor.

Eerst een algemeen onderzoek en bloedonderzoek. Helaas waren haar nieren er helemaal mee opgehouden en in overleg met de dierenarts besloten om haar in te laten slapen.

De volgende dag is de dierenarts bij mij thuis gekomen en is zij rustig heengegaan. Een hele lieve dierenarts, heel geduldig en zij nam ruim de tijd.

Zij heeft Sem meegenomen en geregeld dat zij gecremeerd gaat worden. (is inmiddels gebeurd) 

De totale rekening was 420 euro en dat vond ik best netjes. 

€60 voor een kort onderzoekje en druppels (precies twee druppels) voor de dwerghamster.
Je kunt aan een hamster niets zien en weinig onderzoeken. 
Maar goed, beestje knapte op en we zijn nu 6 weken verder.
Beestje is wel al bijna 2, maar vond het toch sneu, dus dan toch maar de portemonnee trekken.

De dierenarts is inderdaad echt bizar duur geworden de laatste jaren. Ik heb nu geen kat meer maar hier was een consult eerst 39 euro, toen 49 en het laatste jaar 59 euro. En dan moest hij nog zijn jaarlijkse enting hebben en wat andere prikken.
En ook weer een oorontsteking (daar had hij vaak last van), dus weer medicijnen daarvoor en de week erna terugkomen om te zien of het over is. Hoppa, zo weer 190 euro kwijt, plus nog 39 voor het consult de week erna. 
Als je twee katten of meer hebt, is dat toch niet te doen? 
60 euro voor een dwerghamster, wat een waanzin.   
Ik vind het niet zo gek dat veel mensen hun dieren af moeten staan. Ik zit ook op een klein budget en zou nu ook geen twee katten nemen. Dat is gewoon financieel niet verstandig. Wat als ze wat gaan mankeren? 
Mijn kat was al ouder en had geen paspoort toen ik hem adopteerde, dus ik kon hem helaas niet meer verzekeren. Maar die dekt ook niet alles. Hij at ook alleen maar prijzig natvoer uit blik dus dat tikte ook wel aan elke maand. Dat werd ook maandelijks duurder, zijn favoriete merk ( dat was nog een van de goedkoopste op Zooplus ). 

Wij hebben inmiddels ook geen poezen meer maar met de kosten van de controle waren ze vaak wisselvallig. De ene keer moesten we een consult betalen, de andere keer een half consult en weer een andere keer hoorde het bij de behandeling en was het kosteloos. Daar heb ik toen iets van gezegd en gevraagd hoe dat nu precies zat. Dat het wisselde waren ze zich niet van bewust zeiden ze, maar het hoort bij de behandeling en zou dus kosteloos moeten zijn. Kreeg toen het gevoel dat ze het af en toe gewoon proberen.

Vrijdag in het centrum een ijsje gehaald. 2,40 per bolletje en het waren echt mini bolletjes. Mini toefje slagroom 1,40. Het is wel echt lekker ijs maar dik 12 euro voor 2 ijsjes met mini bolletjes en een heel klein beetje slagroom doe ik niet snel meer.

Gisteren in een klein dorp bij de ijssalon een ijsje gehaald en 1,60 voor een flinke bol en 0,60 voor slagroom.

Jujubee schreef op 22-03-2026 om 10:00:

De dierenarts is inderdaad echt bizar duur geworden de laatste jaren. Ik heb nu geen kat meer maar hier was een consult eerst 39 euro, toen 49 en het laatste jaar 59 euro. En dan moest hij nog zijn jaarlijkse enting hebben en wat andere prikken.
En ook weer een oorontsteking (daar had hij vaak last van), dus weer medicijnen daarvoor en de week erna terugkomen om te zien of het over is. Hoppa, zo weer 190 euro kwijt, plus nog 39 voor het consult de week erna.
Als je twee katten of meer hebt, is dat toch niet te doen?
60 euro voor een dwerghamster, wat een waanzin.
Ik vind het niet zo gek dat veel mensen hun dieren af moeten staan. Ik zit ook op een klein budget en zou nu ook geen twee katten nemen. Dat is gewoon financieel niet verstandig. Wat als ze wat gaan mankeren?
Mijn kat was al ouder en had geen paspoort toen ik hem adopteerde, dus ik kon hem helaas niet meer verzekeren. Maar die dekt ook niet alles. Hij at ook alleen maar prijzig natvoer uit blik dus dat tikte ook wel aan elke maand. Dat werd ook maandelijks duurder, zijn favoriete merk ( dat was nog een van de goedkoopste op Zooplus ).

Cao salarissen in de veterinaire sector zijn in 2024 met 8% omhoog gegaan en in 2025 met 4% dat verklaard een deel van de stijging  en ook de andere kosten zijn vergelijkbaar gestegen.

Dat moet zoals overal ergens vandaan komen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.