Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wat vind jij ( te ) duur geworden?

Ted68 schreef op 13-05-2025 om 14:24:

WC papier: 12 rollen bij de LIdl 6.59 Euro.... Ik betaal in dat "dure " Zwitserland Sfr 5.95 voor dezelfde 12 rollen...
Wijntje en een biertje in NL op een terras zijn net zo duur als hier...

Sfr 5.95 = 6,39, dus dat ontloopt elkaar niet zo veel.

Ysenda schreef op 13-05-2025 om 14:33:

[..]

Sfr 5.95 = 6,39, dus dat ontloopt elkaar niet zo veel.

en dat is dus heel gek aangezien de prijzen in zwitserland veel hoger zijn normaal dan hier. dat is daar niet erg aangezien de lonen ook flink hoger liggen.

Overweeg de kosten van levensonderhoud in Zwitserland vergeleken met Nederland. Volgens Numbeo is het gemiddelde nettosalaris in Zwitserland (na belasting) bijna 2,5 keer hoger dan het gemiddelde Nederlandse salaris (CHF 6.301,85, dat is ongeveer € 6.680,96, vergeleken met € 2.784,94 in Nederland in 2024).

Het levensonderhoud bestaat niet alleen uit wc papier in Zwitserland. 

Rozi schreef op 14-05-2025 om 12:36:

Het levensonderhoud bestaat niet alleen uit wc papier in Zwitserland.

Wat wil je zeggen? dat ik een volledig vergelijkend onderzoek moet doen voordat ik aan mag geven dat ik het gek vind dat een standaardproduct hier evenveel kost als in een land waar de lonen 2,5x hoger liggen? 

Nee dat heb ik ook niet geschreven....maar duurder is NL wel geworden....

Broadway schreef op 14-05-2025 om 12:38:

[..]

Wat wil je zeggen? dat ik een volledig vergelijkend onderzoek moet doen voordat ik aan mag geven dat ik het gek vind dat een standaardproduct hier evenveel kost als in een land waar de lonen 2,5x hoger liggen?

Ik vind het gek dat je Zwitserland erbij haalt. Alsof de prijs van een product afhangt van het gemiddelde inkomen per inwoner. 

Rozi schreef op 15-05-2025 om 19:38:

[..]

Ik vind het gek dat je Zwitserland erbij haalt. Alsof de prijs van een product afhangt van het gemiddelde inkomen per inwoner.

Dat is niet gek hoor, je hebt de Big_Mac-index die op die manier prijzen vergelijkt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Big_Mac-index

[..]

Wat zit je nou onnodig moeilijk te doen?

Het punt is juist wél valide om aan te geven dat de prijzen hier belachelijk hoog zijn. 

[..]

Ted woont in Zwitserland. En de Lidl heeft wcpapier regelmatig in de aanbieding. 20 rollen voor 6.99.

[..]

Dat klopt wel. Daarom zijn producten hier ook duurder omdat de netto inkomens hoger zijn dan in Duitsland of België 

[..]

dat deed ik niet, dat deed iemand die er woont. en inmiddels is al uitgelegd dat:

- gemiddeld inkomen een goede graatmeter is

- je onnodig moeilijk doet

Vitamine bruis. Waarom kost zo'n buisje van kruidvat /etos eigen merk ineens 3,79? 
Bij de  Dm kosten ze 0,40€ oid. Idioot verschil.
En ja ik weet bij een gezonde voeding niet nodig etc maar man en ik varen er wel bij en nu drinkt hij in elk geval een beker water voor het werk.

Vakantiehuisjes in de zomervakantie.
Voor een midweekje zit je al snel aan de 900 euro.

Dolfje schreef op 16-05-2025 om 08:10:

Vitamine bruis. Waarom kost zo'n buisje van kruidvat /etos eigen merk ineens 3,79?
Bij de Dm kosten ze 0,40€ oid. Idioot verschil.
En ja ik weet bij een gezonde voeding niet nodig etc maar man en ik varen er wel bij en nu drinkt hij in elk geval een beker water voor het werk.

DM 20 stuks voor 50 cent en zelfs in het dure Zwitserland betaal je bij de Migros maar 0,95 Zwitserse frank voor 24 stuks.

Caroline80 schreef op 16-05-2025 om 08:56:

[..]

DM 20 stuks voor 50 cent en zelfs in het dure Zwitserland betaal je bij de Migros maar 0,95 Zwitserse frank voor 24 stuks.

Ja en waarom het hier dan zo duur moet zijn. Moet je voor de gein eens kijken bij merken van dat spul. Davitamon etc

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.