Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wat doen jullie om de inflatie in de supermarkt het hoofd te bieden?


Valdemar schreef op 08-08-2022 om 17:31:

[..]

Dat is dan soms het vreemde. Mensen die klagen over hoe duur bramen of noten zijn, maar tijdens het seizoen hangen de struiken vol, liggen ze onder de bomen en zie je niemand ze rapen.
Zelf weet ik perfect waar in onze buurt notenbomen staan en waar er bramenstruiken zitten en ik ga dan ook regelmatig plukken/rapen maar ik ben één van de weinigen.

Ik heb altijd een bakje of zakje in mijn fietstas zitten, voor als ik onderweg iets lekkers tegenkom 

De bramen komen er weer aan, de eerste zijn hier in de buurt al rijp. Dan ga ik bijna elke dag 's avonds na het eten een klein beetje plukken voor in de yoghurt de volgende ochtend. Zo lekker! 

Paracelsus en schommelstoel, dank voor jullie tips voor de noten!
ja, bramen pluk ik al wel. ( maar een klein beetje, hoor )

Ik zou niet te veel bramen tegelijk plukken want dat mag dus niet. Dat kunnen dan dure bramen worden Een klein bakje wordt gedoogd.


En hoog plukken he ivm vossen. Kun je vossen lintworm van krijgen waar je heel ziek van kunt worden.



En als je de ruimte hebt, zet zelf een fruitboom of struik neer of een kleine moestuin. 
Ik heb zelf een appelboom (die dit jaar echt heel veel appels heeft, maar niet supergroot is), een bramenstruik en een zwarte bessenstruik

Knutselkei schreef op 08-08-2022 om 18:20:

Ik zou niet te veel bramen tegelijk plukken want dat mag dus niet. Dat kunnen dan dure bramen worden Een klein bakje wordt gedoogd.

En hoog plukken he ivm vossen. Kun je vossen lintworm van krijgen waar je heel zien van kunt worden.



Dit inderdaad. Daar moet je heel erg mee oppassen (en ik hou er ook niet van als ze langs autowegen staan i.v.m. uitlaatgassen,of erg laag i.v.m. hondenpies).

ZanyHeron88

ZanyHeron88

08-08-2022 om 18:39

Schommelstoel schreef op 08-08-2022 om 17:50:

[..]

Ik heb altijd een bakje of zakje in mijn fietstas zitten, voor als ik onderweg iets lekkers tegenkom

De bramen komen er weer aan, de eerste zijn hier in de buurt al rijp. Dan ga ik bijna elke dag 's avonds na het eten een klein beetje plukken voor in de yoghurt de volgende ochtend. Zo lekker!

Bramen mag je niet plukken. Hier wordt je voor beboet. Bij ons in de buurt in elk geval.

Ik heb zelf een bramenstruik in de tuin en appels,peren, aardbeien en bramen en een walnotenboom 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

08-08-2022 om 18:39

Friezinnetje schreef op 08-08-2022 om 18:31:

En als je de ruimte hebt, zet zelf een fruitboom of struik neer of een kleine moestuin.
Ik heb zelf een appelboom (die dit jaar echt heel veel appels heeft, maar niet supergroot is), een bramenstruik en een zwarte bessenstruik

Oh bij jullie ook niet? Mijn appels zijn ook heel klein dit jaar. 

IdolizedMouse16

IdolizedMouse16

08-08-2022 om 18:41

Ik boycot de supermarkt. Net zo lang tot ze weer normale prijzen hanteren.

RoodCapje schreef op 08-08-2022 om 18:41:

Ik boycot de supermarkt. Net zo lang tot ze weer normale prijzen hanteren.

Hoe kom je aan je boodschappen dan?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

08-08-2022 om 18:42

RoodCapje schreef op 08-08-2022 om 18:41:

Ik boycot de supermarkt. Net zo lang tot ze weer normale prijzen hanteren.

Ik vrees dat je dan lang kan wachten. Ik koop tegenwoordig ook zoveel mogelijk buiten de supermarkt . Aardappels, Tomaten, bramen, paprika’s. Allemaal rechtstreeks bij de boer. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

08-08-2022 om 18:43

Zilver_gray schreef op 08-08-2022 om 18:42:

[..]

Hoe kom je aan je boodschappen dan?

80% van de supermarkt is zwaar bewerkte voedsel en heb je sowieso niet nodig. De rest kan je vaak bij de boer halen. 

Paracelsus schreef op 08-08-2022 om 18:39:

[..]

Oh bij jullie ook niet? Mijn appels zijn ook heel klein dit jaar.

de appels zijn idd ook niet erg groot, maar de boom ook niet  

Paracelsus schreef op 08-08-2022 om 18:39:

[..]

Bramen mag je niet plukken. Hier wordt je voor beboet. Bij ons in de buurt in elk geval.

Ik heb zelf een bramenstruik in de tuin en appels,peren, aardbeien en bramen en een walnotenboom

In mijn dichtstbijzijnde (Staatsbosbeheer) natuurgebied mag het wel, mits matig en voor eigen gebruik. Hetzelfde geldt voor vlierbloesem, daar pluk ik ook elk jaar 10 schermen van. Dat heeft de boswachter zelf via social media gecommuniceerd, dus daar ga ik dan maar vanuit. Nou moet ik wel zeggen dat ik de boswachter nog nooit in levende lijve heb gezien tijdens mijn wandelingen, de pakkans is hier bijzonder laag. 

Ik zorg daarnaast dat er altijd voldoende aan de struik of boom blijft zitten voor de dieren. Struiken die al bijna kaalgeplukt of -gegeten zijn, laat ik voor wat ze zijn. 

Paracelsus schreef op 08-08-2022 om 18:43:

[..]

80% van de supermarkt is zwaar bewerkte voedsel en heb je sowieso niet nodig. De rest kan je vaak bij de boer halen.

Ik koop niet alleen vlees, groente/fruit of zuivelproducten bij de supermarkt..die andere producten bedoel ik.

Ik heb het nog eens nagezocht:
https://www.staatsbosbeheer.nl/Contact/toegangsregels/wildplukken

Let wel, dit gaat dus alleen over gebieden van Staatsbosbeheer. Geen idee hoe Natuurmonumenten en andere natuurbeheerders hierin staan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.