Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wat doen jullie om de inflatie in de supermarkt het hoofd te bieden?

Veel prijzen in de supermarkt stijgen bijna dagelijks. Onlangs gaf Unilever zelfs toe dat ze de grenzen opzoeken van wat de consument bereid is voor een product te betalen. Voedselconcerns maken flinke winsten dus met gestegen grondstof- en en productiekosten heeft dit niets meer te maken. Ze streven dus naar winstmaximalisatie die de consument, bovenop de inflatie, mag betalen.

Gaan jullie hierin mee door gewoon de hogere prijzen te betalen en verhogen jullie het boodschappenbudget of juist niet?

Ik heb besloten niet mee te gaan met de dwang om steeds meer geld in de supermarkt achter te laten en mijn boodschappenbudget blijft dus hetzelfde.

Ik maak nu wekelijks een menu en aan de hand daarvan maak ik online een boodschappenlijstje bij de supermarkt die ik één keer per week alles laat bezorgen. Bevalt het eindbedrag op het lijstje me niet dan ga ik of op zoek naar alternatieven voor bepaalde producten, schrap een luxe item (alleen maar een zakje nootjes en niet ook nog een zak chips om maar een voorbeeld te geven) of ik pas mijn weekmenu aan en zet er ergens een goedkopere maaltijd in.

Bepaalde zaken koop ik alleen nog (groot) in de aanbieding en ik kook vaker eenpansgerechten waar we meerdere keren van kunnen eten.

Ik houd hierdoor regelmatig zo’n 25-30 euro over van mijn wekelijkse boodschappenbudget.

Hoe gaan jullie om met de gestegen voedselprijzen? Betaal je zondermeer de hogere prijs of ga je voor een alternatief.
Wat zijn jullie tips om met de hogere prijzen om te gaan?


Ik betaal t gewoon. Soms denk ik weleens, jee, was dit altijd al zo duur? 
Oh ja, ik maak nu wel zelf wasmiddel!

Interessant, ik lees mee.

Heb er nu nog even geen zinnig antwoord op. Behalve dan dat ik echt goede aanbiedingen op dit moment (zeer) groots insla. Die ruimte is er nu gelukkig dus daar ga ik wel gebruik van maken. 

Maar tips om er écht goed mee om te gaan lees ik graag hier mee. 

Madeliefjees schreef op 29-07-2022 om 10:13:

Ik betaal t gewoon. Soms denk ik weleens, jee, was dit altijd al zo duur?
Oh ja, ik maak nu wel zelf wasmiddel!

Hoe doe je dat? 

ik let wel op aanbiedingen en als het houdbare producten zijn, dan neem ik er wel 1 of 2 extra van mee. Ik kan op zich prima de boodschappen betalen, maar als het goedkoper kan, dan doe ik dat

Ik ga tegenwoordig vaker naar de Aldi. En kies vaker voor het huismerk. Daarnaast ga ik vaker naar de markt en de lokale winkels zoals de groenteboer. Dat scheelt toch best veel, vooral omdat je per stuk kan kopen.

Ik let meer op aanbiedingen. En we kopen wat vaker dingen bij de Lidl, is toch wat goedkoper dan de AH.
We hebben een bezorgbundel met premium bij AH, dus laten wel wekelijks bezorgen. Maar ik let wat meer op de prijzen en koop meer in de bonus. En wat ik bij de AH te duur vind geworden, koop ik daar niet meer.

Madamecannibale schreef op 29-07-2022 om 10:21:

Ik ga tegenwoordig vaker naar de Aldi. En kies vaker voor het huismerk. Daarnaast ga ik vaker naar de markt en de lokale winkels zoals de groenteboer. Dat scheelt toch best veel, vooral omdat je per stuk kan kopen.

Huismerk doe ik ook vaker. Scheelt toch weer.

Ik doe niet anders boodschappen dan voorheen. Als iets in de aanbieding is dan sla ik er wat meer van in maar dat deed ik altijd al. De boodschappen zijn inderdaad een stuk duurder geworden maar ik maak me er niet te druk om want daar schiet je toch niks mee op.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

29-07-2022 om 10:37

Ik heb mijn boodschappenbudget verhoogd. 

Huismerken kocht ik al zoveel mogelijk. 
Verder kijk ik nu wel beter naar aanbiedingen, haal ik groente en fruit bij de groentenkraam en toiletartikelen in de aanbieding bij Kruidvat/Action/Duitsland. 

Op een paar dingen beknibbel ik echt niet: coca cola, brood van de bakker en koffie 

Mukske

Mukske

29-07-2022 om 10:44 Topicstarter

watertoren schreef op 29-07-2022 om 10:26:

Ik doe niet anders boodschappen dan voorheen. Als iets in de aanbieding is dan sla ik er wat meer van in maar dat deed ik altijd al. De boodschappen zijn inderdaad een stuk duurder geworden maar ik maak me er niet te druk om want daar schiet je toch niks mee op.

Ik maak me er dus wel druk om en tref dus wel maatregelen… en schiet er ook nog iets mee op…. Besparen in plaats van steeds meer moeten uitgeven.

Het is niet dat we de hogere prijzen niet kunnen betalen maar als je met íedere prijsstijging gewoon meegaat zal dat op een gegeven moment je financiën behoorlijk gaan raken. Dat probeer ik dus te voorkomen.

Ik hoef financieel gezien niet echt op mijn boodschappen te letten, maar doe dat wel omdat iets ergens in me weigert om meer te betalen dan ik redelijk vind. 

Ik combineerde altijd al de Lidl en de AH. Nu merk ik dat ik meer huismerken en goedkopere opties koop. Ook is het weer een stok achter de deur om gezonder te eten. Als ik dat doe koop ik weliswaar duurdere producten, maar heb ik minder behoefte om te snacken en eet ik minder per dag. Per saldo ben ik dan goedkoper uit. 

PriceyRook54

PriceyRook54

29-07-2022 om 10:56

Tot nu toe geef ik "gewoon" meer uit. Waar de wekelijkse boodschappen voorheen rond de €160 was, is het nu zo'n €190. Aanbiedingen lette ik sowieso wel op en items zoals waspoeder en vaatwastabletten koop ik bij Lidl.

Ik ben wel begonnen met bezuinigen op andere dingen, zoals mijn nagels en dat soort luxere uitgaven en we proberen meer op het gebruik van electra/gas te letten, maar (nog) niet op boodschappen.

Ik laat vaker dingen staan die ik toch niet echt nodig heb. Heb wel een abonnement bij een groententuin, dus daar haal ik mijn groentes. Ik eet dus ook meer groentengerichte gerechten.

voor wie er meer bij de boer wil gaan halen, bestaat er ook een nieuwe app: Lekkerder bij de boer. Staan alle bedrijven in, die aan huis of boerderijwinkel hun producten verkopen. 

Friezinnetje schreef op 29-07-2022 om 10:57:

voor wie er meer bij de boer wil gaan halen, bestaat er ook een nieuwe app: Lekkerder bij de boer. Staan alle bedrijven in, die aan huis of boerderijwinkel hun producten verkopen.

Leuk, ik ben hem gelijk aan het downloaden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.