Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Waar doen mensen het van? Inkomens, beroepen en uitgaves van het viafora.


Jillz schreef op 17-10-2021 om 11:26:

Ik denk dat verhoging van successie rechten niets gaat bijdragen aan gelijkheid. De erf belasting voelt voor veel rijken al oneerlijk en is al aanzienlijk. Dus wat doen de rijken die gaan jaar op jaar het maximum schenken aan hun kinderen en die schenken dat in sommige gevallen weer door aan hun kinderen. Waar denk je dat die jubeltonnen zo vlak na de studie van kind vandaan komen? Dat is gerust niet in alle gevallen omdat toevallig opa net overleed en er een erfenis vrij viel.

Ik denk dat als de erfbelasting verhoogt wordt het juist de kansen gelijkheid nog meer in de weg gaat zitten. Dan zijn oudere misschien wel bereid om zelfs hun afbetaalde huis te verkopen om zo maar te zorgen dat er nog meer met warme hand geschonken kan worden in plaats van dat het geld uit het huis naar de Belastingdienst gaat. Gevolg deze rijken gaan dan ook nog eens de markt op voor een huurwoning, waar ze dan ook nog meer te besteden hebben omdat ze nu eenmaal meer geld hebben.

Ik denk dus persoonlijk dat verlagen van de erfbelasting juist zorgt voor minder jubeltonnen omdat de erfenis tot aan de dood bij de oudere zelf blijft.

Daar zou je zo maar 'ns gelijk in kunnen hebben. Bovendien: hoe rijker, hoe meer opties om geld weg te kunnen sluizen zonder langs de belasting te hoeven. Je treft er vooral de (net boven) modalen mee die geen fiscaal adviseurs hebben en geen bankrekening op de Kaaimaneilanden. 

Bakblik schreef op 17-10-2021 om 11:01:

[..]

Er posten hier mensen die vinden dat de successierechten omhoog moeten om de kansenongelijkheid op te lossen. Die betaalde successierechten moeten ten goede komen aan de armen. Ik probeer uit te leggen waarom dat niet gaat werken met als jij.

Ik doe het met concrete voorbeelden, jij legt het uit met het benoemen van de (on)mogelijkheden van mensen.

Zoals ik het lees gebruiken we andere woorden om hetzelfde duidelijk te maken.

Waarom zou je het rechtstreeks aan mensen moeten geven. Maak onderwijs gratis bijvoorbeeld. Je moet juist af van alle verschillende toeslagen, die dit en die dat. Zorg dat de basisvoorzieningen goed zijn in een land. Scheelt meteen een hoop rompslomp en daarbij behorende kosten. Mensen die rond de armoedegrens zitten zijn altijd bezig met overleven, bij de dag. Je kan niet meer vooruit kijken. Je maakt andere keuzes als je een vangnet hebt simpelweg omdat je ze kan veroorloven. En dat vangnet kan een erfenis zijn, rijke ouders of een goed appeltje voor de dorst omdat je een goed salaris hebt gehad. Veel mensen hebben die keuze niet. Dat geaas ook om erfenissen... Wtf


Broodtrommel schreef op 17-10-2021 om 15:21:

[..]

Waarom zou je het rechtstreeks aan mensen moeten geven. Maak onderwijs gratis bijvoorbeeld. Je moet juist af van alle verschillende toeslagen, die dit en die dat. Zorg dat de basisvoorzieningen goed zijn in een land. Scheelt meteen een hoop rompslomp en daarbij behorende kosten. Mensen die rond de armoedegrens zitten zijn altijd bezig met overleven, bij de dag. Je kan niet meer vooruit kijken. Je maakt andere keuzes als je een vangnet hebt simpelweg omdat je ze kan veroorloven. En dat vangnet kan een erfenis zijn, rijke ouders of een goed appeltje voor de dorst omdat je een goed salaris hebt gehad. Veel mensen hebben die keuze niet. Dat geaas ook om erfenissen... Wtf


En zelfs dan als dat allemaal gratis is. Zijn er nog steeds mensen die rond de armoedegrens blijven. Gewoon omdat er velen zijn die de verkeerde keuzes maken of heel veel pech hebben in het leven. 

Onderwijs is al gratis. Studeren zou met een prestatiebeurs mogelijk moeten zijn. Geen gratis geld voor mensen die het niet in zich hebben, alleen voor mensen met talent in benodigde vakgebieden. 

Broodtrommel schreef op 17-10-2021 om 15:21:

[..]

Waarom zou je het rechtstreeks aan mensen moeten geven. Maak onderwijs gratis bijvoorbeeld. Je moet juist af van alle verschillende toeslagen, die dit en die dat. Zorg dat de basisvoorzieningen goed zijn in een land. Scheelt meteen een hoop rompslomp en daarbij behorende kosten. Mensen die rond de armoedegrens zitten zijn altijd bezig met overleven, bij de dag. Je kan niet meer vooruit kijken. Je maakt andere keuzes als je een vangnet hebt simpelweg omdat je ze kan veroorloven. En dat vangnet kan een erfenis zijn, rijke ouders of een goed appeltje voor de dorst omdat je een goed salaris hebt gehad. Veel mensen hebben die keuze niet. Dat geaas ook om erfenissen... Wtf


Ik aas niet op een erfenis hoor! Ik zeg alleen dat het verhogen van de successierechten niet gaat helpen om de kansenongelijkheid op te lossen.

Je hoeft armere mensen ook niet rechtstreeks een zak geld te geven (liever niet zelfs) maar andere organisatie van basisvoorzieningen maakt nog steeds dat mensen "verkeerde" keuzes kunnen maken. Die zij zelf niet zien als "verkeerd".

Stel nu dat, met de stijgende gasprijzen,  de regering ieder huishouden compenseert met een korting van €200 op de energierekening de komende winter dan gaat de een andere dingen doen met het vrijgekomen budget dan de ander. Dat mag in een vrij en democratisch land als Nederland. De een ziet een mogelijkheid om een dagje naar het Rijks te gaan en te genieten van de mooie kunst die daar hangt.  De ander denkt: Als ik nu voor mezelf en de kinderen 2 dikke truien pp koop dan kan de verwarming toch een graadjje lager,  dan krijg ik aan het eind van de winter misschien wat geld terug en kan mijn maandelijkse termijn misschien omlaag en kan ik iedere maand wat opzij zetten.

Ik zou in het dikke truien kamp zitten maar begrijp ook het andere gezin wel dat naar het Rijks gaat. Dat mag je hier gelukkig helemaal zelf weten. Mijn idee over juiste keuzes is gelukkig voor anderen niet de standaard.

Edit:

Neemt niet weg dat ik mijn keuze voor de truien verstandiger vindt maar ik kan anderen niet dwingen dat ook te doen. Heropvoedingskampen om anderen te leren wat de "juiste" keuzes zijn hebben wij gelukkig niet.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

17-10-2021 om 16:31

Gelukkig leven we in een vrij land en mogen mensen zelf weten wat ze doen met hun geld. Of ze nu er nu veel of weinig van hebben. Als je veel hebt wordt daar al een heel groot deel van afgeroomd voor het algemeen belang. Zou raar zijn als mensen met hun eerlijk verdiende geld niet zelf mogen weten wat ze ermee doen. Vergeet niet: de mensen die erfenissen hebben om te schenken hebben tijdens hun leven ook al flink hun steentje bijgedragen aan de maatschappij. Financieel, maar ook gewoon door hard te werken. Er zijn maar weinig mensen die slapend rijk worden. 

Drietje schreef op 17-10-2021 om 16:31:

Gelukkig leven we in een vrij land en mogen mensen zelf weten wat ze doen met hun geld. Of ze nu er nu veel of weinig van hebben. Als je veel hebt wordt daar al een heel groot deel van afgeroomd voor het algemeen belang. Zou raar zijn als mensen met hun eerlijk verdiende geld niet zelf mogen weten wat ze ermee doen. Vergeet niet: de mensen die erfenissen hebben om te schenken hebben tijdens hun leven ook al flink hun steentje bijgedragen aan de maatschappij. Financieel, maar ook gewoon door hard te werken. Er zijn maar weinig mensen die slapend rijk worden.

Exact dit dus! Als je beetje goed verdiend, waar men zelf voor werkt, wordt men al in de hoogste schijf belast. Betaal je jaar na jaar vermogensbelasting over steeds weer hetzelfde (zelf verdiende) geld. Zul je ook nooit in aanmerking komen voor welke toeslagen of vangnetten dan ook. Allemaal niet erg, want dan alsnog heb je geld, maar lijkt mij dat je dan inmiddels wel genoeg hebt bijgedragen aan de staatskas! 


Ik was benieuwd hoeveel nou eigenlijk de erfbelasting is, als je van je ouders erft. Dat is maar 10 of 20%, ik dacht dat dat veel hoger was, gezien het gemopper altijd. 

Desire schreef op 17-10-2021 om 16:40:

[..]

Exact dit dus! Als je beetje goed verdiend, waar men zelf voor werkt, wordt men al in de hoogste schijf belast. Betaal je jaar na jaar vermogensbelasting over steeds weer hetzelfde (zelf verdiende) geld. Zul je ook nooit in aanmerking komen voor welke toeslagen of vangnetten dan ook. Allemaal niet erg, want dan alsnog heb je geld, maar lijkt mij dat je dan inmiddels wel genoeg hebt bijgedragen aan de staatskas!


Dit dus.  Jaar na jaar vermogensbelasting betalen ((mijn) ouders) dan heb je wel genoeg bijgedragen aan de staatskas.  Dan ook nog meer dan de helft in de staatskas laten vloeien als het geld aan de kinderen vervalt doordat ouders overlijden voelt zo oneerlijk. 

Dat mijn ouders, niet horend bij de echte rijken van dit land,  een aardige som op de bank hebben en een waardevolle koopwoning is te danken aan hun harde werk en inzet voor de maatschappij. Mijn vader was 6 dagen in de week aan het werk in zijn eigen bedrijf, soms 10 uur per dag. Die stond niet op zaterdag langs de lijn om ons aan te moedigen. Na een slecht jaar was er wel eens geen geld voor vakantie dus dan gingen we niet.

Als mijn ouders niet alles opmaken vind ik dat ik recht heb op dat geld, al is het maar om een soort gevoel van compensatie te creëren voor het feit dat van alle kinderen in het team er altijd 2 ouders langs de lijn stonden als we kampioen konden worden en bij mij alleen mijn moeder. 

Volgens mijn ouders waren dat toen de juiste keuzes die ze maakten, werken werken werken.  Als mijn vader het opnieuw kon doen zou hij andere keuzes maken waar dan ook een ander financieel plaatje aan zou hangen wat zou doorwerken tot nu. 

Dan wordt het ter zijner tijd een aanvraag voor een traplift bij de WMO die pas toestemming geeft na 2 gebroken ledematen en lang wachten.  en nu betalen ze hem zelf, omdat ze vinden dat mijn moeder hem nu al nodig heeft. 

Desire schreef op 17-10-2021 om 16:40:

[..]

Exact dit dus! Als je beetje goed verdiend, waar men zelf voor werkt, wordt men al in de hoogste schijf belast. Betaal je jaar na jaar vermogensbelasting over steeds weer hetzelfde (zelf verdiende) geld. Zul je ook nooit in aanmerking komen voor welke toeslagen of vangnetten dan ook. Allemaal niet erg, want dan alsnog heb je geld, maar lijkt mij dat je dan inmiddels wel genoeg hebt bijgedragen aan de staatskas!

Klopt, iemand met een grote nalatenschap heeft bij leven al meer bijgedragen aan de staatskas dan iemand die weinig of niets nalaat. Alle onvrede en reacties die jaloers genoemd worden komen denk ik doordat je tegenwoordig zonder schenking of erfenis weinig tot geen kans meer maakt op een van de basisbehoeftes, namelijk betaalbare woonruimte.

Als je al veel te lang bij je ouders bent blijven wonen omdat er niets binnen je bereik is en je ziet dat de prijzen maar blijven stijgen mede doordat andere starters financieel geholpen worden, dan kan ik me wel voorstellen dat je zou willen dat de belasting verdriedubbeld wordt.

Piggy_in_the_Mirror schreef op 17-10-2021 om 16:54:

Ik was benieuwd hoeveel nou eigenlijk de erfbelasting is, als je van je ouders erft. Dat is maar 10 of 20%, ik dacht dat dat veel hoger was, gezien het gemopper altijd.

Toch belachelijk dat er over bezit (vaak een koophuis) waar al enorm veel belasting over betaald is, wéér belasting over betaald moet worden? Bovendien zorgt die erfbelasting ervoor dat mensen zo'n huis niet in de familie kunnen houden. 

redbulletje schreef op 17-10-2021 om 17:03:

[..]

Toch belachelijk dat er over bezit (vaak een koophuis) waar al enorm veel belasting over betaald is, wéér belasting over betaald moet worden? Bovendien zorgt die erfbelasting ervoor dat mensen zo'n huis niet in de familie kunnen houden.

Ja, vind ik ook wel hoor. Wat mij betreft schaffen ze die belasting helemaal af, er is al genoeg afgedragen, maar de tarieven vielen me nog mee. 

Mijn vader heeft ook lang zes dagen per week gewerkt, in ploegendiensten het grootste deel van de tijd. Helaas is dat geen garantie om er warmpjes bij te komen zitten. Het had al gescheeld als ze ooit een huis zouden hebben gekocht, maar daar werd de arbeidersklasse vroeger een beetje bang voor gemaakt.

Zowel de vermogensrendementsheffing als successierecht is niet zo vreselijk hoog trouwens. Ik had een foutje gemaakt met een afgekochte kapitaalverzekering. Dat was nu afrekenen als inkomen, ik had er beter 10 jaar vermogensrendementsheffing over kunnen betalen.

Piggy_in_the_Mirror schreef op 17-10-2021 om 16:54:

Ik was benieuwd hoeveel nou eigenlijk de erfbelasting is, als je van je ouders erft. Dat is maar 10 of 20%, ik dacht dat dat veel hoger was, gezien het gemopper altijd.

Leuk en aardig, maar niet iedereen erft van ouders. En 30-40% is fors, of niet?



MMcGonagall schreef op 17-10-2021 om 17:08:

Zowel de vermogensrendementsheffing als successierecht is niet zo vreselijk hoog trouwens. Ik had een foutje gemaakt met een afgekochte kapitaalverzekering. Dat was nu afrekenen als inkomen, ik had er beter 10 jaar vermogensrendementsheffing over kunnen betalen.

Die loopt op tot 40% als je van anderen dan ouders erft. Ik vind dat wél vreselijk hoog.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.