Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Vriendin heeft problemen op haar werk

Een vriendin van mij zit met een probleempje. Misschien dat iemand op dit forum kan helpen.

Hierbij haar verhaal (echt waar, ik ben het niet)

Lieve lezers,

Misschien weten jullie wat mijn rechten zijn op dit moment of wat ik het beste kan doen?

Op mijn werk heb ik bepaalde producten aan een klant verkocht met korting waar deze klant geen recht op had. In t winkelcentrum waar ik werk krijgen winkeliers een bepaalde korting dus ik dacht ik kan deze klant het ook wel geven. Hier is mijn werk achter gekomen en ben op het matje geroepen. Ze vonden dit niet fijn om te horen en heb alles ook eerlijk verteld. Ook erbij verteld dat ik dit puur in het belang van de winkel deed zodat ze meer omzet zouden verdienen hierdoor. Nu ben ik geschorst voor een week en gaan we naar die week kijken wat de gevolg stappen zijn. Wat kan ik in de tussentijd het beste doen?

Alvast bedankt!


vriendin zelf op laten lossen?

Ik zou even afwachten waar ze mee komen. Vind het wel een zware straf, een week geschorst. Ging het om veel geld? Het belangrijkste is dat je niks ondertekent en niet akkoord gaat met ontslag zonder overleg met je advocaat. Want die heb je dan nodig. 

Geschorst? Ze zit toch niet op school? Als ik haar was zou ik gewoon naar het werk gaan en aangeven beschikbaar te zijn. Dan kunnen ze haar er in ieder geval niet van beschuldigen dat ze niet is op komen dagen. 
En daarnaast een andere baan zoeken, dit zou mijn werkgever niet zijn!

Lijkt me overdreven om haar te ontslaan voor 1 fout tenzij er vermoedens zijn dat zij deze korting gaf aan mensen die ze kent en aan anderen niet, dat zou impliceren dat ze ervan uitgaan dat ze op de hoogte was dat het niet mocht en haar positie misbruikte. Wellicht onderzoeken ze dit nu.

PriceyRook54

PriceyRook54

01-10-2021 om 16:13

Wie was die klant, was het een vriend(in)/bekende? Dan lijkt het me niet helemaal zuiver. En de "in het belang van de winkel" snap ik niet, hoe dan?
Maar wacht gewoon even af waar de winkel mee komt. Misschien dat de onterrechte korting terug betaald moet worden?

IceTea

IceTea

01-10-2021 om 16:19 Topicstarter

Dankjulliewel voor het antwoorden. Ze leest mee en gaat het inderdaad afwachten.

Ik vind de reacties hier nogal mild. Mensen onterecht korting geven is eigenlijk diefstal en als je pas bij de kassa zegt tegen iemand dat hij die korting krijgt dan is het helemaal niet omzetverhogend, diegene had anders namelijk gewoon meer betaald en heeft ook niet meer afgenomen, tenzij hij terug de winkel is ingegaan om meer producten te halen. Ik ben wel benieuwd of de klant die onterecht deze korting heeft gekregen een bekende is. Dat zou het nog erger maken. Ik ben ook wel benieuwd om welk bedrag en welke korting het gaat. 5% korting op 20 euro is een minimaal verlies maar bijvoorbeeld 30% korting op een bedrag van een paar 100 euro is alweer een ander verhaal en de werkgever weet niet of deze korting eenmalig is gegeven of dat het vaker is voorgekomen.
Echt een goede tip heb ik niet. Ik zou gewoon afwachten.

PriceyRook54

PriceyRook54

01-10-2021 om 16:21

Biscuitje schreef op 01-10-2021 om 16:19:

Ik vind de reacties hier nogal mild. 

Omdat we het hele verhaal niet kennen. Was het een oprechte vergissing of heeft ze gewoon een vriendin gematst met haar korting?

Is die klant ook een winkelier van het winkelcentrum? Als dat niet zo is zou dit wellicht nog wel eens als diefstal gezien kunnen worden.
Het is niet opgekomen om het even te checken bij een meerdere of die korting gegeven kon worden?

Biscuitje schreef op 01-10-2021 om 16:19:

Ik vind de reacties hier nogal mild. Mensen onterecht korting geven is eigenlijk diefstal en als je pas bij de kassa zegt tegen iemand dat hij die korting krijgt dan is het helemaal niet omzetverhogend, diegene had anders namelijk gewoon meer betaald en heeft ook niet meer afgenomen, tenzij hij terug de winkel is ingegaan om meer producten te halen. Ik ben wel benieuwd of de klant die onterecht deze korting heeft gekregen een bekende is. Dat zou het nog erger maken. Ik ben ook wel benieuwd om welk bedrag en welke korting het gaat. 5% korting op 20 euro is een minimaal verlies maar bijvoorbeeld 30% korting op een bedrag van een paar 100 euro is alweer een ander verhaal en de werkgever weet niet of deze korting eenmalig is gegeven of dat het vaker is voorgekomen.
Echt een goede tip heb ik niet. Ik zou gewoon afwachten.

En ik zie het ook zo: misschien was de vriendin wel helemaal niet in een positie om zomaar korting te mogen toekennen. Al was het de koning die producten kwam kopen, dan nog kan enkel diegene die aangenomen is voor prijsonderhandelingen daarover oordelen. Zou maar goed zijn als elke winkelmedewerker à l'improviste mensen korting ging geven. En dan nog onder de mom van omzetverhoging. Dan moet hij al wel héél veel meer hebben afgenomen om te kunnen verantwoorden dat hij een betere prijs verdient.

Ik vind het echt 'dom' van jouw vriendin want uit jouw verhaal maak ik op dat zij niet in de positie was om over prijzen te onderhandelen.

Anderzijds, schorsing, is dat normaal in Nederland? Zij heeft recht op haar loon, het is geen voetbalcompetitie waar een speler bij een 'overtreding' voor een match wordt geschorst.

Is het een klein bedrijf waar zij werkt? Want dan nog moet de werkgever de algemeen geldende wetgeving toepassen, niet zeggen: ik schors je voor een week.

Een schorsing kan ja, heb wel eens meegemaakt dat een collega werd geschorst. Hier wat meer informatie, van een advocaat:
https://hanzeadvocaat.nl/werknemers/schorsing-of-non-actiefstelling/

Ik zou zelf mijn vakbond bellen, maar daar zal ze wel geen lid van zijn. Ze kan het juridisch loket bellen voor advies. Misschien wel verstandig.
https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-non-actiefstelling/

letterkoekje schreef op 01-10-2021 om 17:04:

[..]


Anderzijds, schorsing, is dat normaal in Nederland? Zij heeft recht op haar loon, het is geen voetbalcompetitie waar een speler bij een 'overtreding' voor een match wordt geschorst.


Tijdens de schorsing krijg je doorbetaald, alleen de rechter kan bepalen dat doorbetaling niet hoeft als er zwaarwegende redenen zijn.

IceTea

IceTea

01-10-2021 om 17:20 Topicstarter

Ze heeft inmiddels contact gehad met een jurist. Het was een goed bedoelde actie die door naïviteit verkeerd is aangepakt. Ze heeft haar lesje wel geleerd. Nu afwachten of het bedrijf het haar kan vergeven. 

Bedankt allemaal voor het meedenken.

In feite is dit een vorm van diefstal wanneer je het zonder overleg doet. Zij kan haar excuses aanbieden, zeggen dat zij het nooit meer zal doen zo (zonder overleg) en het verschil zelf betalen.  Stoppen met de arrogantie dat dit het beste was: het is a niet haar besluit en het zou b ook voor de volle mep verkocht kunnen worden. 

Wanneer zij die korting aan een vriend of vriendin heeft gegeven of een kennis/familielid dan is het nog eens extra onethisch.  

Ik geef hier maar dezelfde reactie als op het andere forum.....

Wachtwachtwacht. Er missen wat details denk ik. Hoe kan de klant op de hoogte zijn (want bereid terug te betalen)? Dan is het iemand die ze kent.

Geschorst worden voor een foutje? 
 

Dus wat ik denk: ze heeft haar moeder/tante/vriendin korting gegeven die alleen bedoeld was voor medewinkeliers in het winkelcentrum. Dat is gewoon fraude inderdaad.

Oh en vaker dan een keer, anders waren ze er niet direct achter gekomen. Pas als het opvalt dat de kortingknop vaak door iemand gebruikt wordt, volgt er een onderzoek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.